
[image: image1.png]


International Foundation for Protection 

of Freedom of Speech «Adil Soz» 
Violations of freedom of speech in Kazakhstan
April, 2017 
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted analysis of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in April, 2017 in Kazakhstan. 

There was following information: 
-The amnesty was given to Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev. An unserved part of punishment was reduced by half.

-Ministry of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan posted on its website draft law of the Republic of Kazakhstan «On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communication», submitted to the Office of Prime Minister of the Republic of Kazakhstan.
-The court imposed defendants, Internet-portal Ratel.kz, magazine Forbes.kz and Vitally Protsentov on recovery of more than, KZT50000000 as moral damage compensation. The judgment did not come into effect.
-Security officers, who maintained order in the concert hall of Astana, they kicked up scrimmage with journalists.
-A journalist, who shod in running shoes, she failed to attend akimat (local representative body of executive power) of Atyrau oblast. The Press Secretary Salamat Sabyr explained this situation with the help of some document with information on appearance policy.
-The civil activist from Dzhezkazgan Berik Zhagiparov was charged with slander for his posts in social network Facebook, concerning unofficial price-list which acted during placement in one of the mining camp of the region.
In April, 2017 seven judicial acts towards cases over protection of honour, dignity and business reputation were passed (including three ones in the appellate instance). And five ones were passed in favour of media outlets, journalists and citizens. There were demands of compensation of moral damage in January-March in the amount of KZT145 millions and 560 thousands. Courts recovered KZT50 millions and 460 thousands
Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought:

-2 charges with slander.

-1 charge with non-fulfillment of court decision.

-1 charge with incitement of social enmity.

-8 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation.
I. Changes of acting legislation on freedom of expression 
April, 14
14 April Ministry of Information and Communication posted on its website draft law of the Republic of Kazakhstan «On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communication», submitted to the Prime Minister's Office of the Republic of Kazakhstan.
Under article 456 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan “Violation of the procedure for announcing output information” entail a notification or fine in amount of ten monthly calculation indices (earlier, twenty monthly calculation indices with the confiscation of a circulation of the media products or without such). Actions provided by a part one of this Article committed repeatedly second time within a year after imposition of the administrative sanction, shall entail a fine in amount of twenty monthly calculation indices (earlier, fifty monthly calculation indices with the confiscation of a circulation of the products and technical means used for production and distribution of the media products, or suspension of broadcasting (airing) of mass media for the term up to three months).
Amendments are made in law of the Republic of Kazakhstan, including:
Article 2. Freedom of speech, receipt and distribution of information is added by point 3-1, which forbids dissemination of information in mass media or in telecommunication networks on a child, who suffered from illegal actions (inactions) of minors, suspected and (or) accused in commission and or committed administrative and (or) criminal offences, with the exceptions of minors, who were convicted by court in commission of serious crimes and (or) grave crimes, including his/her surname, name, patronymic, photo and video of his/her parents or other legal representatives, date of his/her birth, audio record of his/her voice, place of his/her residence or place of temporary stay, place of his/her study or work; other information which allowed to identify his/her person, except for cases, provided by subpoints 1-3 of paragraph of second point 2-2 of articles 25 of the present law. 
Article 25 p. 2-2 makes impossible ban on dissemination of information on a child in a case, if dissemination of such information is implemented for purpose to protect rights and legal interests of a child.  In this case, concurrence is required of minor, who attained of 10-years-old; consent of his/her legal representatives; consent of minor, who attained of 16-years-old, committed administrative and (or) criminal offences and legal representatives of this minor. If mentioned persons shall not consent to dissemination of information that its dissemination is forbidden, with the exception of described cases in p. 2-2 article 25. 
Article 2. Freedom of speech, receipt and distribution of information is added by point 3-2, according to it mass media during preparation, publication, presentation and dissemination of output, there is no necessity to obtain consent of pictured person, if given person participates in entertainment events, cultural events, public important in the sphere of culture and sport events; meetings, rallies, pickets or demonstrations and other public speeches; 2) if disseminated mass information contains information on restricted access information and (or) information of public interest with picture of public figures; 3) if use of pictured person is realized in the state an public interests». 

 In new edition article 13 p.1 Suspension and termination of production of mass media or distribution of media products suspension of access to Internet-resource is impossible by injunction of the Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan or his deputies.
The law «On Mass Media» is added by article 18-1 Order of receipt and dissemination of media information. The article provides such form of request as oral request, enjoins on provision of answers on language of request. The article 18-1 sets terms of provision of response on requests, cases of refusals of provision of information, responsibility of civil servants for failure to provide or untimely provision of response on request. 
 The law «On Mass Media» is added by article 18-3 The authorized persons (divisions) cooperates with mass media which obliges state and local executive bodies to create as individual structural subdivision and (or) to appoint staff position disseminated information on activity of organization, including mass media. 
-The article 21 Obligations of a journalist is added by sub-points 1-2) and 3-1), obliged journalist to validate disseminated information.
April, 28
28 April foundation «Adil Soz» conducted public hearings concept of two draft laws: «On Guarantee of Freedom of Speech» and «On Mass Media in the Republic of Kazakhstan».
The concept was developed by representatives of the civil society in spite of existing law «On Mass Media». Developers of concept thought that except for formal grounds, existing law «On Mass Media» should be changed, because at the present time, law is over the hill.
It is definitely has rights and bears obligations to create and disseminate information for mass media, while Constitution of the Republic of Kazakhstan guarantees freedom of speech and creation for all citizens of Kazakhstan, but not only for journalists. Only, restrictions and prohibitions, related to editorial staffs of media which must be disseminated among population of Kazakhstan: ”Disclosure of details that are state secrets or any other secret protected by the Law, propaganda and acquitment of extremism or terrorism, distribution of information, disclosing techniques and technical tactics of antiterrorist operations in the period of their conducting, propaganda of narcotic drugs, psychotropic substances and precursors, as well as cult of inhumanity, violence and pornography shall not be allowed” (article 2 p.3 of Law «On Mass Media»). Distribution of details that do not reflect reality, discrediting honor and dignity of a citizen or organization (a state body, public, creative, scientific, religious or other association of citizens and legal entities), impact of mass media to court, shall entail responsibility, provided by the legislative acts of the Republic of Kazakhstan. The possessor, chief editor (editor) of mass media shall bear responsibility, established by the legislative acts of the Republic of Kazakhstan for distribution of communications and materials, containing propaganda or agitation of the forced change of constitutional order, violation of integrity of the Republic of Kazakhstan, erosion of the state security, war, social, racial, national, religious, class and generic superiority, cult of inhumanity, violence and pornography, independently from the source of their receipt (article 25 p.1 and 2-1 of Law «On Mass Media»). 

At the same time, existing law “On Mass Media” does not contain some provisions having in international treaties ratified by Kazakhstan, in particularly, in the International Covenant on Civil and Political Rights, fail to meet the requirements of the OSCE and ОECD, as a result of it, Kazakhstan from year to year takes low ranks in authorized ratings of freedom of speech. In this regard, there is a necessity of specification of international obligations of the Republic of Kazakhstan under article 19 of Covenant and also, in accordance with Enhanced Agreement between European Union and Kazakhstan, Memorandum of Understanding between the Government of the Republic of Kazakhstan and OECD, concerning project implementation of Country Program of Cooperation between Kazakhstan and OECD. 

II. Violations of rights of journalists and media outlets 
2. Interference to legal professional activity of a journalist 
April, 24 
Zulfiya Bainekeeva, «Ak Zhaiyk» (Atyrau Oblast)
Police officers were catching in the building of akimat (local representative body of executive power) of Atyrau oblast 24 April they did not allow journalist of the newspaper «Ak Zhaiyk» (Atyrau Oblast) Zulfiya Bainekeeva to attend session of oblast maslikhat. Police officers explained their actions with regard to journalist. Zulfiya Bainekeeva was put on her snickers and it was impossible to visit akimat (local representative body of executive power) supposedly. The visiting Head of Press Service of Oblast Akimat Salamat Sabyr could not also, solve conflict situation. 
Salamat Sabyr commented this situation correspondent of Internet-portal Tengrinews: «First, she was 10-15 minutes late. Second, she has not been in the invitation list for session of oblast maslikhat. Only, representatives of maslikhat invited there. She has not been invited there. But, I went down to help her as a colleague. She stood and put on her snickers. I asked security officers to allow her to go, but they said that it was impossible. I understand her as colleague that it was suitable to her, but it was impossible to visit akimat in tights and snickers, everyone should keep these instructions. 
In words of Sabyr, this instruction concerned not only, journalists but all invitees and visitors of akimat. The appearance policy was mentioned in some document, representative of akimat guided by. But, representatives of akimat promised to provide a copy of this document for editorial staff of Tengrinews only after official letter-request. 
April, 04
Nurzhan Baimuldin, «Express K» (Akmola Oblast, Kokshetau)

There was first fact-finding opening meeting of new akim (governor) of Akmola oblast Malik Murzalin with media representatives on April 03, 2017 at 10.00 a.m. in Akmola Oblast Akimat (Regional Body of Executive Power). At the entrance into building of Akmola Oblast Akimat (Regional Body of Executive Power), policemen carefully checked challenged journalists with the help of metal detector and then, they asked to give all electronic devices to them. 
Journalists attempted to refer to law “On Mass Media” of the Republic of Kazakhstan, but policemen have been uncompromising in their’s attitude. As a result of it, journalists gave their mobile telephones equipped with audio, video and photo devices to policemen.
Except for it, correspondent of republican newspaper “Express K” of Akmola oblast Nurzhan Baimuldin failed to attend this meeting. On April 01, 2017 Representative of Akmola Regional Service of Central Communications Shankhi Golubeva phoned to Nurzhan Baimuldin and challenged him to attend meeting with akim (governor) on April 03, 2017 at 10.00 a.m.
On April 03, 2017 at 10.00 a.m. Nurzhan Baimuldin came up to Akmola Oblast Akimat (Regional Body of Executive Power). But, policemen did not find his surname in invitation list.
Policemen apologized to him, but they did not allow to attend meeting. It has been known that all representatives of republican media outlets attended this meeting.
3. Attack on journalists
April, 25
Arai Temirkhanova, Ilya Rybin, TC «31 Channel» (Astana)

On April 25 editorial staff of multimedia news and analysis portal informburo.kz informed about unpleasant incident which occurred at the concert of Dimash Kudaybergen in the Central Concert Hall of Astana. There was serious scrimmage between security officers and journalists in the hall during the event. Witnesses of the incident had time to capture scrimmage on video. The journalist of capital office of television channel “31 Channel” Ilya Rybin was engraved on single picture of video clip he got into a tangle with security officers which led to scrimmage.
Ministry of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan got up concert of Dimash Kudaybergen in the Central Concert Hall of Astana, editorial staff of multimedia news and analysis portal informburo.kz addressed to Minister Arystanbek Muhamediuly that he made a comment after the fact of conflict. “Journalists are always wrong. Any journalist picks up scraps of gossip and digs for spin. Otherwise, journalist will not make career. The journalist will have nothing to show for it”- Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Muhamediuly, who initially must be most cultured person of country said.
This incident as a position of minister exploded social networks. During discussion offers were submitted that Union of Journalists of Kazakhstan would file a lawsuit against Arystanbek Muhamediuly for slander of all journalists. 

Acting Chairwoman of Union of Journalists of Kazakhstan Tamara Kaleyeva comments on this offer and incident:

According to law libel as well as humiliation of honour and dignity must be addressed to the concrete recognizable person, but not to community of professionals so that mister Muhamediuly is invulnerable on a point of law. It is another matter that ethical norms. It seems like the minister is simply unacquainted with code of ethics of civil servant. It is uncanny his understanding of mission and tasks of journalists. We speak about public service of a journalist our mission uncover the truth, but a member of Cabinet comments information on attack as a died hard person. I am afraid that he is not the only one man in the power structure.

As for journalists who were injured in attack of security officers television channel “31 Channel” has competent lawyers they can protect their employees. There are a lot of such incidents; all security officers can not be dismissed and it seems that, there is no anyone, who can reeducate them and explain them rights of journalists.
4. Violation of glasnost of trial
April, 03
Svetlana Glushkova, Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Astana)
The Judge of Saryarka District Court № 2 of Astana Talgat Syrlybaev forbade reporter of Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Astana) Svetlana Glushkova to cover open trial on charge of 60-years-old adherent of religious movement «Witnesses of Jehovah» Teimur Akhmedov with incitement of religious enmity, make video and photo and audio record of trial. The judge said that trial has been open, but he permitted media representatives to make video, photo and audio record, only during procedure of preparation for beginning of trial and pronouncement of a verdict, «not to intervene to consideration of criminal case». Radio “Azattyk” (“Freedom”) informed that except for, Svetlana Glushkova there were no other journalists in the court room. 
III. Violations of right for access to information
1. Refusals, restrictions and violation of terms of provision of information
In May 10 facts of refusal, restriction and violation of terms of provision of information were registered. 
Including.:

April, 12
Inna Pedan, «Kostanayskie Novosti» (Kostanay)
The correspondent of newspaper «Kostanayskie Novosti» (Kostanay) Inna Pedan addressed to Ministry of Health Care System of the Republic of Kazakhstan 28 March. The response from Ministry was received only 12 April. There was no any explanation of it. It was connected with letter-request, related to situation in Kostanay oblast which took a place because of a lack of hemodialysis system for children; response was prepared within two weeks. 
April, 14
Zlata Udovichenko, «Time» (Uralsk)
The correspondent of newspaper «Time» (West Kazakhstan Oblast, Uralsk) Zlata Udovichenko applied for Department of Education. There was necessity to comment situation with some children, foster children of one group of kinder garden who were sent to the hospital with food poisoning. In response to request to comment orally, by telephone, deputy director Batika Paidin demanded to write down a letter-request and promised to reply on it rapidly passing through three days.
Zlata Udovichenko sent a letter-request on official form of the newspaper. There was response that letter-request should be signed and sealed. As a result of it response on a letter-request was not received in that day and lately. The material has not been printed yet. 
2. Violation of principle of equality
In April 5 facts of violation of principle of media equality were registered. Including:

April, 25
Media Outlets (Uralsk)
April 25 Akim (Governor) of Uralsk Nariman Toregaliev about 05.00 a.m. made tour of inspection around Uralsk. He inspected streets, yards and micro districts; pointed out some actual problems and ordered to solve them. In his tour of inspection, only one local television channel «Kazakhstan-Oral» was challenged. On the matter about selectivity of challenged media outlets, Press Secretary of City Akimat (Local Representative Body of Executive Power) Arsen Gubashev said that it was early morning, they did not provide special transport for journalists and media outlets and Akim (Governor) of Uralsk Nariman Toregaliev did not want any outward show. There was a violation of law “On Mass Media” and then everyone knew about tour of inspection of akim (governor) from state-run media; press secretary did not answer. 
3. Violation of right to dissemination of information
3.1. Unjustified restrictions of right to dissemination of information in Internet 
April, 13
www.rikatv.kz (Aktobe)

“Roscomnadzor” demands to remove publication about resident of Aktobe oblast for breach of legislation of the Russian Federation. 
The editorial staff of website www.rikatv.kz, took notice from “Roscomnadzor”. This website belongs to media holding “RIKA” (Aktobe). The editorial staff of website www.rikatv.kz must remove information. This information was published and posted on the website 17 February, 2017. There was information on a resident of Emba (Aktobe oblast), who poured petrol on himself, fired himself and attempted to enter into building of District Department of Internal Affairs. The text has reference to Press Service of Oblast Department of Internal Affairs which provided this official information.
“Roscomnadzor” traced breach of legislation of the Russian Federation and threatened to restrict access to website, if text would not be removed. It must be noted that it is a second accident for month. On March 30, 2017 in relation to this notice editorial staff of website www.rikatv.kz had to remove information on military police officer, who fired a pistol at head from website.
“Roscomnadzor” informed that “this information contained the information on styles of commission of suicide, calls for commission of suicide”. This information had to be removed from website within twenty-four hours. Otherwise, access to website in the territory of the Russian Federation shall be forbidden.
“Probably, now, in general we must avoid information on suicides on the websites, not to be in hot water of rigorous “Roscomnadzor” could trace calls. There is a common statement of fact”- thinks editor-in-chief of media group “RIKA” Marina Vasilyeva.
April, 21

Inhabitants of settlement Zelenovka (Karasus District, Kostanay Oblast)
Andrey Maksimov, an inhabitant of settlement Zelenovka (Karasus District, Kostanay Oblast) (e.g. it was drowned by flood waters) shot flood on camera and posted it in Internet. Some times later, video was blocked. Andrey Maksimov told the journalists of newspaper «Nasha Gazeta», settlement akim (governor) came up to them and strongly recommended that they should not call and write anywhere. 
Local residents also, stated that they should keep silence about tragedy. 
Earlier, 18 April, representatives of akimat (local representative body of executive power) of Kostanay oblast denied information of local residents on increased scales in populated points. On the contrary, flood was diminished, according to information of press service of akimat (local representative body of executive power) and only 22 houses were drowned in three settlements- published edition Informburo.kz.

4. Closure of media
April, 12
Radiotochka.kz (Almaty)
From 12 April Internet-portal Radiotochka.kz terminated its functioning upon management decision. Bigeldy Gabdullin reported the correspondents of foundation «Adil Soz» closure of the edition was caused by financial problems.
«If we call things by their proper names Internet-portal Radiotochka.kz is closing because of financial problems. But, in order to keep brand, we proceed as follows: newspaper CentralAsiaMonitor has its own website, we close this website and we shall make Internet-portal Radiotochka.kz as website of newspaper. We wanted to save it, we applied some forces funds and project has been profitable. But, if someone desires to purchase, in principle, we can sell Internet-portal Radiotochka.kz», - said B. Gabdullin.

He said about dismissal of one of the employees of portal who would receive material compensation: «We have no problems with journalists. After that I was released from prison, we left 8 persons, two of them have been journalists. One journalist has been left and second one would be dismissed and would receive material compensation».
We would like to remind you that, 2 January 24 the sentence was pronounced -for the chief editor of the newspaper Central Asia Monitor and director of site Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin. The court found B.Gabdullin guilty of extortion under article 194 part 4 paragraph 2 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, sentenced him to five years of restriction of liberty, and put him under probation supervision for 5 years. Besides B. Gabdullin not allowed to hold positions in local government body, management positions related to organizational, distribution and logistics responsible functions in the public service and commercial organizations up to 10 years.
IV. Charges of media and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 

1. Criminal prosecutions
April, 13
Berik Zhagiparov (Dzhezkazgan)
13 April Dzhezkazgan City Court (Karaganda Oblast) has initiated proceeding, related to private complaint of human resources manager of mining camp «Zhomart» of corporation «Kazakhmys» Murat Shegirbaev. He asked to bring criminal action against civil activist Berik Zhagiparov (Dzhezkazgan) for slander under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The charges originated from publications of 2016 by B. Zhagiparov in social network Facebook, where he wrote: «Mining camp «Zhomart» had unofficial price-list for hire of labour and shift». Also, in Murat Shegirbaev’s opinion civil activist Berik Zhagiparov (Dzhezkazgan) disseminated false information on dissatisfaction of distribution of cash bonuses, issued and devoted to 10th anniversary of mining camp and stated that these bonuses were given to «white-haired boy». Inspection bodies of «Kazakhmys» and in words of private prosecutor; after inspection information has not been acknowledged. 
Together with demand to bring criminal action against civil activist Berik Zhagiparov (Dzhezkazgan) Murat Shegirbaev insisted on recovery of KZT2000000 as moral damage compensation. 
Correspondents of radio “Azattyk” reported that Berik Zhagiparov believed that legal prosecution with regard to him was connected with his public activity. The trial was initiated against the background of attempts of activists to initiate the civil discussion about situation with safety norms in the corporation «Kazakhmys» and information on death of workers as a result of traumas. Also, at this time, Berik Zhagiparov together with adherers  attempted to register trade union in third time, but they regularly failed to do it because they dealt with new mistakes.
April, 07 
Kuanysh Bashpaev (Ekibastuz, Pavlodar Oblast)

07 April Pavlodar Court № 2 sentenced Master Student of Islamic University of Madinah of Saudi Arabia Kuanysh Bashpaev, resident of Ekibastuz of Pavlodar oblast to four years and six months of deprivation of liberty; he was charged with incitement of religious enmity under article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The criminal case with regard to Kuanysh Bashpaev was opened in the autumn of 2016. The charges originated from audio lectures in social network «VKontakte», where, according to indictment of the Department of Committee of National Security (Pavlodar oblast), «probably, signs of incitement of religious enmity took a place».
«The investigating officers call these audio records as lectures we call them as dialogues, conversations: he delivers lectures not in the university. These audio records have sounds of cups, spoons, knock. Someone speaks there: «Tell us, ayah so-and-so and he begins to speak and explains the meaning. Then, they record all and post in Internet. It develops that it has been posted for a long time and he does not know about it in common, because he lives in Saudi Arabia, he does not live here», — says lawyer Baurzhan Azanov to reporter of radio “Azattyk”.
According to religious expertise statements of master student had «signs of incitement of religious enmity, wounding religious feelings of citizens, propaganda of exceptionalism, dominance and inferiority of citizens on grounds of their relation to religion».
In Baurzhan Azanov’s opinion, expertise which form the basis of the charge; it was made by people who have not been competent in religion and they have unreligious education.
Kuanysh Bashpaev denied his guilt. He called lectures as conversations which he conducted in 2011 in one of the café in Almaty. In indictment with reference to the accused person had following information that his conversations Kuanysh Bashpaev did not publish anywhere and he did not know who made it but provided audio records have been scrap of his conversations. 
According to lawyer Baurzhan Azanov, story of his client — it was a case of «four students», who were taught in Saudi Arabia; this case is investigated by CNS of Kazakhstan. Everyone of them was charged with incitement of religious enmity under article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.
The point at issue is about Nariman Seitzhanov, trial on him is in Kokshetau (Akmola oblast), former student of University of Madinah 33-years-old Denis Korzhavin, who was taken into custody in Almaty, Satymzhan Azatov, who is on remand in Astana and Abdukhalil Abduzhabbarov who was placed under arrest in Uralsk.  
Kuanysh Bashpaev is under arrest from court sanction from October, 2016. 
April, 14
Maks Bokaev, Talgat Ayan (Atyrau)
13 April Judge of Judicial Chamber on Criminal Cases of the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan Daulen Nuralin dismissed consideration of cassational appeal of civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau), they were accused in articles 174, 274 and 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Lawyers of activists filed complaints, related to passed judicial acts to the Supreme Court, they demanded to quash a sentence of Court of the First Instance and rule of Board of Appeals. Reporters of radio “Azattyk” Daulen Nuralin concluded that “there were no reasons to submit appeals to consider during trial of cassational instance” personally.

We would like to remind you that, 28 November, 2016 court № 2 of Atyrau has found guilty Maks Bokaev and Talgat Ayan. Civil activists were suspected of «Dissemination of misleading information during conduction of public arrangements» under article 274 p. 4, p. 2 «Incitement of social, national, tribal, racial or religious enmity» under article 174 p. 2 «Violation of an order of organization and conduction of assemblies, rallies, pickets and demonstrations» under article 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.
The court sentenced them to five years of deprivation of liberty with service of their punishment in the colony of general regime and banned them to implement public activity during five years. 
20 January 2017 Appellate Instance of Atyrau Oblast Court has upheld sentence.  
1.1. Zhanbolat Mamay (Almaty)

Searches in the editorial office of newspaper “Tribuna. Sayasi Kalam” and in the house of its editor-in-chief Zhanbolat Mamay were conducted on February 10, 2017. Later the same day Zhanbolat Mamay was detained by officers of National Anti-Corruption Bureau within the scope of investigation of the case over embezzlement of “BTA Bank” funds by Mukhtar Ablyazov.

Before his arrest, Zhanbolat Mamay made a public statement:

“I am Zhanbolat Mamay, I do not consider myself guilty upon charges brought against me. I did not manage business and financing activity in my life. I believe that this prosecution is politically motivated pressing for my journalistic activity and attempt to close newspaper “Tribuna”. 

On February 11, 2017 Medeu District Court of Almaty has sanctioned arrest of the editor-in-chief of newspaper “Tribuna” Zhanbolat Mamay for two months within the scope of investigation towards case over embezzlement of funds “BTA Bank” by Mukhtar Ablyazov. 

On 21 February, 2017 editor-in-chief of the newspaper "Tribuna. Sayasi Kalam" Zhanbolat Mamay informed from pretrial detention center №18 that he was beaten and got, extorted money and Mamay had serious reasons to be under apprehension of his life. 

After active interference of human rights organizations Zhanbolat Mamay was transferred to other cell. In his words, at the present time, there is no pressure upon him on the side of his cellmates and administration of pre-trial detention facility. 
1.1.1. Actions of investigation and judicial bodies
April, 28
On April 27 court prolonged arrest for editor-in-chief of newspaper «Tribuna. Sayasi Kalam» Zhanbolat Mamay till 10 June. The court investigation with regard to Zhanbolat Mamay was not closed and there was necessity in additional time to introduce and examine materials of the case.

The defense team adduced arguments that there was no necessity to hold Zhanbolat Mamay in custody, but court dismissed them.

«Let the investigation ongoing, we are not going to hinder them in it, there are no any grounds, in order to keep Zhanbolat Mamay under detention – let he shall be released on his own recognizance, or he shall be placed under house arrest. We produced all arguments that Zhanbolat would not intend to escape anywhere. Zhanbolat has family, a small baby and old parents and he is not perpetrator. But, all our arguments were ignored», - said Mamay’s wife Inga Imanbay.

Furthermore, Inga Imanbay said that father of Zhanbolat Mamay failed to obtain status of public defender due to age and his health status. They applied to court. He is 80-years-old and his health status rejects him to obtain status of public defender. There are no restrictions, according to law. They reapplied to court and waited ruling of the court. “If there is same response, we shall again apply to court” -said Mamay’s wife Inga Imanbay.

Searches in the editorial office of newspaper “Tribuna. Sayasi Kalam” and in the house of its editor-in-chief Zhanbolat Mamay were conducted on February 10, 2017. Later the same day Zhanbolat Mamay was detained by officers of National Anti-Corruption Bureau within the scope of investigation of the case over embezzlement of “BTA” bank funds by Mukhtar Ablyazov.

On February 11, 2017 Medeu District Court of Almaty sanctioned arrest of the editor-in-chief of “Tribuna” newspaper Zhanbolat Mamay for two months within the frameworks of investigation of the criminal case on embezzlement “BTA Bank” funds by Mukhtar Ablyazov.

Before his arrest Zhanbolat Mamay made a public statement:

“I, Zhanbolat Mamay, I do not plead myself guilty to charges brought against me. I have never carried out any business or financial activity. I consider this criminal proceeding to be politically motivated pressure brought upon my journalistic activity and attempt to close newspaper “Tribuna”.

On 20 February Almaty City Court dismissed Mamay’s appeal and refused to change the pre-trial restriction from arrest to bail.  

On 21 February the editor-in-chief of the newspaper “Tribuna. Sayasi Kalam” Zhanbolat Mamay informed from pre-trial detention center #18 informed of beating, extortion and serious reasons to be under apprehension of his life. 

On 01 April court prolonged arrest for Z. Mamay till 10 May.

After the active interference of human rights groups Mamay was transferred to another cell. According to him presently he is not under any pressure from the administration of the pre-trial detention center or the cellmates. 
1.1.2. Actions for protection of Zhanbolat Mamay
April, 08
The public action #MamayFest was conducted for support of Zhanbolat Mamay in social networks. There were participants human rights activists, civil activists, journalists, politicians and ordinary citizens. They demanded to release journalist Zhanbolat Mamay. 
April, 24
24 April in Astana civil activists sent letters to Chancery of President of the Republic of Kazakhstan Nursultan Nazarbaev and State Secretary Gulshara Abdykalikova where they demanded “to revoke or reconsider repressive articles with regard to political prisoners”-informed radio “Azattyk”.
«The investigating agencies very often use repressive articles. These articles have been adopted recently. For example, article 400 («Violation of the procedure of organization and

holding of meetings, rallies, pickets, street processions and demonstrations»), article 274 («Dissemination of knowingly false information») and article 174 («Institution of social, national, generic, racial, class or religious discord»), these articles allowed to fight against dissent cruel. There were following persons, victims of regime: Maks Bokaev, Talgat Ayan, Aaron Atabek, Mukhtar Dzhakishev, Vadim Kuramshin, Zhanbolat Mamay, Seitkazy Matayev, Aset Matayev, Yuri Pak, Nurbek Kushakbaev, Amin Eleusinov, Talgat Zhanybekov, Natalia Ulasik and etc. Some of them are human rights activists, public figures, journalists, union leaders and civil activists, they are well-known as patriots of their country», —the appeal said.

«We intend them to know it, that we are worried about them, that we are not sitting around lazily, we express deep concern, related them, because they have families and old parents. Chancery of President of the Republic of Kazakhstan aims at ignorance of our letters, they do not need in our letters- says Zaure Sagidoldina to reporter of radio “Azattyk”. 
Each individual letter of activists has following information that legal proceedings over human rights activists, union leaders and journalists in different towns of Kazakhstan, they are conducted non-seriously, courts are imitation of fairness.

1.2. Case of National Press Club and PA «KazTAG»
On October 03, 2016 judge Akbolat Kurmantaev has pronounced sentence upon Seitkazy and Aset Matayevs. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of National Press Club Seitkazy Matayev: he was sentenced to six years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony. Seitkazy Matayev was found guilty in commission of criminal offences provided by the articles 245 p.3 and 190 p.4 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.
The General Director of Press Agency “KazTAG” Aset Matayev: he was sentenced to five years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony. Aset Matayev was found guilty in commission of criminal offences provided by the article 190 p.4 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.
April, 18
18 April Committee of Penal and Correctional System of Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan in response to official letter-request Today.kz informed: «Under Section 4 Point 1 Article 4 «An unserved part of punishment was reduced by half on the day of enactment of present law with regard to convicted persons for grave crimes; men at the age of sixty and older» the amnesty was given to Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev». 

So, taking into account on the moment of signing of this law by President of Kazakhstan N.A. Nazarbaev, S. Matayev would be in prison two years and eight months-informed Today.kz.

Approximately, S. Matayev shall be released in the second half of 2019.  
2. Civil prosecutions 
2.1. Suits 
April, 12
«Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’ Week”) (Uralsk)

The court № 2 of Uralsk has considered suit of Nurbol Islyamov. He filed suit against editorial staff of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’ Week”) (Uralsk) and insisted on publication of a retraction of Deputy Head of Department of Committee on Regulation of Natural Monopolies and Protection of Competition under the Ministry of National Economy of the Republic of Kazakhstan of West Kazakhstan Oblast.  
The charges originated from article “The price of houses has been raised for KZT one milliard in West Kazakhstan Oblast. These houses were built for residents of Berezovka” by Ludmila Kalashnikova which was published in the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’ Week”) (Uralsk) on March 16, 2017. His commentary has been interpreted incorrectly: I as a civil servant stated only bare facts, but in the text of article on my behalf, commentaries were added, these commentaries were not mentioned and these commentaries disoriented readers”.  Except for it, N. Islyamov thought that article “had false and inaccurate facts, concerning actions of court towards consideration of case, appeal of his decision and actions of prosecutor’s office”. 
In opinion of plaintiff, «knowingly false submission of information» discredited his business reputation and damaged image of civil service, in general. 
April, 21
Rozlana Taukina, Rezonans.kz (Almaty)
04 April Auezov District Court № 2 of Almaty has initiated proceeding in a suit on protection of honour dignity and business reputation of Municipal Public Utilities Insitution «Center of Rendering of Special Social Services № 3» of Department of Employment of Social Programs (Almaty) filed against editor of information website Rezonans.kz Rozlana Taukina and source of information Victoria Bazhenova. 
The charges originated from article-journalistic investigation «State-owned house of disgraceful oldness» (Rezonans.kz, 10.01.2017). The author of article told about situation around house of veterans in Almaty. 
Representatives of Municipal Public Utilities Institution «Center of Rendering of Special Social Services № 3» of Department of Employment of Social Programs (Almaty) stated that defendants disseminated inaccurate and false and discrediting information and asked court to impose recipient of services of Center № 3 Victoria Bazhenova» on refutation of this information, she should send a letter that there was publication of inaccurate and false information», Rozlana Taukina should publish retraction of discrediting information and post it on the website Rezonans.kz.
21 April court has made a rule on dismissal without prejudice suit of Municipal Public Utilities Insitution «Center of Rendering of Special Social Services № 3» of Department of Employment of Social Programs (Almaty) in connection with written statement received from plaintiff on withdrawal of suit. 
April, 25
Rozlana Taukina, Rezonans.kz (Almaty)
The Deputy Akim (Governor) of Almalinsk District of Almaty Ermek Beiseuov filed suit on protection of honour, dignity and business reputation against editorial staff of information and analytical portal Rezonans.kz and editor Rozlana Taukina to Bostandyk District Court of Almaty.  
The charges originated from article-investigation “House with chimeras” published on portal 20 September, 2016. The author in her article-investigation told about transfer of one of the buildings of city to balance of public canine organization.
Ermek Beiseuov thought: «in article author published false and inaccurate information on him». In particularly, plaintiff was dissatisfied by following extract of text: «All these astonishing events which happened with this object of real estate and plot, they have been possible, because we found out thankful to control of facts which have been violated and owned to Deputy Akim (Governor) of Almalinsk District of Almaty Ermek Beiseuov». 

Beiseuov explained that he had no relation to transfer to balance of the public organization of mentioned building in 1996, because he went to school at that time and during procedure of registration of documents for plot under this building he has been student and studied in university. 
He asked court to admit false and inaccurate disseminated information and impose defendants on publication of a retraction. 
April, 05
LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk)

Nail Chekaev, Berik Chekaev (West Kazakhstan Oblast)
05 April court № 2 of Uralsk has dismissed suit of Mile Guseinov on protection of honour and dignity filed against owner of the newspaper «Uralskaya Nedelya» LLP «Zhurnalistkaya Iniysiativa», journalist Azamat Mukhanov and residents of West Kazakhstan Oblast Nail and Berik Chekaevs.
On August 10, 2016 newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk Week”) published article “It was slavery”. The article was written after address of Nail and Berik Chekaevs and their relatives. They told that one Guseinov for a few months forced Nail Chekaev to work at sheep station free of charge and work under arduous and labour conditions and when Chekaev decided to go home Guseinov took his documents (i.e. his passport) and beat him. 

In January, 2017 Mile Guseinov has filed a suit against LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk), author of article Azamat Mukhanov, Nail and Berik Chekaevs on protection of honour and dignity to the court № 2 of Uralsk. Mile Guseinov asked court to acknowledge information which did not reflect the actual situation and discredited his honour and dignity and impose owner of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk Week”) on recovery of moral damage compensation in the amount of KZT15000000. 

During acceptance of a statement of claim for hearing Mile Guseinov diminished amount of compensation to KZT 5000000. 
During acceptance of a statement of claim for hearing M. Guseinov decreased amount of compensation to KZT5000000.  
April, 06
Z. Kambarova, «Saryagash» (South Kazakhstan Oblast)
06 April Judge of Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast N. Zhumabaev dismissed suit on protection of honour, dignity, business reputation and recovery of moral compensation of veteran of Saryagash District S. Agaidarov filed against journalist Z. Kambarova. 
The reason for the suit was the article "Kairan Keles" ("Miserable Keles"), published in the regional socio-political newspaper Saryagash on November 18, 2016 (No. 52 (11549), in which the journalist raised the question of the poor ecological state of the Keles River. As stated in the article, quarry operations resulted in river banks caving, stream-bank erosion, floods and flooding of cultivated areas, wildwoods, and death of domestic animals in free standing quarry pits.

While working on the article the journalist referred to the complaints of residents of the village nearby to the river. Together with the authors the letter to the editor she visited the place of ecological disaster, photographed the place of quarry operations and the quarry equipment and even talked to the veteran S. Agaidarov in the presence of many witnesses. S.Agaidarov complained about the unethical behavior of the deputy of Saryagash District Maslikhat (local executive body) Zhanibek Suleimenov who said to him that "it is not good for an aqsakal (patriarch) at such an old age to be interested in the situation with forest lands".

After that the meeting of veterans council of the district was called to discuss the published article "Miserable Keles". It should be noted that the chairman of the veterans council Mustapa Suleimenov is the father of the district maslikhat deputy Zh. Suleimenov. After the meeting Smankul Agaidarov filed a lawsuit and demand to refute the published information about the deputy’s words and to compensate moral damage in the amount of 500 000 tenge 
During trial, representative of plaintiff stated to withdraw suit. In her turn, journalist insisted on continuation of a trial. 
The court granted petition of S. Agaidarov. 
April, 07
Samat Iskakov (Astana)
07 April Almaty District Court (Astana) partially satisfied suit on protection of honour, dignity and business reputation and recovery of moral damage in the amount of KZT 1,5 millions of lawyer Khamida Aitkalieva against blogger Samat Iskakov. 
The charges originated from post on page of Samat Iskakov in social network Facebook as of 27 February, where he told about concrete legal proceeding, where interests of client of G. Baitlesova lawyer Khamida Aitkalieva represented. In her turn, G. Baitlesova filed a suit against lawyer, where she stated about her non-professionalism and not in full volume fulfilled her professional duties of lawyer, but she evaluated her activity very highly. Samat Iskakov wrote post using documents which were provided by G. Baitlesova.

Khamida Aitkalieva found that this disseminated information did not true to the fact. She asked court to impose Samat Iskakov to remove disputable publication in social network Facebook and publish retraction and recovery in the amount of KZT one million and fifty hundreds and thousands as compensation of moral damage. 
The court admitted disputable information as untruth and discrediting one; it imposed blogger on its removal in social networks. Also, bloger had to post a retraction of discrediting information on his personal pages in social networks in Facebook, «VKontakte», «Odnoklassniki» and «Instagramm» and make an apology to lawyer Khamida Aitkalieva.  
The legal service of foundation «Adil Soz» provided legal advises for blogger. 
April, 12
Azamat Mukhanov, «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk Week) (Uralsk)

LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk)
As it was informed in court № 2 of Uralsk suit was considered on protection of honor, dignity and business reputation which was filed by Head of Department of the Fight Against Organized Crime of DIA of West Kazakhstan Oblast Erkin Inkarov against owner of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk) Azamat Mukhanov. On January 17, 2017 court № 2 of Uralsk has considered suit on protection of honour, dignity and business reputation of the Head of Department of the Fight Against Organized Crime of DIA of West Kazakhstan Oblast Erkin Inkarov filed against owner of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) - LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk) Azamat Mukhanov.
The charges originated from article “Body is for matter” which was published in the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) on November 09, 2011. It was written during trial of accused persons who were charged with keeping of disorderly house. The plaintiff has been unsatisfied by following text extract. In words of the Head of Department of the Fight Against Organized Crime of DIA of West Kazakhstan Oblast Erkin Inkarov during collection of operative information knew, that Azamat Bakhtygereev and Askar Zeinullin repeatedly made girls to accommodate clients free of charge, who have representatives of the state authority, policemen, prosecutorial officers and representatives of akimat (local representative body of executive power). 

Erkin Inkarov stated that all mentioned in the article, it has not been said word by word and defendants disseminated false and inaccuracy information which discredited his business reputation.

Earlier, editorial staff received pre-trial claim, where Erkin Inkarov demanded to publish retraction and make public apologies. But, in opinion of plaintiff demand has been satisfied partially: newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) published only retraction without public apologies.

Erkin Inkarov asked court to admit disseminated false, inaccurate and discredited information; defendants should refute it also, on websites www.zakon.kz and www.nur.kz and make public apology to him. He also, asked recovery of KZT1000000 in solidarily order as moral damage compensation and this amount should be transferred to the Specialized House of Child № 1.

The editorial staff did not agree with suit absolutely. There was no information which humiliated honour and dignity of plaintiff on concrete mention of names and surnames of policemen, prosecutorial officers or representatives of akimat (local representative body of executive power). Except for it, editorial staff has been already published retraction in pre-trial order and it has been illegally to demand one more publication of retraction; also, plaintiff failed to explain suit amount.
12 April the parties concluded amicable agreement. The court has approved amicable agreement. The trial at the suit of Erkin Inkarov was closed.
April, 20
LLP «Nedelya-PV» (Pavlodar)

Gleb Kovkhaev, «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar)

20 April Pavlodar City Court dismissed suit on protection of business reputation of individual entrepreneur «Darzimanov» filed against owner of newspaper «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar) LLP «Nedelya-PV» (Pavlodar), its editor-in-chief Gleb Kovkhaev and citizen Maxim Efimov. 

On February 15, 2017 newspaper «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar) published letter of reader Maxim Efimov. In his letter, he told about bad quality of fish cream which bought in the shop «Remix». The shop proprietor is individual entrepreneur «Darzimanov» found publication as allegation of the editorial staff fully did not reflect the actual situation and discredited business reputation of individual entrepreneur. 

On February 24, 2017 businessman issued a claim to the editorial office and demanded publication of retraction, provision of response for him within a week till March 03, 2017. Otherwise, he threatened to bring an action to court. So far as editorial staff till 03 March did not provide positive reply on his claim, on March 06, 2017 individual entrepreneur «Darzimanov» filed suit on protection of business reputation to City Court of Pavlodar and demanded publication of retraction. Except for it, plaintiff insisted on recovery of KZT2000000 as compensation of moral damage. 
2.1.1.  Case of Internet-portal Ratel.kz and magazine Forbes.kz  

April, 04
Marat Asipov, Sapa Mekebayev, Gennady Benditskiy, Ratel.kz (Almaty)

LLP «ITAYU» (Almaty)

Vitally Protsentov (Almaty)
Alexander Vorotilov, Forbes.kz (Almaty)

On April 04, 2017 Medeu District Court adjudicated on the claim of the Ex-Minister of Finance and State Revenue of the Republic of Kazakhstan and his son which was instituted against Internet-portal Ratel.kz and magazine Forbes.kz and imposed defendants on recovery of KZT50millions and 200 thousands: KZT27 millions and 900 thousands in the favor of Zeinulla Kakimzhanov and KZT22 millions and 300 thousands in the favor Ilhaid Kakimzhanov. 
According to judgment published on the website of the Supreme Court, publisher of the website Forbes.kz LLP “United Media Group” and deputy editor-in-chief of edition Alexander Vorotilov must recover KZT16.5 millions in the favor of Kakimzhanovs, publisher of Internet-portal Ratel.kz LLP "ITAYU", the chief editor of the portal Marat Asipov, journalists Gennady Benditskiy and Sapa Mekebaev must recover KZT26 millions and 900 thousands and the former general director of LLP "Avtodorservis" Vitaly Protsentov must recover KZT6 millions and 800 thousands in the plaintiffs’ favor. Also, defendants must pay state duty in the amount of KZT502 thousands. 
Further, court imposed Forbes.kz on refutation of information, represented in 9 articles and 10 articles must be removed from the website and accounts of editions in social networks (e.g. one of articles is not mentioned in the text of court decision among ones which discredited honor and dignity of Kakimzhanovs). 
Also, court found that 13 articles which were published by Internet-portal Ratel.kz, they were not true to the fact; these articles should be refuted and removed. 
Defendants stated their disagreement on judgment. They intend to take review against a judgment.
On December 29, 2016 editorial staff of Internet portal Ratel.kz received pre-trial claim from the Ex-Minister of Finance and State Revenue of the Republic of Kazakhstan Zeinulla Kakimzhanov. He demanded publication of retraction of 9 articles which were posted on the site from May to December 2016 and their removal from the site. 
In early January Z. Kakimzhanov file the lawsuit to Medeu District Court of Almaty not even waiting for the end of 30-day time limit for responding to the pre-trial claim. In addition to retraction and removal of articles the plaintiffs Zeinulla Kakimzhanov and Ilhalid Kakimzhanov, demanded redress for the non-pecuniary damage: from the chief editor of the portal Marat Asipov and journalist Sapa Mekebaev KZT2000000, from journalist Gennady Benditskiy KZT6000000, from the former general director of LLP "Avtodorservis" Vitaly Protsentov KZT5000000, from the publisher  LLP "ITAYU" - KZT6000000. 
On January 11, 2017 Judge T. Zhumamuratov issued a ruling to secure the claim. He prohibited the defendants “to cover the trial in media by drawing attention of media, television, journalists, submitting publications in the media, television, relating to file a civil lawsuit, as well as placement other information in the media (television, online publication, etc.) conjugated inseparably with the personality of the plaintiffs of the suit, as well as the placement of articles, publications in mass media, owned by the defendants on the property right, using its own or third-party web sites, including publication of articles or their views on the trial in social networks, including, but not limited to Facebook, VKontakte and other defendants’ blogs pending the court's final decision on the statement of claim." 
On February 01, 2017 judge T. Zhumamuratov passed judgment on conduction of court hearings behind closed doors. Arguments of representatives of plaintiffs boiled down to information on family ties of Kakimzhanovs and also, information on staff of some commercial organizations invaded information on privacy and also, on commercial secret. 

April, 18
18 April president of foundation «Adil Soz» Tamara Kaleyeva addressed to the Chairman of Constitutional Council of the Republic of Kazakhstan Igor Rogov. It was connected with dangerous precedent in the legal practice. 
«As you know, at the present time two leading media of Kazakhstan are websites Ratel.kz and Forbes.kz, they were undergone legal prosecution on the side of persons their activity was criticized in publications of these editions. It comes to family business of Ex-Minister of the State Revenues, Ex-Minister of Finances and Ex-Head of Investment Fund of Kazakhstan Zenulla Kakimzhanov.
In publications of Ratel.kz emphasis was placed not on personal abilities of Kakimzhanov but on state agencies and judicial system award judgments, these judgments raise questions from journalists, prosecutor’s office, officers of law-enforcement agencies who fought against corruption and other negative phenomenon. 
But Kakimzhanovs thought that these publications have been discrediting and they brought an action to the court.
The human rights activist paid his attention not only to fact of suit every citizen has right for legal protection to procedure of trial. 
The court accepted suit. It was done long before expiration of legal term of pre-trial settlement of conflict; before beginning of trial a judge made a rule. This rule banned to cover this theme in press and personal accounts of defendants in social networks; during preliminary court hearings a judge announced and requested a closure of the trial, including delivery of judgment and referred to protection of privacy. 
«The legislation of Kazakhstan has no term privacy, but scientific and practical commentary of Constitution of the Republic of Kazakhstan  published by Constitutional Council in 2010, it explains that personal and family secret – is a part of private life and protected by laws and Constitution of Kazakhstan. There is information on person, temperament appraisal, appearance, health, material condition, marital status, lifestyle, some facts of biography». If our judges during disputes about protection of honour and dignity apply this rule in the future persons are proved guilty of corruption and other crimes, they would hide information on their activity from society»,- notes Tamara Kaleyeva. «It means that none of journalists will publish sharp and critical materials. It will make absurd public fight against corruption in our country». 
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 
info@adilsoz.kz  
18

