
[image: image1.png]


International Foundation for Protection 

of Freedom of Speech «Adil Soz»
Violations of freedom of speech in Kazakhstan 
November, 2016
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted analysis of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in November, 2016 in Kazakhstan. 
There was following information:

-There was a launching of pre-trial investigation with regard to editor-in-chief of the newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin. He was suspected of extortion. Human rights activists observed for actions of law enforcement agencies, they supposed that this case was conducted with accusative manner.
-Civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan they were sentenced to five years of deprivation of liberty; were charged with incitement of social enmity, dissemination of knowingly false information and violation of an order of organization of rally. The sentence has not been come into effect yet. 
-The resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin was charged with incitement of national enmity for re-post of video references which were posted in open access to YouTube.

-The Supervisory Board which was presided by A. Kasymov, judges T. Ibrashev and E. Ismailov has ruled to reduce amount of moral damage to KZT5000000. It was connected with complaint of the editorial staff of newspaper “Zhas Alash”, its editor-in-chief Rysbek Sarsenbaiuly, journalist Meruert Tursybekova and Guliya Alikhankyzy. They disputed decision of Board of Appeals of City Court of Almaty. According to it, they should recover KZT40000000 to holder of some titles for acupuncturist Zhasan Zekeiuly as moral damage compensation jointly and severally. 
In November, 2016 eight judicial acts towards cases over protection of honour, dignity and business reputation were passed. And six ones were passed in favour of media outlets, journalists and citizens. 
Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought:
-49 charges with slander (23 – passing data, Amangeldy Botabekov; 22 lectures of Institute of Economy and Law);
-2 charges with propaganda or public calls on forced seizure of power;
-12 charges with incitement of social, religious and national enmity (article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan); 3 of them are passing data S. Mambetalin, E. Narymbaev and E. Thaichibekov;
-2 charges with propaganda of terrorism (1-passing data, B. Satkangulov);
-12 charges with dissemination of knowingly false information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
-1 charge with evasion of the payment of taxes;
-1 charge with embezzlement of entrusted of the other property;
-2 charges with fraud;
-1 charge with extortion;
And etc.

-78 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation

From January-November, courts passed 46 judicial acts of suits on protection of honour, dignity and business reputation (in first instance- 32) in the total amount of KZT736 millions 460 thousands and 01, actually KZT14 millions and 860 thousands were recovered.
I. Changes of acting legislation on freedom of expression  

November, 07
Within the frame of public discussion and finalization of draft law of the Republic of Kazakhstan “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communication” which was initiated by Ministry of Information and Communication, International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” made its proposals to law “On Mass Media”. You can introduce with them if you click link. We shall be glad to obtain comments and suggestions. http://www.adilsoz.kz/news/show/id/2163/year/2016
November, 17
On November 17, 2016 in Mazhilis of Parliament Vice Minister of National Economy Aidar Arifkhanov has presented draft law “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Advertising”. 
Reporters of radio “Azattyk”in a case, if amendments to law would be adopted Kazakhstan’s television channels should free of charge broadcast during prime-time, minimum two social video clips made on demand. 
The social advertising should be broadcasted by 15 «obligatory» television channels: «Kazakhstan», «Khabar», «Khabar 24», «Balapan», «Bilim zhane Madeniet», «KazSport», «Pervyi Kanal Evrasia», «Astana», «KTK», «Mir», «NTK», «31 Channel», «7 Channel», «STV» and «Almaty».
According to draft law, social advertising on 15 television channels should be not less, than 1% of total volume of the broadcasting. 
II. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Arrests and detentions of journalists
November, 30
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)

From June 08, 2016 Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov was placed under house arrest from sanction of Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. He was suspected of commission of criminal offences under articles 411 p.3 “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice” and 419 p.3 “Knowingly false denunciation” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 

On September 08, 2016 court has extended term of house arrest, prior to adoption of proceeding decision toward case. 
The charges originated from article "Neither Law, Nor God or Shall General Prosecutor's Office take into account appeal for aid of innocent persons?" by Amangeldy Batyrbekov which was published in the newspaper "Adilet" on April 10, 2015. Amangeldy Batyrbekov stumbled at legality of actions of the Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov, concerning two cases: two young persons were charged with robbery and also, case over probable illegal seizure of property with participation of officers of Department of Justice of Saryagash District. In trial, A. Batyrbekov insisted, that his arguments have been grounded on his personal internal conviction.

This article was published under column "Attention to Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan A. Daulbaev!"; Amangeldy Batyrbekov and newspaper "Adilet" hoped, that General prosecutor's Office should take control of these two high-profile cases, control their legitimacy and justification. 
On January 28, 2016 Amangeldy Batyrbekov was discharged from court room directly. The Board of Appeals of South Kazakhstan Oblast Court has quashed sentence which was passed earlier by Saryagash District Court upon non-rehabilitated grounds. 

According to rule of the appellate instance, Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov should file not private complaint, related to slander, but only designated person with complaint under article 411“Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan to the department of Internal Affairs. He made it.
November, 15
Bigeldy Gabdullin, Editor-in-chief of newspaper «CentralAsiaMonitor» and director of website «Radiotochka.kz» (Almaty)
On November 15, 2016 editor-in-chief of newspaper “Central Asia Monitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin was detained and on November 17, 2016 he was arrested. National Bureau of Anti-Corruption suspected him of extortion. According to version of law enforcement agencies Bigeldy Gabdullin used the state media newspaper “Central Asia Monitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz”, intensified the information attack on heads of state agencies, he published negative information which discredited their business reputation. 
November, 30
Ruslan Ginatullin (Pavlodar)
From July 05, 2016 resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin was taken into custody. He was charged with incitement of national enmity under article 174 p.1 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
2. Interference to legal professional activity of an journalist and media outlets 
November, 17
«Diapason» (Aktobe)
On November 17, 2016 Press Service of Aktobe Oblast Court has challenged correspondent of newspaper «Diapason» (Aktobe) to cover attendant arrangement. But, policemen of court did not allow correspondent of newspaper «Diapason» (Aktobe) to attend court session with mobile phone. The Head of Department of Internal Security of Court Erzhan Mukanov referred to standard instruction, signed by Minister of Ministry of Internal Affairs Kasymov and approved by Ministry of Justice. Also, E. Mukanov explained that up to this moment, they allowed to attend court session with mobile phone. There was a scandal because of allegedly sleeping judge. Really nobody slept. 
4. Violation of labour rights  
November, 22
«Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar Oblast)
8 servicemen of television channel «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar Oblast) complained about overtime and non-payment of overtime hours informed Today.kz with reference to the State Labour Inspector (Pavlodar Oblast) Manas Zhumadilov. 

On November 14, 2016 Department of Labour of Pavlodar Oblast began control upon this claim. 

Probably, results of control will be known in December. 
III. Violation of right for access to information 

November, 03
All Media
According to monitoring of access to information which was made by deputies of Mazhilis of the Republic of Kazakhstan state bodies on websites did not post 70% of information which, according to law “On Access to Information” should post on their Internet-resources. 
informburo.kz informed that mazhilismen ordered officeholders to make telephone calls to ministries and asked about information which should be provided, according to legislation. They did not receive any response on letter-request.  
Also, mazhilismen sent written letters-requests and they did not receive responses on them in time. 
One of the draftsmen of draft law “On Access to Information” mazhilisman Maulen Ashimbaev said that they dealt with a lack of key instruments and mechanisms, concerning provision of information for citizens in the state bodies. 
November, 11
Media Outlets (Karaganda Oblast) 

There was an accident on coalmine Saranskaya owned to JSC «Arsellor Mittal Temirtau». As a result of it four men were died. Doctors diagnosed various fractures, injuries and scratches from four mineworkers. 

On November 10, 2016 it was planned to hold press conference, related to this accident, where directors of JSC «Arsellor Mittal Temirtau», representatives of Commission of Ministry of Investments and Development and local officials should participate in it. But meeting of journalists with participants of press conference was cancelled without explanation of reasons. The Press Service of Akimat (Local Representative Body of Executive Power) of Karaganda Oblast promised to send detailed press release about this accident. 
1. Refusals, restrictions and violation of terms of providing of information  
November, 10
«Nasha Gazeta» (Kostanay)
The Deputy Akim (Governor) of Kostanay Erlan Temenov has replied on letters-requests of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) only in a month after their sending. In particularly, 08 November, 2016 he has replied on a letter-request of Olga Likhogray which was sent to akim (governor) of Kostanay on October 10, 2016. It was connected with necessity of setting of granite borders in Kostanay in spite of concrete ones. 
On November 10, 2016 there was a letter-request of Elena Pikelnaya, concerning reconditioning of roads in the suburb of Kostanay, village Amangeldy which was sent to akim (governor) of Kostanay on October 12, 2016. Responses on letters- requests had dates of receiving 10 and 12 October, 2016. There was a lack of actuality in the received information. The editorial staff of newspaper «Nasha Gazeta» (Kostanay) believed that such “operative activity” of akimat (local representative body of executive power) was caused by necessity of formal fulfillment and execution of the legislation to make report. 
November, 23
Salauat Iglikov, TC «Khabar» (Pavlodar)
On November 23, 2016 correspondent offices of key republican television channels and some media of Pavlodar were shut off heat supply system. It was caused by pipe leak on district heating. The correspondent of television channel «Khabar» (Pavlodar) Salauat Iglikov has addressed to the Press Service of Akimat (Local Representative Body of Executive Power) of Pavlodar. He was interested in concrete reasons of this collapse and terms for solution of this problem, but he did not receive any response on it.
November, 25
Paul Popovkin, «Kriminalnye Novosti» (Karaganda)
The Press Service of Department of Internal Affairs (Karaganda Oblast) refused to give some commentaries for correspondent of newspaper «Kriminalnye Novosti» (Karaganda) Paul Popovkin, concerning steal of ¼ of ton of honey, jewellery and mink coat of a resident of Temirtau. 
November, 25
«Pervyi Kanal Evrasiya» (Pavlodar Oblast)
The Press Service of Department of Internal Affairs of Pavlodar did not response on a letter-request of editorial staff of «Pervyi Kanal Evrasiya» (Pavlodar Oblast), concerning reasons of death road accident and investigating process. 
November, 04
Tanat Karpykov, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
The correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) Tanat Karpykov on November 03, 2016 he sent a letter-request to akim (governor) of Rudnyi Bakhytzhan Gayazov asked to reply on questions around situation with excavation pit which was filled out by heating oil like material.
The letter-request had following information: what kind of amount it was planned to allocate in 2017 for utilization of excavation pit, how many money have been necessary to finish liquidation work on “fuel oil morass”, who accounted forthcoming expenses, who had trial on fact of violation of ecologic legislation, where akim (governor) mentioned in his previous answer for question of newspaper «Nasha Gazeta» (Kostanay) who has been plaintiff, what is the gist of the suit? Where did consider this case? 
The Deputy Akim (Governor) of Rudnyi Almat Umirbaev responsed on November 04, 2016, but there was no any information. Almat Umirbaev said that it was impossible to provide information, because this information has been only for official use. 
2. Violation of right for dissemination of information
2.1. Unjustified restrictions of right for dissemination of information in Internet 
November, 22
Azh.kz (Atyrau)
The editorial staff of newspaper “Ak Zhaiyik” informed that during month its website operated erratically. From time to time, this Internet-resource had DDos-attacks. First of all, there were DDos-attacks from foreign countries that’s why there was necessity to block access for foreign visitors. But, during last days there were DDos-attacks from territory of the Republic of Kazakhstan. The administration of website should close and debug services of website. 
The editorial staff of newspaper “Ak Zhaiyik” believed that it was connected with trial of case of civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan which they covered in details.
Our legal advise: 
The distribution of DDos- attack was fallen within the scope of article 210 “Creation, use or distribution of malicious computer programs and program products” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan shall be punished by the fine in the amount of up to three thousand monthly calculation indices and shall be punished by imprisonment for the term of five to ten years.
The physical entity or a group of persons may be charged with a criminal offence for this crime. As a general matter, there is no knowing, who they are. It makes difficult searching process of offenders. 
At the same time, criminal police of Ministry of Internal Affairs and all Departments of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan have divisions of anti-crimes in the sphere of information technologies. They fight also against illegal infiltration into computer networks.
The party which had DDos-attack, it has a right to file complaint with police, according to its place of location or location area of offender, if it is known. So far, Kazakhstan has signed some agreements with other countries in the sphere of securing of information security. They envision system of legal organizational and technical, organizational and economical measures, in order to find threats of information security, prevention of realization of threat, restraint and rectification of the consequences of such threats. 
These agreements are applied for foreign offenders, who are in states which concluded such agreements.
From our point of view, it does not pay to file complaint with police. It is necessary to inform about this and file complaint with prosecutor’s office, relevant ministry and etc. It gives the expected result, when some persons file their complaints with police who had problems with access to information, posted on the website. It is obvious that law enforcement agencies can not ignore it, because the point at issue is about mass violation of the constitutional right for access to information (article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan). Of course, it is necessary to control process of consideration of complaint in law enforcement agency. Technical specialists must register DDos-attack and they shall care of safety provision of their Internet-resource. 

IV. Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression. 
1. Criminal prosecutions
November, 07
Julia Turieva (vil. Aleshinka, Kostanay oblast)
On November 07, 2016 Mendykarinsk District Court of Kostanay Oblast has considered criminal case upon private complaint of Director of school of the village Aleshinka, Kostanay Oblast Bolat Madanov related to indictment to criminal responsibility of resident of the village Aleshinka and charge with slander Julia Turieva under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The charges originated from video of teacher-parent meeting in the school “Corruptionists” by Julia Turieva which was posted in social network «Odnoklassniki.ru» on September 19, 2016 and commentary for video. There was information on monetary funds which were allocated for repair of school they were used for a purpose other than its intended use. The information on private prosecutor was not mentioned. 
The court examined case materials and heard parties decided that private prosecutor did not give proofs, testified that Julia Turieva disseminated misleading information allegedly. According to sentence of court she was found non-guilty and acquitted for lack in her actions elements of criminal offence. 
The trial on criminal case was terminated. Julia Turieva had right for recovery of compensation of moral damage for illegal indictment to criminal responsibility. 
The sentence did not come into effect. 
November, 14
Enlik Sydykova (Almaty)
Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Mukhameduly stated about intention to make former graduator of National Academy of Arts Enlik Sadykova answerable. 

He stated that Enlik Sadykova disseminated slander about him in disseminated video clip in Internet. In 2011, Arystanbek Mukhameduly during his time as rector of academy; he proposed to her go to academy if she would give money to him and then he began to throw himself at her. Enlik Sadykova repelled his advances. The video had been disseminated to support producer of film “Fenix” director T. Zhanybekov (proceeding had been initiated with regard to him in Astana upon private complaint of Arystanbek Mukhameduly, who charged director with slander). 

Arystanbek Mukhameduly thought that all charges which had been sounded with regard to him; it was attempt to deflect attention; and that it was a part of action against him. 
Enlik Sadykova said to correspondents of television channel «KTK» that she did not afraid charges with slander.
Informburo.kz informed that court has dismissed consideration of claim of Arystanbek Mukhameduly, because it contravened to norms of Criminal Procedure Code.

November, 08
Igor Shalhnovich, «Caravan» (Almaty)
On November 08, 2016 editor-in-chief of the newspaper «Caravan» (Almaty) Igor Shalhnovich received pre-trial claim from lawyer V. Sokolov, representative of Ex-Head of Department of Health Care System (South Kazakhstan Oblast) Zhumagali Ismailov. 
As it was informed in letter, in publications of the newspaper «Caravan» (Almaty) which were posted on its website under titles «Conservation Act of Corruption. How did baked roll escape from Shymkent and go to Astana» (caravan.kz, 14.10.2016.) and Editorial staff of newspaper «Caravan» made an apology to Beibut Atamkulov» (caravan.kz, 21.10.2016.); they had negative statement of Zh. Ismankulov which could be classified as information which discredited honour, dignity and business reputation and also, had signs of criminal offence under article 130 p.2 of Criminal and Procedure Code of the Republic of Kazakhstan. 
The lawyer insisted on publication of their retraction, in other case he and his client reserve their right to bring an action to court. 
Articles of Ermek Kasymov had information on violations which were designated during prosecutor’s supervision of activity of Department of Health Care System of south Kazakhstan Oblast. The Head of Oblast Department Zh. Ismailov who dismissed at his own request prior to take measures of prosecutorial responsiveness, in May, 2016 was appointed as director of Republican State Enterprise “National Center of Problems of Tuberculosis” in Astana. 
Materials were prepared on the base of prosecutorial responses of South Kazakhstan oblast, Ministry of Health Care System and Social development of the Republic of Kazakhstan on letters-requests of editorial staff, letters of Office of the Prosecutor General, dated September, 2015 addressed to Vice Prime Minister of RU and Minister of Health Care System and Social Development of the Republic of Kazakhstan T. Duisenova. 
November, 22

Ruslan Ginatullin (Pavlodar)
On October 10, 2016 court № 2 of Pavlodar has considered criminal case.  The resident of Pavlodar Ruslan Ginatullin was charged with incitement of national enmity under articles 235 p.3 (1997) and 174 p.1 (2014) of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.

On March 11, 2016 he posted on his personal page of network «VKontakte» reference to posted in open access on YouTube video material «Russia, who does not hop, the other chinks (Russian Nazis)», on April 23, 2016 video material «Ukraine, war, body bag». The charge rested upon report of an expert of Center of Forensic Expertise of Ministry of Justice of the Republic of Kazakhstan who thought that sense component of words in two video materials had signs of incitement of national enmity and discord.
The lawyer of Ruslan Ginatullin Baurzhan Azanov thought that it was unjustified charge. In his words, Ruslan Ginatullin has been dedicated pacifist, stood for interethnic concord, posted reference to improper clips that citizens paid their attention to reprehensibility of such arrangements.

From July 05, 2016 Ruslan Ginatullin was taken into custody.
On November 09, 2016 during preliminary court hearing Baurzhan Azanov has filed motion on suspension of criminal case with regard to Ruslan Ginatullin under article 174 p. 1 release from custody and submission of case for prosecutor, in order to investigate it. The court has dismissed motion. 
November, 29

Sanat Dosov (Aktobe)
There was a launching of trial in court № 2 on November 29, 2016 in Aktobe. The resident of Aktobe Sanat Dosov was charged with incitement of social enmity with the usage of television and communication networks under article 174 p.1 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The charges originated from his commentaries in social network Facebook for articles which were taken from open information sources in Internet, where he took a shot at policy of President of the Russian Federation Vladimir Putin. 
The Internet-portal Ratel.kz informed that agents of Department of Committee of National Security (Aktobe oblast) monitored statements of Dosov from end of last year. The linguistic expertise of collected textual expertise was made. According to experts’ conclusions in commentaries of users Facebook had signs of incitement of social enmity. 
Sanat Dosov stated that he had no any idea to incite social enmity and humiliate president of the Russian Federation Vladimir Putin. He used only freedom of speech which was proclaimed in Constitution of Kazakhstan. 
November, 28
Maulid Emenov (Aktobe)
On November 28, 2016 court № 2 of Aktobe has passed sentence to student Maulid Emenov (Aktobe). He was charged with propaganda of terrorism or public calls for commission of an act of terrorism under article 256 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
According to materials of criminal case personal page of Emenov in social network «VKontakte» had audio records in Russian and Arab languages, nasheeds (religious songs- author’s note). These records called to jihad, propagandized terrorism. They had an open and free access and everyone who wish, he/she could listen them. Correspondents of newspaper “Diapason” informed about it. 
The student Maulid Emenov during court debates denied his guilt and apologized to his mother, brother and everyone.
The court has sentenced him to five years of deprivation of liberty with his service of punishment in the colony of general regime. 
November, 28
Maks Bokaev, Talgat Ayan (Atyrau)
On November 28, 2016 court № 2 of Atyrau has found guilty civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau). They were charged with dissemination of knowingly false information during organization of public arrangements under article 274 p.2, p.4 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, institution of social, national, generic, racial, class or religious discord under article 174 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and violation of the procedure of organization and holding of meetings, rallies, pickets, street processions and demonstrations under article 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
According to these articles prosecutor demanded to sentence activists to eights years of deprivation of liberty. The court has sentenced to five years of deprivation of liberty in the colony of general regime and banned to fulfill public activity during three years. Lawyers intended to file petition. 
1.1. Case of Bigeldy Gabdullin
November, 15
On November 15, 2016 Internet-resource Tengrinews.kz with the reference to National Bureau of Anti-Corruption informed that Bigeldy Gabdullin was suspected of extortion.
“There was launching of pre-trial investigation with regard to editor-in-chief of newspapers “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz Bigeldy Gabdullin towards facts of extortion. The inquest heard that Bigeldy Gabdullin used mainstream media “CentralAsiaMonitor” and Radiotochka.kz, enlivened information attack with regard to heads of state bodies by dint of publication of negative materials which discredited business reputation.
According to information of National Bureau of Anti-Corruption Bigeldy Gabdullin subsequently pinched state orders for his media resources out of civil servants for stoppage of critic. They in their turn lobbied campaigns of Bigeldy Gabdullin and ensured conclusion of contracts for state procurements. The favourable materials about their activity were published in media. For example, Bigeldy Gabdullin extorted budget funds from akimat (regional body of executive power) of Zhambyl oblast in the amount of KZT10000000. Seven state agencies provided state orders for Bigeldy Gabdullin upon same scheme. 
At the present time, Bigeldy Gabdullin is detained under article 128 of Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan and landed in temporary detention facility of the Department of Internal Affairs (Astana). The pre-trial investigation is continued”. Bigeldy Gabdullin is an author of some books he is decorated with orders “Kurmet” (“Honor”) (2006), “Parasat” (“Common Sense”) (2012), international order “Honor of Officer” (2013). In 2011, he was entitled as “Best Chief Editor of Kazakhstan”. It came as a surprise for editorial staff of newspaper “CentralAsiaMonitor” detention of their editor-in-chief Bigeldy Gabdullin.   
November, 23
The press conference “What is the charge against Bigeldy Gabdullin?” was held in Kazakhstan Press Club on November 23, 2016. The Lawyer of Almaty City Bar Association Oralbai Alimzhan, President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva and journalist of newspaper “CentralAsiaMonitor” Kenzhe Tatilya, they were involved in press conference.
The press release was provided for journalists. There was following. 
On November 15, 2016 editor-in-chief of newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin was detained and on November 17, 2016 he was arrested. National Bureau of Anti-Corruption suspected him of extortion. According to version of law enforcement agencies Bigeldy Gabdullin used the state media newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz”, intensified the information attack on heads of state agencies, he published negative information which discredited their business reputation.
Thereby he pinched out state orders for his media from criticized officials and then he published positive materials. The accuracy of published critical materials in newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” never was challenged in the court. There were accurate facts and they could not discredit business reputation of somebody. The candid criticism of officials of some ranks can not deprive media outlets and journalists to participate in tender, in order to receive state order. We can only suppose that law enforcement agencies aimed at slapping charges against Bigeldy Gabdullin.
On the day of his detention National Bureau of Anti-Corruption informed that concrete fact took a place Bigeldy Gabdullin extorted. There was only launching of investigating process, Head of the Agency of the Republic of Kazakhstan for Civil Service Affairs and Anti-Corruption Kairat Kozhamzharov assured that all necessary evidences of guilt of Bigeldy Gabdullin would be found. On January 16 he said to journalists that they would be witnesses of all evidences which would be procured during investigating procedure. 

Up to now we do not know about arguments and proofs of state officials, who informed about illegal actions of Bigeldy Gabdullin. The question is left open why National Bureau of Anti-Corruption conducted case over extortion when these crimes are subject to the general jurisdiction of Ministry of Internal Affairs. 
The searching in editorial offices of newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” aimed at procurement of evidences which was conducted with gross violations of law. According to information of lawyers legal rights of arrested Bigeldy Gabdullin were violated. Some journalists who have been interrogated in National Bureau of Anti-Corruption, they have been feared.
The investigating process, towards case of Bigeldy Gabdullin has to be conducted in reliance on presumption of innocence having regard to law with observation of equality of rights of prosecutor and lawyers. It is impossible that law enforcement agencies, prior to trial formed negative public opinion famous publicist and respectful person. 
November, 25
The Press Agency “KazTAG” with reference to German edition “Deutsche Welle” informed about investigation towards case of Bigeldy Gabdullin was conducted by investigating group which carried out case of Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan. 

The president of foundation “Adil Soz” Tamara Kaleyeva pointed out analogy between methods of investigation. Investigative officers have held demand against won tenders by Gabdullin, related to state orders from 2013. It reminded charges with regard to Seitkazy and Aset Matayevs that his state orders earlier from 2010 they were also received and fulfilled with violations of law. 
Except for it, T. Kaleyeva pointed out same reactions of prosecutor’s office on admitted procedural violations. 

T. Kaleyeva added following. There were same methods of searching. During their press conference lawyer, who attended during searching procedure, related to case of Gabdullin, spoke about some procedural violations. Documents had information on persons, who came up to search, practically the other ones came up and etc. Representatives of prosecutor’s office responded on complaint of lawyers that there was anything illegal. 
In their’s opinion both criminal cases had goals of speeches of head of National Bureau of Anti-Corruption, made at once after arrests in order to create image of criminal person.
November, 23
17 November 2016 – PEN International today expressed its serious concern over the arrest on 15 November 2016 of journalist Bigeldy Gabdullin, the President of the Kazakh PEN Club in connection with alleged extortion. The organization fears he may have been targeted for his reporting critical of government officials. It is calling for him to be released unless clear evidence of a criminal offence is made available and he is charged and tried promptly and fairly in accordance with international fair trial standards.
Gabdullin, the Chief Editor of the independent online media outlet CAMonitor.kz and Radio Toschka, was arrested on 15 November 2016 under Article 128 of the Code of Criminal Procedure on investigative detention and is held in the Temporary Detention Facility of the Department of Internal Affairs in the capital Astana.
“Gabdullin’s arrest is deeply worrisome because it comes following his publishing reports critical of government officials’ business dealings. Prosecuting and intimidating journalists on charges of corruption because they write critically of government figures is an emerging trend whose intent is to chill free speech. 

The onus is on the state to promptly provide clear evidence of wrongdoing on Gabdullin’s part, and conduct a fair trial meeting international standards quickly. Gabdullin must be provided the evidence that the State says it has against him, and granted access to his lawyers,” said Salil Tripathi, Chair, Writers-in-Prison Committee at PEN International.
According to the National Anti-Corruption Bureau, an investigation has been launched into allegations of extortion. The statement claimed that Gabdullin had published articles defaming various government officials in connection with their business dealings and had then extorted state money in return for not publishing similar articles.
Gabdullin’s arrest is particularly concerning in light of the dire situation of freedom of expression in the country. Several other journalists have been arrested and prosecuted on dubious grounds in the last year. They include well-known independent journalist Guzyal Baidalinova, owner of the Nakanune.kz online news site, who spent almost seven months in prison before she was released when the Court of Appeals suspended her 18 month prison sentence for ‘deliberately publishing false information’ about a bank; and Seytkazy Matayev, Chair of the National Press Club of Kazakhstan and owner of the independent news agency KazTag, and his son Aset Matayev, director of KazTag, who were sentenced to six and five years in prison respectively in October 2016 after conviction of tax fraud and embezzlement of state funds in Kazakhstan. Both denied the charges, which they said were intended to stop their independent reporting. Several bloggers have also been received prison sentences or been placed under house arrest.
International and domestic NGOs have highlighted a long-standing practice of torture in detention. PEN International is calling on the Kazakhstan authorities to ensure that Bigeldy Gabdullin is protected from harm while held.
International and regional institutions have also highlighted concerns for free expression in Kazakhstan. In March 2016, the European Parliament issued a resolution on freedom of expression in the country. In August 2016, the UN Human Rights Committee which monitors compliance with the International Covenant on Civil and Political Rights expressed concern in its concluding observations on its review of Kazakhstan about restrictions on freedom of expression, including ‘the extensive application of criminal law provisions to individuals exercising their right to freedom of expression’ as well as torture and other ill-treatment and lack of independence of the judiciary.
In addition to his work as a journalist, Gabdullin is a prominent novelist, essayist and translator in Kazakhstan. He is the author of Serious Conversation (2007), the award-winning The Great Nomads (2011) and more than 300 journalistic articles. He has also translated into Russian the works of several Kazakh authors. In 2015, under his leadership, the Kazakh PEN Club launched a series called ‘We the Kazakh People’ aiming to translate Kazakh authors into English in order to bring Kazakh literature to the attention of a wider international audience.

November, 23

The prominent public figure Murat Auezov, President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva and journalist Kenzhe Tatilya on behalf of editorial staff of the newspaper “Central Asia Monitor” they wrote open letter. It was connected with arrest of publisher of newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin. 
There was a real shock of arrest on suspicion in commission of grave crimes of publisher of newspaper “CentralAsiaMonitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” Bigeldy Gabdullin. His arrest followed imprisonment of Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of National Press Club Seitkazy Matayev and General Director of Press Agency “KazTAG” Aset Matayev. 
The Head of the Agency of the Republic of Kazakhstan for Civil Service Affairs and Anti-Corruption Kairat Kozhamzharov promised that investigation procedure would be unbiased. They would be witnesses of all evidences. These evidences would be procured during investigating process. But, now formal submissions of arrest have some questions. What does mean information attack on heads of state bodies through publication of negative materials discredited business reputation?
The regulatory statute of Supreme Court of the Republic of Kazakhstan “On Application in Court Practice of Legislation on Protection of Honour, Dignity and Business Reputation of Natural and Legal Persons” explains following: ”Discrediting information is a false information which derogated from honour and dignity of an citizen or organization in public opinion or opinion of separate citizens”. But, none critical material published in newspaper “Central Asia Monitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz” has been acknowledged as inaccurate in court. Should we interpret position of the Agency of the Republic of Kazakhstan for Civil Service Affairs and Anti-Corruption that any critical publication is information attack henceforth?
The National Bureau of Anti-Corruption informed the public that further Bigeldy Gabdullin, in order to drop crisis, he pinched out state orders from civil servants for his media-resources. They in their turn lobbied campaigns of Gabdullin and concluded agreements for state procurements. Absolutely positive information on their activity has been published only after it in the media. 
The public was interested in analysis of all materials of newspaper “Central Asia Monitor” and Internet-portal “Radiotochka.kz”. Was it connected with exceptional positiveness or predominant criticism? Is there any analysis of these statements? Will evidences be procured than? Probably these evidenced are procuring now during interrogation and searching. Lawyers speak about some violations of rights of Bigeldy Gabdullin. It has given grave impact of some violations of rights on Bigeldy Gabdullin’s health. Every regular reader of these editions knows that they have some criticism. It is not “extortion”. It is made in the interests of state as fight against corruption. 
Why was criminal case opened in National Bureau of Anti-Corruption? Criminal cases related to extortion, have they any relation to jurisdiction of law enforcement agencies? What kind of conclusion can we make?
It is extreme important to know, why does cycle of positive information interpret as a result of successful “extortion”? They hoped that representatives of akimat (regional body of executive power) of Zhambyl oblast (in particularly, Kozhamzharov referred to their appeal) they would made a statement for media outlets or held press conference where they would told about pressure upon them on the side of editor-in-chief of these editions and how they “lobbied campaigns of Gabdullin and conclusion of agreement for state purchases. It is more important that, according to their information Internet-portal “Radiotochka” has no state orders from Zhambyl oblast and it did not participate in its tender. One more important thing that state officials (in particularly, they filed suits against B. Gabdullin on protection of their honour, dignity and business reputation, in accordance with the procedure stipulated by law in court).
It appears otherwise that court is one of the fundamental institutions of statehood. It was excluded from their social and political practice; law is used by law enforcement agencies. At bottom law is sap. They hope that state officials understand danger of precedent which actually erodes one of the foundations of the state it means judicial power. 
Bigeldy Gabdullin is a journalist with tough and dramatic professional biography, creator and editor of newspapers. These newspapers made history of independent Kazakhstan. He is a holder of national prestigious awards. The whole activity of Bigeldy Gabdullin was focused on support for policy of the President of the Republic of Kazakhstan N.A. Nazarbaev after his return from emigration. A month ago, he published book “Eight Edges of Nursultan Nazarbaev”. This book was devoted to many-sided personality of the First President of Kazakhstan. 

We hope, that during investigating procedure charges which are brought against Bigeldy Gabdullin there will no same situation in case with Matayevs when state officials who controlled state order they escaped liability resulting from “effective regret” and shed all responsibility on journalists. Otherwise, we may give up on honest journalism in Kazakhstan.
This letter would be disseminated widely. Everyone who agrees with its content, he/she can put his/her signature to support it. 
2. Civil suits 
2.1. Legal suits 
November, 29
IPA «KazTAG» (Almaty)
On November 29, 2016 Specialized Interdistrict Economic Court of Almaty has revived legal proceeding of suit on protection of business reputation. Earlier, LLP «Caspian International Restaurants Company» filed suit against press agency «KazTAG». 

The LLP В суд «Caspian International Restaurants Company» has brought an action to court in September, 2016. The charges originated from article “One of the networks of KFC’ fast food in Kazakhstan nourished its clients tainted chicken wings”(kaztag.kz, 03.11.2015.). These tainted chicken wings contained 30% of alkali (they were barred, according to sanitary epidemiological norms of the Republic of Kazakhstan. On November 03, 2015 news agency KazTAG informed, that LLP "Caspian International Restaurants" over network KFC (in particularly, it had restaurants of fast food Hardees and Costa coffee) prepared food from tainted chicken wings for its clients. These chicken wings failed to meet the requirements “halal”; production which was purchased in Moscow only on 10% it met to norms of franchiser.
The plaintiff demanded that press agency “KazTAG” would publish retraction of information and remove article from website. 
On October 17, 2016 court hearing toward case was suspended prior to receiving of results of forensic-linguistic expertise report.  
November, 29
Oleg Gusev, «Temirtauskiy Rabochiy» (Karaganda Oblast)
The article “Racket in Temirtau style: Okzhetpes-T collected communal payments illegally” by Oleg Gusev was published in the newspaper «Temirtauskiy Rabochiy» (Karaganda Oblast) on June 15, 2016. 
The LLP which rendered services, related to heat supply, water supply, waste disposal and provision of services for city electrical supply network; its representatives thought that Oleg Gusev disseminated false information on illegal activity of «Okzhetpes-T» caused irreparable damage to LLP and its reputation. 
In September representatives of «Okzhetpes-T» has filed a suit on protection of business reputation against editorial staff of newspaper «Temirtauskiy Rabochiy» (Karaganda Oblast) and journalist Oleg Gusev; they demanded publication of retraction and public apologies in media. 
On November 29, 2016 court has partially satisfied suit of LLP «Okzhetpes-T», it has imposed defendant to publish retraction of information; and it has dismissed public apology in media.
November, 30
Victor Miroshnichenko, «Kvartal» (Petropavlovsk)

The chairman of cooperative of apartment owners Nadiya Kalmykova has filed a suit on protection of honour and dignity against owner of newspaper «Kvartal» (Petropavlovsk)- LLP «Mass Media 2006» to court №2 of Petropavlovsk.
The charges originated from article “Penalty of democracy” by Victor Miroshnichenko which was published in the newspaper «Kvartal» (Petropavlovsk) on June 09, 2016. Nadiya Kalmykova thought that Victor Miroshnichenko disseminated false information, discredited activity and work of chairman of cooperative of apartment owners “Almatinskaya 38”. 
She asked court to impose editorial staff on publication of retraction. 
During court hearings N. Kalmykova refused from her suit and she asked to suspend trial in connection with voluntary satisfaction of suit, publication of retraction in the newspaper «Kvartal» (Petropavlovsk), dated 24.00.2016. 
On November 30, 2016 court has rendered determination suspended trial of suit. 
November, 21
Olesya Takhmetova (Petropavlovsk)
The court № 2 of Petropavlovsk has considered suit on protection of honour, dignity and business reputation of State Department «Department of Internal Affairs of North Kazakhstan Oblast» against Olesya Takhmetova (Petropavlovsk), who was dismissed from internal affairs agencies on March 12, 2015. 
The charges originated from article “By hook or by crook” by Victor Miroshnichenko which was published in the newspaper “Time” on March 31, 2015. There was information on work of investigative officer Olesya Takhmetova and reasons of her dismissal. The article was written from words of former investigative officer; article had direct speech. 
In plaintiff’s opinion this article discredited honour, dignity and business reputation of the Department of Internal Affairs. There was publication of inaccurate circumstances in article. 
The State Department «Department of Internal Affairs of North Kazakhstan Oblast» asked court to admit false disputable fragments of article; impose of defendant on their refutation recovery of KZT3000000 from O. Takhmetova as compensation of moral damage; these monetary means should transfer to account of Poludinsk Children’s House. 
Victor Miroshnichenko and editorial staff of the newspaper “Time” they were involved in trial as third persons on the side of plaintiff. 
On November 21, 2016 court has dismissed suit. According to point seven of Regulatory Statute of the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan, dated 18 December, 1992 №6 «On Application in Court Practice of Legislation on Protection of Honour, Dignity and Business Reputation of Natural Persons and Legal Entities», if suit had demand on refutation of information, disseminated in press, other media (message by radio, television and etc.), author (correspondent or journalist), concrete media (editorial staff, publishing house etc.) they have been involved as defendant on which, according to point two of article 143 of Civil Code of the Republic of Kazakhstan court has right to obligate, in order to refute discredited information on plaintiff which were admitted false. So, V. Miroshnichenko and editorial staff of the newspaper “Time” should admit false and inaccurate information and publish refutation in written form. 
November, 02
Rysbek Sarsenbaiuly, Meruert Tursynbekova, «Zhas Alash» (Almaty)

Guliya Alikhankyzy (Almaty)
There was a session of Supervisory Board in the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan on November 02, 2016. It was connected with complaint of editorial staff of newspaper «Zhas Alash» (Almaty), its editor-in-chief Rysbek Sarsenbaiuly, journalist Meruert Tursybekova and Guliya Alikhankyzy. They disputed decision of Board of Appeals of City Court of Almaty. According to it, they should recover KZT40000000 to holder of some ranks, acupuncturist Zhasan Zekeiuly as compensation of moral damage.

The supervisory board which was composed of presided A. Kasymov, judges T. Ibrashev and E. Ismailov, it has ruled to decrease amount of recovery of moral damage to KZT5000000; upset Alikhan Alibek and Mukan Kaben from number of plaintiffs. 
The plaintiff has thought, that article "Academician had legal proceeding with his family" which was published in the newspaper "Zhas Alash" on May 13, 2015 discredited his honour and dignity. He asked court to suspend newspaper "Zhas Alash" during six months and impose them on recovery of KZT400000000 as compensation of moral damage and insisted on public written apologies. 
The disputable article was entirely based on documents of law enforcement and state bodies, judgments and rules of courts all of the way to the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan. The ex-wife of plaintiff, defendant Guliya Alikhankyzy had to address to journalists, because she thought, that it was the last instance which should can and help to restore justice and lawfulness with regard to her and four children. 

There were no any arguments, that information which was published in the article it did not correspond with reality in statement of claim during a trial. The counterclaim of protection of honour, dignity and business reputation of editor-in-chief Rysbek Sarsenbai, two his assistants Amirkhan Mendeke and Erik Rakhim was filed on the side of newspaper. It was connected with publications of Zhasan Zekeiuly in social network Facebook about that his assistants had been bribetakers and dishonest, they searched somebody, in order to slander and spread inaccurate information.
The judge of Almalinsk City Court № 2 (Almaty) A. Beiseuova has dismissed examination of counterclaim and admitted that information which was published in the article, it did not correspond with reality in the article "Academician had legal proceeding with his family"; and imposed editorial staff of newspaper "Zhas Alash" on publication of a retraction and recovery of KZT40000000 as moral damage compensation jointly.
On March 04, 2016 Appellate Instance came this judgment into effect.
Rysbek Sarsenbaiuly intended to achieve absolute win and file his appeal to the General Prosecutor’s Office. 
November, 16
Anna Tokisheva, Olga Ryabova (Almaty)
The State Municipal Management Organization «Almaty Zoological Park» has filed suit on protection of honour and dignity against volunteers Anna Tokisheva and Olga Ryabova. The Internet-portal «Radiotochka» informed that charges originated from publications in social networks, where Anna Tokisheva and Olga Ryabova mentioned zoological park of Almaty such as «death camp», «zoological knackery», «concentration camp», «camp of tortures» and its animals were mentioned as «captives of zoological hell». 

These mentioned publications and “calls” created negative image and embracement on residents and guests of the town. 

The plaintiff demanded to admit posted in social networks disputable phrases discredited honour, dignity and business reputation of Almaty Zoological Park; defendants should make apology and publish materials in social networks, refuted such information. Except for it, representatives of Almaty Zoological Park demanded to recover KZT17 millions and 877 thousands from Anna Tokisheva and Olga Ryabova in favour of it. 
Medeu District Court has made rule on return of suit, because defendant lived in other district.  
Almaty Zoological Park did not bring an action to Turksib District Court. The press secretary of zoological park Tokhtar Aliev explained editorial staff of Zakon.kz, following. Both parties sat down at the negotiating table, expressed their opinion, made their conclusions and decided that bloggers and direction of zoological park focused on normal atmosphere around animals. 
November, 16
«Aiyrtauskie Zori» (North Kazakhstan Oblast)

On November 16, 2016 Board of Appeals of North Kazakhstan Oblast Court has upheld judgment of Aiyrtau District Court. It was awarded by suit on publication of refutation of resident of the village Saumalkol (North Kazakhstan Oblast) of the disabled person Vladimir Chuglazov which was filed against editorial staff of newspaper «Aiyrtauskie Zori» (North Kazakhstan Oblast) and his former employer of plaintiff LLP «Gasyr-Aiyrtau».

On August 08, 2016 court has partially satisfied these demands; it has acknowledged disputable information as false information which discredited honour and dignity. Defendants should refute them and publish resolute part of judgment. The former employer LLP «Gasyr-Aiyrtau» should recover KZT30000 as moral damage compensation.

The resident of village Saumalkol (North Kazakhstan Oblast) disabled person Vladimir Chuglazov has filed a suit on publication of a retraction against editorial staff of newspaper «Aiyrtauskie Zori» (North Kazakhstan Oblast) and his former employer LLP «Gasyr-Aiyrtau» to Aiyrtau District Court. 

Earlier, Vladimir Chuglazov has published pay honorary mention of lawyer, who could protect his labour rights. According to this information, sustained injuries at the place of production (eye trauma), but because of employer – LLP «Gasyr-Aiyrtau» he could not solemnize disability for a long time. The editorial staff has received response from LLP «Gasyr-Aiyrtau». Vladimir Chuglazov has become disabled person because of systemic disease but not because of eye trauma. There were supporting documents in attachment. The newspaper in column «Going back to the printed» published this response for money for advertising services. After that, Vladimir Chuglazov has brought an action to court. 

He asked to admit publication of false and inaccurate information which discredited his honour and dignity; insisted on recovery of KZT300000 as moral damage compensation. LLP «Gasyr-Aiyrtau» has filed petition to oblast court. 
November, 18
Alexandra Sergazinova, «Nash Kostanay» (Kostanay)
On November 18, 2016 Kostanay City Court has dismissed suit. We would like to remind you that in October, Kostanay City Court has considered suit. The Republican Governmental Agency «Kostanay Oblast Territorial Inspection of Forestry and Animality» filed suit against journalist of newspaper «Nash Kostanay» (Kostanay) Alexandra Sergazinova and LLP «Gazeta «Nash Kostanay» (Kostanay). 
There was suit on protection of honour, dignity and business reputation on August 29, 2016. The charges originated from article “Who and how does held preserved area in subjugation?” by Alexandra Sergazinova which was published on July 07, 2016. It was connected with some phrases of forester Anatoliy Solopov of Republican Governmental Agency «Naurzum State Natural Reservation»: «Inspectors came up with oblast territorial inspection and republic inspection, but everything came to the pleasant hospitability, walk in the preserved area, photo alone with nature» and «control was finished by drinking of alcohol drinks». 
November, 25
«Diapason», LLP «Rifma» (Aktobe)

DIA (Aktobe Oblast)
The court of Aktobe has partially satisfied suit of residents of Aktobe Samat and Sanat Kozhaniyazovs on recovery of moral damage in the amount of KZT10000000. 
After terrorist act in Aktobe, on July 05, 2016 officers of the Department of Internal Affairs incorrectly included Samat into list of the suspected persons and Sanat into list of killed terrorists. These data were posted simultaneously on Internet-websites, in media and police reports. The newspaper “Diapason”, dated on 08 July, 2016 under title “Eleven residents of Aktobe were wanted” among wanted persons, accessory to terrorist acts had photo of Samat Kozhaniyazov with text that they were wanted by Ministry of Internal Affairs “they could be accessory to terrorist acts or had information on participants” and request to inform police about location of these persons. 
During trial, court has designated: information, that Sanat Kozhaniyazov was mentioned in the list of died terrorists; this information was posted and published by an unknown person, but officers of law enforcement agencies failed to prove it. There were no any grounds to satisfy suit of Sanat against defendants on recovery of moral damage; court has dismissed it.  
On November 25, 2016 court has awarded judgment to recover KZT100000 as compensation of moral damage from DIA (Kostanay oblast) in favour Samat Kozhaniyazov. The some other part, including newspaper “Diapason”, Samat Kozhaniyazov was dismissed. 
2.2. Pre-trial letter before claim 
November, 16 

Aigerim Muzdybaeva, RTRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar)

Artem Klevan (Pavlodar)
On November 16, 2016 Director of Pavlodar Oblast Branch of RTRC «Kazakhstan» (Pavlodar) Bauyrzhan Aitkazin has presented letters of claim against editor and television channel’ presenter «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) Aigerim Muzdybaeva and his former subordinate Artem Klevan, who worked in television company “Irbis” (Pavlodar). Bauyrzhan Aitkazin has demanded to publish retraction of false information which discredited his honour, dignity and business reputation. 
The charges originated from following at the end of October on personal page of Chairman of the Executive Board of JSC RTRC «Kazakhstan» Kemelbek Oishybaev in social network Facebook television channel’ presenter «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) Aigerim Muzdybaeva charged her director Bauyrzhan (Vladimir) Aitkazin with sexual harassment and extortion. Except for it, she informed about dismissal of the employees of branch RTRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) because he/she refused to give his/her first salary to Aitkazin. Aigerim Muzdybaeva informed about it in her interview to newspaper “Time” and press agency “Today.kz”. The former employee of television company «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) Artem Klevan on the page of Chairman of the Executive Board of JSC RTRC «Kazakhstan» commented statement of Muzdybaeva and confirmed that he listened about sexual harassments from his colleagues during his activity in the branch of television and radio company. Also, he published commentary which acknowledged dismissal of employee, because he denied to share his salary with direction of branch. 
Director of Pavlodar Oblast Branch of RTRC «Kazakhstan» (Pavlodar) Bauyrzhan Aitkazin has demanded to refute it; he attached text to letter of complaint, where journalists on behalf of them had to acknowledge that they knew about that it was false information and that they disseminated it because of mercenary motives, in order to discredit director of branch of television company «Kazakhstan-Pavlodar» and achieve his dismissal. In a case, if text of refutation was not published, Aitkazin would reserve his right to bring an action to court. 
3. Administrative prosecutions
November, 10
Lukpan Akhmedyarov, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)
Board of Appeals of West Kazakhstan Oblast Court has upheld rule of Interdistrict Specialized Administrative Court of Uralsk, according to it, L. Akhmedyarov was found guilty in commission of administrative offence under article 669 "Non-fulfillment of judgement, sentence or other judicial act and writ of execution” of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan; fined on 10 monthly calculation indicies. 
Ex-Head of the Department of Internal Policy (West Kazakhstan Oblast) Tlekkabyl Imashev filed petition to Head of Department of Justice (West Kazakhstan Oblast). He demanded to institute journalist Lukpan Akhmedyarov to administrative responsibility: during last two months L. Akhmedyarov had temporary financial problems; he failed to recover moral damage of T. Imashev. As a result of it, protocol on an administrative offence was drawn up and case was submitted to the Specialized Interdistrict Administrative Court of Uralsk. 
November, 07
Shavkat Sabirov, ALE «Internet-Association of Kazakhstan» (Almaty)

The Head of RSD «Inspection of Communication and Information of Committee of state Control in the Sphere of Communication, Informatization and Mass Media of Almaty and Almaty Oblast» called President of ALE «Internet-Association of Kazakhstan» (Almaty) Shavkat Sabirov “to explain and sign protocol of administrative offence”.
The charges originated from appeal of director of LLP «Internet Portal NUR» to the Prosecutor’s Office of Bostandyk District, related to institution of Sh. Sabirov to administrative responsibility under article 627 p.9 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. 
The director of Internet-portal thought that specialist made his/her report based on the website web.archive.org and it was submitted for trial of charge Nur.kz with plagiary, Sh. Sabirov changed network’ addresses because web.archive.org was blocked in Kazakhstan, according to judgment in 2015. 
 The lawyer of Nur.kz Berikhan Amreev said that they failed to visit this website individually, because access to it was banned in Kazakhstan during trial on September 26, 2016.  
Sh. Sabirov said that it was strange situation, concerning change network’ addresses. There was no fact of violation. He was invited as expert; Sabirov said to representatives of Informburo.kz that deleting of some materials of Nur.kz, it has not been indicator. It was possible to control fact of violation (stealing) on the website of world archive of Internet web.archive.org. The domain was blocked, but some pages could be opened freely. It was impossible to do it during trial, because there were problems with connection.  
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz 

20

