
[image: image1.png]



International Foundation for Protection 
of Freedom of Speech «Adil Soz» 
Violations of freedom of speech in Kazakhstan
August, 2015
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz" has conducted a survey of violations of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in August, 2015 in Kazakhstan. 
There was following information: 

-Pre-trial investigation towards case of editor of newspaper «Version» Yaroslav Golyshkin was finalized. It was provided for him and his lawyer for introduction. 

-The criminal case was opened with regard to entrepreneur from Taraz Ermek Thaichibekov.  He was charged with incitement of social, national, tribal, racial and religious enmity;and institutionalized to the Applied Research Centre of Psychiatry, Psychotherapy and Narcology in Almaty. The charges originated from his posts in social networks, where he stated for  exacerbation of the political relationships of Kazakhstan and Russia. 

-The publication of magazine «ADAM» was suspended during three months. 
-The Appellate instance has upheld court decision on recovery of KZT20000000 from owner of domain name www.nakanune.kz in favour of JSC «KAZKOMMERTSBANK».
In August, four judicial acts of earlier considered cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation were passed. They also, included three in appellate instance and one in cassation instance; two of them in favour of journalists and citizens.
Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought: 
-11 charges with slander (incl. passing data – 2);
-7 charges with incitement of national enmity (article 174 of Ciminal Code of the Republic of Kazakhstan);
-7 charges with dissemination of misleading information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan).
-66 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation.
From January, courts considered 35 cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation in the total amount of KZT390millions and 400 thousands. 
I. Violations of the rights of journalists and media outlets
1. Threats to journalists and media outlets
August, 27
Victor Miroshnichenko, Ratel.kz (Petropavlovsk)
On August 21, 2015 article “Secret Road Accident” by Victor Miroshnichenko was posted on the website www.ratel.kz.  There was information on road accident which took a place on the night of 6, 7 August, 2015 in Petropavlovsk. The car with state number Т 453 SAM lost control and ran it into post. There were CNS-agents in the car. As a result of this road accident 31-years-old Arman imantaev was died; the other CNS-agent was suffered from traumas. According to information, CNS-agent, driver during road accident was drunk and was detained there. 
After publication of article mother of died A. Imantaev called to V. Miroshnichenko and advised him to use caution. She said, that representatives of CNS-agency called to her sister and expressed their displeasure with relatives of died A. Imantaev; they were surprised in information on road accident which was provided by relatives of died A. Imantaev. In particularly, they said, that would find journalist, who wrote everything and deal with him. 

The journalist has received information on road accident from information sources. The Officer of Derectorate of Inherent Security of Department of Committee of National Security (North Kazakhstan Oblast) Talgat Zhusupov has confirmed only, that criminal case , related to this road accident was opened and military police carried out investigation. 

2. Violations of the rights of media outlets to freedom of speech and creation  
August, 20
«Moy Gorod Shemonaikha», «LZ Segodnya», «UBA INFORM», «Shemonaikha Tynysy» (Shemonaikha, East Kazakhstan Oblast)
Parents of schoolchildren from Shemonaikha have expressed their deep concern. It was planned to reduce the staff because of budgetary shortfall in the local Art Center. The local newspaper «UBA INFORM» has published a letter-appeal of parents of pupils of local Art Center and it was sent to the domestic authority. They asked not to reduce the staff of     local Art Center. The Deputy for Akim (Governor) of Shemonaikha District Vika Lisina answered that issue on reduce of the staff of the local Art Center in Educational Department was raised. The decion was taken, in order to keep the staff. The newspaper was published on August 19, 2015. 
On August 20, 2015 Vika Lisina has gathered all editors of local printed matters (in particular, newspapers «Moy Gorod Shemonaikha», «LZ Segodnya», «UBA INFORM» and «Shemonaikha Tynysy») and asked not to write about problems of the Local Art Center on the eve of Constitution Day. 

On August 21, 2015 editors of local printed matters were again gathred in the building of akimat (regional body of executive power) and they were simply rebuked, that newspapers had negative articles; there was no any article, devoted to the celebration of 550-th Anniversary of the Kazakh Khanate. Also, service of akimat (regional body of executive power) asked “delicately” to write about conversion of Kazakhstan to the floating rate of Kazakh tenge. 

3. Obstruction of professional activity of journalists 
August, 05
Nick Soloviev, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
On August 05, 2015 photo correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) Nick Soloviev has made a photo of officer of administrative police, who controled driving speed of vehicles with the help of speed gun on the one of streets of Kostanay. The officer of administrative police saw, that photo correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay) Nick Soloviev has made a photo of him, he came up to journalist asked him to show his driving license and some documents for transport (in particularly, Nick Soloviev came by  motor scooter; it did not need in driving license) and also, check to purchase motor scooter.  Nick Soloviev has shown service certificate and explained, that he executed editorial task. The policeman urged to erase photos from photo camera, otherwise he filed a suit to court, if his photos would be published in the newspaper.
August, 19
Askar Aktleuov, «Zhas Kazakh» (Aktobe)
Liliya Belikova, «Aktobe Times» (Aktobe)
Security guards of Aktobe Oblast Court asked journalists, who attended court to cover case, concerning “illegal takeover” to leave their mobile phones in self-storage. The correspondent of newspaper «Zhas Kazakh» (Aktobe)Askar Aktleuov disagreed with it. He said, that mobile phones have been used actually as dictophone and his request to provide some documents (in particularly, in accordance with documents it was impossible to attend court with mobile telephone) was ignored. After ten-minute battle of words journalist could attend court with his mobile phone. (There was information on switching off of mobile phone in court room, in accordance with rules of attendance of court). 

The photo correspondent of newspaper «Aktobe Times» (Aktobe) «Aktobe Times» (Aktobe)  Liliya Belikova failed to attend court and court room with her photo camera. Security guards explained, that it was impossible to make a photo in court room. As a result of it, journalist failed to attend court room. 
II. Violations of right for access to information 
In August, 2015 19 cases of refusals, restrictions and violation of terms of providing of information were registered.
Including:

August, 14
Dastan Zhumabaev, Alexandra Sergazinova, Nurzhan Smailov, «First Anti-Corruption Media Center» (Kostanay)
Correspondents of Kostanay Branch of the First Anti-Corruption Media Center Dastan Zhumabaev, Alexandra Sergazinova and Nurzhan Smailov within a month they attempted to interview Head of Department of Education of Akimat (Kostanay Oblast) Aliya Turtkaraeva,  concerning fulfillment of Anti-Corruption Strategy of the Republic of Kazakhstan 2015-2025 in the sphere of education. According to information of article “How Aliya Turtkaraeva sows wisdom, sows the good, the eternal...”, published and posted on the website www.tobolinfo.kz on August 14, 2015. She has scheduled meeting, but called off meeting over her secretary within minutes; explained, that she visited oblast akim (governor) Nuraly Saduakasov or left for oblast. 

August, 22
Olga Pineko-Skvortsova, «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk)
In August, 2015 journalist of the newspaper «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk) Olga Pineko-Skvortsova has made analytical material of changes. These changes will be made on Labour Code of the Republic of Kazakhstan. Olga Pineko-Skvortsova attempted to receive commentary from Deputy for Head of East Kazakhstan Department of State Inspection of Labour Kairat Ablkairov, who participated in discussion of draft of Labour Code in Astana. It was done to deal with innovations would take a place in labour law of Kazakhstan. Kairat Ablkairov has refused to give some commentaries, he referred to clampdown, in order to disclose information on this draft law. It was done to avoid undue misunderstanding on the side of employees or employers. He explained, that in Astana we spoke about some moments in activity of the state control (inspection); would not plan any changes with regard to it. 

August, 21
Altay Sandybaev, Radio Azattyk (East Kazakhstan Oblast)
On August 21, 2015 correspondent of radio Azattyk Altay Sandybaev addressed to blog of Prosecutor of East Kazakhstan Oblast Bagban Taimbetov. He was interested in stage of case of human rights activist Alexander Kharlamov; it was opened in 2013; he was charged under article 164 “Incitement of national, social, tribal, racial and religious enmity” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Altay Sandybaev has also, asked about law-enforcement agencies which conducted investigation.
In his response Bagban Taimbetov answered: «In accordance with demands of blog of Prosecutor-General, complaints and appeals, concerning criminal, civil or administrative cases and conduction of taking measures of prosecutorial supervision; Explanation of norms of legislation were sent by hand via post; on electronic portal www.115.kz and e-gov. 
The EDS (Electronic Digital Signature) is a signature during appeal through electronic means. Otherwise, this appeal has been anonymous and in accordance with p.1 article 2 of above-mentioned law (in particularly, law “On Procedure for Consideration of Appeals of Natural and Legal Persons” of the Republic of Kazakhstan). 

2. Violation of principle of glasnost of a trial 
August, 11
Media Outlets (Almaty)

On August 11, 2015 Almaty City Court has considered appeal of former policeman-transgender. He had legal proceedings with Department of Internal Affairs. It was connected with his reinstatement. The judge Kuandykova has dismissed motion of lawyer of former policeman, related to open court hearing. Journalists and observers wereexpelled from court room. 

Earlier, court of the first instance, in spite of motion of plaintiff has declared about close court hearing. Later, during briefing Chairman of Board of Appeals of Almaty City Court Bakhytzhan Karamanov answered question of a correspondent of newspaper «Vremya, Time» said, that judge of District Court Kistauova has made a mistake, when she considered a case in close regime. He thought, that judge had plaintiff's interests at heart; it was done, that details should not be make known to public. But, she made a mistake naturally. 
3. Violation of right for dissemination of information
3.1. Suspension of publication of media. 
Magazine «ADAM» (Almaty)
August, 27

On August 27, 2015 editor-in-chief of magazine “ADAM” Ayan Sharipbaev has received protocol of administrative offence which was signed by Acting Head of Department of Internal Policy (Almaty) A. Esenbekov.
This edition violated rules of re-registration. The editorial staff stated Russian and Kazakh languages in their application for the registration. So far they published it in Russian language.

The Department of Internal Policy of City Akimat has estimated it as violation of article 451 p.2 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan; it has remanded the case to the Specialized Interdistrict Administrative Court of Almaty. The activity of LLP “ADAMDAR” was suspended.
Contact information: Article 451 p. 2 “Production, manufacturing, printing and (or) distribution of the media products, as well as communications and materials of the news agency without reassessment in the cases of change of the ownership or its legal form, the name and the name of the media, change the language of publication or broadcast, the distribution territory, the main thematic focus, frequency of issue entail a fine for officials in the amount of twenty to forty, for the owners of the media, legal entities of small and medium-sized business- in the amount of one hundred to two hundred, for legal entities of a large enterprise- in the amount of eight hundred to a thousand monthly calculation indices with the suspension of issue (broadcast) of the media for up to three months” of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. 
Commentary of foundation «adil soz»:
The Law of the Republic of Kazakhstan «On Mass Media» stipulates, that printed matter has to be re-registered in a case of language change of edition. But, «ADAM» did not change language, it used one of the two languages on what edition had a right to be published in accordance with its certificate of registration. 

«ADAM»- is an successor of magazine «ADAMbol», closed by initiative of Department of Internal Affairs of Almaty in February, 2015. 
August, 27

This morning, on August 27, 2015 we received information from printing house. The printing of next issue of magazine “ADAM” was suspended “due to technical difficulties”. Tomorrow, the magazine will not be published. At the same time, servants of Department of Internal Policy of Akimat of Almaty headed by the lawyer Serik Aldabergenov, who represented the interests of Department of Internal Policy of Akimat of Almaty on a trial against magazine “ADAMbol” at the end of 2014 visited editorial office. There were also, three men, media representative officer of Department of Internal Policy and two young men with video cameras; they were introduced as probationers. 
“Act of suspension of certain activities of LLP “ADAMDAR” was provided for us. It was signed by Acting Head of Department of Internal Policy Aidar Esenbekov. According to this document Aidar Esenbekov discovered, that this LLP has been an owner of magazine “ADAM”. This magazine, according to certificate of registration was published in Russian and Kazakh languages. There was a lack of materials in Kazakh languages during introduction with issues of magazine. In this, in opinion of author of act “there were signs of administrative offence”, it gave formal occasion to “suspend activity of LLP “ADAMDAR”, concerning publication and dissemination of magazine “ADAM”. 

Except for it, there were also, two same reports of administrative offences with detailed description of framework of mentioned act and judgment was awarded. “Under article 684 p.1 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan administrative material should be submitted to the Specialized Administrative Court of Almaty”. S. Aldabergenov said, that publication of magazine was suspended during three days, before judgment. Two hours later, above-mentioned court has held a session urgently and made a rule. The publication of magazine was suspended during three months and editorial staff had to pay a fine in the amount of one hundred monthly calculation indices.

Lawyers of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz”  (in particularly, editorial staff has introduced them with documents of Department of Internal Policy) thought, that such interpretation of law and particularly, taken measures towards suspension of activity of LLP and magazine “ADAM” have been glaring violation of law “On Mass Media”, because re-registration of media could be provided only, in a case of language change on which this edition was published, but it did not establish duties, in order to publish in all languages which were mentioned in certificate of registration.

The magazine “ADAM” is published from March, 2015. It has become a successor of magazines of “ADAMbol” and “ADAMreader’s” and also, website www.guljan.org. They were closed under false charges by state authority of Kazakhstan. The state authority of Kazakhstan focused on liquidation of independent editions. 
IV.Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 
1. Criminal prosecutions
August, 12 
Ermek Thaichibekov (Zhambyl Oblast)
The Department of Committee of National Security (Zhambyl Oblast) has opened a criminal case  under article 174 “Incitement of social, national, tribal, racial and religious enmity” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan with regard to entrepreneur from Taraz Ermek Thaichibekov. The charges originated from his posts in social networks, where he stated for  exacerbation of the political relationships of Kazakhstan and Russia. 
Correspondents of radio Azattyk informed, that resident of Almaty oblast B. Isaeva in May on the page of a group in social network Facebook “For Arrest of E. Thaichibekov and His Adherents!” said, that she filed a complaint with police with regard to him. She received response from Department of Committee of National Security (Zhambyl Oblast). Her complaint with regard to E. Thaichibekov was studied and considered and all circumstances of case would be controlled during primary investigation. 
The Deputy for Head of Department of Committee of National Security (Zhambyl Oblast) Zholaman Nurpeisov replying on question of reoprter of radio Azattyk said the following, that criminal case was opened June 30, 2015. During investigative procedure forensic psychiatric expertise was conducted. Doctors concluded, that Ermek Thaichibekov had signs of aphronia. On August 12, 2015 Ermek Thaichibekov was sent and institutionalized to the Applied Research Centre of Psychiatry, Psychotherapy and Narcology in Almaty for treatment there within one month. 
There was a video in “You Tube” on August 14, 2015, where he said about examination in the  psychiatric facility; also, stated about his condoning attitude toward state authority and President of Kazakhstan, supported deep integration between kazakhstan and Russia and promoted idea, concerning affiliation of status of Russian language as state one. 
Ermek Thaichibekov has believed that criminal case with regard to him had been framed up. From the beginning of 2015 he stopped to write down some about Kazakhs in Kazakhstan. He would not write about even in the future.   

August, 18
Milana Guzeeva, «Vremya (Time)» (Semey)
On August 18, 2015 Cassation Board of East Kazakhstan Oblast Court has upheld acquittal and rule of Board of Appeals with regard to correspondent of newspaper «Vremya (Time)» (Semey)Milana Guzeeva. The Private Prosecutor, Ex-deputy of Maslikhat (Low Chamber) of Semey Erzhan Moldash, who charged journalist with slander under article 130 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
The charges originated from article “Footloose and fancy free” («Time», 02.10.2014) by Milana Guzeeva. Erzhan Moldash believed, that correspondent of newspaper  «Time» (East Kazakhstan Oblast) Milana Guzeeva in her article “Footloose and fancy free” («Time», 02.10.2014) disseminated misleading information. The publication had information on his implication in commitment of extremely serious crime. He was presented as organizer of crime group and initiator of murder of two men. 
August, 03
KazNET, WhatsApp 
The Press Service of Department of Internal Affairs (Almaty) has provided information on detention of a person, who disseminated misleading information under article 274 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan on people, who were died during descent of mudflow in Almaty. There was a twenty-five-years-old resident of Almaty. In a case, if his guilt was proved, he would be fined up to five thousands monthly calculation indices or imprisonment from two up to five years. 
At the present time, policemen search people, who disseminated inaccurate information, concerning emergency situation which took a place in Almaty. 
August, 05
Kunanbai Tuleuov (Astana)
The Former Press Secretary of LLP «Astanagorarkhitektura» Kunanbai Tuleouov was found guilty of committing of crime under article 274 “Dissemination of misleading information with usage of mass media or information and communication networks” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The court has sentenced him to two years and six months of restriction of liberty. 
According to materials of state prosecution, K. Tuleuov with the help of telephone wrote some posts in social network Facebook devoted to incidents near trade house  «ARTEM» in Astana. First of all, he informed about fire which took a place in trade house, then special purpose troops of Ministry of Internal Affairs which cut the mustard and began to shoot rubber bullets, about woman with explosive belt, drunk builders, who picked fight with police. 
During court hearings resident of Astana has admitted fully his guilt. 

August, 21

Svetlana Shepel, (a resident of Ekibastuz, Pavlodar oblast)
In the night of 14, 15 August, 2015 road accident took a place. As a result of this road accident a twenty-four years-old taxi driver was died. The administrator of taxi park  Svetlana Shepel attempted to search witnesses of the road accident. These witnesses said to her about a car which crashed into taxi car and policemen, who supposedly been there, and presented their warrant cards. 

Svetlana Shepel has written in social networks and told journalists about it. 

Policemen rebuted this information, they stated, that there were kindergarten teacher, resque man and an unemployed resident of Ekibastuz. 

According to information of newspaper  «Vremya («Time»)» with reference to the Acting Head of Press Secretary of Department of Internal Affairs (Pavlodar Oblast) Saule Musinova,   Department of Internal Affairs (Ekibastuz) initiated pretrial injury under article 274 «Dissemination of misleading information with usage of mass-media or information and communication networks» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. It was necessary concrete dangerousness of disorderly behaviour or infliction of essential damage to rights and legitimate interests or organizations or protected by law interests of the society or state       created administrator of taxi park, it was impossible to find in police. 

August, 12

Zhandos Baishemirov, (a resident of village Kogershin, Zhambyl oblast) 
The court of district of T. Ryskulov (Zhambyl oblast) found guilty resident of village Kogershin, Zhambyl oblast) Zhandos Baishemirov in commitment of criminal offence under article 274 «Dissemination of misleading information with usage of mass media or information and communication networks» of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.     The court has imposed him on fine payment in the amount of one thousand monthly calculation indices (KZT100982000). 
Zhandos Baishemirov was released from court room.  

We would like to remind you that, on January 09, 2015 Zhandos Baishemirov has sent a message through application for smartphones WhatsApp Messenger; Ex-Minister of Defense of the Republic of Kazakhstan Serik Akhmetov, who was grounded, he committed suicide. Rumours were dismissed by Agency of the Republic of Kazakhstan on Civil Service Affairs and Anti-Corruption (Karaganda Oblast). The criminal case was opened with regard to him. At the end of January Zhandos Baishemirov was detained and he was under the written pledge not to leave country. On April 28, 2015 District Court of Ryskulov (Zhambyl Oblast) has changed preventive measure from written pledge not to leave country to arrest. Later, he made apologies to S. Akhmetov through newspaper “Vremya” and explained, that he wrote this post into a depression. 

1.1.  Case of Yaroslav Golyshkin («Vremya, Time», Pavlodar)
On Thursday 14, 2015 a special group of CNS towards criminal case of intimidation and funds extortion from akim (governor) of Pavlodar oblast Kanat Bozumbaev, it detained editor of newspaper “Version” from Pavlodar Jaroslav Golyshkin. The editorial staff of newspaper “Version” informed foundation “Adil Soz”, on May 16, 2015, that they received arrest warrant of journalist up to two months. The representatives of Press Service of Pavlodar Oblast Court did not corroborate this information. 
Allegedly, arrest of editor of newspaper “Version” was connected with investigation of extortion case; akim (governor) of Pavlodar oblast Kanat Bozumbaev was intimidated supposedly. This case was opened upon suit of K. Bozumbaev, who said, that unknown persons intimidated him USD500000 in exchange for video, where a victim who was raped in the state residency of oblast akim (governor) charged son of akim (governor) with crime.     
During press conference, devoted to arrest of Y. Golyshkin, his colleagues stated, that he really made a video of suffered girl. He did it within the framework of journalistic investigation of incident. There was no official information, concerning rape case, he could not write detailed and full article. Later, newspaper “Version” in its column “Rumours” published information on a son of high-rank official raped a girl on secured facilities. She would keep a silence because of threats with regard to her. 
Colleagues of Y. Golyshkin said, that he never make secret of his own investigation and video. The CNS-agency brought an action of extortion, he provided all original materials and  should work with the prosecution. During press conference which was devoted to arrest of Y. Golyshkin, his colleagues said, that he made a video of suffered girl, but he implemented it within the scope of journalistic investigation of this incident. 
On May 25, 2015 Y. Golyshkin during meeting with his lawyer, he said to him, that other persons, who were suspected in this case (in particularly, former policeman and businessman); they began to implicate him and attempted to present him as organizer of extortion. 
In June, lawyer of Y. Golyshkin in his complaint towards Prosecutor-General informed about pressure on journalist. D. Kuryachenko (in particularly, former lawyer of Y. Golyshkin; A. Utbanov protected him), investigative officer of CNS-agency, who conducted extortion case, required to give confession that he did not offence anything, perjure himself and the other man, Deputy for Akim (governor) of Pavlodar District Askar Bakhralinov (in particularly, he was suspected in case over pseudoterrorism). Askar Bakhralinov has also, stated that he had been drawn into a row with extortion of great sum of money from akim (governor) of Pavlodar oblast.  
In July, Prosecutor's Office (Pavlodar Oblast) lumped extortion case and pseudo-terrorism case into one proceeding. The court has extended arrest of Yaroslav Golyshkin before 14th  August, because investigative group of CNS-agency failed to finish investigation process in time, concerning fact of extortion of money from akim (governor). 
August, 04
On August 04, 2015 court № 2 of Pavlodar has extended arrest of Y. Golyshkin before 14th September, 2015. The judge Serikbaev felt sound arguments of investigative officer; they should be satisfied, in connection with consolidation of two cases and also, necessity, in order to receive final reports of legal video phonographic, psychology-philological, authorship, graphologic examinations. The court has also, concluded other sound arguments of investigative officer, related to arrest of Y. Golyshkin. 

The court has dismissed motion of Galiya Akberdina, one of the lawyers of arrested journalist, that her client and two other defendants in the case, they were placed under house arrest. 
August, 13
On August 13, 2015 Appeals Instance of Pavlodar Oblast Court has found legal ruling of investigating judge on extension of arrest of editor-in-chief of newspaper “Version” Yaroslav Golyshkin before 14th September 2015. On a trial, his lawyer gave arguments for widespread violations of law to impose a pre-trial restraint; they were ignored.
Two other defendants towards extortion case of USD500000 (1USD=188.85) from akim (governor) of Pavlodar Oblast, businessman and policeman were under house arrest. The businessman Nurzhan Suleimenov was caught with pants down upon receipt of marked money by policemen. The custody of restriction of liberty was mitigated. It was connected with his “active cooperation with investigation and exposure of the other defendants in the case”. 
August, 21
Pre-trial investigation towards case of editor of newspaper «Version» Yaroslav Golyshkin was finalized. It was provided for him and his lawyer for introduction. The mother of arrested journalist (in particularly, she had been his public defender) informed to website www.informburo.kz about it. 
According to ruling on classification of crime, journalist was accused in violation of two articles of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. “Extortion, that is a demand to transfer someone else's property under the threat of distribution of information denigrating a given victim or his relatives by a group of persons upon a preliminary collusion, in a large scale” under article 194 p.2-4 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan; «Inducing of a Minor to engage in a criminal activity by a person, who has attained 18 years» under article 132 p.4 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Both articles provided for the punishment of deprivation of liberty (in particular, the first article provided for the punishment of deprivation of liberty from seven up to fifteen years; the second one provided for the punishment of deprivation of liberty from five, up to ten years). 
1.2. Murat Telibekov, publicist, public figure, Head of Union of Muslims of Kazakhstan (Almaty) 
It has been commonly known, that 07 April, 2015 Bostandyk District Department of Internal Affairs of Almaty has opened criminal case. A group of public figures has charged him with incitement of national, social, tribal and racial enmity” under article 174 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The charges originated from publication which was posted on one of the blogs in 2014; it had been supposedly an extract of unpublished book “Wind From Street” of famous publicist, Head of Union of Muslims of Kazakhstan Murat Telibekov .
M. Telibekov has attempted to publish book “Wind From Street” twenty-three years ago. He failed to publish it, because the whole circulation was liquidated because of technical problems which took a place in the printing house. M. Telibekov has initiated trial, it has acknowledged illegal actions of the printing house and its representatives recovered moral compensation. 

On June 30, 2015 Murat Telibekov has become suspected person in commission of   deliberate acts aiming at profanation of honour and dignity of Kazakhstan's people.  Investigative officers did not say and provide any surnames of claimants, so-called group of public figures in spite of official petition for accused person and his lawyer. 
Identical whether text, its authorship unknown public figures attributed M. Telibekov to text of book which Murat has written twenty-three years ago, he could not say and see its original of Internet-book.
Who posted text of M. Telibekov, he did not know and did not attempt to do it. 
August, 04
On August 04, 2015 there was a press conference in Almaty.  It was devoted to criminal prosecution with regard to Murat Telibekov (in particularly, he was charged with slander of national honour and dignity of Kazakhs. There were speakers, Murat Telibekov, lawyer Serik Sarsenov, president of foundation «Adil Soz» Tamara Kaleyeva, they have proposed their version of failure to publish book of M. Telibekov within twenty years and reasons of its undesireless. 

Murat Telibekov thought, that he had difficulties during his participation in presidential campaign; it was an attempt to punish him. There was no any phrase, incriminated him. People warned him, that his behaviour during examination commission was hardly admissible and he would be punished for his improper freedom. It was done, that the other people would not allow to behave themselves by such way in public places.
Tamara Kaleyeva believed, that the main goal of this “punishment” with charge with regard to Murat Telibekov, it was done in order to close his mouth not to write about actual and shape problems of social life. It was extreme dangerous for our community.
August, 06
On August 06, 2015 Kazakhstan Publicist, President of International Kazakh PEN-Club Bigeldy Gabdullin has applied for General Prosecutor's Office and other law-enforcement agencies. He demanded to drop the prosecution with regard to Murat Telibekov. He has attempted to publish book “Wind From Street”. 

«In my opinion, his works and public activity have no any threat to the state. Moreover, his critical publications and active civil position are helpful to spiritual and moral purification of the society. We have to stand firm against practice of libellous denunciations.      Discussions should be open and  our legal system should not be on the bit of ambitions of some state officials.  
2. Civil prosecutions 
2.1. Lawsuits 
August, 21
Victor Miroshnichenko, «Kvartal», LLP «Mass-Media 2006» (Petropavlovsk)
Elena Sergey (Petropavlovsk)
The Half Colonel of Police Ermek Tatvaev has filed a suit against correspondent of the newspaper «Kvartal»,Victor Miroshnichenko, its owner LLP «Mass-Media 2006» and Elena Sergey(Petropavlovsk) about protection of honour, dignity and business reputation to court.  Elena Sergey has been under investigation and she was sent to the pretrial custody. The charges orginated from articles “ Disorderly house under front” (19 March, 2015) and “Disorderly house under front-2” (26 March, 2015) which were published in the newspaper “Kvartal”. These articles had fragments from protocol of interrogation of E. Sergey, who was charged with allowance of disorderly house and trafficking of women. During interrogation she told, that her “activity” has been under front of officers of Directorate for Combating Organised Crime which was headed by the then head Ermek Tatvaev. In proof of her statement, she provided twenty disks with records of her contacts with Directorate for Combating Organised Crime which was headed by the then head Ermek Tatvaev which she made with the help of dictophone within four years. 
The plaintiff has demanded to admit disseminated inaccurate information, asked court to impose defendant on publication of retraction. In justification of his demands, E. Tatvaev has given court ruling on  termination of criminal case with regard to him for failure to prove corpus delicti. 

E. Sergey did not admit suit; she explained, that did not contact with journalist and protocols of interrogation did not provide for him. E. Sergey used her right for protection, during testimony of interrogation. It could not be restricted. The plaintiff did not give any proofs, that she namely disseminated disputable information. 

Victor Miroshnichenko, who represented the interests of owner of the newspaper; he has also, asked court to dismiss suit. He explained, that materials of interrogation of Elena Sergey received from unknowm young fellow. With the help of his information sources, journalist satisfied himself, that protocol of interrogation of E. Sergey and audio records really took a place and then published articles. Except for it, neither plaintiff, nor Elena Sergey denied, that disputable fragments have been fragments of these protocols. 

The court has taken into account explanations of parties, terminated trial of suit of Tatvaev against Elena Sergey, referred to the determination of originality of audio records has been exclusive right of criminal court, Elena Sergey would come before the court and civil court could not give evaluation to these material evidences . 

The court has dismissed suit with regard to journalist and newspaper, because E. Tatvaev did maintain obligatory procedure of preliminary of pretrial settlement of dispute. 
August, 26
Maria Kovaleva, «Uralskaya Nedelya, Ural's Week» (Uralsk)
LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk)
The State Institution «Department of Health of West Kazakhstan Oblast» has filed a suit against correspondent of newspaper «Uralskaya Nedelya, (“Ural's Week”)» (Uralsk) Maria Kovaleva and its owner LLP «Zhurnalistkaya Initsiativa» (Uralsk) to court № 2 of Uralsk. 
The charges originated from articles “Only separatists who were wounded in Ukraine, they can receive treatment in Uralsk”, dated 13 February, 2015 and “There are a lot of people from Kazakhstan in Donbass”, dated 18 February, 2015 which were posted on the website www.uralsweek.kz. There was information on wounded participants of events which took a place in Ukraine, they were sent and treated in hospitals of Uralsk. 
The plaintiff thought, that journalist disseminated untruth and inaccurate information. The placement of this article “discredited activity of the State Institution «Department of Health of West Kazakhstan Oblast». Representatives of the state institution believed, that such inaccurate publications aimed at discredition of honour, dignity and business reputation of doctors of oblast. Except for publication of retraction, they demanded recovery of KZT2000000 as moral damage compensation solidarily. 

On May 28, 2015 court has dismissed a suit.
On August 26, 2015 Board of Appeals has upheld judgment of the court of first instance. 

August, 26
Guzyal Baidalinova, «Nakanune.kz» (Almaty)
Statement
of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz”
on necessity of

fairness and competent judicial settlement of dispute

between KAZKOMMERTSBANK and Internet-resource www.nakanune.kz
On August 27, 2015 City Court of Almaty has to consider an appeal. Earlier, KAZKOMMERTSBANK has filed a suit against Internet-resource www.nakanune.kz. The reader published letter, where he asked to deal with information on corruption. Representatives of “KAZKOMMERTSBANK” qualified it, as derogation of their business reputation; court of the first instance has imposed owner of domain name, journalist Guzyal Baidalinova on recovery of KZT20000000 (1USD=243.99).

To the full extent, respecting independence of judicial authority, we feel it to our duty to remind you that Civil Code of the Republic of Kazakhstan stipulates. ”Rules of reimbursement of expenses are applied for protection of business reputation of legal entity pursuant to the procedure established by this Code (article 143 p.4). “ The person whose right is violated may require the entire restitution of the damages inflicted on him (her), unless otherwise stipulated by legislative acts or the agreement. The concept of damages means the losses, which are incurred or must be incurred by the person whose right is violated, the loss or the damage of his property (real damage) and also lost profit which this person would have received under the normal conditions of the turnover, should his right have not been violated (lost profits)” (Article 9 p.4). Therefore, KAZKOMMERTSBANK must luculent prove with usage of figures and facts, that this article which was posted on the website of Internet-resource www.nakanune.kz (in particularly, this article collected less than, a thousand of readers), it gave rise to null and void advertising contracts, outflow of customers and other actions. KAZKOMMERTSBANK incurred losses in the amount KZT 20000000(1USD=243.99).

In open trial, a representative of KAZKOMMERTSBANK informed, that KZT109000000 were spent, in order to conduct advertising campaigns and presented signed contracts in evidence and did not provide any document which illustrated losses of bank from article which was posted on the website of Internet-resource www.nakanune.kz.

The website www.nakanune.kz – is a project of independent journalists. They worked in newspaper “Respublika” before its suppression. Of course, the society draws special attention to professional perspective of journalists and their Internet-edition. The judgment of first instance neutralized new media and foredoomed journalist Guzyal Baidalinova to a long-term debt bandage. It sparked the various suggestions of punishment for dissent. We hope that appeal court will consider a lawsuit of KAZKOMMERTSBANK against website www.nakanune.kz and owner of its domain name Guzyal Baidalinova. It shall be become an example of objectivity and competence. Trial participants and also, a wide public shall acknowledge that court has given a fair ruling. It shall promote strengthening of authority of justice of the Republic of Kazakhstan.
August, 27
Guzyal Baidalinova, «Nakanune.kz» (Almaty)
On August 27, 2015 Appeals Instance of Almaty City Court has upheld judgment of Medeu District Court, concerning recovery of KZT20000000 (1USD=241.76) from owner of domain name nakanune.kz Guzyal Baidalinova in favour KAZKOMMERTSBANK. 

The charges originated from letter of a reader, where he asked to deal with his information on corruption. Six months later, after publication of material representatives of KAZKOMMERTSBANK informed, that it discredited their business reputation and they demanded recovery of KZT25000000 as compensation of moral damage. During trial, a representative of KAZKOMMERTSBANK did not present any proof of injury to reputation in evidence, but added, that in 2014, KAZKOMMERTSBANK spent KZT109000000, in order to conduct advertising campaigns. 

The website www.nakanune.kz – is a project of independent journalists. They worked in the newspaper “Respublika”, before its suppression. 
August, 07
Olga Voronko, «Nasha Zhizn» (Pavlodar)
Nick Nosov (Pavlodar)
«Vremya, Time» (Almaty)
As it was informed, that in May, 2015 Pavlodar City Court has partially satisfied a suit. There was a suit about protection of honour and dignity which was filed by resident of Pavlodar Kanat Serikpaev against editorial staffs of newspapers «Vremya, Time» (Almaty) and «Nasha Zhizn» (Pavlodar), its correspondent Olga Voronko and Nick Nosov (Pavlodar).      The court has acknowledged inaccurate information which was disseminated in articles “For own language in reply” («Nasha Zhizn», 25.04.2013.), ”Nosov to Sartov” («Nasha Zhizn», 30.05.2013.) and some articles («Vremya» during a period from 25.04.2013. to 20.02.2014 .) which discredited honour and dignity of plaintiff; it has imposed defendants on publication of retraction. The plaintiff demanded to acknowledge discredited and inaccurate information which was disseminated with regard to him and imposed defendants on publication of a retraction. 
Articles had information on fight of N. Nosov against illegal auto stop place in the yard of his house; referred to statement which was received from Department of Internal Affairs (Pavlodar Oblast). Kanat Serikpaev, who organized spontaneous  auto stop place, he was registered in Department of Struggle with Extremism. 

Defendants explained, that this information was published and based on official reply of Department of Internal Affairs of Pavlodar Oblast. Except for it, it was impossible to publish a disclaimer, because there was no official refutation of the Department of Internal Affairs (Pavlodar). 
The Department of Internal Affairs of Pavlodar and Pavlodar Oblast has explained to court, that deputy for head really written reply was given. It was connected with spontaneous   auto stop place with attached document, according to it, K. Serikpaev was registered in the Department of Extremism Struggle under Department of Internal Affairs (Pavlodar Oblast). But, there was a mistake. The Department of Internal Affairs did not provide written permission, in order to publish official documents disclaimers of untruth information were not published by editorial offices. 

K. Serikpaev asked in his appeal, related to awarded judgment to change it in a part of conclusion of court of the first instance towards inocence of defendants during dissemination them discredited information and in a part of dismissal of imposal of court costs of plaintiff to representative in the amount of KZT200000.  

On August 07, 2015 Board of Appeals has changed judgment of City Court. The operative part had untruth fragments of text of articles which discredited plaintiff. Nick Nosov,  Olga Voronko, owner of the newspaper «Nasha Zhizn» (Pavlodar), editorial staff of the newspaper «Vremya» should reimburse costs, concerning payment for services of representative in court in the amount of KZT40000 solidarily. 
August, 26
Alfiya Tashimova, «Version» (Pavlodar)
It was reported that, July 22, 2015 Pavlodar City Court has partially satisfied a suit about protection of honour, dignity and business reputation of Director of Secondary School № 27 Zhumabek Asylov and Deputy Head Teacher Rauza Zhakupova. The suit was filed against owner of the newspaper «Version», its correspondent Alfiya Tashimova and resident of Pavlodar Zhanar Abakhanova. Defendants should publish a retraction of information which was disseminated in article (in particularly, this article was published a year ago); there was a litigation between administration of secondary school and Zhanar Abakhanova. The court has also, imposed defendants on recovery of KZT700000 as compensation of moral damage. 
Defendants have disagreed with court decision; 26 August, 2015 owner of the newspaper  «Version» and its correspondent Alfiya Tashimova have made an appeal to Pavlodar Oblast Court. The delay with appeal was caused by post delivery for a long period of time. The next trial would be held in September. 

August, 31
Svetlana Orlova,  «Kvartal Petropavlovsk» (Petropavlovsk)
The resident of Petropavlovsk pensioneer Valentina Sotnikova has made an appeal towards judgment № 2 (Petropavlovsk) which was awarded 22 June, 2015. There was a suit about protection of honour, dignity and business reputation against editorial staff of the newspaper «Kvartal Petropavlovsk» (Petropavlovsk) and its correspondent Svetlana Orlova.
The court №2 of Petropavlovsk has considered a suit. The pensionary, disabled person of II group Valentina Sotnikova has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation. She has filed this suit against editorial staff of newspaper «Kvartal Petropavlovsk» (Petropavlovsk) and its correspondent Svetlana Orlova. The charges originated from article «On Stolen Brooch and Spits» by S. Orlova which was published in the newspaper «Kvartal Petropavlovsk» (Petropavlovsk) on June 17, 2010. There was publication of inaccuracy and discredited information on her mental state. The article had  information on unsound complaints which were filed with police; it was extreme problematically response on them. For example, press secretary of DIA provided some of them. There was publication of a detailed complaint of V. Sotnikova in the newspaper.         Personal information on V. Sotnikova were not mentioned in article.  
She demanded to publish a disclaimer of discredited information and defendants should recover KZT600000 (1USD=186.05) solidarily as compensation of moral damage. The court has dismissed a suit.   

The trial of V. Sotnikova's appeal will be held on September 11, 2015. 

July, 30
«Vecherniy Taldykorgan», LLP «Firm «Sattilik» (Almaty Oblast)
An inhabitant of Almaty oblast has filed a suit on recovery of moral damage against editorial staff of newspaper «Vecherniy Taldykorgan» and its owner LLP «Firm «Sattilik» (Almaty Oblast) to Taldy-Korgan City Court. The charges originated from column «Please, draw your attention to persons, who got divorced» which was published on February 13, 2015 in the newspaper «Vecherniy Taldykorgan». There was information on divorce proceeding of plaintiff with her husband; surname, name and patronymic of litigants were presented completely. 
An inhabitant of Taldy-Korgan asked court to impose on defefendants recovery of KZT1000000 as compensation of moral damage which was inflicted by dissemination of information on private life. Editorial staff did not ask her permission, in order to publish  these materials, but she wanted to keep the divorce from unraveling from her relatives and friends. 

Defendants did not admit suit, they explained, that information on divorce proceeding received from open information sources; from announcement on bulletin board of schedule of set cases for trial. Also, this information has been in open access on the court website of  Unitary Automated Information and Analytical System of Judicial Bodies. 

The court has taken into account explanations of parties, it has concluded, that editorial staff of newspaper violated personal non-property rights of plaintiff. 
On May 14, 2015 court has satisfied a suit partially: KZT150000 were recovered from owner of edition for inflicted moral damage.  

On July 30, 2015 Board of Appeals of Almaty Oblast Court has upheld judgment; appeal of defendant was discharged.  
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail
info@adilsoz.kz 
                                                                                                                                             15

