[image: image1.png]



International Foundation for Protection

 of Freedom of Speech “Adil Soz”
Violations of freedom of speech in Kazakhstan

January, 2015
(Digest)
International foundation for protection of freedom of speech «Adil Soz» has conducted a survey, concerning in the sphere of violation of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in January, 2015. 

There was following information:

-Editor-in-chief of magazine “ADAM bol” Guljan Ergalieva has gone on indefinite hunger-strike.
-Event "Meeting with Readers" in protection of magazine “ADAM bol” was held without in the absence of key initiators of meeting. They were detained by policemen, prior to launching of event. 
-There was preliminary court hearing, towards charge of Tatiyana Shevtsova-Valova with incitement of national enmity in court of Almaty.

-The court has imposed on public defender Musagali Duambekov recovery of KZT400000 (1USD=185.58) as moral damage compensation in favour of businessmen Mukashevs. The judgment came into effect.
-Employees of all sub-divisions of state institutions should introduce with “Manual for Employees of State Institutions and Bodies on Work in Internet, Including in Social Networks and On Blog-Platforms”. 
Four new court hearings of suits on protection of honour, dignity and business reputation in the amount of KZT51000000 which were brought against media outlets and citizens. 
In January, 2015 media outlets and citizens resulting from execution of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information were brought 

- 1 charge of libel; 

- 3 pre-trial complaints of protection of honour, dignity and business reputation. 

In January, 2015 nine cases over suits on protection of honour, dignity and business reputation(passing data-5) for a total amount of KZT246000000 millions (incl., passing data -KZT195000000). 
I.Changes of existing legislation on freedom of expression
January, 01
From January 01, 2015 Criminal Code of the Republic of Kazakhstan came into effect. It was signed by President of the Republic of Kazakhstan on July 03, 2014. 

The Criminal Code of the Republic of Kazakhstan stiffened responsibility for extremism and terrorism and also, provided criminalization of crimes which facilitate spread of radical ideologies. It also, introducts new norms aimed at combating with organized crime, including sphere of information technologies.
The Criminal Code of the Republic of Kazakhstan extended grounds and maintained sanctions in terms of three years of imprisonment for slander; preserved exceptional protection of personal nonproperty rights of state high-ranked officials. It has introducted new article “Dissemination of misleading information” which provided punishment up to ten years of imprisonment and it did not exlude bringing to responsibility for dissemination of opinions, viewes, convictions and assumptions. 

January, 01
The new Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan was signed by President of Kazakhstan on July 05, 2014. It came into effect on January 01, 2015.
The new Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan kept all extreme sanctions in the form of suspension and closure of media for technical offences. 
January, 14
On January 14, 2015 Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan has adopted in the second reading draft law “On Protecting Children from Information Harmful to Their Health and Development” and also, package of auxiliary amendments to legislative acts of the republic.
The majilisman Aldan Smaiyl, who submitted draft law at session of Majilis of Parliament, he stated, that this draft law defined types of information which had negative consequences on health and development of children, age categories of children were assessed, factors of their information sensing appreciated; it was necessary to react on information, which was provided for children, according to age categories.

The law of the Republic of Kazakhstan “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Protection Children from Information Harmful to Their Health and Development” inserted amendmenmts in two codes (Tax Code and Code of Administrative Offences) and eleven laws.
In particular, article 156-1 “Violation of Law of the Republic of Kazakhstan On Protecting Children from Information Harmful to Their Health and Development” was introducted into Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. According to this article, spread of content without designation or notification of stamp of age category first of all involved notification and then, under repeat violation of requirements on stamping within a year, implicated fine from twenty up to two hundred monthly calculation indicies.

The law of the Republic of Kazakhstan “On Mass Media” had one of the changes; it introducted a term “online media”. It is an Internet-resource which is registered in authorized agency.
The article 13 p.1 of law “On Mass Media” had additional second part. According to this part, suspension of access to Internet-resource would be possible upon a basis of instruction of Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan or his deputies in cases stipulated by laws of the Republic of Kazakhstan.
II. Violations of rights of media outlets and journalists 
1. Interference to professional activity of journalist
January, 28
Nick Soloviev, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
The correspondent of weekly newspaper«Nasha Gazeta» (Kostanay) Alexandra Sergazinova and photocorrespondent of its edition Nick Soloviev attended Kostanay City Court on January 28, 2015. A worker of joint-stock company “Sokolovsko-Sarbaiskiy Ore Mining and Processing Enterprise” has filed a suit to court. He intended to appeal act of medical report, that he was drunk at the moment of receiving of workplace injury.
Alexandra Sergazinova entered into building of court freely, but Nick Soloviev with his photo camera could not be there, because court officer did not permit him to go there without official permission of judge. Only after interference of A. Sergazinova who explained, that problem of video shooting on a trial could be solved by a judge, who considered concrete case; Nick Soloviev could attend trial.
2. Unjustified detention of journalists
January, 24
Ayan Sharipbaev, LLP «ADAMDAR» (Almaty)
Guljan Ergalieva, Miras Nurmukhambetov, «ADAM bol» (Almaty)
Dilyaram Arkin, journalist (Almaty)
Rozlana Taukina, human rights activist (Almaty)
This event was held without in the absence of key initiators of meeting. The editorial director of edition Ayan Sharipbaev and journalist Miras Nurmukhanbetov were detained as they left their houses, when they went to the meeting with readers. The editor-in-chief Guljan Ergalieva and journalist Dilyaram Arkin were detained in the editorial office by policemen. We would like to remind you, that Guljan Ergalieva has gone on indefinite hunger-strike from January 19, 2015.
The Chairman of Federation of Equitable Journalists Rozlana Taukina was detained by policemen in her own house. Everyone of them was sent to the Department of Internal Affairs of Bostandyk and Medeu Districts. They had to write explanatory reports and two hours after, they were released.

In the meantime, readers and supporters of magazine "ADAM bol" met in Republic Square of Almaty. The editor-in-chief of newspaper "Zhas Alash" Ryspek Sarsenbaiuly, human rights activist Marzhan Aspandiyarova, chairman of board of foundation "Journalists in Trouble" Ramazan Esergepov and human rights activist Erlan Kaliev made a speech in protection of freedom of speech.

The Prosecutor of Bostandyk District Baurzhan Zhumakanov interrupted speeches of participants of meeting. His "warning" was greeted by words "Adam bol – be a protection".
III. Violations of right to access to information 
1. Dismissals, restrictions and violation of terms of providing of information of public interest 
January, 14
Zhanna Khabdulkhabar, Television Company «Irbis» (Pavlodar)
On January 14, 2015 correspondent of news editorial staff of television company  «Irbis»(Pavlodar)Zhanna Khabdulkhabar has applied for Press Service of Specialized Interdistrict Court of Criminal Cases (Pavlodar Oblast). She asked to inform about reasons of trial suspension of case over hooligan attack on managers of soccer club “Irtysh”. The press service refused to speak with journalist; referred to proper order of court chairman.     Zhanna Khabdulkhabar has addressed to Pavlodar Oblast Court, but its press service refused to provide requested information. 

January, 20
Stas Kisilev, «Vremya» (“Time”)(Kostanay)
The special correspondent of newspaper «Vremya» (“Time”)(Kostanay)Stas Kisilev has sent a letter-request to the Chairman of Kostanay Oblast Court Galymzhan Myrzake during preparation and publication of article, concerning facts of illegal receiving of flats of judges. In his letter-request, Stas Kisilev asked to inform about details of control over oblast court which was exercised by Department for Provision of Court's Activity under the Supreme Court of the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan. This control has defined “violations of some requirements of statuory and regulatory enactments in the sphere of housing relations”. 

Galymzhan Myrzake has refused to provide information; he has refered, that results of the internal control had information for staff only. Except for it, this information has not been public one, because it had no any relation to administration of justice”.
January, 27
Barlyk Almagambetov, PA «DailyNews.kz» (Karaganda)
The reporter (Karaganda oblast) of Republican Press Agency «DailyNews.kz» Barlyk Almagambetov created following information. There was information on a police officer of Oblast Department of Internal Affairs who hit pedestrian. In this regard, journalist asked some questions to the Press Secretary of Head of Department of Internal Affairs (Karaganda Oblast) Bakytzhan Kudiyarov. He promised during ten minutes to send a press release on this case to e-mail of Barlyk Almagambetov. Barlyk Almagambetov did not receive any information once this time expired. Bakytzhan Kudiyarov did not response on telephone calls of journalist. Officers of Press Service of Department of Internal Affairs said to Barlyk Almagambetov, that Bakytzhan Kudiyarov has been out of press service and they could not provide information for media outlets and journalists without his approval.
January, 30
Media Outlets (North Kazakhstan Oblast)

Journalists of (North Kazakhstan Oblast) informed, that websites of state bodies except for some ones (in particularly, North Kazakhstan Oblast Akimat (District Administration), Oblast Court, Department of Internal Affairs, Division of Natural Resources) were not renewed in general or they were renewed very seldom. It was impossible to find some information on activity of state body on websites. Some institutions (for example, Department of Enterprise and Industry(North Kazakhstan Oblast), Department of Education(North Kazakhstan Oblast) had no any press secretaries.
2. Violation of right to dissemination of information
2.1. Closure of media. Case «ADAM bol»
On December 24, 2014 judge of Medeu District Court of Almaty A. Abisheva has satisfied a suit of Department of Internal Policy of Almaty on closure of magazine “ADAM bol” and its Internet-version in full volume.
The magazine was charged with propaganda and agitation of war. Specialists of Department of Internal Policy defined indicia of a crime in the article “Kazakhstan's people on a foreign war” which was published in the newspaper “ADAM bol” on August 29, 2014. There was an interview with human rights defender from Kazakhstan Aidos Sadykov.
This judgment, concerning closure of magazine"ADAM bol" in opinion of its lawyers and some human right activists, it was awarded with major breaches of the law. Some international and established organizations have expressed their disagreement concerning this situation around editorial staff of magazine "ADAM bol". The editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva and members of the Board of Trustees have applied for President of the Republic of Kazakhstan and Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan. 

On January 12, 2015 at 12.00 a.m. editor-in-chief of magazine "ADAM bol" (in particularly, it was closed, according to awarded judgment) Guljan Ergalieva held an arrangement "Promendae with President" on the Arbat in Almaty. She held in her hands a portrait of President of the Republic N.A. Nazarbaev labelled with logo "ADAM bol" together with journalists, public figures and simply readers of magazine "ADAM bol" promenaded the Arbat and explained reasons and idea of arrangement-suspension of prosecution of magazine with regard to her and editorial staff. 

This arrangement involved over two dozens of supporters of the independent edition;they affixed their signatures on the reverse side of portrait of Nazarbaev. The portrait with signatures was sent to Aqorda (“The White Horde”) Presidential Palace in Astana.
On January 12, 2015 lawyers of magazine "ADAM bol" have made an appeal to City Court of Almaty. The editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva, journalists and their adherents hoped, that the second court instance would study all materials of case in details and passed justified and fair rule.

On January 19, 2015 editor-in-chief of magazine “ADAM bol” Guljan Ergalieva has gone on indefinite hunger-strike. The indefinite hunger-strike was connected with ignorance of state authority and prosecutor's office towards appeals and statements of an international organizations, human rights defenders; they asked to provide objective consideration of case at the suit of Department of Internal Policy (Almaty) and unjustified abuse of power with regard to owner of magazine, LLP “ADAMDAR” (“PEOPLE”).
The point at issue is trials at the suit of clergyman E. Amre about protection of honour and dignity which is filed against owner of magazine. The court of cassation has increased tenfold amount of compensation of moral damage of E. Amre; owner of magazine "ADAMbol" should recover KZT5000000 for him.
In December, court bailiff of Department on Execution of Judicial Acts did not notify editorial staff about seizure on movable and real property of director of LLP and his wife in their absence. It was grave violation of existing norms of legislation, according to them natural entity has not been responsible for material obligations of the legal entity.
The state power of Kazakhstan created the abnormal situation around magazine “ADAM bol” and its owner; it has gone beyond all bounds of law, common sense and transform into cynical and honest reprisal against our edition, infringement of the civil rights and abasement of human dignity of members of our editorial staff.
On January 26, 2015 the staff office of requests support for editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva has made and spread an appeal to President of the Republic of Kazakhstan N.A. Nazarbaev, Chairman of the Senate of Parliament of the Republic of Kazakhstan,K. J. Tokaev,Chairman of the Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan, K.K. Dzhakupov,Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan A.Daulbaev and Chairman of the Supreme Court of the Republic of Kazakhstan K. Mami.

The state authority of Kazakhstan should immediately react on her appeal, found republican interdepartmental commission. This commision should in details investigate matters of reprisal against new independent edition and its creators.

This appeal was signed by:

Tamara Kaleyeva, Rozlana Taukina, Galym Ageleuov, Marzhan Aspandiyarova, Ramaza Esergepov, Amirzhan Kosanov, Rysbek Sarsenbaiuly, Andrei Sviridov and Bakhytzhan Toregozhina.

IV. Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 

1. Criminal prosecutions
January, 12
Tatiyanna Shevtsova-Valova (Almaty)
Eleven Internet-users of social networks have filed a suit against inhabitant of Almaty Tatiyana Shevtsova-Valova. She was charged with incitement of national enmity under article 164 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan which provided the punishment of deprivation of liberty up to seven years. According to information of eleven Internet-users of social networks Tatiyana Shevtsova-Valova repeatedly placed posts which offenced citizens on ethnic grounds. On January 12, 2015 there was preliminary court hearing in Alatau District Court.

Journalists failed to attend this trial; they were informed, that first of all it was necessary to take testimony of plaintiffs and defendant and, then trial would be continued as usual. After taking of testimonies of plaintiffs, they should wait in the corridor, while presided judge would take testimony of defendant. But, trial would not be continued. After trial, Tatiyana Shevtsova-Valova informed journalists, that she did not write any materials of posts which incited national enmity.

January, 15
Ersen Iskakov (Akmolinskaya oblast)
Musagali Duambekov, public defender (Astana)
On January 15, 2015 Tselinograd City Court of Akmola Oblast has acquitted an inhabitant of Astana Ersen Iskakov under article 129 “Slander” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The private prosecutor Bakhyt Mukashev thought, that in 2013 Ersen Iskakov has filed civil suit on challenging of borrow agreement to businessmen Bakhyt and Salamat Mukashevs spread misleading information on their participation in kidnapping of Iskakov's son, his beating and tortures; engagement in entrepreneurial activity as part of organized criminal group.
According to descriptive part of the sentence ”exercise of right of access to court, in order to protect his rights and interests in civil and law order and mention of information in suit which in opinion of plaintiff took a place; they could not be regarded as spread of misleading and libelous information”. The Judge of Tselinograd District Court M. Moldageldin has acquitted Ersen Iskakov for lack of corpus delicti in his actions.
It was extreme important trial, because during civil proceeding public defender, president of public foundation “National Anti-Corruption Committee” Musagali Duambekov represented the interests of Ersen Iskakov and his son Alibek. In January and February, 2014 these decisions came into effect; some articles “Octopus” about this case were posted on the website www.insiderman.kz.
Later, these information materials became a charge of M. Duambekov with slander. Bakhyt and Salamat Mukashevs stated, that M. Duambekov in his materials spread slanderous information on their participation in kidnapping of Alibek Iskakov. 
On May 13, 2014 District Court № 2 (Almatinsk District, Astana) has convicted M. Duambekov. The President of Public Foundation "National Anti-Corruption Committee" Musagali Duambekov was sentenced to one year of restriction of liberty. On July 11, 2014 Board of Appeals has upheld sentence.
At the present time, M. Duambekov appeals against conviction and rule of board of appeals in cassational instance. The proceeding was suspended, prior to passing of sentence with regard to information source of disputable publications Ersen Iskakov.
January, 26
KazNET

On January 09, 2015 social networks posted the following information on Ex-Minister of Defense of the Republic of Kazakhstan Serik Akhmetov, who was grounded, he committed a suicide.
On January 10, 2015 these rumors were disposed in the Department of Affairs of Civil Service and Corruption Control (Karaganda Oblast). Its officers informed, about control over this fact “dissemination of misleading information”. With regard to persons, who disseminated misleading information in social networks, measures would be taken, up to prosecution”.
On January 26, 2015 officers of Press Service of Department of Internal Affairs (Zhambyl Oblast) informed a correspondent of press agency “Tengrinews”, that on this fact, a nineteen-years-old man, who lived in the village Kogershin was detained; he gave a confession. He was charged under article 274 “Dissemination of Misleading Information” of Criminal Code of the Republic of Information. 
January, 15
All Media Outlets

In November, 2014 Kazakhstan's media outlets informed, that terrorist organization     Islamic State of Iraq and the Levant disseminated and posted a video in Internet. A boy from Kazakhstan shot two “Russian spies”, one of them has been a citizen of the Republic of Kazakhstan.
On January 15 Press Servise of Committee of National Security of the Republic of Kazakhstan rebutting this information, it reminded about criminal liability for dissemination of misleading information (under article 274 of Criminal Code of the Republic of Information). 
The Press Servise of Committee of National Security of the Republic of Kazakhstan highly recommended to Kazakhstan's media outlets “manage to reprinting (republication) and links to comments and materials from unofficial foreign information sources carefully”.  
2. Civil prosecutions 
1.1. Suits 
January, 03
Bayan Sarsembina, «Zhas Alash» (Aktobe)
Zharkynbek Kenesbaev, (an inhabitant of Aktobe oblast)
The Court of Aktobe has considered a suit about protection of honour and dignity of   resident of Aktobe oblast Lyazzat Ospanova. She filed a suit against editorial staff of newspaper«Zhas Alash» (Aktobe), correspondent Bayan Sarsembina and an inhabitant of Aktobe oblast Zharkynbek Kenesbaev. The charges originated from article “Financial policemen went beyond all bounds” which was published in the newspaper«Zhas Alash» (Aktobe) on June 17, 2013. The plaintiff stated, that defendants disseminated inaccurate and discredited her information, that resident of the village Ushkuduk L. Ospanova        scoured akim (governor) of Ushkuduk rural district, concerning legalization of land parcel and spun money to him. The judgment acknowledged inaccuracy of this information which awarded with regard to akim (governor), who was charged with bribe.
On June 11, 2014 L. Ospanova has sent demand on publication of a disclaimer of inaccuarate information to the editorial office; on July 15, 2014 editorial staff of newspaper         «Zhas Alash» (Aktobe) has satisfied this demand.  

In August, 2014 L. Ospanova has filed a suit to court. She demanded to admit disseminated information with regard to her as discredited and inaccurate ones; court should impose on Zharkynbek Kenesbaev to make an apology publicly over newspaper and defendants should recover KZT1000000 (1USD=185.20) as moral damage compensation.
January, 20
Olga Voronko, «Nasha Zhizn» (Pavlodar)
Nick Nosov (Pavlodar)
Pavlodar Oblast Court has completed consideration of appeal petition of State Institution “Prosecutor's Office of Pavlodar Oblast” concerning decision of Pavlodar City Court on dismissal of suit of Prosecutor's Office which was filed against correspondent of newspaper «Nasha Zhizn» (Pavlodar)Olga Voronko and inhabitant of Pavlodar Nick Nosov. 

We would like to remind you that charges originated from article “For own language in reply” by Olga Voronko which was published in the newspaper«Nasha Zhizn» on April 25, 2013. There was information on inhabitant of Pavlodar Nick Nosov, who struggled against  illegal and spontaneous auto stop place in his yard. Nick Nosov has filed and sent some complaints with Prosecutor's Office and statement from Department of Internal Affairs, according to this document organizer of auto stop place was registered with the           department of struggle with extremism. Prosecutor's Office has ignored it. He decided, that this ignorance has been extremism supporting assistance. Representatives of Oblast Prosecutor's Office in July, 2013 have filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against editorial staff of the newspaper«Nasha Zhizn» (Pavlodar), journalist Olga Voronko and inhabitant of Pavlodar Nick Nosov. In December, 2013 court has dismissed suit, because opinions, presumptions have not been cognizable by the court because freedom of viewes, opinions and convictions has been absolute and inalienable right of the human being, guranteed by article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan.
The General Prosecutor's Office has disagreed with judgment, it has taken an appeal in January of 2014, where its officers asked to falsify judgment of city court and satisfy their complaint of admittance of spread information, discredited business reputation of state body and impose on defendants publication of disclaimer.
Studied materials of case, listened arguments of the parties, on July 21, 2014 Board of Appeals of Pavlodar Oblast Court has concluded: court of the first instance accurately concluded, that opinions, presumptions have not been cognizable by the court. Also, it imposed State Institution“Prosecutor's Office of Pavlodar Oblast” to advance expenses, in order to conduct expertise.
The plaintiff demanded to acknowledge discredited and falsified information which was spread with regard to him. He asked court to impose defendants on publication of a disclaimer. K. Serikpaev did not demand compensation of moral damage. 
January, 29
LLP «Kompaniya Finist» (Pavlodar)
The staff of Pavlodar State University of S. Toraigyrov has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against LLP «Kompaniya Finist» (Pavlodar) – owner of information Internet-resource  pavon.kz to the Specialized Interdistrict Economic Court (Pavlodar oblast).
The charges originated from information which was posted on the website www.pavon.kz on November 06, 2014. Students of Pavlodar State University of S. Toraigyrov collected signatures, concerning renaming of Pavlodar into Kimak in willy-nilly. The plaintiff thought, that there was inaccurate information which discredited business reputation of Pavlodar State University of S. Toraigyrov. The asked court to impose defendant on recovery of KZT40000000 (1USD=185,20) as moral damage compensation in favour of staff of university. 
On January 29, 2015 court has made a decision; it has recognized disputable information as inaacurate one and dismissed recovery of moral damage, because legal entity could not suffer emotional and moral suffering. 

January, 09
LLP «ADAMDAR» (Almaty)

On January 09, 2015 an officer of Depatment on Execution of Judicial Acts (Almaty) Rinat Nurseitov has visited editorial office of magazine "ADAM bol", in order to fulfill judgment, concerning recovery of KZT5000000 (1USD= 183.05) as moral damage compensation at the suit of clergyman Ersin Amre.

On November 20, 2014 publication of magazine "ADAM bol" was suspended; on December 25, 2014 it was closed, according to awarded judgment. The editorial staff had no enough money. The editor-in-chief Ayan Sharipbaev has received a notice; he should recover the amount in full volume, otherwise he would be charged under article 362 "Failure to comply with a court verdict, court decision or another judicial act" of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.

The editorial staff of magazine "ADAM bol" appealed to their readers and supporters for involvement in arrangement of contributions, in order to fulfill judgment; they believed, that it was just another political put-up job against independent edition. 
We bwould like to remind you, that on September 05, 2014 Medeu District Court has awarded judgment at the suit of assistant of mosque imam “Imangali” in Atyrau Ersyn Amre which was filed against owner of magazine “ADAM bol”-LLP “ADAMDAR” (“PEOPLE”) about protection of honour, dignity and business reputation; acknowledge of discredited information in the article “Kazakhstan Front of Syrian War” (№7 dated February 21, 2014). The article had following information, that Ersyn Amre has been one of the supporters of  khabashits in Kazakhstan and received marching orders from abroad; the article had also, photos without his consent and in his opinion, offenced signatures to them. 
The court has imposed defendant on recovery of KZT2,5 millions (1USD=185.02) as moral damage compensation and publication of a disclaimer. 
On October 27, 2014 Appeals Instance of Almaty City Court has partially changed decision of Medeu District Court (Almaty) decreased amount of recovery of moral damage to KZT five hundred and thousand.

On November 26, 2014 court of cassation has increased tenfold amount of compensation of moral damage of E. Amre; owner of magazine "ADAMbol" should recover KZT5000000 for him.
January, 29
LLP «ADAMDAR» (Almaty)
The Director of LLP «ADAMDAR» (“PEOPLE”), Owner of Magazine “ADAM bol” Ayan Sharipbaev has filed a complaint with Medeu District Court of Almaty. It was connected with actions of officer of the court of Department on Execution of Judicial Acts (Almaty) Rinat Nurpeisov.
The fact is that on January 14, 2015 after receiving of notification, concerning recovery of KZT5000000 (1USD=185.05) as moral damage compensation in favour of clergyman Ersyn Amre, director of LLP found out, that officer of the court R. Nurpeisov has seized movable and real property of A.Sharipbaev and his wife, they owned private property on a freehold basis. In December, 2014 officer of the court has made a rule on temporary restrictions on exit of Sharipbaev from the Republic of Kazakhstan, on January 09, 2015 – rule on ban to make some actions with property, where natural entity A. Sharipbaev was mentioned as debtor. 
As described in suit of director of LLP, according to law “On Enforcement Proceedings”, court bailiff, first of all had to check company accounts, distrain and sell the property of LLP, but R. Nurpeisov did not make. Rights of third persons were also, prejudiced; they have not been parties of execution proceeding. 

On January 29, 2015 court has dismissed a complaint of director of LLP “ADAMDAR” (“PEOPLE”) Ayan Sharipbaev. 
January, 06
Irene Moskovka, «Vremya» (“Time”) (Karaganda)
The Board of Appeals of Karaganda Oblast Court has partially changed judgment of court № 2 of Kazybek bi district (Karaganda) which was passed at the suit of protection about honour, dignity and business reputation of former Deputy for Akim (Karaganda) Aidar Telgarin which was filed against editorial staff of newspaper «Vremya» (“Time”) (Karaganda) and journalist Irene Moskovka. 
The charges originated from article "Innocent until proven guilty" about corruption offences of an official which was published in the newspaper "Vremya" ("Time") on June 19, 2014. The article was written and based on documents of pre-investigation check of financial policemen of Karaganda and solution of Disciplinary Council. In her article, journalist used some metaphors, plaintiff held them scorn. Aidar Telgarin demanded to remove an article from website of newspaper, publish a disclaimer, apologize to him and recover KZT5000000 (1USD=180.87) as compensation of moral damage.

The court concluded, that this article of defendants discredited honour, dignity and business reputation of Aidar Telgarin, who in the future would can indicate his willingness, in order to enter into civil service again or commercial entity, where prospective employer would have adverse opinion of him, based on this article. Aidar Telgarin had moral sufferings because of publication of misleading and dicrediting article towards him. 

We would like to remind you, that legislation of Kazakhstan does not stipulate publication of remission in media, concerning cases over protection of honour, dignity and business reputation. Defendants intended to falsify a judgment in superior body.

January, 08
Roman Levin, LLP «Izdatelstvo Vremya» (Almaty)
The Board of Appeals of Almaty City Court has partially changed judgment of Zhetysu District Court which was passed at the suit about protection of honour and dignity. The inhabitant of Almaty Rumilyam Khodzhaeva has filed a suit about protection of honour and compensation of moral damage against editorial staff of newspaper “Vremya” (“Time”) and journalist Roman Levin. 
The inhabitant of Almaty Rumilyam Khodzhaeva has filed a suit about protection of honour and compensation of moral damage against editorial staff of newspaper “Vremya” (“Time”) and journalist Roman Levin. The charges originated from article “Will investigative procedure and court overturn” where in plaintiff's opinion, false and discrediting information was disseminated. Also, Rumilyam Khodzhaeva thought, that defendants in violation of article 145 “Right to a picture” of Civil Code of the Republic of Kazakhstan, they used her photo without permission; they placed her photo near with photo of imprisoned person, who has been swindler. Rumilyam Khodzhaeva has asked court to impose editorial staff on publication of disclaimer of information which discrediting her and recover KZT170000000 (1USD=180.87) (from newspaper KZT100000000 and from journalist KZT70000000). 

Studying case materials, listened arguments of the parties district court has concluded and satisfied demands of R. Khodzhaeva partially on October 10, 2014. Within a month editorial staff should publish a disclaimer of false information which discrediting plaintiff after entry of legal decision into legal force. Except for it, newspaper and journalist should recover KZT250000 as compensation of moral damage for R. Khodzhaeva. 
On January 08, 2015 appellate instance has vacated a judgment of district court, concerning acknowledge of disputable, discredited and falsified information and publication of their disclaimer, passing decision on dismissal in satisfaction of these demands. 

Also, it has decreased amount of compensation of moral damage for publication of picture R.Khodzhaeva without her consent to KZT200000 (1USD=185.05). This amount should be recovered solidarily by defendants. 
January, 20
Rysty Kurganova, (an inhabitant of Pavlodar)
On January 20, 2015 Pavlodar City Court has dismissed a suit of Head of State Institution “Department of Development of Languages” (Pavlodar Oblast) Kabzhan Edilbai. He has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against inhabitant of Pavlodar, pensioner Rysty Kurganova.The plaintiff demanded to acknowledge  misrepresentations which discredited his honour and dignity and that he violated regime of working time, used staff transport to conduct personal business and etc, spread in the artcle    “We would like to rest, how they work” which was published in the newspaper«Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar) on May 28, 2014. the editorial staff of newspaper was taken to court as third person. At the end of October Pavlodar City Court has considered a suit about protection of honour and dignity. The Head of State Institution “Department of Development of Languages” (Pavlodar Oblast) Kabzhan Edilbai has filed a suit against inhabitant of Pavlodar Rysty Kurganova.We would like to remind you, that K. Edilbai has filed a suit after publication of article “We would like to rest, how they work” which was published in the newspaper«Gorodskaya Nedelya» (Pavlodar) on May 28, 2014. It was an open letter of R. Kurganova which was sent and addressed to oblast akim (governor), where she asked to draw his attention to activity of officials who received their salary from allowances of taxpayers. The inhabitant of Pavlodar Rysty Kurganova told about her neighbour. She thought, that he has been unemployed person, but Kurganova knew from news, he held a post in one of the departments of akimat (district administration).
K. Edilbai thought, that newspaper spread information which discredited his honour and dignity, because editorial staff has submitted his position, surname and patronymic to oblast akimat (district administration).
The editorial staff has expressed its disagreement, related to complaint. This article had no any name of official, his address and place of employment. Upon a request of akimat (district administration) which reacted on this publication, it provided background of author of letter (Rysty Kurganova). Except for it, head of akim's administration sent response on publication to the editorial office. There was a conduction of internal control; it did not acknowledge facts of R. Kurganova. This response of akimat (district administration) was published in the newspaper«Gorodskaya Nedelya» without mention of personal data of the state official.
January, 23
Talgat Umarov, «Uralskaya Nedelya» (“Ural's Week”) (Uralsk)
On January 23, 2015 Board of Appeals of  West Kazakhstan Oblast Court has upheld judgment of court № 2 (Uralsk). The Deputy of Maslikhat (Local Representative Body) of West Kazakhstan Oblast Alibek Satbaev has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against LLP “Zhurnalistkaya Initsiativa”, journalist of newspaper   «Uralskaya Nedelya» (“Ural's Week”) (Uralsk)Talgat Umarov and lawyer Abzal Kuspanov.
The charges originated from article "Daughter works in court, son works in prosecutor's office" which was published in the newspaper "Uralskaya Nedelya" ("Ural's Week")on April 17, 2014. There was information on coverage of trial on case over theft of KZT15000000 (1USD=182.35) in Oblast Department of Land Relations. This article had the following words of lawyer Abzal Kuspanov of one of the accused persons, who said them during trial. The investigation made attempts, that main suspect Alibek Satbaev escaped liability because of his influential children who worked in court and prosecutor's office. 

In his suit,  Deputy of Maslikhat (Local Representative Body) of West Kazakhstan Oblast Alibek Satbaev noted: "All suspicions of my guilt feed upon words of lawyer Abzal Kuspanov and your conclusions, but not upon materials of criminal case. But, this article is assertative and categorical; it has a serious negative impact on my honour, dignity and business reputation and also on honour and dignity of my children (it means daughter and son). He asked court to impose defendants on publication of disclaimer and recovery of KZT5000000 (1USD=182.35) as moral damage compensation".

The court of first instance has partially satisfied suit; it has imposed defendants on publication of disclaimer recovery of KZT300000 (1USD=185.02) solidarily as moral damage compensation. 
January, 08
Michael Kozachkov, «Vremya» (“Time”) (Almaty)
On January 08, 2015 editorial staff of the newspaper«Vremya» (“Time”) (Almaty) abided court decision, it published a disclaimer of misrepresentations, spread in the article. 

The charges originated from article “There is nothing sacred”. Piligrims from Tajikistan desired to visit Mecca with the help of touristic firm from Kazakhstan; but they failed to do it and unfortunately, they lost their shirt” (newspaper «Vremya”, published on December 13, 2012). In his material journalist used the interview of the Director of Touristic Firm “Tadzh-Tur” S. Rasulov, who told that D. Baskhozhayev (in past he was director of Kazakhstan's touristic firm “R.A. Mina-Tur”) did not fulfill contractual obligations, connected with conduction of travel to Mecca, concluded between their firms.

Daulet Baskhozhayev thought that there was a dissemination of misleading information which discredited his honour, dignity and business reputation. Defendants should publish a disclaimer and remove this article from website.
At the beginning of 2013 D. Baskhozhaev has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against author of publication Michael Kozachkov and editorial staff of newspaper «Vremya» (“Time”) (Almaty) to Zhetysu District Court of Almaty. D. Baskhozhaev has demanded, that defendants should publish a disclaimer of discredited information, remove this article from website and recover KZT10000000 (1USD=185.05) as moral damage compensation. 
In April, 2013 district court has dismissed a suit, because disputable phrases have been     only subjective opinion of S. Rasulov, but not opinion of defendants; newspaper' article had only a statement (an interview) of S. Rasulov. Neither newspaper, nor journalist could be responsible for their dissemination. In June, 2013 appellative instance has upheld decision of Almaty City Court.
Then, Daulet Baskhozhaev has filed a suit to Medeu District Court. There was a suit on acknowledge of representations in article; it was filed against source of disputable statements Saifullo Rasulov. On December 20, 2013 suit was satisfied. The judgment came into effect.
In May, 2014 Daulet Baskhozhaev has again filed a suit to Zhetysu District Court of Almaty  about protection of honour, dignity, business reputation and recovery of KZT10000000 as moral damage compensation. On July 02, 2014 court has dismissed a suit. 

On September 18, 2014 Board of Appeals of Almaty City Court has partially changed this decision; it imposed defendants on publication of a disclaimer of discredited information and remove disputable article from website of newspaper.
On December 23, 2014 Cassation Board has upheld decree of appellate instance.
January, 21
Zhanna Zueva, «Novaya» (Stepnogorsk, Akmolinskaya oblast)
Akmolinsk Oblast Court has considered complaint of resident of Astana Igor Mironchuk. It was connected with judgment of Stepnogorsk City Court which was passed by his suit about protection of honour, dignity and business reputation. This suit was filed against editorial staff of newspaper «Novaya», media owner, SP G.A. Gavrina and correspondent Zhanna Zueva.
The inhabitant of Astana Igor Mironchuk has filed a suit about protection of business reputation and recovery of moral damage against editorial staff of newspaper«Novaya» (Stepnogorsk, Akmola oblast) and correspondent Zhanna Zuyeva to Stepnogorsk City Court. The charges originated from article “Why is hunting for hunters”, dated 28 February, 2013. There was information on situation around society of hunters and fishmen of Astana (in particularly, it had no any director), whom all divisions were taken orders of Akmola oblast. One of the pretenders to post of chairman of society I. Mironchuk thought, that in article journalist disseminated misleading information, discredited his honour and dignity.  Defendants should publish a disclaimer of discredited information and recovery of KZT15000000 as moral damage compensation.
On October 08, 2014 city court has dismissed a suit. 

The plaintiff disagreed with passed judgment, he made an appeal to oblast court.
On January 21, 2015 Board of Appeals has changed decision of court of the first instance. The disputable fragments of publication contradicted the reality and tainted business reputation of plaintiff.
Defendants should publish resolutative part of appellate resolution as disclaimer;owner of newspaper «Novaya», editorial staff and journalist KZT75000 (1USD=185.05) solidarily as moral damage compensation; they should also, reimburse representational expenses in the amount of KZT 150000.
January, 08
Ainur Balakeshova, Erlan Dzhetenov, «Vecherniya Karaganda» (Karaganda)
The Board of Appeals of Karaganda Oblast Court has upheld judgment of District Court  № 2 Kazybek bi (Karaganda). It was passed on November 12, 2014 at the suit of protection of right to a picture of Aizada Baisarina which filed against newspaper«Vecherniya Karaganda» (Karaganda), its editor-in-chief Erlan Dzhetenov and journalist of this newspaper Ainur Balakeshova. 
District Court № 2 of Kazybek Bi District (Karaganda) has partially satisfied a suit of Aizada Baisarina which was filed against newspaper«Vecherniya Karaganda» (Karaganda), its editor-in-chief Erlan Dzhetenov and journalist of this edition Ainur Balakeshova.
We would like to remind you, that charges originated  from article “Explosive cafe” by Ainur Balakeshova which was published in the newspaper «Vecherniya Karaganda» (Karaganda) on January 29, 2014. There was information on emergency situation towards gas balloon explosion. This article had a photo; this photo was given to journalist by Diana Okubaeva (in particular, she had been one of the visitors of cafe). There were Diana Okubaeva, her son and little sister Aizada Baisarina; they have been there five minutes before expolsion. Aizada Baisarina said, that as a result of spread of misleading information she was turned to ridicule from her friends, course mates; offensed by students of university (in particularly, it was a place, where she learned). Aizada Baisarina demanded KZT500000 (1USD=184.45) for illegal use of her photo.
On a trial, journalist explained, that she received a photo from sister of plaintiff Diana by email. A. Balakeshova thought, that Diana should be responsible for faithfulness and parity of illustrated on the photo of a person. Diana said to journalist during sending of photos, that there were she, her son and her friend. The accuracy of words of Diana did not admit of doubts, because sister of plaintiff responsed on telephone calls of scleronomic number of telephone which was registered in flat of owner of a cafe gas explosion took a place.
Defendants said, that after gas explosion, sister of plaintiff called to the editorial office and insisted on her interview; she has been an initiator of photos' publication. The editorial staff has been sured, that there was a photo of Diana with her son, prior to receiving of suit.
The court has listened arguments of the parties, considered and studied materials of case. It was a justified claim. Any journalist should control and make sure that it was an accuracy information, because uncontrolled and inaccuracy information which was disseminated over media, it would can prejudice rights and legal interests of any persons and entities.
District court has partially satisfied suit. The owner of edition and editor-in-chief should recover KZT5000 from everyone and KZT10000 (1USD=184.45) from journalist as moral damage compensation in favour of Aizada Baisarina.  
January, 26
Musagali Duambekov, public defender (Astana)
On January 26, 2015 Board of Appeals of Court (Astana) has upheld judgment which was passed by Almaty District Court at the suit of protection of honour, dignity and business reputation of businessmen Bakhyt and Salamat Mukashevs which was filed against     Chairman of Public Foundation “National Anti-Corruption Committee” Musagali Duambekov.    According to this judgment, M. Duambekov should recover KZT200000 (1USD=182.25) to every plaintiff as moral damage compensation.

We would like to remind you, that Mukshevs from the beginning demanded more KZT92000000 from public figure Musagali Duambekov, then they decreased KZT92000000 to KZT2000000.

Musagali Duambekov told about conflict situation between owners of small plant and their hired worker Alibek Iskakov. Earlier, prior to publications M. Duambekov represented the interests of A. Iskakov in civil court and won two judicial trials. Pursuant to court orders and having applied evidences of A. Iskakov, M. Duambekov wrote his articles. Bakhyt and Salamat Mukashev charged him with slander. The court has found him guilty and sentenced him to restriction of liberty, in spite of facts which showed the absence of intention of M. Duambekov, in order to spread slander.

Now, this sentence became a demand of multimillion amount from civil activist. Bakhyt and Salamat Mukashev stated, that M. Duambekov spread slander with regard to them on a global scale and inflicted damage on their business reputation, honour and dignity. 

January, 27
Bayan Saparova, «Fedorovskie Novosti» (Kostanaiskaya oblast)
On January 27, 2015 Specialized Interdistrict Economic Court (Kostanay Oblast) has upheld suit on protection of business reputation of municipal utility service “Teplocenter” under akimat (district administration) of Fedorovsk district which was filed against editorial staff of newspaper «Fedorovskie Novosti» (Kostanay Oblast). The court has made a finding, regarding pleading of release of suit, in order to complete it.
Specialized Interdistrict Economic Court (Kostanay Oblast) has considered a suit. There was an suit about protection of business reputation of municipal utility service “Teplocenter” under akimat (district administration) of Fedorovsk district which was filed against editorial staff of newspaper «Fedorovskie Novosti» (Kostanay Oblast). The charges originated from article “On winterization, veterinary science and call” by correspondent Bayan Saparova which was published on October 02, 2010. The plaintiff was unsatisfied by phrase: «We have a lot of trouble believing that on such short notice all boiler stations completed arrangement on 100%» (a statement on 100% preparation to the heating season was made by director of municipal utility service R. Khusainov during operational meeting at the end of September).
Bayan Saparova explained, that she had reasons of doubts. At the beginning of September party “Nur Otan” raided  boiler stations of the village Fedorovka together with editorial staff of newspaper. As a result of this raid one of the five boiler stations has been completed more than less, the other ones have been half finished. Except for it, according to words of inhabitants of Krasnoarmeyskaya street, their boiler station was opened twice in summer, it was locked in other days. 

January, 28
Oksana Naumova, «Uralskaya Nedelya» («Ural's Week») (West Kazakhstan's Oblast)
On January 28, 2015 court № 2 (Uralsk) has partially satisfied suit about protection of honour, dignity and business reputation of Timur Iskakov, who filed it against editorial staff of newspaper «Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast) and journalist Oksana Naumova. 

Timur Iskakov has filed a suit against editorial staff of newspaper «Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast) and journalist Oksana Naumova about protection of honour, dignity and business reputation to court № 2 (Uralsk). On December 11, 2014 court № 2 (Uralsk) has considered it.
The charges originated from article “Our ancient history” by Oksana Naumova which was published in the newspaper«Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast) on September 25, 2014. The journalist Oksana Naumova told about documents of pre-investigation check with regard to the former officers of Department of Internal Affairs. An inhabitant of Uralsk found them near trash containers and brought them to the editorial office. Naumova in her article mentioned, that apropos of this Office of Inherent Security under Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) controlled policemen, including Deputy for Chief of Directorate for Combating Organized Crime under Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) T. Iskakov.
T. Iskakov stated, that there was publication of misleading information which discredited and critisized his professional activity. He asked court to impose defendants on publication of disclaimer and recovery of KZT1000000 (1USD=184.68) from editorial staff of and journalist of newspaper as moral damage compensation.  

January, 01
LLP «Eurasia+ORT» (Almaty)

The civil activist Ermek Narymbaev has filed a suit on dispute of inaction of the state body against Committee of Informatization and Information under Ministry of Investments and Development of the Republic of Kazakhstan and LLP «Eurasia+ORT» (Almaty) to District Court № 2 of Auezov District (Almaty). He stated, that television channel “Pervyi Kanal Evrasia” (“First Channel Eurasia”) did not uphold the law “On Languages”. According to his words, in total, 20% of broadcasting of television channel was implemented in Kazakh language and 80% - in Russian language. It has crudely violated law and none prosecuted it. Also, in Narymbaev's opinion, television channel conducted aggressive information policy and propagandize war against Ukraine. E. Narymbaev asked court admit illegal inaction of Committee of Communication, Information and Informatization with regard to television channel “Pervyi Kanal Evrasia” (“First Channel Eurasia”) and admitt illegal actions of television channel. 
On December 22, 2014 district court has dismissed a suit of E. Narymbaev
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail
info@adilsoz.kz 
