
[image: image1.png]


International Foundation

for Protection of Freedom of Speech 
«Adil Soz» 
Violations of freedom of speech in Kazakhstan
December, 2016 
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted analysis of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in December, 2016 in Kazakhstan. 
There was following information: 
- The resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin was sentenced to six years of deprivation of liberty for re-post of video references these video references were posted in the open access on YouTube. His lawyer thought that his client was condemned “for his actions in the past”.
- The Appellate Instance of court of Astana has acquitted judgment which was awarded with regard to Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev and General Director of IPA «KazTAG» in a part of deprivation from right to hold executive positions, related to organization-distributive and materially-responsible functions in the state agencies from life ban up to ten years; in other part judgment was upheld. 
-Ex- Head of Department of Health Care System of South Kazakhstan Oblast Dzhumagali Ismailov demanded KZT30000000 from editor-in-chief of the newspaper «Caravan» Igor Shakhnovich and journalist Ermek Kasymov. 
In December, 2016 four judicial acts towards cases over protection of honour, dignity and business reputation were passed. And six ones were passed in favour of media outlets, journalists and citizens.  
Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought:
-50 charges with slander (23 – passing data); 
-3 charges with propaganda or public calls on forced seizure of power;
-13 charges with incitement of social, religious and national enmity (article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan); 3 of them are passing data S. Mambetalin, E. Narymbaev and E. Thaichibekov;
-2 charges with propaganda of terrorism (1-passing data, B. Satkangulov);
-12 charges with dissemination of knowingly false information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan;
-1 charge with evasion of the payment of taxes;

-1 charge with embezzlement of entrusted of the other property;

-2 charges with fraud;

-1 charge with extortion;

And etc.

-87 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation

From January-December, courts passed 52 judicial acts of suits on protection of honour, dignity and business reputation (in first instance- 36) in the total amount of KZT866 millions 460 thousands and 01, actually KZT14 millions and 860 thousands were recovered.
II. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Arrests and detentions of journalists
December, 31
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)
From June 08, 2016 Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, south Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov was continued to be placed under house arrest. It was done from sanction of Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. He was suspected of commission of criminal offences under article 411 p.3 “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice ” and article 419 p.3 “Knowingly false denunciation” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.  
On September 08, 2016 court has extended term of the house arrest, prior to acceptance of procedural decision towards case.  
December, 31
Bigeldy Gabdullin, editor-in-chief of the newspaper «CentralAsiaMonitor» and director of the website «Radiotochka.kz» (Almaty)
The editor-in-chief of the newspaper “CentralAsiaMonitor” and director of the Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin was continued to be taken into custody and arrested. On November 15, 2016 he was detained and, then on November 17, 2016 he was arrested. The National Bureau of Anti-Corruption suspected him of extortion. According to version of investigative procedure, Bigeldy Gabdullin used sub-control media newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” activated information attack with regard to heads of the state agencies, he published negative materials, discredited business reputation; extorted state orders for his media from criticized state officials and atoned for his actions, he published advantaged materials. 
December, 14
Ruslan Ginatullin (Pavlodar)
The resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin was taken into custody from July 05, 2016. He was charged with incitement of national enmity under article 174 p.1 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
On December 14, 2016 court has found guilty R. Ginatullin and sentenced him to six years of deprivation of liberty. 
2. Violation of glasnost of trial
December, 06
Nadezhda Kovalskaya, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
The chairman of court № 2 (Kostanay) Bastyrbek Kudabaev introduced requirements that during trial, where he presided journalists should provided their identification cards for secretary, in order to copy them. The correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) Nadezhda Kovalskaya during several times expressed her dissatisfaction, because in her opinion it was not based legally. The court secretary in his/her response said that journalist should provide her identification card to copy it as some other participants of trial. Nadezhda Kovalskaya said that she had not been participant of trial; she attended trial to write down articles and noted that provided her identification card at the entrance of court. 
On December 06, 2016 before court hearing of case over extortion, B. Kudabaev read a lecture for Nadezhda Kovalskaya and noted that only judge prescribed rules during trial. 
December, 26
Media Outlets (Uralsk)
Journalists of Uralsk were unsatisfied by strange situation with capability to make audio records in courts.  Every time, it depended concrete court guard or judge: someone forbade to bring smartphone into court room, but someone permitted it. Smartphones of some correspondents, they were equipped with dictophones and photo cameras, some correspondents could leave without their working devices. There was a lack of unambiguous explanations of this problem in the court. 
III. Violations of rights for access to information 

1. Refusals, restrictions and violation of terms of provision of information 
16 cases of refusals, restrictions and violation of terms of provision of information were registered in December. 

Including:

December, 14
Nurbek Tusivkhan, Radio “Azattyk” (Uralsk)
Representatives of Prosecutor’s Office (Uralsk) refused to comment situation around notification for Maksat Aisauytov for reporter of Radio “Azattyk” (Uralsk) Nurbek Tusivkhan. It was connected with inadmissibility of violation of the law “On Rallies”. 

Later, journalist received explanations of reasons of such notifications. 
December, 20
PA «Today» (Almaty)
The editorial staff of news agency “Today.kz” during several times attempted to contact with mazhilisman Mukhtar Tinikeev and his assistant. It was connected with scandalous video with his participation; this video was posted in the network. But, journalists failed to receive commentary. The assistant of Mukhtar Tinikeev promised that they would reply on questions of journalists on December 21, 2016. 
On December 20, 2016 Mukhtar Tinikeev commented video clip in his interview for newspaper “Novyi Vestnik”. 
December, 23
Olga Likhogray, «Nasha Gazeta» (Kostanay)

On December 15, 2016 correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) Olga Likhogray has sent a letter-request to the Head of Department of Housing and Public Utility of Passenger Transport and Automobile Roads of Akimat (Local Representative Body of Executive Power) Olzhas Nurgaliev. It was connected with plans, related to construction of pavilions on bus stops. The editorial staff did not receive reply on their letter-request in accordance with the terms and conditions provided for by law. 
December, 30
365info.kz (Almaty)
The editorial staff of information website 365info.kz has sent questions to the Direction of National Bank of the Republic of Kazakhstan and Unified Accumulative Pension Fund of the Republic of Kazakhstan, concerning acquisition of obligations of LLP «Buzgul Aurum» in the amount of KZT50000000.
On December 23, 2016 editorial staff posted and published questions on its website. But, 30 December, 2016 editorial staff of information website 365info.kz did not receive any responses on them. 
2. Violation of principle of media equality
December, 08
Zlata Udovichenko, «Time» (Uralsk)

After scheduled meeting of maslikhat (Uralsk) where only some local media were challenged, correspondent of the republican newspaper «Time» (Uralsk) Zlata Udovichenko asked maslikhat secretary to explain reasons of violation of the law “On Mass Media”. It was connected with invitation of separate media for attendance of meeting. The Secretary of Oblast Maslikhat Akkali Aubekerov said that maslikhat had no press secretary timely and it was possible to see information on scheduled meetings on the website of maslikhat. He knew from Zlata Udovichenko that information on future meetings was not updated on the website; advised to buy advertising newspaper with information on scheduled and future meetings. 
Commentary:
The absence of press secretary in maslikhat is not a reason for interference to professional activity of journalists. If press secretary is absented, public relations officer is appointed. The article 4 of law of the Republic of Kazakhstan “On Local Government and Self-government in the Republic of Kazakhstan” imposes maslikhats on provision of the loyalty and legal interests of citizens, by other words it has to provide an access to information, decisions of maslikhat which including through media. According to points of nine and ten of the law secretary of maslikhat presented maslikhat and its relations with state agencies, organizations, agencies of local self-government and public associations and also, provided publication of decisions of maslikhat and schedule of sessions of maslikhat.  It was possible to appeal against his/her actions, according to Section twenty-seven of Civil Procedure Code of the Republic of Kazakhstan, because these actions were not based on the law. The legislation of the Republic of Kazakhstan provided criminal, administrative, disciplinary, civil and material responsibility for civil servants. Also, journalists could appeal to the Prosecutor’s Office, in order to remedy breaches of the law, in particularly, provision of an access to information on maslikhat’s activity. 
3. Violation of right to dissemination of information
3.1. Groundless restrictions of right to dissemination of information in Internet 
December, 16
Kazakhstan users could not access Facebook, Google, Instagram, Youtube and other social networks. According to the Ministry of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan it was caused by emergency failure at telecommunications networks.
In the evening of 16 December, 2016 popular social networks Facebook, Google, Instagram, Youtube, Vkontakte, Telegram, Twitter became unavailable in Kazakhstan. Some users informed that they could get access the above mentioned networks via VPN. At the same time other internet-resources remained available. According to the speaker of the Ministry of information and communication of the Republic of Kazakhstan the problem was caused by emergency failure at telecommunications networks of service providers. After several hours access to the social networks was restored. 
December, 22
base-kz.info
On December 22, 2016 editorial staff of independent website www.base-kz.info. informed about its blocking within the territory of the Republic of Kazakhstan.
From October 11, 2016, from the first day of creation independent project “Base” was attacked by DDos-attacks with speed 2 gigabits per second; they attacked this Internet-resource more two months and did not allow editorial staff to function normally. 
On December 20, 2016 problem with DDos-attacks was solved, but we knew other news: website http://base-kz.info was blocked within the territory of the Republic of Kazakhstan; administration of Internet-resource did not receive any judgment of its blocking. 
The editorial staff believed that this blocking was caused by initiative of the state authority, in order to deprive Kazakhstan’s people from access to objective information. 
IV. Charges of media and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 

1. Criminal prosecutions
December, 27
Aset Assandi (Shymkent)
On December 27, 2016 Al-Farabi District Court of Shymkent has suspended consideration of case. The active Internet-user of social network Facebook, editor of newspaper “Corruption Is Slander” Aset Assandi was charged with slander and insult under articles 130 and 131 of criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The internal affairs officer of South Kazakhstan oblast Kaisar Toksanbaev appeared as plaintiff.
The charges originated from phrases by A. Assandi from his posts published during from 2015 to May, 2016 where he expressed his opinion, dissatisfaction, emotional assessment of behavior and activity of Toksanbaev in the form of proverbs and metaphors. 
During trial Aset Assandi fully admitted his guilt and asked to release him from penalty due to amnesty of 25th Anniversary of Independence of the Republic of Kazakhstan. 
K. Toksanbaev in his turn acknowledged all charges and asked to invoke strict punishment with regard to A. Assandi. 
The court has concluded that infraction of A. Assandi has been crime of little gravity, according to article 2 p. 1, article 6 p. 1 of law of the Republic of Kazakhstan «On Amnesty in Connection with 25th Anniversary of Independence of the Republic of Kazakhstan» dated December 13, 2016 he could be released from penalty under p.3 article 35 of Civil Procedure Code of the Republic of Kazakhstan, criminal case with regard to Aset Assandi was suspended.  
December, 14
Ruslan Ginatullin (Pavlodar)
The court № 2 of Pavlodar has found guilty resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin in incitement of national enmity under p.3 article 235 (1997) and p.1 article 174 (2014) of Criminal Code. The court has sentenced to six years of deprivation of liberty with his service of punishment in the correctional colony of strict regime. 
On March 11, 2016 he posted on his personal page of network «VKontakte» reference to posted in open access on YouTube video material «Russia, who does not hop, the other chinks (Russian Nazis)», on April 23, 2016 video material «Ukraine, war, body bag». The charge rested upon report of an expert of Center of Forensic Expertise of Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan who thought that sense component of words in two video materials had signs of incitement of national enmity and discord.

The lawyer of Ruslan Ginatullin Baurzhan Azanov thought that it was unjustified charge. In his words, Ruslan Ginatullin has been dedicated pacifist, stood for interethnic concord, posted reference to improper clips that citizens paid their attention to reprehensibility of such arrangements.
Earlier lawyer, who commented charge for reporters of radio “Azattyk” in a part of “creation of transnational criminal group” with regard to Ruslan Ginatullin;  he said that Ginatullin  was convicted “for past” there was a lack of proofs of his involvement in some criminal group or banned organization in materials of criminal case. 
From December 17, 2016 R. Ginatullin was sent to pre-trial detention facility of Pavlodar; he embarked “wet” hunger strike against judgment of conviction. 

December, 27
Sanat Dosov (Aktobe)
On December 27, 2016 resident of Aktobe Sanat Dosov was found guilty in incitement of social enmity with the usage of television and communication networks under p.1 article 174 of criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The court № 2 of Aktobe has sentenced him three years of depгivation of liberty. 
We would like to remind you that the charges originated from his commentary in social network Facebook for articles; these articles were taken from open information sources in the Internet. In his posts Aktobe activist criticized policy of President of the Russian Federation with regard to Syria and Ukraine. 
Sanat Dosov stated that he had no any idea to incite social enmity and humiliate president of the Russian Federation Vladimir Putin. He used only freedom of speech which was proclaimed in Constitution of Kazakhstan. 
December, 05
Igor Chuprin (Petropavlovsk)
The resident of North Kazakhstan oblast Igor Chuprin was found guilty in commission of crimes under article 180 part 2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan (Propaganda or public calls for violation of unitarity and integrity of the Republic of Kazakhstan, inviolability and inalienability of its territory or disintegration of the state, as well as production, storage in order to distribution or distribution of materials of such content) and article 174 part 1 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan (Intentional actions, directed to institution of social, national, generic, racial, class or religious hatred, insult of the national honour and dignity or religious feelings of citizens, as well as propaganda of exclusivity, superiority or inferiority of citizens on grounds of their relation to religion, class, national, generic or racial assignment, if these actions are committed publicly or with the use of mass media or information and communication networks, as well as by production or distribution of literature or other information media, promoting social, national, generic, racial, class or religious discord,).
Petropavlovsk City Court has enacted that in the beginning of September, 2014 Chuprin, who had mobile phone with Internet and page in social network  «VKontakte», being in place of residence in the village Sokolovka of Kyzylzhar district (North Kazakhstan oblast) begin written dialogue with users of social network «VKontakte». From September 01, 2014 to May 20, 2015 during dialogue with users of social network Chuprin published on behalf of his name in his personal page under name «Igor Chupa» various negative records and commentaries betrayed his negative attitudes towards representatives of Kazakh nationality.
Chuprin was sentenced to five years and six months of deprivation of liberty with his service of punishment in the correction colony of strict regime.  The sentence did not come into effect. 
1.1. Case of National Press Club and Press Agency «KazTAG»
There was launching of court hearings of case over Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev and General Director of Press Agency «КazTAG» in August, in Court № 2 of Esil District of Astana. 

According to indictment which was signed by Chief of Investigating Department of Anti-Corruption Bureau (Almaty) Saken Taubaldy, Seitkazy Matayev was charged with commission of crime under article 177 p.4 p.«b» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan  in old edition (fraud), article 190 p.4 p.2 (swindler) and article 245 p.3 (evasion of the payment of taxes) of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan; A. Matayev was charged with commission of crime under article 190 p.4 p.2. On October 03, 2016 judge Akbolat Kurmantaev has pronounced sentence upon Seitkazy and Aset Matayevs. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of National Press Club Seitkazy Matayev: he was sentenced to six years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony. The General Director of Press Agency “KazTAG” Aset Matayev: he was sentenced to five years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony.
On October 19, 2016 lawyers of Matayevs Andrey Petrov and Madina Bakieva filed appeal towards passed sentence to the City Court of Astana. Seitkazy and Aset Matayevs, bayan Ramazanova and Asel Mamyrkalieva made complaints, related to passed sentence. 
Appeal hearings on the case of Seitkazy and Aset Matayev has begun on December 05, 2016 in Astana. The convicts were not brought to court. As Matayev's lawyer Madina Bakiyeva said, according to the Criminal Procedure Code convicts should be delivered to court for appeal hearings in case of prosecutor's demand to increase punishment or in case of examination of  evidence. As Ms. Bakieva supposed, the court did not consider the presence of Matayevs necessary.

The defense said that the numerous violations of the Criminal Procedure Code were committed during the hearings at the court of first instance and demanded to reopen the judicial investigation. The defense also expressed disagreement with the confiscation of Matayevs' property. Seitkazy Mataev's wife Bayan Ramazanova felt bad at the beginning of the hearings and has to apply for medical assistance. As M.Bakieva said, S.Matayev does not count on being amnestied and is intended to go through all the judicial instances.

The Appeal Board dismissed the complaint of Matayevs and their advocates.

Appeals board of Astana City Court dismissed the appeals of Kazakhstan Journalists' Union chairman Seitkazy Matayev, Director General of news agency “KazTAG” Aset Matayev, defenders Bayan Ramazanova and Asel Mamyrkalieva, lawyers Madina Bakiyeva and Andrey Petrov and upheld the verdict of Esil District Court №2 of Astana, KazTAG reports.

This Appeals Board also dismissed the motion to lift an attachment of property. The term of the supplementary punishment of deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state and commercial organizations was changed from lifetime to 10 years.

Appeal hearings began on 05 December, 2016 the decision was announced on 9 December.

The Court of first instance sentenced Seitkazy Matayev to 6 years in prison with confiscation of property and deprivation of the right to occupy executive positions, Aset Matayev to 5 years of imprisonment with confiscation of property and deprivation of the right to occupy executive positions.

1.2. Case of Bigeldy Gabdullin
On November 15, 2016 editor-in-chief of newspaper “CentralAsiaMonitor” was detained and on November 17, 2016 director of Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin was arrested. 
On November 15, 2016 Internet-resource Tengrinews.kz with the reference to National Bureau of Anti-Corruption informed that Bigeldy Gabdullin was suspected of extortion. 
“There was launching of pre-trial investigation with regard to editor-in-chief of newspapers “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin towards facts of extortion. The inquest heard that Bigeldy Gabdullin used mainstream media “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz, enlivened information attack with regard to heads of state bodies by dint of publication of negative materials which discredited business reputation.
According to information of National Bureau of Anti-Corruption Bigeldy Gabdullin subsequently pinched state orders for his media resources out of civil servants for stoppage of critic. They in their turn lobbied campaigns of Bigeldy Gabdullin and ensured conclusion of contracts for state procurements. The favourable materials about their activity were published in media.
On December 26, 2016 editor-in-chief of the website “Radiotochka.kz” Bekzhan Idrisov informed on his page in social network Facebook that he left for Kazakhstan because of pressure on the side of Anti-Corruption Bureau aimed at forcible testimony against publisher of “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin, according information of reporters of radio “Azattyk”. 
In words of Bekzhan Idrisov, investigating officers insisted on his suspension of public statement, related to Gabdullin case. After second interrogation which took a place in Astana, policemen pressured upon him. Erlan Idrisov told about it in his post published on Monday. He was wanted by prosecutor’s office. 
2. Civil prosecutions 
2.1. Legal suits 
December, 08
PA «KazakhZerno», LLP «KazakhZerno» (Astana) 

On December 08, 2016 Almaty District Court of Astana has made a rule on suit on protection of honour and dignity of LLP «August Kazakhstan», its general director Rishat Zakirov which was filed against press agency «KazakhZerno» and its owner LLP «KazakhZerno».
The charges originated from article «August – is an enemy for farmers» (№ 4 (183) e.g. this article was published in information analytical bulletin «KazakhZerno.kz» on April 29, 2016.). This article contained negative evaluation of the activity and discredited business reputation of LLP «August Kazakhstan» and also, criticized honour and business reputation of its general reputation of Rishat Zakirov. They asked court to impose owner of the edition to disclose author of article, publish retraction; press agency should publish retraction and defendants should recover KZT5000000 as moral damage compensation of LLP «August Kazakhstan», its general director Rishat Zakirov.  
The forensic psychological and philological expertise did not find any information which discredited R. Zakirov in disputable text and also, negative information which criticized activity of LLP «August Kazakhstan». 
The court has taken into account report of forensic expertise as admissible and accurate proof, but dismissed suit. 
December, 09
Aidyn Egeubaev (Astana)
Tugel Sadybekov, movement «Uly Dala Kyrandary» (Astana)
On December 09, 2016 Judge of Almaty District Court of Astana A. Moldybaeva has dismissed suit on protection of honour, dignity, business reputation and recovery and compensation of moral damage of general director of the company «Batua» Askar Izimgaliev and its founder Nurlan Biyadilov which was filed against activist Aidyn Egeubaev (Astana) and leader of the movement “Eagles of the Great Steppe” Askar Izimgaliev. 
Plaintiffs stated that Aidyn Egeubaev in media and in social networks accused company «Batua» and its representatives jointly with Chinese citizens supposedly illegally received lands and solid state investments. They said that after statement of Aidyn Egeubaev and Tugel Sadybekov their company was controlled by state bodies, this control interfered to their professional activity. 
Askar Izimgaliev and Nurlan Biyadilov demanded publication of retraction of information and recovery of KZT10000000 as compensation of moral damage. 
The court has dismissed, because plaintiffs did not fulfill pre-trial order of the settlement of dispute.  
December, 12
Igor Shakhnovich, «Caravan» (Almaty)

On December 12, 2016 Bostandyk District Court of Almaty has considered suit on protection of honour, dignity and business reputation of former head of department of health care system (South Kazakhstan oblast) Zhumagali Ismailov which was filed against editor-in-chief of the newspaper «Caravan» (Almaty) Igor Shakhnovich and journalist Ermek Kasymov.  
As it was informed in letter, in publications of the newspaper «Caravan» (Almaty) which were posted on its website under titles «Conservation Act of Corruption. How did baked roll escape from Shymkent and go to Astana» (caravan.kz, 14.10.2016.) and Editorial staff of newspaper «Caravan» made an apology to Beibut Atamkulov» (caravan.kz, 21.10.2016.); they had negative statement of Zh. Ismankulov which could be classified as information which discredited honour, dignity and business reputation and also, had signs of criminal offence under article 130 p.2 of Criminal and Procedure Code of the Republic of Kazakhstan. 
Zhumagali Ismailov asked to admit false and inaccurate information, publish retraction and remove publications from website of the edition. Plaintiffs insisted on recovery of KZT30000000 from defendants jointly and severally. 
The editorial staff did not agree with it. Except for it, in November they received pre-trial complaint from representative of Zhumagali Ismailov, lawyer V. Sokolov, Igor Shakhnovich proposed him to answer for publication from pages of the edition. Zhumagali Ismailov did not use his right for response. 
December, 15
Aset Assandi (Shymkent)
On December 15, 2016 Al-Farabi District Court of Shymkent has dismissed suit on recovery of moral damage  of officer of law enforcement agency (South Kazakhstan oblast) Kaisar Toksanbaev who filed it against user of Facebook, editor of the newspaper «Corruption is Insult» Aset Assandi.

The court has made a rule. It was caused by withdrawal of suit. 
The charges originated from posts by A. Assandi these posts have been published on his page in social network Facebook.

December, 21
Syrym Abdrakhmanov (Astana)
At the end of November Almaty District Court of Astana has considered suit of JSC «BankCenterCredit» on protection of business reputation; this suit was filed against resident of Astana Syrym Abdrakhmanov.

Syrym Abdrakhmanov in his posts in social network Facebook asserted and accused without evidence that JSC «BankCenterCredit» in asset-grabbing. In October, 2016 bank sent letter of claim to Syrym Abdrakhmanov where it proposed publicly retorted charges. The retraction has not been published action was brought to the court.
Representatives of JSC «BankCenterCredit» said about their readiness to withdraw their suit after publication of posts retraction of Syrym Abdrakhmanov. 
On December 21, 2016 during conversation and dialogue with participation of judge, bank officially gave Syrym Abdrakhmanov letter of claim and suit. 
The trial will be held on January 06, 2017. 
December, 26
Tokhiyaz Kuchukov, «Time» (Almaty)
Nick Kremenish (Almaty)
On December 26, 2016 Zhetysu District Court of Almaty has re-considered suit on protection of honour, dignity and business reputation of the chairman of public association «Veterans of Armed Forces of the Republic of Kazakhstan» Bakhytzhan Ertaev. This suit was filed against LLP «Izdatelstvo Gazety Vremya», correspondent Tokhiyaz Kuchukov and first deputy chairman of association of Afghanistan veterans in Kazakhstan Nick Kremenish. 
We would like remind you that earlier 28 August district court has dismissed suit of B. Ertaev. He did not fulfill obligatory procedure of pre-trial settlement of dispute. 08 December appellate instance of Almaty City Court has revoked ruling of court of the first instance and submitted case for fresh investigation and consideration. 
The charges originated from article “What bought and awarded or how popular hero Bakhytzhan Ertaev rubbed hero of Russia Serik Sultangaliev up the right way” which was published in the newspaper and posted on the website of newspaper on May 19, 2016 where journalist with reference to N. Krimenish told about chairman of association of veterans of armed forces of the Republic of Kazakhstan and this organization handed award of B. Momysuly on its behalf, but they had not been empowered. 
Bakhytzhan Ertaev asked court to admit disseminated false and inaccurate information, impose defendants on publication of a retraction and recover KZT50000000 from newspaper and journalist and KZT10000000 from N. Krimenish as moral damage compensation.
The next trial will be held on January, 2017. 
December, 20
IPA «KazTAG» (Almaty)
On December 20, 2016 Specialized Interdistrict Economic Court of Almaty partially satisfied suit on protection of business reputation of LLP «Caspian International Restaurants Company». This suit was filed against international press agency «KazTAG» (Almaty). 
The LLP «Caspian International Restaurants Company» has brought an action to court in September, 2016. The charges originated from article “One of the networks of KFC’ fast food in Kazakhstan nourished its clients tainted chicken wings”(kaztag.kz, 03.11.2015.). These tainted chicken wings contained 30% of alkali (they were barred, according to sanitary epidemiological norms of the Republic of Kazakhstan. On November 03, 2015 news agency «KazTAG» informed, that LLP "Caspian International Restaurants" over network KFC (in particularly, it had restaurants of fast food Hardees and Costa coffee) prepared food from tainted chicken wings for its clients. These chicken wings failed to meet the requirements “halal”; production which was purchased in Moscow only on 10% it met to norms of franchiser.

The plaintiff demanded that press agency “KazTAG” would publish retraction of information and remove article from website. 
The court has admitted false and inaccurate information which discredited business reputation of plaintiff and imposed defendant on publication of a retraction and dismissed in other parts of suit. 
Декабрь, 08
Newspaper «Diapason», LLP «Rifma» (Aktobe)

R. Imashev (Aktobe)

M. Klyshpaev (Aktobe oblast)

On December 08, 2016 Board of Appeals of Aktobe Oblast Court has upheld decision of court of Aktobe, dated 14 September, 2016 related to dismissal of suit of notary Nurlybek Koptleuov filed against newspaper «Diapason», owner of the edition LLP «Rifma», inhabitant of the village Kobda M. Klyshpaev and lawyer R. Imashev. 

In July resident of Aktobe Nurlybek Koptleuov has filed suit on protection of honour, dignity and business reputation to the court of Aktobe. It was filed against newspaper «Diapason», owner of edition of LLP «Rifma» (Aktobe), countryman of the village Kobda M. Klyshpaev (Aktobe Oblast) and lawyer R. Imashev (Aktobe). The charges originated from article “Disabled person in the village Kobda lost his flat” by Yuri Geist which was published in the newspaper in column “Trigger and Criminal” on December 18, 2014.

Nurlybek Koptleuov thought that this article had false and inaccurate information which discredited him. The residential contract for sale and purchase had no exact address of house. The notary officer Koptleuov fudged during executing purchase and sale transactions. Kobdinsk district was allocated to him. The violation of law “On Notariat” took a place. R. Koptleuov demanded recovery of KZT5000000 as moral damage compensation. 
December, 27
Tamara Eslyamova, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)

The Appellate Instance of West Kazakhstan Oblast Court has upheld decision of court № 2 (Uralsk) on admittance of false and inaccurate information which discredited honour, dignity and business reputation of police major Daniyar Rakishev. 
On October 19, 2016 Judge of City Court № 2 of Uralsk Marina Sakhipova partially granted claim of Police Major Daniyar Rakishev. Earlier, he has filed a suit against editor-in-chief of newspaper “Uralskaya Nedelya” (“Uralsk Week”) Tamara Eslyamova and newspaper founder, LLP “Zhurnalistkaya Initsiativa” (”Journalistic Initiative”). The court has imposed defendants on recovery of KZT3.5 millions as moral damage compensation (in particularly, founder – KZT2millions, editor-in-chief – KZT1.5 millions). 

We would like to remind you that charges originated from article “Whom then shall police major Rackishev fear?” by Tamara Eeslyamova published in the newspaper «Uralskaya Nedelya” (Uralsk Week)» (Uralsk) on May 25, 2016. In her article Tamara Eslyamova told that after court hearing, where she was fined for participation in non-sanctioned rally supposedly; D. Rackishev came up to her who drew up protocol he asked her to apologize him and not to damn him. 
The demanded amount of suit has been KZT10000000. 
2.2. Pre-trial complaints 
December, 29
Internet-portal Ratel.kz 
Trial in the action of ex-finance minister Zeinulla Kakimzhanov to the Internet-portal Ratel.kz will begin on 16 January, 2017. Zeinulla Kakimzhanov demands publication of retraction of 9 articles and redress for the non-pecuniary damage in the amount of KZT 2000000.
On December 29, 2016 editorial staff of Internet portal Ratel.kz received pre-trial claim from the Ex-Minister of Finance and State Revenue of the Republic of Kazakhstan Zeinulla Kakimzhanov. He demanded publication of retraction of 9 articles which were posted on the site from May to December 2016 and their removal from the site. In particular, Z. Kakimzhanov demanded retraction of the following articles: "How Zeinulla Kakimzhanov’s family went to aviation" (published on 20/05/16), "Under the roof of his clan" (published on 14/07/16), "The price of Kakimzhanov family ambitions" (published on 28/07/16), "Rider for raider" (published on 25/08/16),"Zeinulla Kakimzhanov’s clan blocked "Nurly Zhol" (published on 10/06/16), "Zeinulla Kakimzhanov: see you in court, or in a cafe" (published on 12/10/16), "Trademark fraud" (published on 10/20/16), "Why Zeinulla Kakimzhanov is so lucky" (published on 16/12/16) and "The peasant, sensing  triumph, renews a highway" (published on 12/26/16).
In early January Z. Kakimzhanov file the lawsuit to Medeu District Court of Almaty not even waiting for the end of 30-day time limit for responding to the pre-trial claim. In addition to retraction and removal of articles the plaintiffs Zeinulla Kakimzhanov and Ilhalid Kakimzhanov, demanded redress for the non-pecuniary damage: from the chief editor of the portal Marat Asipov and journalist Sapa Mekebaev - KZT2000000, from journalist Gennady Benditskiy - KZT6000000, from the former general director of LLP "Avtodorservis" Vitaly Protsentov - KZT5000000, from the publisher  LLP "ITAYU" - KZT6000000.
On January, 11 Judge T. Zhumamuratov issued a ruling to secure the claim. He prohibited the defendants “to cover the trial in media by drawing attention of media, television, journalists, submitting publications in the media, television, relating to file a civil lawsuit, as well as placement other information in the media (television, online publication, etc.) conjugated inseparably with the personality of the plaintiffs of the suit, as well as the placement of articles, publications in mass media, owned by the defendants on the property right, using its own or third-party web sites, including publication of articles or their views on the trial in social networks, including, but not limited to Facebook, VKontakte and other defendants’ blogs pending the court's final decision on the statement of claim."
The defendants have filed a complaint to the General Prosecutor of Kazakhstan demanding to make a protest on the ruling of Medeu District Court of Almaty, saying it contains 12 violations of legal acts (laws and codes of the Republic of Kazakhstan, international documents, ratified by Kazakhstan and decisions of the Supreme Court).
The editorial staff of Internet portal Ratel.kz announced its righteousness and intends to prove it in court.
The first hearing is scheduled for 16.30 p.m. on January 16, 2017 in Medeu District Court of Almaty. 
December, 30
365info.kz (Almaty)
On December 30, 2016 editorial staff of the website www.365info.kz. in article «Did top-managers of Integrated Accumulative Pension Fund and «Buzgul Aurum» arrest?» informed about receiving of letter of claim from LLP «Buzgul Aurum».

The charges originated from publications, related to activity of Integrated Accumulative Pension Fund, in particularly, that direction of Integrated Accumulative Pension Fund allocated KZT50000000 to purchase  unendowed shares of LLP «Buzgul Aurum»; questions of editorial staff for direction of pension fund and national bank. They had valuable security of LLP.
The director of LLP «Buzgul Aurum» A. Naizagarin demanded that editorial staff of the website www.365info.kz within two days should publish apologies and retraction (e.g. there was no any steal). But, editorial staff refused to publish a retraction. 

3. Administrative prosecutions
December, 12
Shavkat Sabirov, Association of Legal Entities «Internet-association of Kazakhstan» (Almaty)

The Head of RSD «Inspection of Communication and Information of Committee of state Control in the Sphere of Communication, Informatization and Mass Media of Almaty and Almaty Oblast» called President of ALE «Internet-Association of Kazakhstan» (Almaty) Shavkat Sabirov “to explain and sign protocol of administrative offence”.
The charges originated from appeal of director of LLP «Internet Portal NUR» to the Prosecutor’s Office of Bostandyk District, related to institution of Sh. Sabirov to administrative responsibility under article 637 p.9 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan.  
The director of Internet-portal thought that specialist made his/her report based on the website web.archive.org and it was submitted for trial of charge Nur.kz with plagiary, Sh. Sabirov changed network’ addresses because web.archive.org was blocked in Kazakhstan, according to judgment in 2015.
In his turn, Sh. Sabirov stated that domain was blocked, but some pages were opened easily; it was impossible to open them during trial because of problematic connection and demonstrate to judge.  
The information of President of ALE «Internet-Association of Kazakhstan» (Almaty) Shavkat Sabirov was acknowledged by letter of exemption, where Head of the State Control in the Sphere of Communication and Informatization and Mass Media T. Ismailov informed that actions of Shavkat Sabirov had no formal elements of administrative offence, because mentioned references in conclusion, they have been admissible for some Internet-users. 
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz  
14

