
[image: image1.png]


 

International Foundation for Protection 

of Freedom of Speech «Adil Soz»
Violations of freedom of speech in Kazakhstan
October, 2016
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted analysis of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in October, 2016 in Kazakhstan.
There was following information: 
-Esil District Court № 2 of Astana has sentenced Seitkazy Matayev to six years of deprivation of liberty, Aset Matayev to five years of deprivation of liberty. Lawyers of Matayevs stated about violations of the law which were admitted in case over charge of Matayevs. The condemnatory judgment will be appealed in court of appellate instance. 
-The Chairman of Public Association «Adilet» Amangeldy Batyrbekov has been again brought to criminal responsibility. He was charged with slander with regard to prosecutor and knowingly false information.

-The director Talgad Zhanybekov was found guilty in slander with regard to Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Mukhamediuly. 
In October, 2016 three judicial acts towards cases over protection of honour, dignity and business reputation were passed. And, zero in favour of media outlets, journalists and citizens. 
Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought:

-47 charges with slander (23 – passing data, Amangeldy Botabekov; 22 lectures of Institute of Economy and Law);

-2 charges with propaganda or public calls on forced seizure of power;

-9 charges with incitement of social, religious and national enmity (article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan); 3 of them are passing data S. Mambetalin, E. Narymbaev and E. Thaichibekov;

-1 charge with propaganda of terrorism (passing data, B. Satkangulov);

-12 charges with dissemination of misleading information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 1 of them – JSC «KAZKOMMERTSBANK» against journalists of Internet-portal NAKANUNE.kz);

-1 charge with evasion of the payment of taxes;

-1 charge with embezzlement of entrusted of the other property;

-2 charges with fraud;

And etc.

-71 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation

From January-October, courts passed 38 judicial acts of suits on protection of honour, dignity and business reputation (in first instance- 26) in the total amount of KZT736 millions 460 thousands and 01, actually KZT46 millions and 260 thousands were recovered.
I. Changes of acting legislation on freedom of expression 
October, 24
International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz”, carried out an analysis of conception of draft law “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communications” and thought that significant part of conceptual proposals of this document has been inconsistent stated goal of competitive growth of national information sphere. 
The Conception proposed to exclude from outstanding demands obligations, related to provision of electronic versions of newspapers and magazines for authorized body. (Section 3. Simplification of pressure upon media). But, there was no such demand in existing legislation. The law of the Republic of Kazakhstan “On Mass Media” and Rules for the presentation of paper and electronic files of obligatory free of charge copies of periodical printed editions provided provision of paper obligatory copies of printed media or its electronic and digital form. 
The p. 5.1. of Conception “for regulation of the activity of owners of Internet-resources and their users, it was proposed to realize positions which explained opportunity of postage of information with the participation of Internet-users on behalf of them or under the pseudonym”.
This point contravened article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan which guaranteed to everyone (without mention of real name and surname) right to receive and disseminate information. The mistiness and uncertainty of formulations they allowed to suppose something that state officials, in order to simplify their task, related to control media content, they wanted to liquidate nick names and avatars and established concrete rule, everyone could write in Kazakhstan’s Internet-segment under his/her real surname or officially registered pseudonym. 
It was unclear intention of Ministry of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan to reconsider term “Internet-resource” applicably for bloggers. Bloggers are natural persons their legal status is determined by Civil Code of the Republic of Kazakhstan. Authorial materials which posted in blogs; they are regulated and protected by law “On Copyright and Related Rights”. 
Servicemen of foundation “Adil Soz” disagreed with statement of authors of conception that information statements of organizations of quasi-public sector and other organizations in law “On Access to Information” were not covered; they should disseminated it (p. 6.1. of Chapter 6 “Regulation of journalistic activity”). The item 3 of article 8 of law of the Republic of Kazakhstan “On Access to Information” designated subjects of quasi-public sector as owners of information; article 10 of this law proposed to provide access to information with the help of some methods. 
The article 18 of law of the Republic of Kazakhstan “On Mass Media” pointed out that state agencies and other organizations should provide information for journalists and media outlets. 
Servicemen of foundation “Adil Soz” thought that it was illegal intention of authors of Conception to impose journalists on control of information for accuracy: “Responsibility for accuracy of information which has been received from state agencies and other officially registered legal entities, should be borne by information sources; public figures and other determined natural persons should be responsible for information which was disseminated by them.

The journalist uses her/his right to check information in a case of its receiving from unknown persons and during reasonable doubts in its accuracy. They thought that it was necessary to enshrine in the law of the Republic of Kazakhstan right of a journalist for mistake and her/his discharge from responsibility in a case of innocent mistake as it was made in some democratic countries. 
The proposal of Ministry of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan to oblige journalists to take information from a person whose information should be disclosed written permission to disclose information on privacy and personal data, it contravened existing legislation, specific of media activity, interests of fight against corruption and other types of crimes. 
International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” carried out an analysis of conception of draft law “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Information and Communications” which was elaborated by Ministry of Information and Communications. You can introduce with full text of analysis here http://www.adilsoz.kz/politcor/show/id/189.
October, 10
The intention of Ministry of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan to reconsider a term “Internet-resource” with regard to bloggers, it had received mixed reviews in the Internet-community. 
Minister of Information and Communication of the Republic of Kazakhstan Dauren Abaev on his personal and official page in social network Facebook has explained following. There was no total control of the national blog’s sphere. It has been non-realized and non-profitable for society. 
In their conception, they proposed an idea that representatives of network community would can register themselves individually and voluntarily as online media. It will have new rights and possibilities.  
II. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Arrests and detentions of journalists
October, 01
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)
From June 08, 2016 Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov was placed under house arrest from sanction of Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. He was suspected of commission of criminal offences under articles 411 p.3 “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice” and 419 p.3 “Knowingly false denunciation” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
On September 08, 2016 court has extended term of house arrest, prior to adoption of proceeding decision toward case. 
2. Interference to legal professional activity of an journalist and media outlets 
October, 07 
Katherine Popkova, TC «Khabar 24» (Shymkent) 
On October 07, 2016 correspondent of television channel «Khabar 24» (Shymkent) Katherine Popkova had been witness of the fire of multistorey house. There was a fire of cafe «Spoon and Fork» on the first floor of building. She decided to make a photo of activity of firemen on her mobile telephone. At that moment, servicewoman of burnt café came up to her and began to curse and obstruct. Katherine Popkova introduced herself; she said that it has been journalist of republican channel and made photo, in order to cover this emergency situation. After that a woman began to push her. Katherine Popkova did not leave place of incident and she continued to make a photo in spite of threats to her. 
October, 19

Media Outlets (Atyrau Oblast)
A reporter of radio “Azattyk”, who from October 12, 2016 broadcasted live event from Atyrau, related to trial on civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan who were charged with incitement of enmity, dissemination of knowingly false denunciation and violation of an order of organization of rally; informed that court bailiff officers during several times obstructed of shooting out of building for journalists. There was a trial in the court № 2 of Atyrau.

October, 28
Eugenia Deryabina, «Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast) 
The correspondent of newspaper «Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast) Eugenia Deryabina wanted to capture repair of road with participation of city communal services on one of the streets of Shemonaikha. But, there was traffic police officer who came up to her and asked about her purpose of photo. Eugenia explained that she made a photo of repair of road; traffic police officer said that it was impossible to make a photo with his picture he referred to regulatory legal act.
5. Violation of labour rights  
October, 20
TRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar)
The website www.pavon.kz informed that staff of TRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) punished its employees disciplinary. These employees did not attend city cleanup day on October 15, 2016. 
The Order № 76 dated October 17, 2016 had following information. The Director of Oblast Branch TRC «Kazakhstan-Pavlodar» (Pavlodar) Bauyrzhan Aitkazin informed about disciplinary punishment during six months as reprimand with regard to employees such as, Marina Sakharova, Nadezhda Podolskaya, Margarita Chudakova, Moldir Kazymbet, Rustam Mukhametkaliev, Dosymbek Tokoy and Nazerke Kaganat; they did not present city cleanup day devoted to 25 Anniversary of Independence of the Republic of Kazakhstan. 
Except for it, he ordered to deprive of bonus for them, related to holidays. 
III. Violations of right for access to information 

October, 07
Media Outlets (Kostanay Oblast)
On October 06, 2016 Press Secretary of Akim (Governor) of Kostanay Oblast Asiya Aimagambetova issued a press release in local media. It was connected with visit of oblast with participation of Vice Prime Minister of the Republic of Uzbekistan Ulugbek Rozukulovov. The press release had following information. On October 07, 2016 at 10.00 a.m. Ulugbek Rozukulovov would attend manufacturers of agricultural equipment, light motor vehicles, light and heavy commercial equipment – JSC «Agromashholding» and LLP «SaryarkaautoProm».
After that, there will be a meeting of Uzbek delegation with oblast akim (governor) Arkhimed Mukhambetov and staff of automobile plants of Kostanay with discussion of practical aspects of the organization of joint production of light motor vehicles and commercial equipment. 
Journalists should come up at 09.30 a.m. There were correspondents of Kostanay media and journalists of republican media. After arrival of Uzbek delegation, they began to make a photo and video record of visit, but press service of oblast akim (governor) asked them to enter into hall, where meeting should be taken a place. Forty minutes later, they knew that there would be meeting without participation of media representatives. 
Later, press secretary of oblast akim (governor) apologized to journalists and explained that representatives of Uzbek delegation asked them not to invite media representatives for this meeting. But, there was no such arrangement. The press service issued press release, related to results of visit, but journalists were not interested in it. 
1. Refusals, restrictions and violation of terms of providing of information 
October, 11
Irene Moskovka, «Time» (Karaganda)
The correspondent of newspaper «Time» (Karaganda) Irene Moskovka prepared newspaper’s material. The financial audit was conducted in state office «Department of Communal Service, Passenger’s Transport and Automobile Roads of Karaganda», it determined violations during conduction of tenders of state office for rendering of engineering services. At the beginning of October Irene Moskovka made a letter-request, it was addressed to the Head of State Office «Department of Communal Service, Passenger’s Transport and Automobile Roads of Karaganda» A. Garayev to inform about types of violations of the legislation in the sphere of state purchases. But, Irene Moskovka did not receive response on her letter-request. 
October, 31
Galina Petrenko, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
The correspondent of weekly Корреспондент «Nasha Gazeta» (Kostanay) Galina Petrenko on October 14, 2016 sent written letter-request of Acting Head of Kostanay Oblast Department of Health Care Gulshat Baizhumanova with request to reply on questions, related to delay of provision of free of charge medicines for oblast inhabitants. Within legal period, response has not been received in spite of some her admonishments and promises to response on it. The article “Medicines did not treat, but money?” was published on October 20, 2016 without commentaries of department of health care. 
Galina Petrenko continued to receive response on letter-request, in order to continue theme and provide necessary information for readers. But, up to October 31, 2016 there was no any response. 
October, 31
Media Outlets (East Kazakhstan Oblast)
Journalists of East Kazakhstan Oblast could not operatively to receive information from Oblast Department for Protection of Consumers. Every response of media request they agreed with Committee for Protection of Consumers of the Republic of Kazakhstan. So, journalist of the newspaper «Moy Krai» Olga Serova sent a letter-request to the Department for Protection of Rights of Consumers (East Kazakhstan Oblast) on October 06, 2016. Representatives of department informed that they sent their response on agreement to the committee. At the beginning of November response has not been either received. 
2. Violation of principle of media equality
October, 22
Zlata Udovichenko, «Time», Oksana Naumova, Andrey Simbirev, TC «KTK», city newspaper «Informbirzha» (Uralsk)

There was a session of Permanent Commission Industrial Development, Infrastructure and Housing Maintenance and Utilities, concerning increase of tariffs of carriage of passengers in akimat (regional body of executive power) of Uralsk on October 22, 2016. In spite of importance and actuality of session subject, only two state-owned newspapers were involved in session; some media dropped on to it; other ones knew about this arrangement post-factum. In response to pretensions, representatives of press service of Maslikhat informed that they had no obligation to involve all media outlets in commissions. 
3. Violation of right for dissemination of information
3.1. Unjustified restrictions of right for dissemination of information in Internet 

October, 18 
Facebook
The civil activist Bakhytzhan Toregozhina informed on her personal page in social network that unknown persons broke and deleted account «@Support team of Maks and Talgat» and created fake account, which copied original. In Bakhytzhan Toregozhina’s opinion it was done, in order to intimidate and disinform readers. The initiative group attempted to restore original account and asked to lodge complaint, related to fake of Facebook’s administration. 

October, 31
socialismkz.info
On October 31, 2016 Socialistic Movement of Kazakhstan (SMK) informed that from October 28, 2016 continuous massive DDoS-attack on its Internet-resource socialismkz.info took a place. Its representatives believed that it was connected with post of article on the website about possible massive protest action with participation of oil-workers in Zhanaozen (Aktau).
Earlier, 14 October, 2016 Socialistic Movement of Kazakhstan (SMK) informed about some DDos-attacks on its four Internet-resources: www.socialismkz.info, www.npravo.org, www.klassprof.org, www.socdeistvie.info and pointed out blocking of more 2800 IP-addresses on hosting. In general, there were sources of such attacks from Russia and China. 
Owners of Internet-resource focused on attacks which took a place in the first day of beginning trial of case over civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan in Atyrau. 
October, 08
http://kyps.kz/
The Chairman of PA «Society of Young Professionals of Kazakhstan» Olesya Khalabuzar informed about regular problems with implementation of the project «Black list of judges of Kazakhstan». They created Internet-resources, in order to give this list to the public; they were blocked. They made a letter-request to the prosecutor’s office, concerning reasons of blocking of their Internet-resource and received response. The Prosecutor’s Office did not take measures “to restrict access to Internet-resource of public association, where list of judges, who passed unfair and biased judgments of cases».

In court, in its turn, publication of “black list” was called as pressure upon legal bodies. 
IV. Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 
1. Criminal prosecutions
October, 06
Elderkhan Shuratbaev, Taldy-Korgan League of Drivers (Almaty Oblast) 

As it was informed, 26 September, 2016 State Department «Department of Internal Affairs of Almaty Oblast of the Republic of Kazakhstan» has filed private complaint to Taldykorgan City Court. They asked to bring Chairman of Taldy-Korgan League of Drivers (Almaty Oblast) Elderkhan Shuratbaev to criminal responsibility for slander under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan for a post which was posted on his page in social network Facebook. 
«Attention! New café for automobile drivers was opened in Kapchagay. You can buy samosa and saxaul here. It looked like as traffic police car, you could buy food from car window. Workers of café who touted clients they were worn in police uniform. They held in their special radar to find hungry passengers in car and drivers who needed in saxaul for shashlik. There were a lot of clients. That’s a quiet service. Bravo! Policemen of Almaty oblast». The post had photo of police car near café and policemen of patrol service who stood on road. 
The Department of Internal Affairs (Almaty Oblast) considered it that post discredited honour, dignity and business reputation of department and negatively influenced on public opinion. 
On October 06, 2016 court has suspended criminal proceeding with regard to Elderkhan Shuratbaev, related to withdrawal of private complaint of the Department of Internal Affairs.
October, 25
Talgad Zhanybekov (Almaty)
On October 25, 2016 Saryarka District Court № 2 (Astana) has found guilty producer of film “Fenix” Talgad Zhanybekov (Almaty). He charged him with slander under article 130 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. He was imposed on payment of fine in the amount of KZT 500 monthly calculation indices. 
On September 28, 2016 Saryarka District Court № 2 of Astana has considered complaint. Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Mukhameduly has filed a suit against producer of film “Fenix” Talgad Zhanybekov (Almaty). He charged him with slander under article 130 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 

The charges originated from public statement of producer that supposedly Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Mukhameduly has requested USD150000 from film crew through authorized representatives for financing of project. 
October, 10
Enlik Sydykova (Almaty)
Minister of Culture and Sport of the Republic of Kazakhstan Arystanbek Mukhameduly stated about intention to make former graduator of National Academy of Arts Enlik Sadykova answerable. 
He stated that Enlik Sadykova disseminated slander about him in disseminated video clip in Internet. In 2011, Arystanbek Mukhameduly during his time as rector of academy; he proposed to her go to academy if she would give money to him and then he began to throw himself at her. Enlik Sadykova repelled his advances. The video had been disseminated to support producer of film “Fenix” director T. Zhanybekov (proceeding had been initiated with regard to him in Astana upon private complaint of Arystanbek Mukhameduly, who charged director with slander). 
Arystanbek Mukhameduly thought that all charges which had been sounded with regard to him; it was attempt to deflect attention. 
Enlik Sadykova said to correspondents of television channel «KTK» that she did not afraid charges with slander. 
October, 08
Amangeldy Batyrbekov, Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast)
There was a launching of trial in Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast. It was connected with charge of Chairman of Public Association «Adilet» (Shymkent, South Kazakhstan Oblast) Amangeldy Batyrbekov. He was charged with “Slander in relation of judge, jury member, prosecutor, person, executing prejudicial investigation, expert, bailiff, officer of justice” under article 411 p.3 and “Knowingly false denunciation” under article 419 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The charges originated from article "Neither Law, Nor God or Shall General Prosecutor's Office take into account appeal for aid of innocent persons?" by Amangeldy Batyrbekov which was published in the newspaper "Adilet" on April 10, 2015. Amangeldy Batyrbekov stumbled at legality of actions of the Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov, concerning two cases: two young pewrsons were charged with robbery and also, case over probable illegal seizure of property with participation of officers of Department of Justice of Saryagash District. In trial, A. Batyrbekov insisted, that his arguments have been grounded on his personal internal conviction. 
This article was published under column "Attention to Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan A. Daulbaev!"; Amangeldy Batyrbekov and newspaper "Adilet" hoped, that General prosecutor's Office should take control of these two high-profile cases, control their legitimacy and justification. 
Saryagash District Court of South Kazakhstan Oblast has sentenced Chairman of Public Association "Adilet" Amangeldy Batyrbekov to one year and six months of deprivation of liberty. The Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov has filed a suit against him and charged him with slander. 
On January 28, 2016 Board of Appeals of South Kazakhstan Oblast Court has quashed sentence. It was passed by Saryagash District Court upon unrehabilitated grounds. 

Reporters of radio “Azattyk” informed that representatives of oblast court said that Deputy Prosecutor of Saryagash District of South Kazakhstan Oblast Nurlan Saparov failed to file private complaint, regarding this case; and submitted case to Department of Internal Affairs. 
On June 08, 2016 court has sanctioned house arrest of Amangeldy Batyrbekov. 
On September 08, 2016 court has extended term of house arrest, prior to adoption of procedural decision of case. 
October, 12
Maks Bokaev, Talgat Ayan (Atyrau)
There was a launching of court hearings in criminal court № 2 of Atyrau on October 12, 2016, related to case of civil activists Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau). Civil activists were suspected of «Dissemination of misleading information during conduction of public arrangements» under article 274 p. 4, p. 2 «Incitement of social, national, tribal, racial or religious enmity» under article 174 p. 2 «Violation of an order of organization and conduction of assemblies, rallies, pickets and demonstrations» under article 400 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.

The charges originated from their posts on personal pages in social network Facebook, where they informed about document which permitted to organize land rally on May 21, 2016 and discussed issues on behavior during rally, not to violate legislation of Kazakhstan.Posts were published before moment when it was known that akimat (local representative body of executive power) of Atyrau refused to organize rally. 
Earlier, 18 May, 2016 civil activists were found guilty for participation in rally, 24 April, 2016 were found guilty in violation of legislation, concerning order of organization and conduction of peaceful assemblies and placed under administrative arrest for 15 days. 
There was a launching of pre-trial investigation with regard to Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) under article 179 “Propaganda or public calls for seizure or retention of power, as well as seizure or retention of power or forcible change of constitutional order of the Republic of Kazakhstan” and article 272 “Mass disorders” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. On June 03, 2016 term of their arrest was extended towards new charges. 
On July 22, 2016 it was known that charges were dropped with regard to Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) under article 179 “Propaganda or public calls for seizure or retention of power, as well as seizure or retention of power or forcible change of constitutional order of the Republic of Kazakhstan”.
In spite of this article, civil activists were charged under articles 174, 274 and 400 of criminal code of the Republic of Kazakhstan.

Maks Bokaev and Talgat Ayan (Atyrau) disagreed with charges with regard to them; they called them as politically motivated. 
1.1. Case of National Press Club and PA «KazTAG»
There was launching of court hearings of case over Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev and General Director of Press Agency «КazTAG» in August, in Court № 2 of Esil District of Astana. 

According to indictment which was signed by Chief of Investigating Department of Anti-Corruption Bureau (Almaty) Saken Taubaldy, Seitkazy Matayev was charged with commission of crime under article 177 p.4 p.«b» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan  in old edition (fraud), article 190 p.4 p.2 (swindler) and article 245 p.3 (evasion of the payment of taxes) of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan; A. Matayev was charged with commission of crime under article 190 p.4 p.2.

Seitkazy and Aset Matayevs insisted on their innocence. They stated that investigating officers incriminated them amounts of damage without conduction of detailed audit. 
On September 27, 2016 Seitkazy Matayev in his last statement mentioned names of orderers of prosecution. There was Ex-Head of Administration of President Nigmatulin, one of the Heads of National Bureau of Anti-Corruption Tatubaev, Self-Oligarch and Self-Media Magnat Klebanov, who earlier took out citizenship of the State of Israel. We wrote and published materials about it several times. At their suggestion there was launching of prosecution with regard to his family, building of National Press club in Almaty had been abolished, activity of Union of Journalists of Kazakhstan had been suspended, their property had been seized and he and his son had been placed under arrest for a long time. 
He noted that it was connected with illegal seizure of assets and property of National Press Club. In his words, N. Nigmatulin demanded in open form to give KazTAG to him. 
1.1.1. Trial
October, 03
Seitkazy Matayev, Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan (Almaty), Aset Matayev, General Director of IPA «KazTAG» (Almaty)
On October 03, 2016 judge Akbolat Kurmantaev has pronounced sentence upon Seitkazy and Aset Matayevs. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of National Press Club Seitkazy Matayev: he was sentenced to six years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony. 
The General Director of Press Agency “KazTAG” Aset Matayev: he was sentenced to five years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony.
The President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva chaired public committee for support of Seitkazy Matayev since the beginning of the year. She thinks that it is an outrage upon law and common sense.
Kazakhstan’s and world journalistic community paid their careful attention to matter of Seitkazy Matayev. They entered many facts of egregious violations of law and rights of Seitkazy Matayev. This sentence above all else is direct threat to all society. 
Now, they are advocates of fairness and real justice. They shall unite against this outrageous court ruling. It is necessary for Matayevs, journalists of Kazakhstan, Republic of Kazakhstan in general; they care about democratic reputation of the Republic of Kazakhstan. 
1.1.2. Opinions of Kazakhstan and international experts towards sentence passed to Seitkazy and Aset Matayevs  
October, 03
The sentence which was passed with regard to Seitkazy and Aset Matayevs absolutely discredited judicial system of Kazakhstan, according to information of Committee for Protection of Seitkazy Matayev. 
According to information of statement numerous glaring violations of demands and norms of executive legislation of the Republic of Kazakhstan committed during investigating procedure and trial, they absolutely discredited law enforcement and judicial system of Kazakhstan. 
In opinion of representatives of Committee for Protection of Seitkazy Matayev for citizens of the Republic of Kazakhstan, passed sentence, it was “explicit signal that judicial system and law-enforcement agencies which conducted investigation in spite of Constitution of Kazakhstan, they could rely on presumption of innocence incontrovertible proofs might be absolutely ignored in favour of prosecutor; accused persons should escape punishment and gain rewards for accepted willful violations. 
The Committee for Protection of S. Matayev demanded detailed study and examination of proofs of innocence of Matayevs and unbiased and fair consideration of case in the court of high instance. 
In opinion of public figure Guljan Ergalieva, she thought that passed sentence with regard to Seitkazy and Aset Matayevs it was abasement of the society and right in Kazakhstan. 
The President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva chaired public committee for support of Seitkazy Matayev since the beginning of the year. She thinks that it is an outrage upon law and common sense.
Kazakhstan’s and world journalistic community paid their careful attention to matter of Seitkazy Matayev. They entered many facts of egregious violations of law and rights of Seitkazy Matayev. This sentence above all else is direct threat to all society.
On October 03, 2016 judge Akbolat Kurmantaev has pronounced sentence upon Seitkazy and Aset Matayevs. The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan, President of National Press Club Seitkazy Matayev: he was sentenced to six years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony. 
The General Director of Press Agency “KazTAG” Aset Matayev: he was sentenced to five years of deprivation of liberty with confiscation of property, lifetime deprivation of right to hold executive posts, related to organization-distribution and materially responsible functions in the state, commercial organizations and with service of term in general penal colony.
The President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva chaired public committee for support of Seitkazy Matayev since the beginning of the year. She thinks that it is an outrage upon law and common sense.
Kazakhstan’s and world journalistic community paid their careful attention to matter of Seitkazy Matayev. They entered many facts of egregious violations of law and rights of Seitkazy Matayev. This sentence above all else is direct threat to all society. 
Now, they are advocates of fairness and real justice. They shall unite against this outrageous court ruling. It is necessary for Matayevs, journalists of Kazakhstan, Republic of Kazakhstan in general; they care about democratic reputation of the Republic of Kazakhstan.
October, 04
The political observer Michael Rostovskiy thought that economic crimes which were supposedly committed by Seitkazy Matayev, they have been politically charged. 
Michael Rostovskiy said to correspondents of newspaper “Moskovskiy Komsomolets” and expressed his opinion, concerning relation of the state authority to journalistic community of the Republic of Kazakhstan.  He said about situation around Seitkazy and Aset Matayevs.
The politician Amirzhan Kosanov believed that Kazakhstan’s society had to make two conclusions for itself from this “show trial”. The first conclusion that journalistic structures and business structures of media have been tasty marcel for ambitious persons of the state authority; the second one they could look after problematic and dangerous processes in clans and groups of the state authority. 
October, 13
The Chairman of National Association of Independent Mass-Media of Tajikistan Nuriddin Karshibayev said to press agency “TajikTA” and thought that sentence which was passed with regard to the Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev and his son General Director of “KazTAG” Aset Matayev, it politically charged. 
In Nuriddin Karshibayev’s opinion such “crack-down” on S. Matayev, in particularly, he is a well-known journalist in Kazakhstan, Tajikistan and other CIS-countries and foreign countries; it could influence negatively on political image and investment climate of Kazakhstan.
The Chairman of Public Association «Journalists» (Kyrgyz Republic) Marat Tokoyev thought that prosecution of Chairman of Journalists of Kazakhstan S. Matayev and general Director of the Press Agency “KazTAG” Aset Matayev it was pressure upon freedom of speech in Kazakhstan. 
1.1.3. Violations of law, admitted in case over charge of Seitkazy and Aset Matayevs. Arguments of lawyers and Committee for Support of Seitkazy Matayev 

October, 11
On October 11, 2017 lawyer of Seitkazy Matayev Andrey Petrov said to correspondents of press agency «KazTAG» that judge, who presided during trial of Seitkazy and Aset Matayevs Akbulat Kurmantayev precluded any chance for lawyers to file appeal: in violation of article 402 of Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan, court has only proclaimed resolutive part of “sentence” and copy of “sentence” had not been provided for lawyers. The court has proclaimed that sentence in final version would be provided for lawyers on October 18, 2016 upon the expiry of 15 days under article 418 of Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan to file appeal. 
Lawyers of the accused persons failed to appeal against illegal judicial act defensibly; rights had been violated under article 31 of Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan. 
Also, A. Petrov noted that judge disclosed secret of chambers: «So, presided judge returned to the court room, prior to signing full text of sentence imperatively charged under article 402 of Criminal Procedure Code of the Republic of Kazakhstan. It has been gross violation of norms of criminal procedure and individual reason to dismiss court rule.
1.1.4. Actions in support of Seitkazy and Aset Matayevs
October, 02
New York, September 30, 2016-- Kazakh authorities should immediately drop all charges against Seytkazy Matayev, head of the Kazakh Journalists' Union and chair of the National Press Club of Kazakhstan, and his son Aset Matayev, director of the independent news agency KazTag, the Committee to Protect Journalists said today. A verdict in their trial is expected on October 3, according to press reports.

Both Matayevs were detained in late February on charges of tax fraud and embezzlement of state funds, CPJ reported at the time. The Anticorruption Bureau initially accused Seytkazy Matayev of embezzling 380 million Kazakh tenge ($1 million) funds transferred by the Kazakh Information Committee and state monopoly KazakhTelecom to the National Press Club and KazTag under a contract to promote national policies. Authorities also accused Seytkazy Matayev of failing to pay 327 million tenge ($974 million) in taxes related to an unnamed, allegedly illegal enterprise. Aset Matayev, who was releaed after his initial arrest in February, but then re-arrested in March, is charged with the same accusations.

"The Kazakh government is only shaming itself with this prosecution and detention of a father-son team of independent journalists," CPJ Europe and Central Asia Program Coordinator Nina Ognianova said. "The Matayevs' outlets provide a much-needed platform for alternative news and information in Kazakhstan. We call on authorities to drop this case and release Seytkazy and Aset Matayev without delay."

Aset Matayev told CPJ earlier this year that the charges against the two were retaliatory. "We always reported the truth. [We] depicted the facts about developments in Kazakhstan as they really were. Someone in power did not like it," he said.

Speaking during a trial hearing on September 27, Seytkazy Matayev said the reasons behind the persecution were to "limit our professional activity, oppose the defense of the freedom of expression and civil activism of journalists in Kazakhstan."

The prosecution has asked for lengthy prison sentences, of six years and eight months, and six years, respectively, for Seytkazy and Aset Matayev, if the two are found guilty. The prosecution has also asked that all the journalists' property be seized, and that Aset Matayev be banned from conducting any business activity for three years after serving a prison sentence, according to local press reports. The property includes the premises of the National Press Club.

The Matayevs' indictment took place in the city of Almaty, where both of them worked and lived prior to the arrest. The case as well as both defendants were then transferred to the Kazakh capital, Astana, and police put the Matayevs under house arrest in a rental apartment there.

Seytkazy Matayev repeatedly told reporters his health had deteriorated in recent months, and on at least one occasion guards inside the rental apartment denied him access to a doctor. The first hearing in the trial, on August 23, was postponed after the elder Matayev was taken to a hospital to be treated for high blood pressure, according to press reports. Matayev suffers from hypertension and heart palpitations, according to media reports.

The Matayev Committee, a group Seytkazy Matayev's colleagues and friends formed after his arrest, has repeatedly called on the Kazakh authorities to drop all the charges and allow Seytkazy Matayev to get medical treatment.

"Matayev is an iconic figure in Kazakhstan's journalism. The authorities have been trying to eliminate him physically [by not allowing him to get medical treatment] but they can never kill his spirit. His colleagues, friends and even acquaintances know Seytkazy is innocent. He and his son are professionals with exemplary integrity," Daniil Kislov, chief editor of the Moscow-based independent regional news website, Ferghana, told CPJ.

Kislov told CPJ the National Press Club and KazTag agency were "the last platforms for expressing free and independent voices in Kazakhstan." He also said that, in his opinion, "The authorities are behind the prosecution. They want to turn KazTag, the country's largest news agency, into a propaganda machine."

Following Matayevs' detention, the European Parliament, in a March resolution on freedom of expression in Kazakhstan, expressed concern about the pressure on independent media outlets and called on the Kazakh authorities to end the judicial harassment of Seytkazy and Aset Matayev. 
October, 03
The Press Agency “KazTAG” informed that almost 90% of respondents in Central Asia thought that Seitkazy and Aset Matayevs innocent with reference to international and information portal The Open Asia.

The Open Asia («Open Asia Online») – is an analytical Internet-project, it devotes to events of Central Asia, covers events in Kazakhstan, Kyrgyzstan and Tajikistan which can influence on neighbouring republics. 
October, 25
There was a wide session of members of Board of Union of Journalists of Kazakhstan on October 25, 2016 in Almaty. Its participants adopted unanimously resolution with regard to the Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan S. Matayev: 
“Members of Board and Directors of Branches of Union of Journalists of Kazakhstan explored carefully all varieties of case towards charge of Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev with embezzlement of public funds and evasion of the payment of taxes, sentence of court of the first instance and they concluded following. 
Assertions have been repeated in indictment and in sentence frequently. Seitkazy Matayev realized all business-related relationships with Committee of Information and JSC “Kazakhtelecom” from their criminal intention and “aimed at embezzlement”, they have been absolutely unfounded. 
All funds which have been received upon the results of tenders, National Press Club in full volume used, in accordance with charter purposes, results of audit control affirmed about it; investigation and court did not take it.
Seitkazy Matayev is an authoritative leader of journalistic community of Kazakhstan; he has done much for national journalism and reinforcement of image of Kazakhstan abroad. 
Union of Journalists of some CIS-countries and far-abroad countries gave support to him. The European Parliament, OSCE, the International Press Institute, Committee to Protect Journalists, the International Freedom of Expression Exchange, International Confederation of Journalistic Unions and ARTICLE 19 defended him.
The Board of Union of Journalists of Kazakhstan expressed their thanks to foreign colleagues for moral support of S. Matayev and in its turn voted confidence him”. All members of board and chairmen of oblast branches, four of them with the help of video conference were involved in it. There was discussion of questions, related to work of board of Union of Journalists.
October, 26
The Chairman of Union of Journalists of Kazakhstan Seitkazy Matayev and General Director of International Press Agency “KazTAG” Aset Matayev have been nominated for award of international organization “Index on Censorship”.  
Index on Censorship is an international organization that promotes and defends the right to freedom of expression. Through its campaigns, Index challenges threats to free expression and gives a voice to journalists, writers, artists and activists who have been prevented from speaking out.
Index’s international programs promote human rights and give practical support to governments, the media and arts organizations. Index on Censorship collects and disseminates information on violation of freedom of speech in the world and publishes quarterly magazine with the same title. Its magazine and website provide a forum for reporting, analyzing and discussing the latest developments for freedom of speech. The Index on Censorship is a registered international charity with headquarters in London; it was found in 1972.
2. Civil prosecutions 
2.1. Suits 
October, 03
Alexandra Sergazinova, LLP «Gazeta «Nash Kostanay» (Kostanay)

In October, Kostanay City Court has considered suit. The Republican Governmental Agency «Kostanay Oblast Territorial Inspection of Forestry and Animality» filed suit against journalist of newspaper «Nash Kostanay» (Kostanay) Alexandra Sergazinova and LLP «Gazeta «Nash Kostanay» (Kostanay). 
There was suit on protection of honour, dignity and business reputation on August 29, 2016. The charges originated from article “Who and how does held preserved area in subjugation?” by Alexandra Sergazinova which was published on July 07, 2016. It was connected with some phrases of forester Anatoliy Solopov of Republican Governmental Agency «Naurzum State Natural Reservation»: «Inspectors came up with oblast territorial inspection and republic inspection, but everything came to the pleasant hospitability, walk in the preserved area, photo alone with nature» and «control was finished by drinking of alcohol drinks».
Representatives of the Republican Governmental Agency noted that Alexandra Sergazinova was not interested in some inspection with participation of territorial inspection related to natural reservation, that’s why this material and article was written incompletely and non-objectively. The plaintiff asked court to accept false and inaccurate information in phrases of Sokolov. The information discredited honour, dignity and business reputation of Republican Governmental Agency. Defendants should publish refutation jointly and severally in press using their funds. 
The editorial staff noted that 28 July, 2016 in reply on demand of territorial inspection, concerning publication of refutation in newspaper «Nash Kostanay» under title «Troubled natural reservation» there was publication of response which disproved information on control, carried out by inspection. The editorial staff noted that disputable article had opinion of Sokolov and other people who told about violations, including prosecutor of Naurzum district and head of District Department of State Incomes. 
As it was noted in suit, editorial staff only published retraction of response of inspection, but they did not satisfy demand on necessity of refutation of above-mentioned facts as unreal ones. 
The editorial staff of newspaper «Nash Kostanay» did not agree with suit. The article has cited words of civil servant. All necessary actions for pre-trial settlement editorial staff fulfilled. 
October, 14
Gulzada Bektursynova (Kostanay)
On October 14, 2016 Kostanay City Court has considered suit on protection of honour and dignity of the main specialist – state auditor of state department «Commission of Audit of Kostanay Oblast» Doszhan Tulebaev against Gulzada Bektursynova.

In his suit, Doszhan Tulebaev asked Gulzada Bektursynova to refute information which discredited his honour and dignity.
Gulzada Bektursynova provided and sounded this information in the court № 2 of Kostanay, during consideration of criminal case with regard to Director of Oblast State-Owned Municipal Public Enterprise «Kostanay Oblast Kazakh Theatre of Drama of Iliyas Omarov», Department of Culture of Kostanay Oblast, Akimat (Local Representative Body of Executive Power) Nurlan Erekeshev, Chief Accountant Gulzada Bektursynova and Cashier Accountant Menslu Kultayeva. 
In the court Gulzada Bektursynova gave evidences. She took KZT4000400000 from cash and gave them personally to Doszhan Tulebaev. This information was mentioned and cited in issue of newspaper “Nasha Gazeta” in article “Tell, who does pay for this banquette?”  
October, 27
Anna Tokisheva, Olga Ryabova (Almaty)

The State Municipal Management Organization «Almaty Zoological Park» has filed suit on protection of honour and dignity against volunteers Anna Tokisheva and Olga Ryabova. The Internet-portal «Radiotochka» informed that charges originated from publications in social networks, where Anna Tokisheva and Olga Ryabova mentioned zoological park of Almaty such as «death camp», «zoological knackery», «concentration camp», «camp of tortures» and its animals were mentioned as «captives of zoological hell». 

These mentioned publications and “calls” created negative image and embracement on residents and guests of the town. 
The plaintiff demanded to admit posted in social networks disputable phrases discredited honour, dignity and business reputation of Almaty Zoological Park;  defendants should make apology and publish materials in social networks, refuted such information. Except for it, representatives of Almaty Zoological Park demanded to recover KZT17 millions and 877 thousands from Anna Tokisheva and Olga Ryabova in favour of it. 
The lawyer Dzhokhar Utebekov commented suit and pointed out that suit had false and inaccurate information which was disseminated by defendants. It was connected with value judgments. 

Except for it, plaintiff did not explain amount of recovery. 
October, 19
Tamara Eslyamova, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)
On October 19, 2016 Judge of City Court № 2 of Uralsk Marina Sakhipova partially granted claim of Police Major Daniyar Rakishev. Earlier, he has filed a suit against editor-in-chief of newspaper “Uralskaya Nedelya” (“Uralsk Week”) Tamara Eslyamova and newspaper founder, LLP “Zhurnalistkaya Initsiativa” (”Journalistic Initiative”). The court has imposed defendants on recovery of KZT3.5 millions as moral damage compensation (in particularly, founder – KZT2millions, editor-in-chief – KZT1.5 millions). 
We would like to remind you that charges originated from article “Whom then shall police major Rackishev fear?” by Tamara Eeslyamova published in the newspaper «Uralskaya Nedelya (Uralsk Week)» (Uralsk) on May 25, 2016. In her article Tamara Eslyamova told that after court hearing, where she was fined for participation in non-sanctioned rally supposedly; D. Rackishev came up to her who drew up protocol he asked her to apologize him and not to damn him.
Police Major Daniar Rakishev thought that there was publication of false article which was aimed at creation of negative image of a police officer on the side of readers. He stated, there was publication of inaccurate information on his apology to Eslyamova and it discredited him. The plaintiff asked court to impose defendants on publication of a retraction and recovery of KZT10000000 as moral damage compensation; asked to transfer them to banking account of Specialized House of Child № 1.
Journalists of newspaper “Uralskaya Nedelya” (“Ural’s Week”) informed that during first trial, presided by judge Sergeev (later, he went on vacation and judge was changed) Rakishev said that he apologized, but only, for telephones.  
On next trials, Rakishev stated that he did not speak about it. During last trial this audio record was called and heard by judge and parties to a trial. The judge Sakhipova and all trial participants heard phrase of Rakishev, where he confessed and apologized. 
We would like to remind you that first this conflict was caused by events which took a place on May 21, 2016. Tamara Eslyamova was imposed to the administrative fine for participation in organization of illegal rally. During this trial editor-in-chief provided some documentary arguments where she did not participate and organize rally. But, judge R. Sarieva overruled arguments and based upon administrative protocols and statements of witnesses-policemen. Tamara Eslyamova informed on her page in social network Facebook that after completion of trial, Police Major, Officer of Department of Struggle with Extremism of Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) D. Rakishev apologized to her. 
October, 20
Aidyn Egeubaev, blogger (Almaty)
As it was informed, Akim (Governor) of Aktobe Oblast Berdybek Saparbaev filed suit on protection of honour, dignity and business reputation against blogger Aidyn Egeubaev to Alatau District Court of Almaty. 

The charges originated from post by Egeubaev which was posted in social network Facebook, where he spoke that, grounds of East Kazakhstan oblast which have been meant for farmlands, they were leased to farmers from China during administration of Saparbaev as akim (governor) of East Kazakhstan oblast. 

On August 15, 2016 consideration of case upon jurisdiction was submitted to Almaty District Court of Astana.
The radio “Azattyk” (“Freedom”) informed that akim (governor) demanded recovery of KZT5000000 as moral damage compensation, publish and post refutation of disputable information on the website www.today.kz. 
On October 20, 2016 court has granted claim partially. There was dissemination of inaccurate and false information; it should be refuted and posted on the website. Aidyn Egeubaev should recover KZT100000 as moral damage compensation. 
October, 21
Denis Krivosheev, Zhanbolat Mamai, «Tribunakz.com» (Almaty) SP «Kalam» (Almaty)

On October 21, 2016 Board of Appeals of Almaty City Court has passed judgment of Medeu District Court of Almaty. It was passed 12 July, 2016. Earlier, General Director of LLP “Almatyzharnama” Sultanbek Syzdykov filed a suit on protection of honour, dignity, business reputation and recovery of moral damage against SP “Kalam” editor-in-chief of the newspaper “Tribuna. Sayasi Kalam” Zhanbolat Mamay and journalist Denis Krivosheev.
The charges originated from publication, title and some fragments of article “Shall corrupt official head “Almatyzharnama?” by Denis Krivosheev, dated 15 April, 2016. The plaintiff decided that it was slanderous information which discredited his honour and business reputation.  

Earlier, name of S. Syzdykov was mentioned ten times in different press. It was connected with opening of criminal case with regard to him. This criminal case was opened by Agency Fighting Economic and Corruption Crimes (Financial Police) of the Republic of Kazakhstan under article 176 “Appropriation or embezzlement of entrusted another property” of Civil Code of the Republic of Kazakhstan. Then S. Syzdykov recovered damage in the amount of KZT23000000 and case was terminated due to mediation of parties. The editorial staff of newspaper “Tribuna. Sayasi Kalam” reminded about it and then it was punished for it.
The court of first instance granted suit partially. Defendants should recover moral damage in the amount of KZT5000000 jointly and severally and of state duty in the amount of KZT50000 jointly and severally. The plaintiff demanded publication of retraction and compensation of moral damage in the amount of KZT15000000.   
October, 07

«Nadezhda», LLP «Status» (Uralsk)
The court № 2 of Uralsk has dismissed suit of resident of Uralsk Zhanisa Davletyarova on protection of right to own picture which was filed against editorial staff of newspaper «Nadezhda» and its owner LLP «Status» (Uralsk) on October 07, 2016. She asked court to impose defendants on recovery of KZT1000000 as moral damage compensation. 
The charges originated from picture ”While prosecutor does not bite” for article which was devoted to problems of the disabled persons and published in the newspaper «Nadezhda» on April 27, 2016. There was a photo of man, who sat in wheelchair and a resident of Uralsk who stumbled into photo by accident. 

Zhanisa Davletyarova believed, that editorial staff crudely violated her non-property rights and included in category of the disabled persons. The judge A. Kuspanov thought that her arguments have been quite pregnable, because “published picture has been thematic”. It has been aimed at illustration of article, where picture of the disabled person has been main hero, but not plaintiff”. Except for it, photo has been made in open and free place; photo of plaintiff has not been object to use it.  
The legal service of foundation “Adil Soz” provided legal protection for editorial staff.
3. Administrative prosecutions
October, 13
Lukpan Akhmedyarov, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk) 
Ex-Head of the Department of Internal Policy (West Kazakhstan Oblast) Tlekkabyl Imashev filed petition to Head of Department of Justice (West Kazakhstan Oblast). He demanded to institute journalist Lukpan Akhmedyarov to administrative responsibility: during last two months L. Akhmedyarov had temporary financial problems; he failed to recover moral damage of T. Imashev. As a result of it, protocol on an administrative offence was drawn up and case was submitted to the Specialized Interdistrict Administrative Court of Uralsk. 
The charges originated from article "Brother, father of the son-in-law and pull" by Lukpan Akhmedyarov, which was published in the newspaper "Uralskaya Nedelya" on February 02, 2012. There was information about ties on relationships in the government bodies of West Kazakhstan Oblast. The plaintiff was unsatisfied by following words: "Marriages are made in heaven, but the earth-bound benefit from them. It confirmed his career growth of Tlekkabyl Imashev (in the past, he had been a teacher of physical culture; now, Imashev is a Head of Oblast Department of Internal Policy (West Kazakhstan Oblast). Besides his personal quality, he had ties of relationship with Imangali Tasmagambetov and Former Prime Minister of Kazakhstan".
Tlekkabyl Imashev was abused by image to the material: "Reproduction of his image in the pack of playing cards abused him as state official, as citizen of the Republic of Kazakhstan; they aimed at dicredition of his reputation of the honest public servant and decent citizen".
Forensic and linguistic expertise has concluded that the text of disputable article by L. Akhmedyarov, which had no signs, which discredited the honor and dignity of plaintiff. А specialist of Committee of Control for Quality of Medical Services has caught T. Imashev in a lie in the court. The expert has said about his hospitalization on the next day after publication of the paper has given evidences in the court. It was planned hospitalization; Imashev stood in a queue for hospitalization during the ten days before the publication.
T. Imashev has filed a suit against journalist Lukpan Akhmedyarov and founder of the newspaper "Uralskaya Nedelya" on April 16, 2012.
During trial 13 October, 2016 L. Akhmedyarov did not plead his guilty; he explained that judgment was executed KZT300329606 were recovered. At the present time, he does not work anywhere; he satisfied debt whenever possible. 
The prosecutor, who involved in case, he thought that it was necessary to find journalists guilty in commission of offence. 
The Judge of Interdistrict Specialized Administrative Court of Uralsk Kanat Makhmetov agreed with arguments of prosecutor.L. Akhmedyarov was found guilty in commission of administrative offence under article 669 "Non-fulfillment of judgement, sentence or other judicial act and writ of execution” of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan; fined on 10 monthly calculation indicies.

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz
Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz
If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz  

19

