
[image: image1.png]


 
International Foundation for Protection 

of Freedom of Speech «Adil Soz» 

Violations of freedom of speech in Kazakhstan
June, 2016
(Digest)

International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted a survey of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in June, 2016 in Kazakhstan.
There was following information:

«KAZKOMMERTSBANK» asked appellate instance to mitigate punishment for journalist Guzyal Baidalinova. 

The court has found guilty in insult editor of newspaper «Zhemkorlyk – Korlyk» («Corruption is Insult») Aset Assandi. He said about his intention to appeal against sentence in the appellate instance. 
The court has aggravated conditions of house arrest for Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev.  

Ministry of Justice has registered an order of Approval of Rules of Accreditation of Representative Offices of Foreign Media Outlets and Journalists. 
In May, two judicial acts of cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation were passed; one of them in favour of journalists and citizens.

Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought:
-41 charges with slander (23 – passing data, Amangeldy Botabekov; 22 lectures of Institute of Economy and Law);
-2 charges with propaganda or public calls on forced seizure of power;
-6 charges with incitement of social, religious and national enmity (article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan); 3 of them are passing data S. Mambetalin, E. Narymbaev and E. Thaichibekov;

- 1 charge with propaganda of terrorism (passing data, B. Satkangulov);
- 6 charges with dissemination of misleading information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 1 of them – JSC «KAZKOMMERTSBANK» against journalists of Internet-portal НАКАНУНЕ.kz);

-1 charge with evasion of the payment of taxes;

-1 charge with embezzlement of entrusted of the other property;

-1 charge with extortion (passing data, Y. Golyshkin);
-45 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation
From January-May, courts passed 25 judicial acts ofr suits on protection of honour, dignity and business reputation in the total amount of KZT640 millions 560 thousands and 01.
I. Changes of existing legislation on freedom of expression
June, 10 

Foreign journalists and media outlets
On June 10, 2016 Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan has registered an Decree of Minister of Foreign Affairs of the Republic of Kazakhstan dated 18 May, 2016 № 11-1-2/192 «On Approval of Rules of Representative Offices of Media Outlets and Journalists».

The Rules introduced concrete a list of documents which have been necessary for registration of accreditation of the representative offices of foreign media outlets and journalists, time period of an answer to a demand of ministry, regarding accreditation, reasons for rejection, prolongation and premature termination of accreditation of foreign media outlets and journalists. 
The court ruling on termination of publication of foreign media or dissemination of output of foreign media within the territory of the Republic of Kazakhstan which came into effect might be reason for rejection. 
The activity of journalists of foreign media within the territory of the Republic of Kazakhstan is carried out on the ground of accreditation of journalists of foreign media. Regular accreditation of journalists of foreign media is provided for two years on the ground of accreditation of representative offices of foreign media; temporary accreditation is provided for three months. 

The decision to reject accreditation of a journalist is taken in cases, when he/she provides false or inaccurate information; violates legislation “On Mass Media” of the Republic of Kazakhstan; court ruling on termination of publication of foreign media or dissemination of output of foreign media within the territory of the Republic of Kazakhstan which came into effect might be reason for rejection.  
The Decree is put in force on the expiry of ten calendar days from a day of its first official publication. It was published in the press on June 23, 2016.  
II. Violations of rights of journalists and media outlets 

1. Arrests and detention of journalists
June, 22

Seitkazy Matayev, Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan (Almaty)
Medeu District Court № 2 of Almaty has aggravated conditions of the house arrest for Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev. It forbade him some contacts with his relatives. The term of placement of house arrest of S. Matayev was extended before 22nd July, 2016. 
June, 24

Aset Matayev, General Director of Press Agency «KazTAG» (Almaty)
On June 24, 2016 court has extended term of house arrest for General Director of PA «KazTAG» Aset Matayev before 28th July, 2016. 

2. Interference to legal professional activity of a journalist and media outlets 
In June, 2016 7 reports on interference to legal professional activity of journalists and media outlets were registered. 
Including:

June, 01

Bagdat Asylbek, «Diapason» (Aktobe)
In Aktobe, journalist of the newspaper “Diapason” Bagdat Asylbek was detained by policemen on Square in the Park of the First President. His dictaphone was damaged.

The website of newspaper had following information:
Bagdat Asylbek was able to inform his colleagues. Now, his mobile telephone is switched off, his colleagues have no any contact with him. They informed to Chief Officer of Police of Aktobe Kanat Aliev; he promised to solve a problem. 
The Head of Department of Internal Policy Erbol Nurgaliev reported over telephone, that detention of journalist of the newspaper “Diapason” Bagdat Asylbek, it was an misunderstanding and promised, that representatives of Department of Internal Policy would go to the police station and Bagdat Asylbek would be released. 
Today, two journalists from Aktobe Bagdat Asylbek and Yuri Geyst fulfilled editorial task, they covered activity of Commissions for Land Reform. They attended Drama Theatre, House of Friendship, Philharmonic and “Nur Otan”. There was a favourable situation and there were some citizens of Aktobe, who were interested in land aspects. 
Then, journalists attended squares. There were concerts devoted to Day of Culture. Yuri Geyst attended square near Central Stadium. He informed that square was cordoned off by policemen; there were some concert-goers. Yuri Geyst told, that he made a photo of bus on square near Oblast Akimat (Regional Body of Executive Power); policemen came up to him, they demanded, that he removed a photo. Yuri Geyst refused to do it, explained, that he made a photo of “AutoPark” bus. Then, a policeman recorded his personal data and left. Central Park of the First President was cordoned off; there was a concert on stage. It was impossible to go through central entrance for him. Cordon policemen informed that there was a concert for military officers. And, really there were thirty military officers among concert-goers. But, it was possible to go into stage, through park; he did it.
The representative of akimat (regional body of executive power) has been near stage, explained journalist that this concert actually was devoted to Day of Culture; there was awarding of workers of culture. 
http://www.diapazon.kz/kazakhstan/kaz-politics/83147-zhurnalista-diapazona-zaderzhali-na-ploshchadi.html
In connection with it, editorial staff of the newspaper «Diapason» under articles 158 “Interference to legal professional activity of a journalist with use of force” and 362 “Abuse of Power” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan insisted on conduction of an investigation, designate and punish guilty persons.
June, 03

Alexander Baranov, «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar)
On June 03, 2016 journalist of the newspaper «Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar) Alexander Baranov attended Pavlodar Oblast Court to cover a trial. At guardian point, policemen did not permit Alexander Baranov to enter into court room with mobile phone. Alexander Baranov addressed to judge secretary. She said that he could take mobile phone to court room only, with function of audio record, but not with function of video camera. He should leave his mobile phone to attend trial. The editor of Internet-portal pavon.kz Eugene Shultays failed to attend trial because of his smartphone. Policemen demanded that he should leave his smartphone. E. Shultays said that his smartphone has been a working tool, he made audio and video record with the help of it. He promised not to use function of video record in a case, if judge would forbid video record of trial and use his smartphone as dicta phone. But, policemen refused E. Shultays to attend trial. 
At that day, E. Shultays filed a complaint with Department of Internal Affairs on actions of policemen of Department of Specialized Service of Security. On June 27, 2016 Internal Security Directorate of Department of Internal Affairs (Pavlodar Oblast) has sent a response to journalist. There was information on conduction of official investigation with regard to policemen, who did not allow Shultays to enter into court room. It has designated a weak and poor knowledge of current legislation and statutory instruments which regulated their official activity. 
These policemen were informed harshly about non-admission of such facts in the future. The personnel of Department of Specialized Service of Security had additional work on explanation of legislation and statutory instruments which regulated their official activity. 
3. Violation of terms of media rights for freedom of speech and creation
June, 27
The Youth Information Service of Kazakhstan on its website informed that Ukrainian company MUK which dealt with IT-distribution in CIS-countries, dismissed its employee in Kazakhstan for his/her opinion in social network Facebook.

Fariza Ospan worked in company from April, 2015 in position of corporative blogger; she should collect subscribers on pages of company in social networks, writing and/or translation of texts into Kazakh language. 

In May, 2016 Fariza made re-post of an opinion of famous political scientist Dosym Satpaev on her page in social network Facebook. It was connected with last events around rallies, devoted land problems. Fariza responded on phrase, concerning Kyrgyzstan of Minister of Culture of the Republic of Kazakhstan. 
 She said to correspondent of Youth Information Service of Kazakhstan about telephone call of curator of head office in Kiev, PR-manager Sergei Potapenko on May 31, 2016. He said to her that she was dismissed for anti-governmental statements’ in social network Facebook. 
4. Threats to journalists
June, 20

Nurgeldy Dusenov, «Nasha Gazeta» (Kostanay)

As it was informed, editorial staff of the weekly «Nasha Gazeta» has applied for Department of Internal Affairs and City Prosecutor’s Office of Kostanay. It was connected with threats to web-editor of the weekly Nurgeldy Dusenov. He received information on probable consequences with regard to him and his relatives on his page in social network «VKontakte». Recently, web-editor of website of weekly “Nasha Gazeta” (Kostanay) Nurgeldy Dusenov has posted some information on the website ng.kz on May 24, 2016. It was connected with institution of responsibility for migration legislation of citizen of the USA Gilbert Vaskes, who taught in Kostanay. The lawyer of Vaskes said that police and court violated his rights. 
On June 20, 2016 Deputy for Chief of the Department of Internal Affairs (Kostanay) Nurlan Arystanov in his response on statement, he informed, that appeal of editorial staff was registered in book of record of information; it was dismissed in connection with absence of corpus delicti of criminal offence. If Nurgeldy Dusenov disagreed with common rule, he would appeal it in prosecutor’s office of Kostanay.
The Prosecutor’s Office of Kostanay in its response on statement of editor-in-chief of the newspaper Olga Kolokolova informed that it was necessary to have control over facts for the reality.  
June, 29

Julia Minina, Ratel.kz (Aktobe)
Representatives of Internet-portal Ratel.kz informed about threats and pressure upon free-lance editor Julia Minina on their website. It was connected with publication and postage of some critical materials about life of the town on website of analytical Internet-portal.
The journalist Gennadiy Benditskiy wrote that there were “good people”, who made an effort to pressure upon their author in Aktobe after such publications. There were also, direct threats with regard to her and intimidation with presentation of copies of her business correspondence in messenger Facebook with editor-in-chief of the website Ratel.kz Marat Asipov.

In connection with threats and pressure upon Julia Minina editorial staff directly addressed to Akim (Governor) of Aktobe Oblast Berdybek Saparbaev. In his telephone conversation, he said following. It was great news for him. He has been on a business trip. Berdybek Saparbaev has promised to solve a problem, in accordance with law; took her under his personal shelter. 
5. Attacks on journalists and media editorial staffs 
June, 06

Olga Voronko, «Vremya» (“Time”) (Pavlodar)
On June 06, 2016 journalist of the newspaper “Vremya” Olga Voronko was attacked in Pavlodar. In the afternoon, a large dump truck drove into yard of her house, where she lived. This large dump truck was owned to unknown person. It has driven through wells, damaged communications and fallen dawn. Some pieces of equipment, including truck crane and tractor were used for evacuation. Householders were not informed about repair works they began to resent and demanded explanations, because there were people, who could suffer from it in the yard. 
The journalist Olga Voronko has also gone to the yard and begun to shoot all on her photo camera. She came up to a man, who managed evacuation work, introduced herself; was interested in persons, who drove large dump track in a small yard and who would conduct renewal operations. In response, a man came out with a string of four-letter words, took hold of her arm and put aground; wrested her photo camera and damaged it. 
On the subject of attack and interference to professional activity Olga Voronko has filed a complaint with North Department of Internal Affairs of Directorate of Internal Affairs (Pavlodar).  
There was opening of pre-trial investigation and expert evidences were called, concerning fact bodily injury and compensation of moral damage with regard to journalist of the newspaper “Vremya” Olga Voronko. 
III. Violations of right for access to information 

2. Denials, restrictions and violation of terms of providing of information 

In June, 25 cases of denial, restrictions in providing of information of public interest were registered. 
Including.:

June, 06

All Media Outlets
The journalist from Ust-Kamenogorsk Andrei Zhdanov noted lowest level of official information on emergency situation in Kazakhstan. 
For example, terrorist act which took a place on June 05-06, 2016 in Aktobe he conducted and made monitoring of official information resources and designated that: 
-there was an information which was dated 12 April, 2016 in the section “News” on the website of Department of Internal Affairs (Aktobe oblast) at 21.00 p.m. on June 06, 2016;
-there were no any news, dated 05 June, 2016 on the website of Ministry of Internal Affairs present day at 10.00 a.m. on June 06, 2016. These news had no any relation to the emergency situation in Aktobe. 
There was no any free place for statements and releases of press services of Ministry of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan and Department of Internal Affairs (Aktobe oblast), concerning events which took a place on June 05-06, 2016 in Aktobe.  
There was no any statement and coverage of events which took a place on June 05-06, 2016 in Aktobe on official websites of President of the Republic of Kazakhstan, Senate and Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan.  
In opinion of Zhdanov great number of rumors and direct information provocations around events in Aktobe was caused by a lack of operative official information.  
June, 07

Media Outlets (West Kazakhstan Oblast)
Correspondents of newspaper “Uralskaya Nedelya” (West Kazakhstan Oblast) informed that Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) conducted a briefing after terrorist acts in Aktobe on June 07, 2016. Its representatives did not reply on some questions of journalists. During briefing officer of press service of Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) read instructional pamphlet about yellow danger level. She was not empowered to response on other questions of media representatives on the side of Oblast Department of Internal Affairs because of her incompetency. 
There were also, commentaries of representatives of Department of Internal Affairs, concerning list of wanted criminals. This list was sent by editorial staff on June 06, 2016. Policemen supposed that they had relation to terrorist acts in Aktobe. Journalists should take it in press service of Kostanay Department of Internal Affairs, because local policemen had been out of access. 
An officer of one of the press services asked journalists not to write about taken measures of policemen regarding shooting in Aktobe. Terrorists could read and know about everything. 
June, 08

Irene Sevostyanova, Internet - magazine «Vlast» (Almaty)

The correspondent of Internet-magazine “Vlast” Irene Sevastyanova informed about low level of official information of Kazakh people on her page. 
On June 05, 2016 at 15.45 p.m. Ministry of Internal Affairs received information on terrorist act in Aktobe. At 16.30 this emergency situation was discussed actively in social networks; most different information was posted.
The journalist informed that in effect as of 17.20 p.m. press service of Ministry of Internal Affairs stated that they had no any information. Its official representative has been on mission in the other town. It was strange that he at 18.30 p.m. has been in his study. He began to give some official commentaries. On June 05, 2016 none of media outlets could find press service of Committee of National Security.
Its representative officer has made a statement during briefing of General Prosecutor’s Office on June 06, 2016. But, there was no information on events in Aktobe. 
An employee of Anti-Terrorist Center, (in particularly, editorial staff asked question about “Army of Liberation of Kazakhstan), who has been answerable for terrorist act in Aktobe answered to all journalists that he did not know anyone and could not give any information. 
Irene Sevastyanova wrote that during these days journalists collected information in details from state officials accounted and re-accounted figures of suffered persons. 
June, 10

Raushan Musina, Television Channel «Kazakhstan-Semey» (East Kazakhstan Oblast)
The editor-in-chief of editorial staff of programs in Russian language of Television Channel «Kazakhstan-Semey» (East Kazakhstan Oblast) Raushan Musina was unsatisfied by work of Press Service of Department of Internal Affairs (Semey). On page of popular community (Semey) in social network Raushan has posted the following information. The Press Secretary of Department of Internal Affairs (Semey) Elubek Ospanov answered for question of journalist, concerning reinforcement of security of weapon shops in Semey. He said that there were no any weapon shops in Semey. There were some weapon shops. After response of press secretary journalists should call to weapon shops. Workers of weapon shops informed about reinforcement of weapon shops. 
June, 20

All Mass Media
As it turned out, National Bank of the Republic of Kazakhstan proactively drafted a law which restricted activity of currency exchange offices and speculation in foreign currency. Internet-portal zakon.kz informed that in spite of regularly declared clearness of National bank of the Republic of Kazakhstan and law «On Access to Information» of the Republic of Kazakhstan which came into effect; conception of draft law was not posted on the portal «Open laws and regulations» and respective section of the website of National Bank of the Republic of Kazakhstan.
3. Violation of right to dissemination of information
3.1. Groundless restrictions of right for dissemination of information in Internet 

June, 5-7
Aktobe Oblast
Correspondents of the newspaper “Diapason” informed about primary information, photo and video in Internet on June 05, 2016 in Aktobe. Residents of Aktobe knew from social networks that Armoured Vanguard Vehicles drove in Aktobe. After that Internet was disconnected during period more than one day.
Such Internet-blockade spread panic among population. Residents of Aktobe did not know about red level of terrorist danger (in particularly, it was announced in Aktobe oblast), how they should behave themselves, a number of victims, why it was impossible to organize delivery of operative information and post it in accurate information sources and etc.  All these questions were asked for editorial staff of newspaper “Diapason”, because there were no alternative information sources, except for television. Residents of Aktobe should call to the other town, in order to know about situation in region.
The editorial staff noted that it was very difficult to receive some information on developed situation for journalists. 

The blocking of Internet and mobile connection was caused by a settlement of red terrorist danger level, according to information of akimat of Aktobe oblast.  
The access was de-updated at 07.00 a.m. on June 07, 2016. 
IV. Charges of media and citizens in connection with execution of right to freedom of expression  

1. Criminal prosecutions
June, 01

Resident of Kostanay
The Board of Appeals of Kostanay Oblast Court has upheld judgment of conviction which was passed with regard to a resident of Kostanay, related libel case under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan; she was sentenced to one year of deprivation of liberty. 
Earlier, manager of the one well-known travel agency (Kostanay) citizen B has filed a private complaint of libel against citizen A., who called her swindler and shady dealer in social network “Odnoklassniki”. She asked residents of Kostanay not to trust citizen B.; attached her photo. 
June, 08

G. Bisengalieva, (an inhabitant of Astana)
On June 08, 2016 Board of Appeals of Court of Almaty (Astana) has upheld a sentence which was passed by Esil District Court № 2 (Astana), dated 28 April, 2016 with regard to G. Bisengalieva. She was found guilty under article 130 p.3 “Slander” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and was sentenced to one year of deprivation of liberty with settlement of probation control to this period. 
The charges originated from post by G. Bisengalieva in social network Facebook, where she spoke about fraud facts. As a result of it, she lost her flat. This information was illustrated by photos of E. Akanov and N. Abden she charged them with fraud. 
They filed a private complaint to court. During trial they explained their sufferings from actions of Zh. Narmagambetova. There was a suit on recovery of KZT10000000 as moral damage compensation. 
The civil claim was granted partially. G. Bisengalieva should recover KZT50000 as moral damage compensation to private prosecutors. 
June, 16

Shynar Sagindykova, Television Channel «Almaty» (Almaty)
Shamshadin Kerim, Kazakhstan – Egypt University «Nur Mubarak» (Almaty)
Murat Telibekov, Head of Union of Muslims of Kazakhstan (Almaty)
Bostandyk District Court № 2 has considered private complaint of Head of Union of Muslims of Kazakhstan Murat Telibekov, who charged pro-rector of Kazakhstan – Egypt University «Nur Mubarak» (Almaty) Shamshadin Kerim journalist of agency “Khabar” Shamshadin Kerim with slander under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

The charges originated from “on-line” review which was prepared by Shynar Sagindykova on television channel “Almaty” on April 22, 2011. The journalist and her partner in conversation Sh. Kerim accused writer and publicist Murat Telibekov in adherence to non-traditional trends of Islam and preparation of extremists of terrorist nature. This review was disseminated actively in November-December, 2015 in social networks.

M. Telibekov thought, that there was dissemination of false and misleading information in the review; this information discredited his honour, dignity and reputation: “The glaring falsehood and existence of intent in actions of journalist of television “Almaty” Shinar Sagindykova and pro-rector of the university “Nur-Mubarak” Shamshadin Kerim, they were acknowledged by a lack of some proofs towards charge him with violations of laws of the Republic of Kazakhstan and traditional religious canons of Islam exhorted in Kazakhstan. Actually, he was appeared before viewers as a man, who trained extremists and terrorists, engaged the other people in illegal and criminal in Kazakhstan (in particularly, in whole world) activity and used outside funds for realization of criminal intentions”.

There was no Shinar Sagindykova and Shamshadin Kerim from the beginning of lawsuits within two months. 

On April 29, 2016 pro-rector of Kazakhstan – Egypt University «Nur Mubarak» (Almaty) has also, filed a suit against M. Telibekov. He charged him with slander. Shamshadin Kerim stated that from 2005 to 2011 Murat Telibekov several times discredited his reputation in different media of Almaty. He filed a civil suit and demanded to recover KZT50000000 as moral damage compensation.

On June 16, 2016 criminal proceeding was eliminated upon private complaints  because of conciliation. 

June, 20
Aset Assandi (Shymkent)
It has been known that, on June 20, 2016 Al-Farabi District Court (Shymkent) under the chairmanship of judge T. A. Kakharov has passed sentence to the editor of newspaper “Zhemkorlyk – Korlyk” (“Corruption Is Insult”), active user of Facebook Aset Assandi under articles 130 p. 3 («Slander») and 131 p.2 («Insult») of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan upon a complaint of private charge Khanbibi Esenkarakyzy.

The charges originated from posts “Poet or…”, “Old men-bandits”, “Slash head, but not tongue” and etc. by Aset Assandi on his personal page Facebook from December 28, 2015 to January 02, 2016. Khanbibi Esenkarakyzy thought that there was misleading information which discredited her honour, dignity and business reputation, attended with accusation in corruption and insult.

The court has acquitted A. Assandi under article 131 p.2 «Insult» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan for absence of criminal elements in his actions. There were no signs of words and indecent word-expressions with regard to Kh. Esenkarakyzy. The court has found guilty A. Assandi under article 130 p.3 “Slander” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, imposed him on payment of a fine in the amount of three hundred monthly calculation indices (KZT636300) and payment of cost of psychological and philological expertise in the amount of KZT26057. 

A. Assandi did not agree with accusational part of sentence, he intended to appeal against it in the appellate instance. 
June, 13
Jannat Esentaev (Uralsk)
The civil activist, singer and song-writer from Uralsk Jannat Esentaev was detained in the run-up to the rally on May 21, 2016. It was connected with amendments to Land Code. On May 19, 2016 court of Uralsk has sanctioned his arrest during two months. He was charged with incitement of national, tribal, social or religious enmity under article 174 p.1 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. There was a search in the flat of Esentaev; his computer was seized. 
The charges originated from his posts and poetical texts which were posted on his page in social network Facebook. He made explicit, concerning aspect of 25-year’s leasing of land for foreign citizens.  
There was a statement of Jannat Essentaev in social network Facebook in the evening on June 09, 2016 where he apologized to audience for his emotional statements in social networks.

Then, Jannat Esentaev was released from pre-trial detention facility.  

1.1. Case of National Press Club and Press Agency «KazTAG»
The press conference “Situation Around National Press Club and News Agency KazTAG” should be conducted at 11.00 a.m. in National Press Club on February 22, 2016 in Almaty. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of Public Association «National Press Club” Seitkazy Matayev and General Director of News Agency KazTAG Aset Matayev should be speakers there. But, at 09.30 a.m. President of National Press Club Seitkazy Matayev and General Director of Press Agency KazTAG Aset Matayev were detained and delivered to Almaty Department of Anti-Corruption Service forcedly for interrogation. There was no any reason for it, because earlier neither Seitkazy nor Aset Matayevs, according to their statements, they avoided meetings with investigative officers.

The President of Foundation “Adil Soz” Tamara Kaleyeva and Member of Board of Directors of Union of Journalists of Kazakhstan Ermurat Bapi have conducted meeting with journalists. They stated about their disagreement in guilt of S. Matayev, who was charged with embezzlement of public funds and illegal reconstruction of the building of National Press Club. In opinion of T. Kaleyeva and E. Bapi the real goal of criminal prosecution of directors of national press club and news agency “KazTAG”. It was aimed at closure of open dialogue platform (in particularly, national press club). They thought, that prosecution of S. Matayev meant introduction of implicit control for content of KazTAG' publications and decrease of public activity of Union of Journalists of Kazakhstan. 

Seitkazy and Aset Matayevs have disagreed with charge with regard to them. They issued release beforehand and disseminated it during press conference. There was a detailed description of the chronicle of events.

During the late evening on January 12, 2016 Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of Public Association «National Press Club» Seitkazy Matayev and General Director of News Agency KazTAG Aset Matayev have received a telephone call from Department of Audit of State Incomes (Almaty). They knew about launching of complex control in the national press club and news agency KazTAG. It was initiated by Anti-Corruption Service of Almaty.

On January 13, 2016 National Press Club has received a suit of Department of State Architectural and Construction Control (Almaty) on seismic hazard of the building of press club and demolition of 3 and 4 floors. The action was brought and based on demand of Chairwoman of Cooperative of Flats Owners «Saktar» Zh. Tutkishbaeva, dated 12 January, 2016. She asked to check and subject to legality of additional floor of the building of national press club.

This building was reconstructed in 2005, 2006 it was accepted by Commission of Department of State Architectural and Construction Control (Almaty) and other state departments within the scope of first campaign of legalization of the property. There was decree of akimat (regional body of executive power) of Almaty on acceptance of reconstructed building in 2007. As of 2016 the building is under normal condition.

On January 14, 2016 Medeu District Court of Almaty has made two rules on seizure of financial documentation of National Press Club and KazTAG and seizure of settlement and cash documentation of national press club in servicing bank. It was caused by charge of Anti-Corruption Service of Almaty with embezzlement of public funds within the scope of coverage of the state information policy in 2011-2015.

Seitkazy and Aset Matayevs stated that they did not violate the law and did not embezzle public funds. National Press Club was not involved in tenders towards information coverage of the state policy through media and did not receive public funds to its account through Treasure Committee of Ministry of Finances of the Republic of Kazakhstan.

Admittedly, KazTAG has made contracts with Committee of Communication, Informatization and Information, it has made a detailed financial report of used appropriately funds. On January 18, 2016 they submitted all documents (contracts, invoices, acts of rendered services) to Anti-Corruption Service (Almaty).

On February 10, 2016 Anti-Corruption Service of Almaty has opened one more criminal case with regard to National Press Club and JSC “Kazakhtelecom”. It has charged them with embezzlement of public funds in 2011-2013.

All these actions of Anti-Corruption Service Seitkazy and Aset Matayevs regarded it as attempt of pressure of the state body upon non-governmental organizations and media outlets, interference to professional journalistic activity, restriction of freedom of speech, free receiving and dissemination of information.

On February 22, 2016 after interrogation A. Matayev was released and S. Matayev was detained and delivered to the pre-trial facility.

On February 22, 2016 Almaty Department of National Bureau of Anti-Corruption informed that investigation was conducted under some articles of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan: articles 176 and 189 “Conversion or Embezzlement of entrusted other people's property”, article 245 “Evasion of Taxes and (or) Other Mandatory Contributions to the Budget by an Organization”.

On February 22, 2016 National Bureau of Anti-Corruption (Anti-Corruption Service) of Ministry of Public Affairs of the Republic of Kazakhstan (Almaty) has issued a press release, where it actually charged Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of Public Association “National Press Club” Seitkazy Matayev with commission of grave corruption and economic crimes.

He was suspected of commission of a large-scale tax evasion in the amount of KZT327000000 and embezzlement of public funds in the amount of more KZT340000000. 

During interview in answer General Director of News Agency KazTAG Aset Matayev noted, that there was illegal charges with regard to them. The audit of an employee of Department of State Incomes was done in haste and formulated “without providing of documents”. National Press Club proposed to conduct an independent audit for assignment of concrete figures.

On February 24, 2016 Medeu District Court № 2 (Almaty) has granted petition of prosecutor, regarding bail hearing of S. Matayev in the form of house arrest. S. Matayev could not contact with other persons, except for members of family and lawyers, including by means of Internet and telephone. It was flat, where S. Matayev was taking into custody.

On March 28, 2016 Medeu District Court № 2 of Almaty has sanctioned pre-trial restrictions in the form of house arrest with regard to General Director of LLP “IPA “KazTAG” Aset Matayev.

On May 23, 2016 investigation retreated case of Seitkazy Matayev to the other article, regarding with abuse of trust with appropriation of corporate opportunities. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan is placed under house arrest from February 24, 2016.  
On May 23, 2016 Operative and Investigating group of Anti-Corruption Service (Almaty) has made new decree on retreatment of criminal case of general director LLP «IPA «KazTAG» Aset Matayev to the other article, regarding to abuse of trust, with use of information system. He is placed under house arrest from March 28, 2016. 
June, 22

Seitkazy Matayev 
On June 22, 2016 court has extended term and tightened conditions of house arrest of Seitkazy Matayev before July 22, 2016. He could not also contact with his relatives. Seitkazy Matayev could not leave his place of residence and house, meet with his relatives and other persons, except for lawyers; could visit hospital only from permission of prosecuting agency. Earlier, S. Matayev could leave his house from 09.00 a.m. to 22.00 p.m. and meet with his relatives.  
There were no any grounds to tighten conditions of house arrest. S. Matayev is under house arrest within four months; he did not violate conditions of placement of house arrest, according to information of representatives of Committee for Support of S. Matayev. 
June, 24

Aset Matayev
On June 24, 2016 court has extended term of house arrest with regard to general director of PA «KazTAG» Aset Matayev before July 28, 2016. 

1.2. «KAZKOMMERTSBANK» against journalists of Internet-portal “NAKANUNE.kz” (Almaty)
On January 11, 2016 court has made a rule on confession of her as suspected person under article 296 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
On August 27, 2015 judgement on recovery of KZT20000000 as compensation of moral damage of business reputation of JSC «KAZKOMMERTSBANK» from owner of domain name, journalist Guzyal Baidalinova came into effect. The charges originated from publication of letter of a reader, where he/she asked to deal with his/her information on corruption. 
After that, representatives of JSC «KAZKOMMERTSBANK» filed a complaint with Department of Internal Affairs (Almaty). They insisted on openning of criminal case under article 274 p.3 «Dissemination of misleading information» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Pursuant to case materials during period from April 29, 2014 to December 05, 2014 55 articles with misleading information on JSC “KAZKOMMERTSBANK” was posted and published on portal Respublika-kaz.info and electronic periodical edition NAKANUNE.kz. In words of G. Baidalinova two-three articles subjected to JSC “KAZKOMMERTSBANK” were posted on the website, in general, there was information on construction projects which it financed in the usage of state funds. The JSC “KAZKOMMERTSBANK” has initiated civil suit, concerning publication of these articles. 

In December, 2015 within the scope of investigation of criminal case seraches in flats of journalists of the website NAKANUNE.kz Guzyal Baidalinova and Julia Kozlova and also, in editorial office of portal took a place.  
On December 18, 2015, journalist Rafael Balgin was detained; he was suspected of dissemination of misleading information. During his interrogation he acknowledged, that for a long period of time, he assisted with publication of some ordered materials of «KAZKOMMERTSBANK» which thereafter were posted on Internet-portals «Respublika» and «NAKANUNE.kz». On December 21, 2015 Almaty District Court has sanctioned arrest of R. Balgin during two months. On December 30, 2015 Board of Appeals has upheld rule on sanctioning of preventive measure. 

On December 18, 2015 Press Service of the Department of Internal Affairs (Almaty) has issued and disseminated press release. There was information on determination of patron of publication, concerning«KAZKOMMERTSBANK» and persons, who assisted with posting of materials with participation of investigative officers. The press release of Department of Internal Affairs had the following information. The investigative officers determined engagement of editor of website “Nakanune.kz” G. Baydalinova in procedure of preparation and posting of ordered materials.

On December 23, 2015 journalist of Internet-portal Nakanune.kz, former editorial worker of «Respublika» Guzyal Baydalinova was detained during 72 hours and sent to the detention facility under Department of Internal Affairs (Almaty). On December 26, 2015  court has sanctioned her taking into custody during two months. 
The journalist of Internet-portal Nakanune.kz Julia Kozlova in December, 2015 had been as witness, who had right for protection of two criminal cases. She was charged with dissemination of misleading information under article 274 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and under article 296 p. 2 "Illegal manufacture, processing, purchase, storage, transportation, transfer or sale of narcotic drugs or psychotropic substances and their precursors" of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan". 

On December 18, 2015 Press Service of the Department of Internal Affairs (Almaty) has issued and disseminated press release. There was information on determination of patron of publication, concerning«KAZKOMMERTSBANK» and persons, who assisted with posting of materials with participation of investigative officers. The press release of Department of Internal Affairs had the following information. The investigative officers determined engagement of editor of website “Nakanune.kz” G. Baydalinova in procedure of preparation and posting of ordered materials.

On December 23, 2015 journalist of Internet-portal Nakanune.kz, former editorial worker of «Respublika» Guzyal Baydalinova was detained during 72 hours and sent to the detention facility under Department of Internal Affairs (Almaty). On December 26, 2015  court has sanctioned her taking into custody during two months. 
The journalist of Internet-portal Nakanune.kz Julia Kozlova in December, 2015 had been as witness, who had right for protection of two criminal cases. She was charged with dissemination of misleading information under article 274 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and under article 296 p. 2 "Illegal manufacture, processing, purchase, storage, transportation, transfer or sale of narcotic drugs or psychotropic substances and their precursors" of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan". 

Chronicle of lawsuits (prepared upon materials of radio «Azattyk») 

There was a launching of trial in Almalinsk District Court of Almaty on May 05, 2016. It was connected with case of editor of the website Nakanune.kz Guzyal Baidalinova. The second person, who was suspected of dissemination of misleading information, resident of Almaty, businessman, was Tair Kaldybaev. He was mentioned as customer of articles about “KAZKOMMERTSBANK” which became the reason for criminal prosecution. According to version of prosecutor Tair Kaldybaev supposedly entered into a collision with editor-in-chief of the newspaper “Delovaya Nedelya” Makhambet Auezov. He supposedly organized publication of articles over journalists Rafael Balgin and Anatoliy Ivanov on the website Nakanune.kz. It was owned to G. Baidalinova. The website “Respublika” was headed by journalist Irene Petrushova, who lived on abroad. 
«KAZKOMMERTSBANK” demanded recovery of KZT 144 million and 235 thousands as moral damage compensation. The representative of bank, lawyer Erdos Abikeev said, that these expenses of bank were incurred for media advertising in the second half-year of 2014. 
On May 13, 2016 during trial Tair Kaldybaev has pleaded himself guilty partially. He said, that ordered six articles, according to version of investigation damaged reputation of bank. Kaldybaev had personal unpleasant relations with “KAZKOMMERTSBANK”. In his words, he prepared thesis of articles, then provided them for Auezov. Kaldybaev denied his participation in posts on the website “Respublika”. 

Guzyal Baidalinova did not admit her guilt. She said that journalist Anatoliy Ivanov brought parcels with some documents to her work several times. Upon a request of I. Petrushova, she gave them to courier. Guzyal did not know about content of parcels; she admitted her guilt in a part of pass of these parcels. 
On May 16, 2016 Makhambet Auezov was questioned during trial. He said about receiving of money from Tair Kaldybaev for articles (materials) about bank and gave them to Rafael Balgin (he had been witness), who then supposedly gave money to the editorial staff of Nakanune.kz. In words of Auezov, he prepared articles using thesis of T. Kaldybaev, committed some “fiction”. Makhambet Auezov has received about $5000 for each article. There was publication of forty articles. 
On May 17, 2016 last witness toward case, journalist Anatoliy Ivanov was interrogated in court. He said, that passed sealed parcels which received from journalist Rafael Balgin to editor and owner of the website Nakanune.kz Guzyal Baidalinova. In words of Ivanov, he did not know about content of parcels and did not earn reward for parcel. The radio “Azattyk” informed Anatoliy Ivanov said during trial, that portal Nakanune.kz in his opinion was headed by Irene Petrushova, who lived on abroad. She opened newspaper “Respublica”. This newspaper was closed and recognized extremist, according to court decision. 
There was a heraing of arguments on May 19, 2016.

The prosecutor Dauren Khalykov asked court to admit and find guilty owner and editor of website Guzyal Baidalinova and businessman Tair Kaldybaev during dissemination of misleading information by a group of persons with preliminary intention which was aimed at doing of a large-scale damage. 

Dauren Khalykov asked to sentence journalist to two years of deprivation of liberty, Tair Kaldybaev to four years and eight months of deprivation of liberty.

Representatives of «KAZKOMMERTSBANK» supported demands of prosecutor. 

Guzyal Baidalinova has admitted her guilt partially and said, that it was non-significant, because she simply passed post packages from Anatoliy Ivanov for journalist Irene Petrushova with the help of courier. She thought, that charges which were brought against her unproved and asked court to acquit her. 

T. Kaldybaev has in his final speech regretted and admitted his guilt partially (earlier, upon his request lawyer fully compensate amount of moral damage). He asked court to take into account compensation in full volume suit which was filed by bank clerks on recovery of material damage and impose him penalty not connected with deprivation of liberty. 

On May 23, 2016 after 17.00 p.m. judge of Almalinsk District Court Begaliev has pronounced sentence to journalist of Internet-portal NAKANUNE.kz Gyzyal Baidalinova and businessman T. Kaldybaev. 

The journalist was sentenced to one year and six months with her service of sentence in the colony of general regime, bussinesman was sentenced to four years and six months with his service of punishment in the colony of general regime on a charge of dissemination of misleading information with regard to «KAZKOMMERTSBANK». 

Also, judge Nariman Begaliev has satisfied civil suit of bank on recovery of material damage in the amount of KZT144 millions 235 thousands and 90. As followed from sentence, amount of material damage which earlier was transferred to account it was not scored up as discharge of suit, because it was transferred not by T. Kaldybaev (in particularly, he was pre-trial detention facility) and by his lawyer I. Amirtaev. 

Except for it, G. Baidalinova and T. Kaldybaev should compensate expertise cost in the amount of KZT67000 and pay stamp duty in the amount KZT1million and 400 thousands. 

Guzyal Baidalinova intended to appeal court sentence. 

On June 27, 2016 “KAZKOMMERTSBANK” issued release on solved amicably with editor and owner of the website «NAKANUNE.kz» Guzyal Baidalinova, it bated its demands, regarding recovery and compensation of moral damage to KZT100000 from KZT20000000 within scope of civil suit and took a decision, in order to resort to litigation for mitigation of criminal punishment with regard to her.
«KAZKOMMERTSBANK took into account, that Guzyal Baidalinova partially admitted her guilt and first she was instituted to criminal proceedings; received appeals from Guzyal her lawyer and public representatives, in order to show mercy and humanism taking into account problems with her health and heavy material status. 
After conclusion of an amicable agreement, “KAZKOMMERTSBANK” filed a petition to the appellate instance to impose punishment to editor, but not imprisonment. 
2. Civil prosecutions 

2.1. Legal suits 

June, 21
«Eurasia+ORT» (Almaty)

On June 21, 2016 Bostandyk District Court of Almaty has dismissed suit of that lawyer from Karaganda Nurkhan Zhumabekov on recovery of KZT100000 as moral compensation against television channel “Eurasia+ORT” (Almaty).  
We would like to remind you, that lawyer from Karaganda Nurkhan Zhumabekov has filed a suit on recovery of KZT100000 as moral compensation against television channel “Eurasia+ORT” (Almaty) to the Bostandyk District Court of Almaty. The charges originated from statements of anchorwoman in “on-air television program” dated 30 April, 2016. There was information on organizers of rallies, devoted to “land aspects” received $50 or 150 for involvement of people. 
June, 23
Internet-portal Nur.kz (Almaty)

On June 23, 2016 Specialized Interdistrict Economic Court of Almaty has dismissed suit of JSC «Sanatorium OK-Zhetpes” of Medical Center of Office of the President of the Republic of Kazakhstan. On May 11, 2016 Specialized Interdistrict Economic Court (Almaty) has considered a suit. The JSC «Sanatorium OK-Zhetpes” of Medical Center of Office of the President of the Republic of Kazakhstan has filed a suit against LLP “Internet Portal Nur”. The plaintiff asked to admit Internet-portal as unscrupulous participant of the state purchases. 
During procedure of conclusion of treatment of the state purchases (18.03.2016.) all property of Internet-portal Nur.kz was seized, according to rule of Petropavlovsk City Court № 2. The Internet-portal has violated requirements of the law. 
June, 23

«365info» (Almaty)

The appellate instance of Almaty City Court has upheld a decision of Bostandyk District Court, dated 09 March, 2016. 

There was a court hearing in Bostandyk District Court of Almaty. The LLP “Calipso Plus” and inhabitant of Almaty Iran Bekzhigitova have filed a suit against editorial staff of information analytical portal «365info». The charges originated from article “Does airport violate the safety instruction belong on behalf of owners of timeshares?” by Katherine Klemenkova («365info», dated 17 February, 2015). There was information, that transit zone of airport, where persons with air tickets for international air flights could go there, transitional passengers and airport' servicemen, promoters of tourist company of LLP “Calipso Plus”, they asked passengers about their personal data, in order to put them into prize drawings. The journalist has told, that more one year ago, Civil Aeronautics Board demanded from airport of Almaty to suspend activity of timeshare company of LLP «CentralAsiaContinental» in transit zone of airport. There was also, response of Iran Bekzhigitov, who introduced himself as founder of LLP “Calipso Plus” (in particularly, former LLP «CentralAsiaContinental») and suits of unfulfilled tourists. 
Iran Bekzhigitov thought, that there was publication of untruth information which discredited his honour, dignity, business reputation and also, business reputation of his company. 
3. Administrative prosecutions
June, 09
Tamara Eslyamova, «Uralskaya Nedelya» (“Ural’s Week”) (Uralsk)
On June 09, 2016 Board of Appeals (West Kazakhstan Oblast Court) has upheld a rule of Specialized Administrative Court of Uralsk on imposition of administrative penalty in the amount of fifty monthly indices (KZT406050) on editor-in-chief of the newspaper «Uralskaya Nedelya» “Ural’s Week” (Uralsk) Tamara Eslyamova. 
On May 21, 2016 Judge of Specialized Administrative Court of Uralsk R. Sarieva has admitted guilty editor-in-chief of newspaper “Uralskaya Nedelya” (“Ural's Week”) (Uralsk) Tamara Eslyamova in commission of offense under article 488 p.3 “Violation of legislation on order of organization and conduction of peaceful assemblies of the Republic of Kazakhstan” of Code of Administrative Offenses of the Republic of Kazakhstan. The court has imposed journalist on payment of fine in the amount of fifty monthly indices (KZT106050). 
According to evidences of policemen, 21 May, 2016 T. Eslyamova between 11.00 and 12.00 a.m. has been near trade house “Atrium” (Uralsk) together with a group of 15-20 persons. They asked them to leave Arbat, Tamara Eslyamova asked them not to leave Arbat. There was no operative video, and policemen did not know, that T. Eslyamova has been journalist. 

Tamara Eslyamova did not admit her guilt. According to information of descriptive part of court rule, she said, that 21 May, 2016 at about 11.15 a.m. has received a message about detention of journalists of newspaper “Uralskaya Nedelya”, she has gone to there. She said, that journalist, but had no anything. Eslyamova has been there within seven minutes, did not come up to somebody and conduct a rally. 

The court has taken into account, that guilt of Tamara Eslyamova was acknowledged by protocol of administrative offense, reports of policemen, witness's statements and other case materials. 

Tamara Eslyamova said about her intention to appeal this rule. 

She said, that policemen pseudo-witnessed. They said, that she was detained by them at 11.10 a.m. really they detained her in an hour later. There were scans of the editorial chat at this day, where she informed about her detention at 12.10 a.m. 

T. Eslyamova informed on her page in social network Facebook, that judge R. Sarieva has dismissed 14 appeals of lawyer of journalist, including providing of records from her telephones and video recorder. She went to the center of town, in order to release detained journalists of newspaper “Uralskaya Nedelya” and she has been at the suburb of town and could not organize. Also, judge refused to call witnesses to the court which were affirmed by journalist, she explained her decision because pseudo- witnesses of two policemen. 
After completion of trial, who drew up protocol, related to T. Eslyamova Officer of Department of Fight Against Extremism of Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) Major Rakishev apologized to Eslyamova. 
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources
Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz
Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz
If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

 info@adilsoz.kz  

1

