
[image: image1.png]


International Foundation for Protection of Freedom of Speech

«Adil Soz»
Violations of freedom of speech in Kazakhstan
January, 2017
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted analysis of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in January, 2017 in Kazakhstan. 
There was following information: 

​​-Court hearings were launched in Almaty. Earlier, Ex-Minister of Finances and State Revenues Z. Kakimzhanov filed suit against journalists of editorial staff of www.ratel.kz.  The court has made a finding to secure suit; it has banned defendants to publish some information on lawsuit in press and also, post some information in printed media and in Internet.  
-The editor-in-chief Central Asian Monitor and publisher of the website Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin was found guilty in extortion and he was sentenced to five years of restriction of liberty. 

- The Chairman of Public Association «Adilet» Amangeldy Batyrbekov was guilty in slander with regard to prosecutor. Журналист с обвинительным приговором не согласен.
-The website www.zhumyrtkanews.kz announced about suspension of its functioning because of threats of criminal prosecutions.  
In January, 2017 four judicial acts towards cases over protection of honour, dignity and business reputation were passed (including one in the appellate instance). And three ones were passed in favour of media outlets, journalists and citizens. There were demands of compensation of moral damage in the amount of KZT60000000.   

Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought: 
- 2 charges with slander 

- 1 charge with extortion;

- 4 charges with incitement of social, national and religious enmity (article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan);

- 11 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation.

 I. Changes of existing legislation on freedom of expression  
January, 18
At the present time, the matter is under discussion, it means draft law «On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communication» which is drafted by Ministry of Information and Communication jointly in partnership with public organizations and media outlets.  
It proposed to strengthen protection of rights of the child media outlets should response on demands of refutation within five days and impose journalists to receive written approval to publish information on personal life.  
II. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Arrests and detentions of journalists
January, 19
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)
From June 08, 2016 Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, south Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov was continued to be placed under house arrest. It was done from sanction of Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. He was suspected of commission of criminal offences under article 411 p.3 “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice ” and article 419 p.3 “Knowingly false denunciation” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.  On January 19, 2017 court has found him guilty in slander and acquitted in knowingly false denunciation. Amangeldy Batyrbekov was sentenced to two years of restriction of liberty and freed from arrest in the court room.  
January, 24
Bigeldy Gabdullin, Editor-in-chief of newspaper «CentralAsiaMonitor» and Director of website «Radiotochka» (Almaty)
Bigeldy Gabdullin is sentenced to five years of restriction of liberty and discharged from custody in the courtroom. The attachment of his a property is lifted.
January 24 the sentence was pronounced -for the chief editor of the newspaper Central Asia Monitor and director of site Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin. The court found B. Gabdullin guilty of extortion under article 194 part 4 paragraph 2 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, sentenced him to five years of restriction of liberty, and put him under probation supervision for 5 years. Besides B. Gabdullin not allowed to hold positions in local government body, management positions related to organizational, distribution and logistics responsible functions in the public service and commercial organizations up to 10 years.
The attachment of B.Gabdullin’s movable and immovable property is lifted. B.Gabdullin discharged from custody in the court room.
The editor-in-chief of newspaper “CentralAsiaMonitor” and Director of the Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigelgy Gabdullin was accused of extortion under article 194 part4, paragraph 2 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. According to the National anticorruption bureau, B. Gabdullin used his media CentralAsiaMonitor and Radiotochka.kz to extort signing public contracts from government bodies.
According to information of National Bureau of Anti-Corruption Bigeldy Gabdullin published critical material about government bodies and stopped such publications in exchange for public contracts.
On November 15, 2016 B. Gabdullin was detained and then arrested.
Pre-trial hearings on B. B. Gabdullin’s case were held on January 11, 2017. Main court hearing began on January 17, 2017. 
2. Interference to legal professional activity of journalist 
6 cases of interference to legal professional activity of a journalist were registered in January.  
Incl.,

January, 10
Nadezhda Kovalskaya, «Nasha Gazeta» (Lisakovsk, Kostanay Oblast)

The correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Lisakovsk, Kostanay Oblast) Nadezhda Kovalskaya on January 10, 2017 she went out from Kostanay and arrived at Lisakovsk, where circuit lawsuit of the Specialized Inter District Court of Criminal Cases (Kostanay Oblast) towards murder case of an businesswoman should be taken a place. At the entrance of building of Lisakovsk City Court, court officers demanded that she should left her personal things, for example, her mobile telephone, photo camera and notebook.  Nadezhda Kovalskaya gave arguments that these things have been necessary for her professional activity and that she has responsible for correspondent equipment materially. The court officers answered that they did nothing wrong, they had instruction; court officers could not guarantee maintenance of left things in the container. Nadezhda proposed to challenge chairman of court they replied that he had been out of court.    
A secretary of presided judge Erlik Seralin came to the defense of Nadezhda Kovalskaya. Only, after that court officers allowed Nadezhda Kovalskaya to take her bag with herself. 
January, 11 
Media Outlets (Shymkent) 
On January 11, 2017 representatives of the republican and city mass media, who worked in South Kazakhstan oblast, they visited Oblast Department of Internal Affairs, in order to   record an interview about lombard breaking in Shymkent. At entrance checkpoint, guardsmen asked journalists and cameramen to leave their smart phones for maintenance;   media representatives expressed their dissatisfaction, they explained that their smart phones with dictophones have been necessary for their professional activity. But, policemen in any case, presses their claims, otherwise they should not allow them to enter. After that, correspondent of the television channel «Otyrar» Ernar Balabekov said that he would not record interview and he went to the exit; was supported by other journalists. The representative of press service of Department of Internal Affairs (South Kazakhstan oblast) hurried to stop everyone. After that, they could go for interview with their smart phones.  
3. Threats to journalists
January, 10
Akmaral Shayakhmetova, «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk Week”) (Uralsk)

On January 10, 2017 in the building of criminal court (Uralsk) lawyer Akgul Karasaeva caused conflict with journalist of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk Week”) (Uralsk) Akmaral Shayakhmetova. The conflict originated from question by Akmaral Shayakhmetova addressed to lawyer. In partially, journalist was interested in date of lawsuit towards case of her client,   Ex-Head of West Kazakhstan Oblast Sport Department Timur Shayakhmetov. The lawyer reacted upon question of journalist emotionally. She stated that if journalist did not stop phone to her and was not interested in this case, she would file a complaint with police that journalist meddled in private life of a person. The lawyer Akgul Karasaeva promised that journalist would be arrested for twenty five days and deprived from right to fulfil journalistic activity, in general.  
III. Violations of right for access to information  
1. Refusals, restrictions and violation of terms of provision of information 
15 cases of refusals, restrictions and violation of terms of provision of information were registered.

Incl.,
January, 06
Saniya Toyken, Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Mangistau Oblast)
The reporter of Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Mangistau Oblast) Saniya Toyken during preparation of material towards protest action of workers of the company “Тechno Trading” (Mangistau Oblast) attempted to receive official commentaries. The Head of the Office of Mangistau Oblast Prosecutor’s Office Kuanysh Akmurzaev did not comment protect action of workers, he advised Saniya Toyken to address to akimat (local representative body of executive power) of Munailinsk district.   
Saniya Toyken failed to receive commentary in akimat (local representative body of executive power) of Munailinsk district. The head of the enterprise “Тechno Trading” Adil Niyazov has also, refused to give commentaries for Saniya Toyken.      
January, 31
Media Outlets (Pavlodar Oblast)
TC «Astana», TC «1Channel Eurasia», «Irbis» (Pavlodar)
The correspondent of foundation «Adil Soz» informed that press service of the Department of Internal Affairs (Pavlodar oblast) has been close for media outlets.  
So, during first ten days of January journalists of television channel «Astana» more than 3 days, they phoned to press service of the department, in order to receive commentary, concerning shooting on one of the central streets of Pavlodar. Within some days, they failed to receive some information on it from staff of press service, because their head has been focused on other work.    
On January 19, 2017 press service in general, refused to reply journalists of the television channel «Astana» on a letter-request, where they asked migration statistics. The Press Service of Department of Internal Affairs (Pavlodar Oblast) refused to provide requested information; it referred to work of Collegium of Ministry of Internal Affairs in Pavlodar. During activity of Collegium of Ministry of Internal Affairs, according to internal regulation, as Head of Press Service Bayan Magzumova noted that it was impossible to give any commentaries to journalists.   
On January 26, 2017 Bayan Magzumova did not put the receiver, when journalists of the television channel «Astana» phoned to her. At that time, she had telephone conversation with correspondent of the other republican television channel; Bayan Magzumova provided information and perfect operative video for him. 

On January 27, 2017 journalists of the television channel «Astana» during the day hoped to receive reply on a letter-request. They failed to prepare news. 
Correspondents of television channel «1Channel Eurasia» had the same problem. They and television company «Irbis» (Pavlodar) did not receive any responses on their letters-requests (in partially, there were seven letters-requests) during January. Representatives of press service did not put the receiver during telephone calls from journalists or they provide information too late, when it has been broadcasted on republican channels. 
January, 23 
Television Channel «Otyrar» (Shymkent) 

On January 23, 2017 website of television channel «Otyrar» (Shymkent) posted material under title “Residents of Shymkent receive receipts for heating in December with tariff for January».  

The journalist of television channel attempted to find out in SCE «Kuatzhyluortalyk-3», concerning tariff which was indicated and mentioned in receipt for December of residents of Shymkent. This tariff was imposed from January 01, 2017.  This receipt had also threat to residents of Shymkent that they should pay communal services during 72 hours, otherwise action would be brought against them to court. Representatives of SCE «Kuatzhyluortalyk-3» promised to meet with film crew; they failed to receive response.   
January, 25
Murat Sultangaliev, «Ak Zhayik» (Atyrau) 

The editor of newspaper «Ak Zhayik» (Atyrau) Murat Sultangaliev informed that Head of Press Service of the Department of Internal Affairs (Atyrau Oblast) Gulnazira Mukhtarova repeatedly refused to provide some operative information under various pretexts. In journalist’s opinion it might be connected with publication of article about fatal road accident, this case caused public outcry. As a result of road accident schoolgirl was died and     perpetrator of road accident hid). In his article and publication, Murat Sultangaliev noted that he failed to receive official information, concerning fact of road accident in the press service of Department of Internal Affairs. 
2. Violation of glasnost of trial
January, 18 
Media Ouitlets (Atyrau)
Atyrau Oblast Court has considered an appeal towards case of the civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan (they were sentenced to five years of deprivation of liberty by court of the first instance; they were charged with dissemination of knowingly false information   during organization of public arrangements under article 274 p.2, p.4 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, institution of social, national, generic, racial, class or religious discord under article 174 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and violation of the procedure of organization and holding of meetings, rallies, pickets, street processions and demonstrations under article 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.     Journalists of newspapers «Ak Zhayik» and «Prikaspiyskaya Kommuna, television channels «KTK» and «31 Channel»  could not use their dictophones, photo and video cameras in the court room.  
Journalist did not hear about any appeals, in order to ban photo and video shooting. Policemen and court officers did not allow media representatives and use equipment during non-continuous meeting which presided by judge Tatti Ualieva suspended during court session. 
The building of court has not been equipped with room for media outlets; journalists sat down with their notebooks in hands. 
After solution of this problem, media outlets could use their dictophones in the afternoon. 

Violation of principle of media equality
January, 13
Media Outlets (Almaty)
The editorial staff of website «365info» informed that only selected media were invited to press conference of the National Bank of the Republic of Kazakhstan and United National Pension Fund. The Press Service of the National Bank of the Republic of Kazakhstan and United National Pension Fund informed Internet-portal “365info” that there would not any press conference. The journalist of editorial staff visited arrangement at random, where new Head of United National Pension Fund was proposed.  
The famous blogger Denis Krivosheev could not visit press conference of the National Bank of the Republic of Kazakhstan: in press service of the National Bank of the Republic of Kazakhstan by the name of Saule said that she had no any information on it. Denis Krivosheev knew about it post facto. 
3. Violation of right to dissemination of information
3.1. Unjustified restrictions of right to dissemination of information in Internet 
January, 09
Avaaz.org
The page of website www.Avaaz.org has been inaccessible from January 09, 2017 in Kazakhstan. Activists of civil society posted petition where they asked to cancel registration of citizens at the place of part-time residence.

The petition was written and posted on January 05, 2017. It was addressed to members of Parliament of Kazakhstan.  They noted that law “On Registration of Part-Time Residence” seriously restricted freedom of movement and of residence of citizens; it has been gross violation of International Treaty on Civil and Political Rights which has been ratified by Kazakhstan.  
During blocking appeal had more 6,7 thousands voices.

On January 11, 2017 petition has been accessible for Kazakhstan users.  
4. Closure of media
January, 24
“Zhumyrtka News” 
The editorial staff of Internet-portal «Жұмыртқа news» about its closure from media sphere of Kazakhstan. 
The editorial staff of Internet-portal «Жұмыртқа news» believed that it was connected with threat of criminal prosecutions for publications and threat with real prison term.   
It has expressed deep gratitude.

IV. Charges of media and citizens in connection with execution of right for freedom of expression 

1. Criminal prosecution
January, 19
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)

There was a launching of trial in Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. It was connected with charge of Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov. He was charged with “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice” under article 411 p. 3 and “Knowingly false denunciation” under article 419 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 

The charges originated from article "Neither Law, Nor God or Shall General Prosecutor's Office take into account appeal for aid of innocent persons?" by Amangeldy Batyrbekov which was published in the newspaper "Adilet" on April 10, 2015. Amangeldy Batyrbekov stumbled at legality of actions of the Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov, concerning two cases: two young persons were charged with robbery and also, case over probable illegal seizure of property with participation of officers of Department of Justice of Saryagash District. In trial, A. Batyrbekov insisted, that his arguments have been grounded on his personal internal conviction. 

This article was published under column "Attention to Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan A. Daulbaev!"; Amangeldy Batyrbekov and newspaper "Adilet" hoped, that General prosecutor's Office should take control of these two high-profile cases, control their legitimacy and justification. 

Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast has sentenced Chairman of Public Association "Adilet" Amangeldy Batyrbekov to one year and six months of deprivation of liberty. The Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov has filed a suit against him and charged him with slander. 

On January 28, 2016 Board of Appeals of South Kazakhstan Oblast Court has quashed sentence. It was passed by Saryagash District Court upon unrehabilitated grounds.
On January 19, 2017 Saryagash District Court has finished legal proceeding, related to charge of the Chairman of Public Association «Adilet» Amangeldy Batyrbekov.  On January 19, 2017 judge Nurbol Eshpanov has found guilty A. Batyrbekov under article 411 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and non-guilty under article 419 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The court has sentenced journalist to two years of deprivation of liberty. A. Batyrbekov was sentenced to one year and six months and nineteen days of restriction of liberty. 
The court has ruled to amnesty A. Batyrbekov and freed him in the court room. 
A. Batyrbekov has counted himself absolutely non-guilty, he has intended to resort court of the appellate instance for acquittal of judgment. 

January, 15
Aslan Kurmanbayev (Almaty)
The Department of Internal Affairs of Astana has opened criminal case against civil activist Aslan Kurmanbaev under article 174 “Institution of social, national, generic, racial, class or religious discord” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The charges originated from post about boycott of Universiade and EXPO for convicted activists M. Bokaev and T. Ayan in social network.  
At the present time, Aslan Kurmanbaev is in the status of witness. 
January, 20
Maks Bokaev, Talgat Ayan (Atyrau)

On January 20, 2017 Board of Appeals of Atyrau Oblast Court has upheld sentence of court № 2 of Atyrau, dated 28 November, 2016.
There was a launching of court hearings in criminal court № 2 of Atyrau on October 12, 2016, related to case of civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau). Civil activists were suspected of «Dissemination of misleading information during conduction of public arrangements» under article 274 p. 4, p. 2 «Incitement of social, national, tribal, racial or religious enmity» under article 174 p. 2 «Violation of an order of organization and conduction of assemblies, rallies, pickets and demonstrations» under article 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.

The charges originated from their posts on personal pages in social network Facebook, where they informed about document which permitted to organize land rally on May 21, 2016 and discussed issues on behavior during rally, not to violate legislation of Kazakhstan. Posts were published before moment when it was known that akimat (local representative body of executive power) of Atyrau refused to organize rally. 

Earlier, 18 May, 2016 civil activists were found guilty for participation in rally, 24 April, 2016 were found guilty in violation of legislation, concerning order of organization and conduction of peaceful assemblies and placed under administrative arrest for 15 days. 

There was a launching of pre-trial investigation with regard to Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) under article 179 “Propaganda or public calls for seizure or retention of power, as well as seizure or retention of power or forcible change of constitutional order of the Republic of Kazakhstan” and article 272 “Mass disorders” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. On June 03, 2016 term of their arrest was extended towards new charges. 

On July 22, 2016 it was known that charges were dropped with regard to Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) under article 179 “Propaganda or public calls for seizure or retention of power, as well as seizure or retention of power or forcible change of constitutional order of the Republic of Kazakhstan”.

In spite of this article, civil activists were charged under articles 174, 274 and 400 of criminal code of the Republic of Kazakhstan.

Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) disagreed with charges with regard to them; they called them as politically motivated. 
Amnesty International acknowledged them prisoners of conscience. правозащитная организация international civil society advocacy group Human Rights Watch (HRW) criticized sentence to civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan.
January, 30 
Ermurat Bapi, «DAT. Obtscestvennaya Positsiya» (Almaty)
The Head of Editorial Media-Project «DAT. Obtscestvennaya Positsiya» (Almaty) Ermurat Bapi was summoned to the CNS-agency of Almaty by CNS-agent Daulet Dayirbaev at 20.00. p.m. on January 30, 2017. A man made application to the CNS-agency, he charged Ermurat Bapi with institution of hatred.  
Ermurat Bapi wrote explanatory note, where he said that did not institute any hatred.  
January, 30
Nick Kravets, PA «tengrinews» (Karaganda)

The Rector of Central Kazakhstan Academy Bakhtybai Zhunusov filed a complaint with police, where he asked to bring to responsibility of correspondent of PA «Tengrinews» (Karaganda) Nick Kravets for interference with private life. The charges originated from articles “Jewelled eggs of Faberge and brilliants in the amount of USD1,2 millions were stolen Karaganda oblast” and “It has become known name of a resident of Karaganda whom jeweled eggs Faberge and sapphires were stolen” posted on website on January 30, 2017. 
Nick Kravets told in his second publication about suffered rector of the academy. 
Articles have been prepared on materials of the sentence passed with regard to persons, who was charged with robbery. 
1.1. Case of Bigeldy Gabdullin
On November 15, 2016 editor-in-chief of newspaper “CentralAsiaMonitor” was detained and on November 17, 2016 director of Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin was arrested.  

On November 15, 2016 Internet-resource Tengrinews.kz with the reference to National Bureau of Anti-Corruption informed that Bigeldy Gabdullin was suspected of extortion. 

“There was launching of pre-trial investigation with regard to editor-in-chief of newspapers “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin towards facts of extortion. The inquest heard that Bigeldy Gabdullin used mainstream media “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz, enlivened information attack with regard to heads of state bodies by dint of publication of negative materials which discredited business reputation.

According to information of National Bureau of Anti-Corruption Bigeldy Gabdullin subsequently pinched state orders for his media resources out of civil servants for stoppage of critic. They in their turn lobbied campaigns of Bigeldy Gabdullin and ensured conclusion of contracts for state procurements. The favourable materials about their activity were published in media.

On December 26, 2016 editor-in-chief of the website “Radiotochka.kz” Bekzhan Idrisov informed on his page in social network Facebook that he left for Kazakhstan because of pressure on the side of Anti-Corruption Bureau aimed at forcible testimony against publisher of “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin, according information of reporters of radio “Azattyk”. 

In words of Bekzhan Idrisov, investigating officers insisted on his suspension of public statement, related to Gabdullin case. After second interrogation which took a place in Astana, policemen pressured upon him. Erlan Idrisov told about it in his post published on Monday. He was wanted by prosecutor’s office. The Court did not find any grounds for the termination of the proceedings due to the active repentance of the defendant and set up the beginning of the main hearings of Bigeldy Gabdullin’s for 10.00 a.m. on January 17, 2017 January. According to the judge Baglan Idrissov, the issue of B. Gabdullin’s release from criminal liability could be settled only after the examination of the criminal case’ materials during trial.
The judge rejected the request of B. Gabdullin’s lawyer to hold the trial behind closed doors. Nevertheless he satisfied the defendant's request to ban journalists to produce audio and video during the trial. The Editor-in-chief of newspaper “Central Asia Monitor” and Director of Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigelgy Gabdullin was accused in extortion under article 194 p.4 s.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. According to the version of National Ant-Corruption Bureau, B. Gabdullin used his sub-control media newspaper “Central Asia Monitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” “intensify information attack on heads of the state bodies and published negative materials discredited their business reputation and to extort signing public contracts with them.
On November 15, 2016 B. Gabdullin was detained and then arrested. Pre-trial hearings on B. Gabdullin’s case were held on January 11, 2017. 
The court did not establish probable cause to suspend lawsuit towards case regarding from active repentance of B. Gabdullin and scheduled main lawsuit to 10.00 a.m. on January 17, 2017. According to the judge Baglan Idrissov, the issue of B. Gabdullin’s release from criminal liability could be settled only after the examination of the criminal case’ materials during trial.  
On January 17, 2017 at the beginning of legal proceeding, prosecutor filed petition which was supported by representatives of plaintiffs to conduct court hearing in close regime. The lawyer of Bigeldy Gabdullin Amanzhol Mukhamedyarov has also, asked about it. Bigeldy Gabdullin agreed with attendance of journalists during trials and consideration of case in open regime.  
The judge dismissed petition of prosecutor and granted request of B. Gabdullin. It was connected with ban on audio and video record during trial for journalists. 
During trial, judge found indictment, according to it B. Gabdullin was charged with extortion from state bodies of Zhambyl, East Kazakhstan oblasts and Astana; Ministry of Energy. He was also, accused in receiving of KZT22,6 millions by illegal way in  2016.  

B. Gabdullin in court has said that he agreed with accusation with regard to him and repented.
On January 23, 2017 there were disputes of the parties. The prosecutor asked five years of restriction of liberty for editor-in-chief of newspaper “CentralAsianMonitor” and publisher of the website “Radiotochka.kz”. 
In his closing speech B. Gabdullin asked to release him from criminal responsibility. 
Bigeldy Gabdullin is sentenced to five years of restriction of liberty and discharged from custody in the courtroom. The attachment of his a property is lifted.
On January 24, 2017 the sentence was pronounced -for the chief editor of the newspaper Central Asia Monitor and director of site Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin. The court found B. Gabdullin guilty of extortion under article 194 part 4 paragraph 2 of the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, sentenced him to five years of restriction of liberty, and put him under probation supervision for 5 years. Besides B. Gabdullin not allowed to hold positions in local government body, management positions related to organizational, distribution and logistics responsible functions in the public service and commercial organizations up to 10 years.

2. Civil prosecutions 
2.1. Suits 
January, 11-23
Marat Asipov, Sapa Mekebaev, Gennadiy Benditskiy, Ratel.kz (Almaty)

LLP «ITAU» (Almaty)

Vitaliy Procentov (Almaty)
Alexander Vorotilov, Forbes.kz (Almaty)
Trial in the action of ex-finance minister Zeinulla Kakimzhanov to the Internet portal Ratel.kz will begin on 16 January, 2017. Zeinulla Kakimzhanov demands publication of retraction of 9 articles and redress for the non-pecuniary damage in the amount of KZT 2000000.
On December 29, 2016 editorial staff of Internet portal Ratel.kz received pre-trial claim from the Ex-Minister of Finance and State Revenue of the Republic of Kazakhstan Zeinulla Kakimzhanov. He demanded publication of retraction of 9 articles which were posted on the site from May to December 2016 and their removal from the site. In particular, Z. Kakimzhanov demanded retraction of the following articles: "How Zeinulla Kakimzhanov’s family went to aviation" (published on 20/05/16), "Under the roof of his clan" (published on 14/07/16), "The price of Kakimzhanov family ambitions" (published on 28/07/16), "Rider for raider" (published on 25/08/16),"Zeinulla Kakimzhanov’s clan blocked "Nurly Zhol" (published on 10/06/16), "Zeinulla Kakimzhanov: see you in court, or in a cafe" (published on 12/10/16), "Trademark fraud" (published on 10/20/16), "Why Zeinulla Kakimzhanov is so lucky" (published on 16/12/16) and "The peasant, sensing  triumph, renews a highway" (published on 12/26/16).
In early January Z. Kakimzhanov file the lawsuit to Medeu District Court of Almaty not even waiting for the end of 30-day time limit for responding to the pre-trial claim. In addition to retraction and removal of articles the plaintiffs Zeinulla Kakimzhanov and Ilhalid Kakimzhanov, demanded redress for the non-pecuniary damage: from the chief editor of the portal Marat Asipov and journalist Sapa Mekebaev - KZT2000000, from journalist Gennady Benditskiy - KZT6000000, from the former general director of LLP "Avtodorservis" Vitaly Protsentov - KZT5000000, from the publisher  LLP "ITAYU" - KZT6000000.
On January, 11 Judge T. Zhumamuratov issued a ruling to secure the claim. He prohibited the defendants “to cover the trial in media by drawing attention of media, television, journalists, submitting publications in the media, television, relating to file a civil lawsuit, as well as placement other information in the media (television, online publication, etc.) conjugated inseparably with the personality of the plaintiffs of the suit, as well as the placement of articles, publications in mass media, owned by the defendants on the property right, using its own or third-party web sites, including publication of articles or their views on the trial in social networks, including, but not limited to Facebook, VKontakte and other defendants’ blogs pending the court's final decision on the statement of claim."
The defendants have filed a complaint to the General Prosecutor of Kazakhstan demanding to make a protest on the ruling of Medeu District Court of Almaty, saying it contains 12 violations of legal acts (laws and codes of the Republic of Kazakhstan, international documents, ratified by Kazakhstan and decisions of the Supreme Court).
The editorial staff of Internet portal Ratel.kz announced its righteousness and intends to prove it in court.
The first hearing is scheduled for 16.30 p.m. on January 16, 2017 in Medeu District Court of Almaty. 
January, 13

Aigerim Muzdybaeva, RTRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar)

Artem Klevan (Pavlodar)
Arman Salmenov (Pavlodar)
On January 13, 2017 Pavlodar City Court has considered suit on protection of honour, dignity, business reputation and recovery of moral damage of Director of Pavlodar Oblast Branch RTRC «Kazakhstan» Bauyrzhan (by passport Vladimir) Aitkazin filed against editor-master of television channel «Kazakhstan-Pavlodar» Aigerim Muzdybaeva.

The charges originated from accusations of Bauyrzhan (by passport Vladimir) Aitkazin in sexual harassment and extortion by editor-master of television channel «Kazakhstan-Pavlodar» Aigerim Muzdybaeva on personal page of Chairman of the JSC RTRC  «Kazakhstan» Kemelbek Oishybaev in social network Facebook. Except for it, she informed about dismissal of one of the employees of the branch of RTRC «Kazakhstan-Pavlodar», because he refused to give first salary to Aitkazin. Aigerim Muzdybaeva said same information in her interview to correspondents of newspaper «Time» and PA «Today.kz».
Director of Pavlodar Oblast Branch RTRC «Kazakhstan» Bauyrzhan (by passport Vladimir) Aitkazin asked court to admit discredited and false information; impose A. Muzdybaeva on publication of retraction and recovery of KZT2000000 as moral damage compensation. 
On January 20, 2017 Pavlodar City Court has launched lawsuit with regard of the former employee of television channel Artem Klevan and Arman Salmenov. 
Artem Klevan on page of Chairman of the JSC RTRC «Kazakhstan» in social network Facebook commented statement of A. Muzdybaeva and acknowledged that he heard about harassments from colleagues during his activity in the branch of television and radio corporation. Also, he published commentary which acknowledged dismissal of one of the employees, who refused to give salary to the administration of branch of RTRC.  
Bauyrzhan (by passport Vladimir) Aitkazin except for publication of retraction, he demanded recovery of KZT1000000 as moral damage compensation from Artem Klevan. 
Earlier, Director of TRC «Kazakhstan-Pavlodar» in letter of claim, he demanded to refute information, attached text, where journalists should acknowledge false and inaccuracy of information, they intentionally disseminated it from mercenary motives and desired to discredit him and achieved his dismissal.   
On January 23, 2017 there was preliminary session of judge of City Court Tleugabylova. During trial, lawyer, who represented the interests of Aitkazin, presented copies of screenshots from accounts of Klevan and Oishybaev for plaintiffs. But, there was no line for address in all copies and they have not been notarized.   

January, 17

Azamat Mukhanov, «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk)
LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk)
On January 17, 2017 court № 2 of Uralsk has considered suit on protection of honour, dignity and business reputation of the Head of Department of the Fight Against Organized Crime of DIA of West Kazakhstan Oblast Erkin Inkarov filed against owner of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) - LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk) Azamat Mukhanov. 

The charges originated from article “Body is for matter” which was published in the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) on November 09, 2011. It was written during trial of accused persons who were charged with keeping of disorderly house. The plaintiff has been unsatisfied by following text extract. In words of the Head of Department of the Fight Against Organized Crime of DIA of West Kazakhstan Oblast Erkin Inkarov during collection of operative information knew, that Azamat Bakhtygereev and Askar Zeinullin repeatedly made girls to accommodate clients free of charge, who have representatives of the state authority, policemen, prosecutorial officers and representatives of akimat (local representative body of executive power). 
Erkin Inkarov stated that all mentioned in the article, it has not been said word by word and defendants disseminated false and inaccuracy information which discredited his business reputation.
Earlier, editorial staff received pre-trial claim, where Erkin Inkarov demanded to publish retraction and make public apologies. But, in opinion of plaintiff demand has been satisfied partially: newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk) published only retraction without public apologies.
Erkin Inkarov asked court to admit disseminated false, inaccurate and discredited information; defendants should refute it also, on websites www.zakon.kz and www.nur.kz and make public apology to him. He also, asked recovery of KZT1000000 in solidarily order as moral damage compensation and this amount should be transferred to the Specialized House of Child № 1. 
The editorial staff did not agree with suit absolutely. There was no information which humiliated honour and dignity of plaintiff on concrete mention of names and surnames of policemen, prosecutorial officers or representatives of akimat (local representative body of executive power).  Except for it, editorial staff has been already published retraction in pre-trial order and it has been illegally to demand one more publication of retraction; also, plaintiff failed to explain suit amount.
January, 18

Ekatherina Litvyakova, «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk)
On January 18, 2017 court № 2 of Uralsk has considered suit on protection of honour and dignity of resident of Uralsk Rosa Tulekenova which was filed against editorial staff and correspondent Ekaterina Litvyakova of the newspaper «Uralskaya Nedelya» (“Uralsk’s Week”) (Uralsk).

The plaintiff Rosa Tulekenova thought in article “With the Utmost Rigour of the Law” by Ekatherine Litvyakova journalist in her article told about robbery on family of entrepreneur as established fact; guilty was assigned with regard to suspected persons Adilgereev and Kairushin with the mention of their surnames and also details provided by policemen, they were not mentioned in the case and relative of guilty person, probably police officer; it would help to mitigate punishment. In opinion of Rosa Tulekenova journalist grossly violated the law humiliated honour and dignity of her family.  
The plaintiff asked court to impose defendants on publication of retraction in a part of mention of surnames of the suspected persons of their relative, police officer and recovery of KZT5000000 as moral damage compensation. 
The editorial staff did not agree with suit. This article was written by words of suffered of entrepreneur, except for it, in article Rosa Tulekenova was not mentioned.

January, 06

«Nasha Gazeta» (Kostanay)
On January 06, 2017 Kostanay City Court has made rule. It was connected with suit on protection of honour and dignity of the main specialist – State Auditor of SD «Audit Commission of Kostanay Oblast» Doszhan Tulebaev. The charges originated from evidences of person involved in case over embezzlement in Kazakh Theater of Drama Gulzada Bektursynova; words were cited in the weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) for newspaper
«Nash Kostanay» which covered lawsuit.  
In his suit, Doszhan Tulebaev asked court to admit disseminated information of Gulzada Bektursynova it humiliated his honour, dignity and business reputation. 
The court has satisfied suit of Doszhan Tulebaev. He did not make any demands.  
January, 06

Syrym Abdrakhmanov (Astana)
At the end of November Almaty City Court of Astana has considered suit on protection of business reputation of JSC «BankCenterCredit» (BCC) which was filed against resident of Astana Syrym Abdrakhmanov. 
According to official information of JSC «BankCenterCredit» (BCC) Syrym Abdrakhmanov in his posts in social network Facebook accused evidence-free JSC «BankCenterCredit» (BCC) in illicit acquisition. In October, bank has sent pre-trial claim to Syrym Abdrakhmanov, where it proposed publicly deny charges. But, there was no publication of retraction action was brought to the court. 
Representatives of JSC «BankCenterCredit» (BCC) expressed their willingness to withdraw suit after public retraction of Abdrakhmanov’s statements. 
On January 06, 2017 court has take into account arguments of the parties, it has ascertained that plaintiff did not keep the order, stipulated by law for this category to settle pre-trial dispute and lost capability. In connection with it, suit of JSC «BankCenterCredit» (BCC) has not been considered. 
January, 27
Mukhamediyar Dusembaev (Kostanay Oblast)
«Time» (Kostanay Oblast)
 On January 27, 2017 Arkalyk City Court has considered suit on protection of honour and dignity of the Head of Arkalyk Separtment of the State Revenues Baurzhan Almagambetov, who filed it against Ex-Head Officer of the Law of Arkalyk Mukhamediyar Dusembaev (Kostanay Oblast). The court has imposed defendant on publication of information which discredited honour and dignity of plaintiff which was published in the republican newspaper «Time» (Kostanay Oblast), dated 12 July, 2016 in article “The matter has a whiff of diesel oil” by Stas Kisilev. 

Earlier, accordance to sentence of Arkalyk City Court Ex-Head Officer of the Law of Arkalyk Mukhamediyar Dusembaev (Kostanay Oblast) was found guilty in abuse of power concretely he illegally passed confiscated diesel oil to the third parties. The correspondent of «Time» Stas Kisilev covered detail of this case.  
During suit, parties filed petition of amicable agreement. According to conditions, Baurzhan Almagambetov dropped action, if defendant would refute information which discredited his honour and dignity.
Mukhamediyar Dusembaev should give retraction in the form of publication in newspaper«Time» up to 31 January, 2017. The lawsuit upon civil case has been suspended.
January, 17
«Diapason», LLP «Rifma» (Aktobe)

DIA (Aktobe Oblast)
DIA (Kostanay Oblast)
On November 25, 2016 court of Aktobe has partially satisfied suit of residents Samat and Sanat Kozhaniyazovs on recovery of moral damage in the amount of KZT10000000 which was filed against newspaper and LLP «Rifma» (Aktobe).   
Plaintiffs motivated their demands that after terrorist act on July 05, 2016 in Aktobe officers of DIA to include mistakenly Samat into list of suspected persons and Sanat into list of died terrorists. This information was posted on Internet-websites, published in media and in operative data. There was a photo of Samat Kozhaniyazov in the article under title “11 residents of Aktobe are wanted by police” in the newspaper «Diapason» on July 08, 2016 with the text; they were wanted by MIA and “they could be involved in terrorist acts or they could have information on participants” and request to inform police about placement of these persons.   
During trial, court has designated that information that Sanat Kozhaniyazov has been in list of died terrorists it was posted by unknown person; law enforcement agencies failed to prove this fact. There were no any grounds to satisfy claim of Sanat and recovery of moral damage compensation.  
On November 25, 2016 court has made a rule. It has imposed DIA of Kostanay oblast on recovery of KZT100000 in favour of Samat Kozhaniyazov as moral damage compensation. The other part of suit with regard to newspaper «Diapason» and LLP «Rifma» (Aktobe) was dismissed. 
Plaintiffs did not agree with rule; they filed petition to the appellate instance and asked to satisfy suit completely. 
On January 17, 2017 Board of Aktobe Oblast Court has upheld judgment of City Court.
Residents of Aktobe Samat and Sanat Kozhaniyazovs filed suit on recovery of moral damage in the amount of KZT10000000 to court of Aktobe. The suit was filed against Department of Internal Affairs of Aktobe Oblast, editorial staff of the newspaper «Diapason» and owner of edition LLP «Rifma» (Aktobe). 

After terrorist act in Aktobe, on July 05, 2016 officers of the Department of Internal Affairs incorrectly included Samat into list of the suspected persons and Sanat into list of killed terrorists. These data were posted simultaneously on Internet-websites, in media and police reports. The newspaper “Diapason”, dated on 08 July, 2016 under title “Eleven residents of Aktobe were wanted” among wanted persons, accessory to terrorist acts had photo of Samat Kozhaniyazov with text that they were wanted by Ministry of Internal Affairs “they could be accessory to terrorist acts or had information on participants” and request to inform police about location of these persons. 

On September 26, 2016 court has called for psychologic-philologic expertise “in order to substantiate facts which have been relevant to case”. 

Experts of Regional Research and Production Laboratory of Forensic Expertise of Astana, Center of Forensic Expertise of Ministry of Justice faced to six questions, concerning publication in the newspaper “Diapason”. 

The trial on suit was suspended, prior to receiving of results of expert report.
January, 25

«Nadezhda», LLP «Status» (Uralsk)
On Ocober 07, 2016 court № 2 of Uralsk has dismissed suit of Zhanisa Davletyarova. 
On January 25, 2017 Board of Appeals of West Kazakhstan Oblast Court has upheld judgment of court of the first instance; appeal of plaintiff was dismissed. 
The court № 2 of Uralsk has dismissed suit of resident of Uralsk Zhanisa Davletyarova on protection of right to own picture which was filed against editorial staff of newspaper «Nadezhda» and its owner LLP «Status» (Uralsk) on October 07, 2016.  She asked court to impose defendants on recovery of KZT1000000 as moral damage compensation.  

The charges originated from picture ”While prosecutor does not bite” for article which was devoted to problems of the disabled persons and published in the newspaper «Nadezhda» on April 27, 2016. There was a photo of man, who sat in wheelchair and a resident of Uralsk who stumbled into photo by accident.  

Zhanisa Davletyarova believed, that editorial staff crudely violated her non-property rights and included in category of the disabled persons. The judge A. Kuspanov thought that her arguments have been quite pregnable, because “published picture has been thematic”. It has been aimed at illustration of article, where picture of the disabled person has been main hero, but not plaintiff”. Except for it, photo has been made in open and free place; photo of plaintiff has not been object to use it.  

The legal service of foundation “Adil Soz” provided legal protection for editorial staff.
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz  
1

