
[image: image1.png]



International Foundation for Protection

 of Freedom of Speech «Adil Soz» 
Violations of freedom of speech in Kazakhstan

February, 2015
(Digest)
International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has conducted a survey, concerning in the sphere of violation of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in February, 2015.

There was following information: 

- Court decision on closure of magazine «ADAM bol» came into effect.

-The Department of Printed Media and Activity of Internet-Resources of Committee of Informatization and Information has sent«recommendations» for non-state-owned media to  privately-owned media, in order to provide information materials and thematical trends for 2015. 

-Journalist of newspaper «Uralskaya Nedelya» ("Ural's Week") Maria Kovaleva was suspected in dissemination of misleading information.  

-The legislation of the Republic of Kazakhstan has introducted a term «on-line media» and its compulsory registration.

- Court has acquitted journalist Oksana Zhivitskaya of charge with slander and insult. 

Three judicial acts of earlier considered cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation were passed in February. They also, included one in appellate instance; two of them in favour of journalists and citizens. 

Since the beginning of the year in connection with execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, they were brought: 

- 2 charges with slander (incl., 1 – passing data); 

- 1 charge with incitement of national enmity;

- 1 charge with dissemination of misleading information (article 274 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan).

- 22 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation.

From January, courts considered 11 cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation (incl., 7 – passing data) in the total amount of KZT340000000 (incl., KZT289000000 – passing data).
I.Changes of applicable legislation of freedom of expression
February, 18

On February 18, 2015 International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has posted on its website notion, concerning draft law “On Protection of Children from Information Harmful to Their Health and Development” and also, package of concomitant to it amendments to legislative acts of the Republic of Kazakhstan; in particular, introduction of term “on-line media” into law “On Mass Media”.
The proposed amendments into law “On Mass Media” stated: “on-line media” – is an Internet-resource which is registered in the state authorized body with its information infrastructure within the territory of the Republic of Kazakhstan and they state, that periodical printed matter, news agency an on-line media functioning within the territory of the Republic of Kazakhstan, they should be registered obligatorily.
Servicemen of foundation of «Adil Soz» thought, that it was impossible to present concrete definition through other one. It is unclear, what is “on-line media”? Internet-resource had a status of on-line media only after registration, but this registration had been obligatorily what for? Is this registration obligatorily for Internet-resources? What? The state authorized body would control Internet-resources whose its functioning had been registered and insist on its registration? And what about electronic versions of traditional media, should they be registred separately? 

Servicemen of foundation of «Adil Soz» thought, that «compulsory registration would led to outflow of popular privately-owned Internet-editions from Kazakhstan. Being in zone kz, they are in a case of conflict with authorized body, concerning registration would prove, that they were protected by law: periodicity of edition voluntary, they renewed its content in any time; they did not run business, had no any business identification number, free theme and language; there was no memorandum and articles between owner and editorial staff, no technical capabilities, in order to place data out in requested format…».

Servicemen of foundation of «Adil Soz» recommended: 1. present new, correct definition “on-line media”; 2. obligatorily and compulsory registration of “on-line media”  should be deleted from draft law.

In general, with regard to draft law foundation stated, that  “On Protection of Children from Information Harmful to Their Health and Development” should include only statements, concerning protection of children. 
February, 19

On February 19, 2015 Senate of Parliament of the Republic of Kazakhstan during plenary session has adopted draft law “On Protection of Children from Information Harmful to Their Health and Development” and also, it has considered in first reading package of concomitant amendments into legislative acts. 

The draft law defined bans on restriction and dissemination of information, output among aged children. Terms “age related classification” and “age related category” were  introducted for it. Television channels had to broadcast “on-line” only, marked information output. 

The package of concomitant amendments into legislative acts of the Republic of Kazakhstan to Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan has introducted article 156-1 «Breach of Law of the Republic of Kazakhstan On Protection of Children from Information Harmful to Their Health and Development”. According to this article, dissemination of information output without mentioning or information on mark of age related category first of all will cause a warning and then entail fine from 20 up to 200 monthly calculation indicies under repeated violation of instructions, related to marking. 

The p. 1 of article 13 of law “On Mass Media” was added by second part, according to it, suspension of access to Internet-resource will be possible on the basis of an instruction of General Prosecutor of the Republic of Kazakhstan or his assistants in cases which were stipulated by laws of the Republic of Kazakhstan. 

Also, one of the amendments to law “On Mass Media” of the Republic of Kazakhstan has introducted a term “on-line media” – is an Internet-resource which was registered in the state authorized body.
II. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Interference to professional activity of journalist  
February, 03
Olga Gorai, «Nasha Gazeta» (Rudnyi)
The correspondent of weekly«Nasha Gazeta» (Rudnyi)Olga Gorai attended akimat (district administration) of Rudnyi, in order to cover the meeting of city akim (governor) with population. In the hall, on the first floor of akimat (district administration) she was stopped by a servicewoman of akimat (district administration). This woman asked participants of meeting to entitle their surname, name of organization and she checked them with her list. She said to Olga Gorai, that her surname was not included in this list, that's why she could not attend this meeting. Olga Gorai attempted to explain, that any person could attend the reporting meeting with akim (governor). This servicewoman did not react on it. After appearance of representative officer of akimat (district administration) who has been responsible for media contacts, Olga Gorai could attend this meeting. She was interested in whether persons could attend this arrangement, according to list. He said, that everyone could attend this arrangement. 

February, 02
Katherine Popkova, Kanat Zhunisbekov, Erbolat Abishev, television channel «24 KZ» (Shymkent) 
On January 31, 2015 film crew of television channel «24 KZ» – correspondents Katherine Popkova, Kanat Zhunisbekov and camera man Erbolat Abishev; they were invited by Department of Agriculture (South Kazakhstan Oblast), in order to cover information on most largest growing room in the south of Kazakhstan. When film crew came, a man, who introduced himself as acting director of complex, he once grudged. He disagreed with extreme attention to this growing room. He also, prohibited his workers to give an interview, expressed his disagreement, concerning video shooting in the growing room; proposed to shoot only ware houses and spoke with them using obsene words. As a result of it, Katherine Popkova and Kanat Zhunisbekov did not shot material, concerning process of development of this growing room. 
February, 28
Victor Abakumov, «Moi Gorod» (Ust-Kamenogorsk)

In February, photo reporter of the newspaper «Moi Gorod» (Ust-Kamenogorsk)Victor Abakumov had a editorial task, in order to photo the process of construction of theatre of drama in Ust-Kamenogorsk. Victor Abakumov failed to make a photo inside building, because chief security officer of built object prohibited to do it and did not permit photo reporter to enter into inside.
2. Threats to journalists and media outlets
February, 01
Marina Nizovkina, Eugene Sergienko, television channel «KTK» (South Kazakhstan Oblast) 
The correspondent of television channel«KTK» (South Kazakhstan Oblast)Marina Nizovkina made a review on January 29, 2015. In Arys, a family consisted of four men should camped out. Some days later, Marina Nizovkina and camera man Eugene Sergienko visited again Arys, in order to shoot the continuation of this story. Servicemen of local akimat (district administration) of Arys met film crew. They threatened them, that they filed a complaint with police. Allegedly, they made a video of this situation, in order to get money out of akimat (district administration). Marina Nizovkina, Eugene Sergienko were also, accused in that, they concosted performance of troubled family. In spite of threats, journalists shot material about assistance of people to this family. The television channel «KTK» broadcasted this review in television program “Portrait of Week” on February 01, 2015. 
3. Violation of media rights to freedom of speech and creature 
February, 12
Media Outlets
The Department of Printed Media and Activity of Internet-Resources of Committee of Informatization and Information has sent«recommendations» for non-state-owned media to  privately-owned media. The letter opens with words “Dear Colleagues, Information Not For Publication”. 
Media outlets have to obey following structure of material handling at the time of implementation of measures of improvement of the economic situation:
Materials from each briefing if and when they conduct (1-2 materials in column “Breaking News”).Publication of expert commentaries, concerning valid measures and margin of safety of Kazakhstan which shall allow to hold out in the crisis per week.

Preparation of infographic, concerning margin of safety of Kazakhstan, achievements over the period of its independence (not less than once per month).
Publication of own materials (including, interview, infographic) about negative social developments in foreign countries because of world economic situation (every day). 
Supply media support on the following spheres: “Message of the Head of State” “Nurly Zhol”, “Year of APK”, “70th Anniversary of Victory in the Great Patriotic War”, “550th Anniversary of Kazakh Khanate”, “20th Anniversary of Constitution of the Republic of Kazakhstan”, “Industrialization”, “EXPO 2017”, social and cultural development (patriotism, education), social modernization (Salamatty Kazakhstan, healthy lifestyle promotion, family values, “Employment-2020”), EEU (Eurasian Economic Union), Anti-Corruption Enforcement and etc.
During preparation and publication of materials, they have to follow the official statements of authorized competent bodies  in order to avoid publication of unverified and high profile information;
Usage of qualitative photo materials to publications and news (“successful photos”); 
Observe laws and other regulatory acts of the Republic of Kazakhstan during provision of news and news items.

Notice:


Necessary materials (digests of foreign media, infographics, a list of speakers, briefing materials of Service of Central Communications) will be sent every day until 13.00 p.m.
February, 28
Media Outlets (East Kazakhstan Oblast) 
In February, Department of Internal Policy (Shemonaikhinsk District, East Kazakhstan Oblast) has sent a letter to editors of local newspapers «UBA-Inform», «LZ Segodnya», «Moi Gorod Shemonaikha»: «Dear Editors, We provide for you ultimate thematical trends for 2015 which should be covered in media. Along the way, revisions, logos and the other types of information shall be sent additionally. The Administration of President of the Republic of Kazakhstan, Department of Internal Policy (East Kazakhstan Oblast) continued

conduction of regular monitoring of media outlets of different levels, including subjected procedure of implementation of order.
Within the framework of this order activity of location of infographic is implemented poorly. It is necessary to carry out this activity within framework of financing and additional agreement for 2015.
During re-printing/placement of materials which were received from Service of Central Communications, Information Center (East Kazakhstan Oblast), it was necessary to mention information source (there were cases and examples, when materials were published under his/her name, it was violation of copyrights). Dear Editors, Please include these trends to media plans for January-February, 2015. 
There were next themes: 20th Anniversary of APK (it was necessary, in order to activate and write down and publish column);20th Anniversary of Constitution of the Republic of Kazakhstan (column should be published four times in month);550th Anniversary of Kazakh Khanate; 170th Anniversary of Abai Kunanbaev;70th Anniversary of Victory in the Great Patriotic War (column should be used in each issue preferably).

February, 28
Media Outlets (East Kazakhstan Oblast) 

Journalists of North Kazakhstan's Oblast informed correspondent of foundation «Adil Soz», that during electorial period they should not write and publish some critical materials. It was a directive of akimats (district administration) of all levels. Editorial staffs should not also, write and publish materials about small troubles, complaints of public utilities and etc. 

III. Violation of right to access to information 
1. Refusals, restrictions and breach of terms of providing of information 
In February 14 cases of dismissal, restrictions and breach of terms of providing of information of public interest were registered. There were: 

February, 04
365info.kz (Almaty)
The editorial staff of Internet-portal 365info.kz has filed a complaint with Prosecutor's Office of Kyzyl-Orda Oblast. Prosecutor's Office of Kyzyl-Orda Oblast has launched control of Department of Internal Affairs (Kyzyl-Orda Oblast) subjected to violation of law “On Mass Media”. Earlier, in January editorial staff has made and sent a letter-request to the      Department of Internal Affairs (Kyzyl-Orda Oblast), but it did not react and response on it. 
During procedure of control of complaint of the editorial staff, officers of Prosecutor's Office (Kyzyl-Orda Oblast) has established a fact of breach of article 18 of law “On Mass Media”. The decision on institution of oblast Department of Internal Affairs to responsibility will be made and based on the inspection results. 

The editorial staff of Internet-portal 365info.kz has noted, that a month ago, when it addressed to Prosecutor's Office of Kyzyl-Orda Oblast response on a letter-request from Department of Internal Affairs was received.  
February, 13
Radio Azattyk (West Kazakhstan Oblast)
On November 28, 2014 children of the village Berezovka (West Kazakhstan Oblast) were poisoned by undefined poisonous substances. 26 schoolchildren blacked out during lessons. Doctors of Children's Polyclinic (West Kazakhstan Oblast) have made a diagnosis      «epilepsy». Some children were sent to the Republican Children's Teaching Hospital    «Aksai» in Almaty for examination; doctors mitigated diagosis, they made the other one. Parents of schoolchildren were completely at a loss, because they did not know, how to trat children children in the future.
In this regard, radio Azattyk asked some questions to Head of Department of Quality of Medical Care of Children's Polyclinic (West Kazakhstan Oblast) Alexander Gekhman. He refused to comment primary diagnosises of doctors from Almaty and advised journalists to address to Press Service of Oblast Department of Health.
Press Secretary of Department of Health (West Kazakhstan Oblast) Flura Samatova has also, refused to response on questions of radio Azattyk, she referred to medical secret.
 February, 25

 «Version» (Pavlodar)
The editorial staff of newspaper «Version» (Pavlodar) has charged press service of Department of Internal Affairs with repeated breach of their rights to access to information. The owner of newspaper «Version» - LLP «Version-Press» has sent an appeal to Minister of Internal Affairs Kasymov. In their appeal, journalists informed, that press service of Department of Internal Affairs (Pavlodar oblast) did not provide news and press releases timely; except for it, press service selectively provided information for requests some media outlets received information at once,, the other ones for example, correspondents of newspaper «Version» (Pavlodar) received information with a great delay, or did not response on it in total. 

February, 28
Irene Abramova,  television channel «7 Channel» (Shymkent)
The correspondent of television channel «7 Channel» (Shymkent) Irene Abramova  informed correspondent of foundation «Adil Soz», that during preparation of problem materials, she often faced to misunderstanding on the side of akimat (district administration) and troubles, in order to receive information. It was too difficult to receive comments in this agency.
2. Violation of right to dissemination of information
2.1. Media closure. Case «ADAM bol»
On December 24, 2014 judge of Medeu District Court of Almaty A. Abisheva has satisfied a suit of Department of Internal Policy of Almaty on closure of magazine “ADAM bol” and its Internet-version in full volume. 

The magazine was charged with propaganda and agitation of war. Specialists of Department of Internal Policy defined indicia of a crime in the article “Kazakhstan's people on a foreign war” which was published in the newspaper “ADAM bol” on August 29, 2014. There was an interview with human rights defender from Kazakhstan Aidos Sadykov. 

In January, 2015 editorial staff has made an appeal to Almaty City Court towards this judgment. 
On February 02, 2015, prior to session of Board of Appeals members of The staff of support of editor-in-chief of magazine “ADAM bol” Guljan Ergalieva (human rights activists, journalists) attended akimat (district administration) of Almaty. They intended to meet with akim (governor) of Almaty Akhmetzhan Esimov, in order to give him a letter-request. He should prder to representatives of Department of Internal Policy to withdraw a suit on closure of magazine as invalid and politically motivated one. They have expressed their deep concern about health of editor-in-chief of closed magazine“ADAM bol” Guljan Ergalieva        who protested against prosecution against independent edition and has gone on continued hunger-strike on January 19, 2015. 

None of representatives of state authority react on this protest action. In order to pay an attention to them, on January  26, 2015 head of foundation “Journalists in Troubles” Ramazan Esergepov. Six days ago, he was sent to the hospital because of problems with his health (in particularly, it was worsened). 

They failed to meet with Akhmetzhan Esimov, he has been out of akimat (district administration) that's why an appeal was sent his deputies. 

February, 05
The proceeding of Board of Appeals of Almaty City Court, concerning complaint of editorial staff of closed magazine "ADAM bol" has been terminated hardly begun. It should be held on February 05, 2015. The presided judge Y.T. Nabiev openned it, he found out, that representatives of plaintiff and defendant were absented. The day before, court has received pleading of extension of time, resulting from sickness of representative of city akimat (district administration), who sued at law, presided judge awarded judgment, that next trial would be postponed on February 26, 2015.

Interestingly, that the day before, on February 04, 2015 at 19.00 p.m. a court clerk of judge Y.T. Nabiev phoned to editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva (in particularly, she went on indefinite hunger-strike from January 19, 2015). The court clerk informed about reschedule of trial for an indefinite term. Guljan Ergalieva has expressed her disagreement, concerning date of reschedule. The half an hour later, after that Almaty City Court has posted information on its website in section "Mediacenter. News"    (http://almaty.sud.kz/rus/news/otlozheno-v-svyazi-s-boleznyu). The appeal process of case on closure of magazine "ADAM bol" will be postponed on February 26, 2015. 
The staff of support of editor-in-chief of magazine “ADAM bol” Guljan Ergalieva  has issued a release of breakdown of indefinite hunger-strike. The indefinite hunger-strike lasted during eighteen days. The journalist, chairman of the public foundation “Journalists in Troubles” Ramazan Esergepov concurred with Guljan Ergalieva's indefinite hunger-strike in solidarity. On the sixth day of hunger-strike his health was deteriorated, he was sent into a hospital. 

After ten days of hunger-strike health of G. Ergalieva become noticeably worse. The general public proposed to bring indefinite hunger-strike to an end. But, Guljan Ergalieva aimed at demanding of conduction of fairness court of the second instance, especially up to February 05, 2015. 

However, under unforeseen circumstances trial was postponed on February 26, 2015. Servicemen of the staff of support of editor-in-chief of magazine “ADAM bol” Guljan Ergalieva thought, that further continuation of hunger-strike represent urgent threat for health and life of G. Ergalieva. She officially brought indefinite hunger-strike to end after earnest request of the general public and servicemen of the staff at 13.00 p.m. on February 05, 2015. 
February, 17
Representatives of some editions, expressed their deep concern about situation around freedom of speech in Kazakhstan; they organized and conducted a meeting in Almaty, where they stated about establishment of movement, related to protection of freedom of speech. 
Participants of meeting have appealed for Chairman of the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan Kairat Mami. They asked him to take under his personal control the consideration of appeal of magazine «ADAM bol». Also, journalists asked to listen arguments of editorial staff of magazine in the court attentively and make maximum fair evaluation of case.
This appeal was signed by editor-in-chief of newspaper «Zhas Alash» Rysbek Sarsenbai, journalist Ermurat Bapi, journalist of media portal «Nakanune.kz» Oksana Makushina, editor-in-chief of magazine «Anyz Adam» Zharylkap Kalybai, «ideological leader» of newspaper «Ashyk Alan» («Tribune») Zhanbolat Mamai, journalist Andrei Sviridov, president of federation of equal journalists of Kazakhstan Rozlana Taukina, head of organization «Journalists in Troubles» Ramazan Esergepov.

February, 26
On February 26, 2015 Judge of Almaty City Court J. T. Nabiev has awarded judgment: upheld decision of Medeu District Court, concerning closure of magazine «ADAM bol» and its Internet-resource.
February, 11
The Foundation of Altynbek Sarsenbaiuly и International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» have conducted a round table “Freedom of Speech – is a  Groundwork For Democracy”. It was devoted to anniversary from the date of murder of Altynbek Sarsenbaiuly in 2006. Journalists, public figures and human rights defenders were involved in round table over the course of round table they passed resolution. 

Participants of round table stated, that Kazakhstan legislative regulation and law enforcement practice and trends of their development, they contravene to international principles and Constitution of Kazakhstan. 

The state authority took a jaundiced control and estimated activity of media, it ignored facts of intereference to legal professional activity of journalists, attacks, threats and illegal arrests».

In order to change situation in the interests of society and state, human rights defenders recommended to the state authority: bring legislation of freedom of speech into line with international democratic principles; restrict limitation of action of defamation cases; re-consider judgment on forced closure of newspapers «Assandi Times», «ADAM bol», «Pravdivaya Gazeta»; investigate concrete case of detentions, threats and attacks on journalists in details; challenge Special Rapporteur On the Promotion and Protection of the Right to Freedom of Opinion and Expression of the United nations to Kazakhstan and etc.
2.2.Groundless restrictions of right to dissemination of information in Internet 
February, 06
South Kazakhstan Oblast

The reporter of radio Azattyk (South Kazakhstan Oblast) informed, that from February 06 inhabitants of Saryagash district had problems of access to Internet and mobile connection.   

Internet-users from Shymkent had the same problems. Correspondents of radio Azattyk believed, that it was connected with events in Saryagash District (South Kazakhstan Oblast), where conflicts between inhabitants of two villages took a place.  

February, 07
Radio Azattyk (Almaty)
«Uralskaya Nedelya» (“Ural's Week”) (Uralsk)
Forbes.kz (Almaty)
The report “Events in Saryagash district were called “misunderstanding” was posted on the website of radio Azattyk on February 06, 2015. There was information on events which took a place in Saryagash district on February 05-06, 2015 after murder of local resident of Kazakh nationality. A resident of Tajik nationality was suspected in the crime. After murder, clashes and conflicts took a place in some villages of Saryagash district.

The radio Azattyk informed, that some times later, after publication this information material has been inaccessible for readers of Kazakhstan. 
There was also, blockage of news, devoted to events in Saryagsh, posted on the website of radio Azattyk, newspaper “Uralskaya Nedelya” (“Ural's Week”), Forbes.kz. 
IV.Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 
1. Criminal prosecutions
February, 09
Tatianna Shevtsova-Valova (Almaty)
As you know, Alatau District Court had a court hearing. Eleven Internet-users of social networks have filed a suit against inhabitant of Almaty Tatiyana Shevtsova-Valova. She was charged with incitement of national enmity under article 164 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan which provided the punishment of deprivation of liberty up to seven years. According to information of eleven Internet-users of social networks Tatiyana Shevtsova-Valova repeatedly placed posts which offenced citizens on ethnic grounds. 
On a trial February 09, 2015 upon petition of lawyer of Tatiyana Shevtsova-Valova, court has prescribed computer-technical expertise; it should present and demonstrate from where and what computer provocational and insulting remarks were published in social network. 

The trial was postponed on month. 

February, 24
Maria Kovaleva, «Uralskaya Nedelya» (“Ural's Week”) (West Kazakhstan Oblast)
The Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) has conducted pre-investigative check under article 274 “Dissemination of misleading information” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan with regard to journalist Maria Kovaleva. The charges originated from article “Only separatists who were wounded in Ukraine, they can receive treatment in Uralsk”. 
In her article, Maria informed, that during her visit to Russia she introduced with a man who told her about his military entanglement in the east of Ukraine on the side of pro-Russian    paramilitary troops. He was wounded and treated in Oblast Clinical Hospital of Uralsk as other militants of Donetsk People's Republic and Lugansk People's Republic. The journalist addressed to administration of oblast clinical hospital; she knew, that this patient with such passport data was not admitted to their hospital. 
On February 27, 2015 Maria Kovaleva was called to tesify in the Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast). During provision of testimony investigative officer   Salavat Berkaliev said to Maria Kovaleva, that police officers of Department of Internal Affairs acknowledged information, that her fellow passenger actually officially arrived at Kazakhstan and left for Russian Federation to Ukraine. According to report of department investigative officer S. Berkaliev information which was stated in article, it was not acknowledged. It gave occasion to open criminal case. 
February, 03
Oksana Zhivitskaya, «Balkhaskiy Rabochiy» (Karaganda Oblast)
On February 03, 2015 Judge of Balkhash City Court M. Bashanov has acquitted correspondent of newspaper«Balkhaskiy Rabochiy» (Karaganda Oblast)Oksana Zhivitskaya for lack of corpus delicti in her actions under articles “Slander” and “Insult” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The criminal proceeding with regard to journalist was terminated.
The trial on journalist of newspaper "Balkhashskiy Rabochiy" Oksana Zhivitskaya was brought to trial for slander and insult would be held on October 30, 2014 in court of Balkhash. 

A 30-years-old inhabitant of Balkhash Adil Agybaev has filed a suit against journalist of newspaper "Balkhashskiy Rabochiy" Oksana Zhivitskaya. She was charged with slander and insult. The charges originated from article "On good men and beastly persons" by Oksana Zhivitskaya which was published in the newspaper "Balkhashskiy Rabochiy" on June 13, 2014.

In her article Oksana Zhivitskaya wrote, that some inhabitants of microdistrict Shashubai addressed to the editorial office of newspaper "Balkhashskiy Rabochiy". Some of them asked to write about good results of activeness of housemates, the other ones asked to appease their neighbour. In describing of debaucher, Adil Agybaev learnt himself, even though journalist mentioned neither surname, nor name. This publication was written and based on complaint of neighbours and court decision on imposition of administrative liability for hooliganism with regard to tempermental neighbour.

February, 19
Musagali Duambekov, website Insiderman (Astana)
On February 19, 2015 Cassational Board of Court (Astana) has upheld sentence and decree of appeals instance which was passed with regard to President of Public Foundation "National Anti-Corruption Committee" Musagali Duambekov. 
We would like to remind you that, On May 13, 2014 District Court № 2 (Almatinsk District, Astana) has convicted M. Duambekov. The President of Public Foundation "National Anti-Corruption Committee" Musagali Duambekov was sentenced to one year of restriction of liberty. On July 11, 2014 Board of Appeals has upheld sentence.
The charges originated from some articles “Octopus”, which were posted on the website  Insiderman.kz on January 09, 2014 and on February 07, 2014. The private prosecutors have been father and son Bakhyt and Salamat Mukashevs thought, that Musagali Duambekovspread misleading information on their participation in kidnapping of Iskakov's son, his beating and tortures; engagement in entrepreneurial activity as part of organized criminal group.
2. Civil prosecutions 
1.1. Suits 
February, 09
«Lubimyi Gorod» (Kokshetau)
We would like to remind you, that in August, 2014 Head of Department of Protection of Consumers' Rights (Kokshetau) has filed a suit about protection of honor, dignity and business reputation against newspaper «Lubimyi Gorod» (Kokshetau) and head doctor of city hospital Serik Kakenov to Kokshetau City Court. The charges originated from article “They do not trust, but they control” by Aliya Baimukhanova. This article was posted on website of newspaper on July 09, 2014. The plaintiff thought, that S. Kakenov answering on questions of journalists, related to results of control, conducted by Department of Supervision of City Hospital, it disseminated misleading and discrediting information. N. Meirambek asked court to impose Serik Kakenov to make public apology to him in the newspaper «Lubimyi Gorod» (Kokshetau) and editorial staff of this newspaper should publish a disclaimer.
In October, 2014 plaintiff has filed a suit to court. He intended to withdraw a suit. In their turn,defendants insisted on consideration of suit. There was a conduction of linguistic expert study of disputable text. It was done, in order to find out whether negative information on Nurkhan Meirambek took a place.
According to expert report ,negative information on M.S. Nurkhan in the first disputable fragment of article absented and presented in the second statement. The negative information on M.S. Nurkhan in the second disputable statement which was expressed as evaluative judgment. 
The court has concluded, that utterances of S. Kakenov had been completely accurate and on November 07, 2014 it has dismissed suit of head of depaprtment. 
Nurkhan Meirambek did not agree with awarded judgment; he has filed a suit to Akmola Oblast Court, where he asked decision of court of the first instance, dismiss and award new judgment on satisfaction of filed suit. 
On February 09, 2015 Board of Appeals has dismissed judgment of Kokshetau City Court and awarded new one: A suit of N. Meirambek which was filed against S. Kakenov and newspaper «Lubimyi Gorod» should be dismissed.
February, 26
Saltanat Zhakenova, Talgat Aidarkhanov, «Kvartal Petropavlovsk» (Petropavlovsk), Ludmila Pakhmutova, (an inhabitant of Petropavlovsk)
On February 26, 2015 court № 2 (Petropavlovsk) has dismissed a suit of self-employed entrepreneur Vadim Prikhodchenko on protection of honour, dignity and business reputation and recovery of moral damage in the amount KZT100000 (1USD=185.55) which was filed against owner of newspaper «Kvartal Petropavlovsk», LLP «Mass-Media 2006», editor-in-chief of newspaper Talgat Aidarkhanov, journalist Saltanat Zhakenova and inhabitant of Petropavlovsk Ludmila Pakhmutova.    
The charges originated from article “Problems with funeral” which was published in the newspaper «Kvartal Petropavlovsk» on October 16, 2014; it was written and based on complaint of services of funeral house «Angel» Ludmila Pakhmutova. 

February, 19
Bayan Sarsembina, «Zhas Alash» (Aktobe)
Zharkynbek Kenesbaev, (an inhabitant of Aktobe oblast)
The Court of Aktobe has considered a suit about protection of honour and dignity of   resident of Aktobe oblast Lyazzat Ospanova. She filed a suit against editorial staff of newspaper«Zhas Alash» (Aktobe), correspondent Bayan Sarsembina and an inhabitant of Aktobe oblast Zharkynbek Kenesbaev. The charges originated from article “Financial policemen went beyond all bounds” which was published in the newspaper«Zhas Alash» (Aktobe) on June 17, 2013. The plaintiff stated, that defendants disseminated inaccurate and discredited her information, that resident of the village Ushkuduk L. Ospanova        scoured akim (governor) of Ushkuduk rural district, concerning legalization of land parcel and spun money to him. The judgment acknowledged inaccuracy of this information which awarded with regard to akim (governor), who was charged with bribe.
On June 11, 2014 L. Ospanova has sent demand on publication of a disclaimer of inaccuarate information to the editorial office; on July 15, 2014 editorial staff of newspaper         «Zhas Alash» (Aktobe) has satisfied this demand. 

In August, 2014 L. Ospanova has filed a suit to court. She demanded to admit disseminated information with regard to her as discredited and inaccurate ones; court should impose on Zharkynbek Kenesbaev to make an apology publicly over newspaper and defendants should recover KZT1000000 (1USD=185.20) as moral damage compensation.
On February 19, 2015 court has awarded judgment. It has imposed defendants on recovery of KZT30000 in favour of L. Ospanova as moral damage compensation; reimbursement of costs of representation in the amount of KZT30000. 
3. The other
February, 20

On February 02, 2015 during meeting of representatives of the staff of support of magazine “ADAM bol” with directors of akimat (city administration) of Almaty. The Head of Department of Internal Policy of Akimat (City Administration) Sanzhar Bokaev said, that    there was no any bias to the magazine“ADAM bol” on the side of representatives of  Department of Internal Policy of Akimat (City Administration). In proof of his statement he said, that in 2014 akimat (city administration) filed 32 suits against media outlets and  majority of litigations were won. 
On February 05, 2015 foundation “Adil Soz” has sent a request to the Department of Internal Policy of Akimat (City Administration). Its servicemen asked to call media outlets and reasons of their penalty.
On February 20, 2015 servicemen of foundation “Adil Soz” received response on their request. This response was signed by Sanzhar Bokaev. The Department of Internal Policy of Akimat (City Administration) detected violations. Some media outlets do not fulfil legal requirements, concerning publication of date out, provide obligatory control copies and etc.     Administrative proceedings were instituted against 21 owners of periodic printed matters.  There were advertising, commercial, information and social-political printed matters, for example, “Ashyk Alan”, “Zhuldyzdar Otbasy. Anyz Adam”, “Vakansiya”, “Iz Ruk v Ruki”. “Prosto O Finansakh”; there was only one demand to close edition with regard to magazine     “ADAM bol”. 
Scans of response are attached. 
February, 17
Television Company «Asia Center» (Karaganda)
Specialized Interdistrict Economic Court (Karaganda Oblast) has considered a suit of  Kazybek Bi District Department of National Revenues (Karaganda) on forced liquidation of LLP Television Company «Asia Center» (Karaganda). The eligible materials were submitted for court due to failure to submit financial reporting of television channel over the last years.      
The court hearing will be held on March 17, 2015. 

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail
info@adilsoz.kz 
4

