[image: image1.png]



International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” 
Violations of freedom of speech in Kazakhstan in July, 2014

(Digest)
International foundation for protection of freedom of speech “Adil Soz” has conducted survey of violation in the sphere of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in Kazakhstan, in July, 2014.
There was following information:

- Servicemen of company «Galaxy group» attacked on camera man of press agency  «Tengrinews» Yuri Sjedin. 

- Trial on journalist Valeriy Surganov who was charged with slander with regard to judge Daniya Kisikova was completed by pacific settlement. 

- A businessman from Petropavlovsk asked court to impose recovery of KZT1000000 (1USD=182.00) from Galina Vorobieva for her appeal to the President of the Republic of Kazakhstan.
-The correspondent of Internet-portal «16/12» Andrey Tsukanov was sentenced to fifteen days of administrative arrest for malicious nonconformity to legal enactment or order of internal affairs officer during coverage of arrangement «Subtenant». 

In July, 2014 media outlets and citizens dealt with three suits about protection of honour, dignity and business reputation. 
One judgment was rendered. 

In general, since the start of the year media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information dealt with: 

- 13 charges with libel and slander;

- 55 pre-trial complaints on protection of honour, dignity and business reputation in the amount of KZT two hundred and ten millions and eight hundred and thousands. 
I.Changes of current legislation of freedom of expression 
July, 03 
On July 03, 2014 the President of the Republic of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev has signed Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. New Criminal Code of the Republic of Kazakhstan toughened responsibility for extremism and terrorism and also, provided criminalization of actions which promoted dissemination of radical ideologies. There was also, an introduction of new norms which were aimed at struggle against organized crime, including sphere of information tecnologies.

New code in compare with acting one had expanded causes and it maintained sanctions, like three years of deprivation of liberty for slander and exceptional protection of non-property rights of high-ranked state officials. There was an introduction of new article      «Dissemination of misleading information” which provided punishment up to ten years of deprivation of liberty for dissemination of opinions, viewes, convictions and presumptions.    

New Criminal Code will come into effect from 01 January, 2015. 
July, 05

On July 05, 2014 the President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev has signed new Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. The Akkorda informed, that this Code was aimed at renewal and upgrading of administrative and delictual legislation,      increasing of protection of citizens and interests of the state from  security incidents. New Code of Administrative Offences will come into effect from january 01, 2015.
The Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan maintained all stiff sanctions in the form of suspension and closure of media for technical delicts.   

Also, President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev has signed law “On Ammendments and Supplements into Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan, Conserning Aspects of Legislation of Administrative Offences” aimed at compliance of legislation of Kazakhstan with new Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. 
II. Breach of rights of journalists and media outlets 

1. Attacks
July, 29 
Yuri Sjedin, PA «Tengrinews» (Almaty) 
On July 29, 2014 security men and female employees of the company "Galaxy group" attacked on camera man of film crew of news agency "TengtriNews" Yuri Sjedin. 
This incident took place during shooting of fire of warehouses of the company "Galaxy group". The film crew failed to enter the warehouse and some people, who could enter the warehouse earlier, representatives of security service did not allow to leave territory of warehouses of the company "Galaxy group", they asked to give a video for them.
When Yuri Sjedin attempted to give a flash memory card to correspondent of news agency "TengtriNews" Irene Gribovskaya, security men of the company "Galaxy group" began to  suffocate him and they tried to take his video camera and flash memory card and at this time a female employee of the company "Galaxy group" bit camera man of film crew of news agency "TengtriNews" Yuri Sjedin(http://www.youtube.com/watch?v=YO0r0zbHElU).
Media representatives could disintegrate Yuri Sjedin. He intended to file a complaintwith police, concerning interference to his professional activity forcibly. 
July, 10 
Aiymtora Abdina, Television Channel «5 Channel» (Karaganda) 
The correspondent of television channel «5 Channel» (Karaganda) Aiymtora Abdina and camera man Argyn Omir filed a complaint with City Prosecutor's Office with goal to hasten investigative procedure, relating to case of their beating. They wanted, that City Prosecutor's Office would take this case under prosecutorial control.
The film crew of television channel "5 Kanal" was attacked in Karaganda. The incident took a place near restaurant "Daevachan" on Nurken Abdirov street. The film crew, reporter Aiymtora Abdina and camera man Argyn Omir attempted to make a review on plan demolition of summer cafes. The film crew was invited by inhabitants of neighbouring multistorey block building apartment house. They complained about the noise of constructive activities which were conducted under their windows. 

A 50-years-old man came up to film crew during video record. He introduced himself as owner of restaurant "Daevachan" and demanded to stop shooting. The film crew refused to fulfill his requirements; man began to push a video camera. He offered an affront to Aiymtora Abdina and then, hit her. Argyn Omir was unsatisfied by behaviour of this man, but he let drive at him with his fists. There was a fight between Argyn Omir and this man. 

Aiymtora Abdina called to police station from her mobile phone. This telephone call persuaded debaucher. Aiymtora Abdina and Argyn Omir made medical expert examination of their beatings in one of the city medical centers and they filed a complaint with police. 

2. Obstruction of legal and professional activity 
July, 07 
Andrey Tsukanov, Video portal «16/12» (Almaty) 
In the evening on July 07, 2014 journalist of video-portal 16/12 Andrey Tsukanov was detained sent to the Department of Internal Affairs (Almalinsk district, Almaty). He said, that policemen obstructed his professional activity, beat him and took his videocamera by force.

Andrey Tsukanov told, that he covered actions of policemen towards women (in particularly, they dispersed them), who rented out flats daily on crossing of Abylai Khan prospect and Tole bi street. Andrey Tsukanov said, that policemen damaged his videocamera and one of the policemen, who held the rank of lieutenant began to strangle him.

-The street walkers saw policemen dealt cruelly with women and attacked me. A young couple passed by, fellow began to shoot it on his mobile phone. Policemen plucked him to the park and beat him,-says Andrey Tsukanov.  

Andrey Tsukanov and these women were sent to Almalinsk District Department of Internal Affairs. Andrey Tsukanov said, that  one of the policemen, who held the rank of lieutenant spat at him, dishonored him, slapped in his face and threatened imprisonment for obstruction to police officers. 

-I was searched; policemen sued flash memory card. They removed detention files from videocamera. Then, I was released. They took a videocamera, certificate of identity and press card of journalist; policemen called him in for questioning, but they did not inform about accurate time, said Andrey Tsukanov.

He intended to verify battery-induced injuries and file a complaint to the Public Prosecution Office and Internal Security Directorate of the Department of Internal Affairs of Almaty. 

July, 04 
Alisa Duvaeva, Marat Odinaev, Television Channel «TVK» (Shymkent)
The film crew of television channel«TVK» (Shymkent), correspondent Alisa Duvaeva and camera man Marat Odinaev have attended markets “Bekzhan” and “Barys”  these markets were placed near each other. They made a review on competitorship of these two markets. Guardsmen of the market “Bekzhan” saw a film crew, they asked them to shoot them and market. Otherwise, they promised to break their video camera. Marat Odinaev stopped to shoot rebellious guardsmen, but film crew continued their work.
3. Violation of labour rights of journalists 
July, 16 
Ardak Erubaeva, Indira Kereeva, «Kerek Info» (Aktobe) 
We would like to remind you that in June, management personnel of newspaper «Kerek Info» (Aktobe) upon pain of dismissal demanded, that journalists of edition Ardak Erubaeva and Indira Kereeva to check their bonuses to cash desk of editorial office which they received from akims (governors) of Aktobe and Aktobe oblast for good job (See. www.adilsoz.kz/news/premii-akimov-aktobe-i-aktyubinskoj-oblasti-postavili-zhurnalistov-kerek-info-pered-ugrozoj-uvolneniya/

 HYPERLINK "http://www.adilsoz.kz/news/premii-akimov-aktobe-i-aktyubinskoj-oblasti-postavili-zhurnalistov-kerek-info-pered-ugrozoj-uvolneniya/).This"
). There was an active discussion of situation in social networks and among journalists and media outlets. 
The correspondent of foundation “Adil Soz” informed about pressure upon Ardak Erubaeva and Indira Kereeva on the side of management personnel after that. They said, that management personnel demanded to provide explanatory notes, related to materials which were published earlier and they were transferred to lower position and their salary was  reduced by 50%.
The editor-in-chief of newspaper Samal Abdrakhmanova explained to correspondents of newspaper “Diapasone”, that they were crimped and scaled down for breaches and    neglectful attitude to duties. According to her words because of incompetence of Ardak and Indira, founder of newspaper proposed to give back their awards to the other journalists, who performed work in good faith.  

Later, Ardak Erubaeva has told to the staff of foundation “Adil Soz”, that on pages of newspaper «Kerek Info» (Aktobe) publication of articles where she represented, like bad and incompetent worker took a place. She intended to file a suit about protection of her professional reputation.
III. Violations of right to access to information 

1. Dismissals, restrictions and violation of terms of providing of information 
In June, 2014 _11__ reports on violation of normative rules of providing of information were recorded.
July, 01 
Zlata Udovichenko, «Vremya» (“Time”) (Uralsk) 
A part of wall was collapsed during remedial works in one of the multistorey block of flats of Uralsk. Floor slab panels were cracked. Cliff dwellers said, that this house was acknowledged, like dangerous some years ago. The commission which consisted of specialists of public and housing utilities, passenger transport and automobile roads of Uralsk, construction workers and specialists of Agency of Emergency Situations; they       inspected outcomes of collapse, they concluded, that this house should be repaired. 

The correspondent of newspaper«Vremya» (“Time”) (Uralsk) Zlata Udovichenko has applied for Akimat (District Administration) of Uralsk. She asked to comment situation and explain its position; but she did not receive any reply on it.  

July, 17 
Television Company “Irbis” (Pavlodar)

On July 17, 2014 news edition of television company “Irbis” (Pavlodar) has made a letter-request which was addressed to the head of housing and public utility of passenger transport and automobile roads (Pavlodar). They asked to inform about reasons of schedule delay of preparation for heating season. But, staff has refused to give some information on this occasion. They supposedly have been very busy. 

July, 17 
Bolat Amanbaev, Television and Radio Company “Kazakhstan-Pavlodar” (Pavlodar)

The correspondent of television and radio company “Kazakhstan-Pavlodar” (Pavlodar)   Bolat Amanbaev has made and sent a letter-request to the Prosecutor's Office of Pavlodar oblast. He was interested in reasons of ignorance of supervisory body with regard to actions of policemen. They have suppressed facts of theft of cattle in one of the distict of oblast.   Representatives of press service under the Prosecutor's Office did not response on a letter-request. 
July, 20 
Dauren Khairgeldin, Television Channel “STV” (Pavlodar) 
The reporter of television channel“STV” (Pavlodar)Dauren Khairgeldin has addressed to the Press Service under Department of Internal Affairs (Pavlodar oblast). He was interested in statistic of facts of phone and Internet phreaking. But, representatives of the Press Service under Department of Internal Affairs (Pavlodar oblast) did not reply on this letter-request. 
July, 24 
Television Company “Irbis” (Pavlodar) 
On July 24, 2014 specialists of news edition of televison company“Irbis” (Pavlodar) have made and sent a letter-request to the Department of Architecture and Urban Construction (Pavlodar) and City Department of Ground Relations. They asked to inform about plans of City Akimat (District Administration), relating to the oldest Pakhomov cemetry in Pavlodar. The staff of both departments has refused to speak with journalists, they supposedly were very busy. 

July, 29 
Media Outlets (Astana)
In the mid of July, news agencies with reference to the Department of Consumers' Protection (Astana) about desease of serous menigitis among 139 inhabitants of Astana. In connection with it, media outlets of Astana applied for Ministry of Health Care of the Republic of Kazakhstan, in order to comment a situation and inform people abnout methods of protection from desease. However, info-tses.kz informed, that Ministry of Health Care of the Republic of Kazakhstan would consider written request and response on it, according to terms, stipulated by law.
July, 30 
Zaure Zhumalieva, «Liter» (Petrpavlovsk) 
Officers of Department for Economic and Corruption-Related Crime Control (Petropavlovsk, North Kazakhstan Oblast) have refused to provide information for correspondent of the newspaper «Liter» Zaure Zhumalieva. There was information on fact of detention of deputy for head of investigation under District Department of Internal Affairs (Akzharsk district). Financial policemen have explained their refusal, that press secretary of department Nurlan Zhakhin has been on vacation leave. Zaure Zhumalieva noted, that during leave it was impossible to obtain some information from officers of financial police.
July, 30 
Television Company “Irbis” (Pavlodar)
On July 30, 2014, servicemen of news edition of television company “Irbis” (Pavlodar) has made and sent a letter-request to the Department of Ground Relations. They received some complaints from inhabitants of multi-storeyed houses in Pavlodar on Mutkenov street. Inhabitants of multi-storeyed houses were unsatisfied by process of construction activity in their yard without markings. They asked to provide the following information on     parcelling out of land by city akimat (district administration) and type of specific purpose of work. In its response on it, Department of Ground Relations proposed journalists to wait fifteen days and then they would receive an answer.
July, 24 
Olga Likhogray, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
On July 18, 2014 correspondent of the weekly paper«Nasha Gazeta» (Kostanay)Olga Likhogray has made and sent a letter-request, addressed to the Acting Head of Main Office «Office of Housing and Public Utility, Passenger Transport and Automobile Roads (Kostanay)” Askar Koshekov. He should answer on six questions, related to procedure  of storm sewer system in Kostanay. On July 25, 2014 Lihogray could receive responses on five questions; article was published in the newspaper«Nasha Gazeta» (Kostanay) and dated July 24, 2014 without any these data. Except for it, there was no any information on   budding plans of the development of water flow system from streets of oblast center. 
July, 25 
Kirill Kruglov, «Kriminalnyie Novosti» (Karaganda) 
The correspondent of weekly newspaper «Kriminalnyie Novosti» (“Crminal News”) (Karaganda)Kirill Kruglov has made a review on tragic case which took a place in Temirtau   . A child was died from electric shock. The death of child was caused by bare cable which was lay outside of house. The journalist attempted to contact by telephone and receive commentary of situation from City Akim (Governor) of Temirtau Nurken Sultanov within a week. But, he failed to speak with him. His secretary said, that her chief has been out of city akimat (district administration). 

July, 30 
Eugeniya Deryabina, «Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast)
There was a session of district akimat (district administration) with participation of Akim of Shemonaikha district Amangeldy Tokhtarov on July 30, 2014 in Shemonaikha. The journalist of newspaper «Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast) Eugeniya Deryabina failed to attend this arrangement. She found out, that her surname has been out of list of the involved persons (journalists). The other media outlets from Shemonaikha attended this session. Eugeniya Deryabina believed, that she was not involved in coverage of this event because of critical and sharp materials in the newspaper«Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast) which criticized activity of state officials.
2. Groundless restrictions during dissemination of information 
July, 22 
Radio “Azattyk” (“Freedom”)(Almaty)

Residents of Almaty, Astana, Shymkent and Kokshetau informed correspondents of the edition under Radio “Azattyk” (“Freedom”)(Almaty), that on July 21, 2014 from morning, they could not open and read article “One more video of Kazakh jihadists in Syria was appeared” on the website of Radio “Azattyk” (“Freedom”)(Almaty). Readers stated, that this article (publication) was opened freely over mobile communication and special anonymizer. 
At those day, access to page of the website in Russian language was restricted in Almaty office of radio “Azattyk” (“Freedom”). Representatives of company “Kazakhtelecom” said to correspondent of radio “Azattyk” (“Freedom”), that they have not been responsible for lack of access to the separate publication. Specialists of the Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan have also, proposed, that reason probably was connected with internal technical error on the website.
However, IT-specialist Ernar Turganbayev has addressed to editorial office of radio “Azattyk” (“Freedom”), concerning restriction of access to article, he expressed his opinion, that this publication could be blocked outside, if it was connected with website, this publication was opened nowhere. 

The editorial staff of radio “Azattyk” (“Freedom”) noted, that earlier all articles (publications) with key word Eurasian Economic Union were blocked.
July, 31 
http://foren.germany.ru 

A certain Paul has addressed to blog of the Chairman of Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan Askar Zhumagaliev, concerning blocking of Internet-resource http://foren.germany.ru. In the words of Paul, this rigidly moderated forum which did not locate illegal content for Internet-users, who wanted to study German language and planned removal from Kazakhstan. The administrator of Internet-resource(in particularly, whom Paul addressed) said, that forums functioned nominally, readers of some countries regularly left tens of thousands messages there. The administrator of website proposed to Kazakhstan's Internet-user  to consult the provider about reasons of blocking.    

Askar Zhumagaliev in his response informed, that Agency did not receive any judicial decision on suspension of activity http://foren.germany.ru within the territory of the Republic of Kazakhstan; restrictive measures were not taken with regard to Internet-resource. Specialists of international foundation for protection of freedom of speech “Adil Soz” assured, that website has been out of access from standard browsers.
IV.Charges of media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression  

1. Criminal prosecutions 
July, 11 
Musagali Duambekov, website «INSIDERMAN» (Astana) 
On July 11, 2014 Board of Appeals of Court (Astana) has upheld a sentence of District Court № 2 (Almatinsk District, Astana). It was passed with regard to the President of Public Foundation “Narodnyi Antikoruptsionnyi Komitet” (“National Anti-Corruption Committee”) Musagali Duambekov on May 13, 2014.   

He was found guilty and charged with slander under article 129 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and also, was sentenced to one year of restriction of liberty (See detailed information on trial in digest “Violations of freedom of speech”. May, 2014).
We would like you remind, that there was a publication of some articles “Octopus”  (Insiderman.kz,9.01.2014 and 07.02.2014.).There were private prosecutors, in particularly, father and son Bakhyt and Salamat Mukashevs. They thought, that Musagali Duambekov disseminated misleading information on kidnapping of Alibek Iskakov, his beating and tortures with regard to him with their participation and illegal business practice as a part of organized criminal group. 

July, 04 
Valeriy Surganov, Internet-portal «INSIDERMAN» (Astana) 
Musagali Duambekov, public defender (Astana) 
There was a final trial on editor-in-chief of Internet-portal INSIDERMAN Valeriy Surganov, who was charged with slander with regard to judge Daniya Kisikova on July 04, 2014.  Valeriy Surganov agreed, that publications, related to rape case which was conducted in appeal instance by judge of Astana City Court Daniya Kisikova these publication have been of unallowable subjective nature with some false information; he asked forgiveness for her for inflicted emotional distress.
Plaintiffs informed, that they were satisfied by this forgiveness and they withdrew their suit to court on condition that all disputable publications would be removed from website and social networks. 
On April 01, 2014 Investigative Officer of the Department of Internal Affairs (Astana) V. M. Shutko has given indictment to Head of Internet-project Insiderman Valeriy Surganov. According to this document, Surganov in collusion, using linguistic methods of manipulation by the public conscence, organized criminal group with intent to slander judge Daniya Kisikova.
We would remind you that, judge Daniya Kisikova has filed a suit against Valeriy Surganov on November 22, 2013.
The charges originated from some publicatons, related to trial on rape which were posted on the website www.insiderman.kz. However, Valeriy Surganov has refused to disclose information sources and authors of publications; criminal case was opened against «unidentified persons». On November 26, 2013 according to order of investigator, Valeriy Surgan was suspected of committing of two crimes – slander with regard to a judge, obstruction of justice and procedure of pre-trial investigation. 

July, 31 
Sergey Perkhalskiy, «Vzglyad Na Sobytiya» (Karaganda) 
The Department of Internal Affairs (Karaganda) has dismissed opening of criminal case with regard to editor of newspaper«Vzglyad Na Sobytiya» (Karaganda)Sergey Perkhalskiy upon filed suit of deputies of Karaganda City Maslikhat (Local Representative Body) Tatyana Kravchenko, Adiya Alimbaeva, Kabdygali Ospanov. The case was dismissed from absence of corpus delicti.
Deputies of Karaganda City Maslikhat  (Local Representative Body) Tatyana Kravchenko, Adiya Alimbaeva, Kabdygali Ospanov charged editor of the newspaper «Vzglyad na Sobytiya» (Karaganda) Sergey Perkhalskiy with insult of the representative of authority under article 320 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and filed a complaint with Department of Internal Affairs (Karaganda). The charges originated from article “Deputies from other planet”.
This article had following information on deputative raid with goal to control work of public transport.
Deputies of Karaganda City Maslikhat (Local Representative Body) Tatyana Kravchenko, Adiya Alimbaeva, Kabdygali Ospanov disliked some extracts from article. There was some sharp information which critisized daily activity of people's deputies. 
Sergey Perkhalskiy thought, that he did not offend or humiliate them; he expressed his point of view in his article. 
The district police officer summoned him substantially. Police officers have conducted pre-investigation check. 

2. Civil prosecutions 
2.1. Suits 

July, 21 
Olga Voronko, «Nasha Zhizn» (Pavlodar) 
Nick Nosov, (inhabitant of Pavlodar) 
Pavlodar Oblast Court has completed consideration of appeal petition of State Institution “Prosecutor's Office of Pavlodar Oblast” concerning decision of Pavlodar City Court on dismissal of suit of Prosecutor's Office which was filed against correspondent of newspaper «Nasha Zhizn» (Pavlodar)Olga Voronko and inhabitant of Pavlodar Nick Nosov. 

We would like to remind you that charges originated from article “For own language in reply” by Olga Voronko which was published in the newspaper«Nasha Zhizn» on April 25, 2013. There was information on inhabitant of Pavlodar Nick Nosov, who struggled against  illegal and spontaneous auto stop place in his yard. Nick Nosov has filed and sent some complaints with Prosecutor's Office and statement from Department of Internal Affairs, according to this document organizer of auto stop place was registered with the           department of struggle with extremism. Prosecutor's Office has ignored it. He decided, that this ignorance has been extremism supporting assistance. Representatives of Oblast Prosecutor's Office in July, 2013 have filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against editorial staff of the newspaper«Nasha Zhizn» (Pavlodar), journalist Olga Voronko and inhabitant of Pavlodar Nick Nosov. In December, 2013 court has dismissed suit, because opinions, presumptions have not been cognizable by the court because freedom of viewes, opinions and convictions has been absolute and inalienable right of the human being, guranteed by article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan.   
The General Prosecutor's Office has disagreed with judgment, it has taken an appeal in January of 2014, where its officers asked to falsify judgment of city court and satisfy their complaint of admittance of spread information, discredited business reputation of state body and impose on defendants publication of disclaimer.
Studied materials of case, listened arguments of the parties, on July 21, 2014 Board of Appeals of Pavlodar Oblast Court has concluded: court of the first instance accurately concluded, that opinions, presumptions have not been cognizable by the court. Also, it imposed State Institution“Prosecutor's Office of Pavlodar Oblast” to advance expenses, in order to conduct expertise.
July, 08 
Berik Zhagiparov, website «Molodezhnaya Gazeta» (Zhezkazgan) 
The Akim (Governor) of Zhezkazgan Serik Shaydarov has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against editor of website «Molodezhnaya Gazeta» (Zhezkazgan) Berik Zhagiparov.
The charges originated from information, dated 22 May, 2014. There was a photo of akim (governor) with title: “As warm days set in Zhezkazgan is hidden from view by the numerous rubbish again. Litter-baskets are full of rubbish and none clean them.The Akim (Governor) of Zhezkazgan Serik Shaydarov has no free time, in order to clean city from rubbish. Now, it is time for spreading of tender – credit – debit” and information, dated  от dated 22 May, 2014 under title “Kickback - is a seious case”.
Serik Shaydarov thought, that Berik Zhagiparov charged him with illegal actions  unequivocably.  

The Akim (Governor) of Zhezkazgan Serik Shaydarov asked court to impose editor of website «Molodezhnaya Gazeta» (Zhezkazgan) Berik Zhagiparov to refute disputable publications; he should apologize before inhabitants of town for dissemination of information which discredited activity of Serik Shaydarov and recover KZT1000000 as moral damage compensation. 

Legal poceedings will be held in August. 
July, 23 
«Kvartal» (Petropavlovsk) 
Galina Vorobieva, (an inhabitant of Petropavlovsk) 
The inhabitant of Petropavlovsk, businessman Alexander Minkin has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against pensioner Galina Vorobieva to court № 2 of Petropavlovsk. It was connected with material (article) which was published three years ago. He thought, that in an open letter which was addressed to the President of the Republic of Kazakhstan and article “Privacy” («Kvartal», 31.03.2011) which was written with the help of this letter Galina Vorobieva has spread misrepresentations. In her letter, she informed, that businessman illegally bulit on a shop to a residential house and judge specially delayed trials, that Minkin could make succesfully necessary documents, in order to legalize constructions. 
Alexander Minkin thought, that spread information violated his rights and interests and he asked court to impose on Galina Vorobieva recovery of KZT1000000 (1USD=182.37) as moral damage compensation. There were no any demands on admittance of inaccurate information and publication of disclaimer in the suit. 

Galina Vorobieva did not acknowledge claim, she said about usage of her constitutional right during writing open letter to the President of Kazakhstan, in 2011. she has not been responsible for article which editorial staff made and published in the newspaper «Kvartal».  The letter and article had truth and accurate information, according to words of pensioner Galina Vorobieva.
There was a trial on this publication in 2011. A. Minkin has filed a suit against newspaper, G. Vorobieva was taken to trial as third person. Then, court has imposed newspaper and its owner on publication of disclaimer of information in the article “Privacy”. The newspaper «Kvartal» has fulfilled court decision. 

On July 23, 2014 court has made a rule, in order to take editorial staff of the newspaper«Kvartal» and owner of edition LLP «Mass Media» as third persons. 
2.2. Pre-trial complaints 
July, 01 
Zaure Zhumalieva, «Liter» (Petropavlovsk)

There was a publication of article “Order in the amount of KZT500000 for legal training was recked in North Kazakhstan oblast” by Zaure Zhumalieva in the newspaper «Liter» (Petropavlovsk) on June 22, 2014. This article was based on materials of session which was held in Prosecutor's Office of North Kazakhstan Oblast. Prosecutor's Office of North Kazakhstan Oblast detected violations after control of project implementation within the framework of state order, related to training for employees of enterprises dedicated to labour legislation.
After publication of material (article), Head of Department for Control and Social Protection, Project Coordinator of General Education Zhanakhmet Tatscegulov asked to refute title of article. He explained, that this project was not failed and it was possible to recover errors.
The editorial staff did not publish a disclaimer. There was a publication of one more information for continuation of theme with explanations of Zhanakhmet Tatscegulov. 
July, 14 
Askar Aktleuov, «Adil Soz» (Almaty)
The article “Journalists of newspaper "Kerek Info" have been upon pain of dismissal after ceremony of awards of akims (governors) of Aktobe and Aktobe oblast” was posted on the website of international foundation for protection of freedom of speech “Adil Soz” on July 08, 2014. The staff of newspaper demanded, that journalists of newspaper demanded, that journalists Ardak Erubaeva and Indira Kereeva they had to check their bonuses to cash desk of editorial office which they received from akims (governors) of Aktobe and Aktobe oblast for a good job. 

After that, this information with reference to foundation “Adil Soz” took a place in other media, editorial staff of newspaper "Kerek Info" informed journalist in Aktobe Askar Aktleuov about their intention, in order to file a suit about protection of business reputation against foundation “Adil Soz” to court. The editor-in-chief of newspaper "Kerek Info"  Samal Abdrakhmanova thought, that there was information which did not correspond with reality and fouled reputation of newspaper; she did not speak, that journalists who received award from akims (governors) of Aktobe and Aktobe oblast, they would be under control of the editorial staff.
The staff of international foundation for protection of freedom of speech “Adil Soz” did not receive pre-trial complaint from editorial staff of the newspaper"Kerek Info". 
July, 29 
BNews.kz (Almaty) 
The refutation was posted on website of press agency BNews.kz (Almaty) on July 29, 2014. it was connected with publication “Supreme Court has regulated dispute between JSC “Investment Foundation of Kazakhstan” and “Global Ecological Group Almaty” (BNews.kz, 10.07.2014.). 

The LLP “Almaty International Logistics Park” (AILP) has made pre-trial complaint, concerning this publication; it addressed to the editorial staff. The General Director of Group of Companies AILP Nick Kashirin said the following information. The journalist and also, JSC “Investment Foundation of Kazakhstan” which quickly duplicated article on its website, probably they hurried with conclusion, that problem, concerning tender of JSC “Investment Foundation of Kazakhstan” was solved. It was necessary to go through official channels of Supreme Court of the Republic of Kazakhstan. If they did not achieve fair consideration of case in Kazakhstan's legal sphere, rather Kazakhstan and Russian cooperation management enterprise, they intended to apply for Interstate Court of CIS-countries, Eurasian Court and also, International Court.
The editorial staff of press agency has apologized to AILP group for rapid and inaccurate disclosure of information. 

3. Administrative 
July, 11 
Andrey Tsukanov, Video Portal «16/12» (Almaty) 
On July 11, 2014 Specialized Interdistrict Administrative Court of Almaty has pleaded guilty correspondent of video portal«16/12» (Almaty) Andrey Tsukanov to Malignant disobedience of a lawful order or demand, as well as an insult or threat of violence against an official of the prosecution, the Interior Affairs (police), National Security, financial and military Police, Security Service of the President of the Republic of Kazakhstan, the Customs body, the Border Service of the National Security Committee of the Republic of Kazakhstan, the State Fire Service and the authorized body in the field of industrial safety in the performance of their official duties under article 355 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan.
According to descriptive part of court rule, journalist with camera together with a group of women, who run out to highway with keys, in order to obstruct of movement of transport. Traffic police officers explained them, that pedestrians should stand on sidewalk, but A.B. Tsukanov did not respond to remarks of policemen, forgot himself, to request, in order to present identity card and sweep into Department of Internal Affairs (Almalinsk District, Almaty), refused to fulfil the demand of policemen, defied, bit for finger and tore uniformed trousers of police officer.
On a trial Andrey Tsukanov did not admit his guilt; he explained, that he had been on scene of action, like journalist, who intended to cover situation with lessors of flats. There was inaccurate information, that he bit a policeman. He brought in evidence asked court to examine witnesses (lessers of flats), who had been near him. Their written evidences were heard.
The court asked policemen to give evidences, who were involved in operation “Sublessor”, they also provided video records for court where Tsukanov refused to present identity card and he and a group of woman-lessers went on trafficway. They stated, that journalist supposedly bite a policeman. 

Studied case materials, listened proofs (explanations) of the parties; court has concluded, that guilt of Tsukanov was established and taken into account, that he earlier was prosecuted for the same violation and had other violation of public order he was taken taken into custody during fifteen days in administrative order. 

July, 30 
Zharylkap Kalybai, «Zhuldyzdar Otbasy. Anyz Adam» (Almaty) 
LLP «Izdatelstvo Otbasy» (Almaty)

On July 30, 2014 Specialized Interdistrict Administrative Court of Almaty has returned guilty editor-in-chief of magazine "Zhuldyzdar otbasy ("Family of Stars")Anyz adam" ("Man of Legend") Zharylkap Kalybai and owner of the edition LLP "Izdatelstvo Otbasy" ("Editorial Office Family") in spread of materials which execused extremism under p.2 article 344 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. The court has imposed fine on editor-in-chief of the magazine and owner of edition; they were fined on fifteen and seventy monthly calculation indices consequently. 

We would remind you, that this trial was initiated by representatives of Administration Office of Department of Internal Affairs of Almaty. The charges originated from infamous April issue of magazine which was devoted to private and political life of Adolf Hitler and ambiguity of sense of his figure of different people.

The editor-in-chief stated, that purpose of these materials about Adolf Hitler has been a presentation of his formation stage, like leader of Nazi Germany, demise of his ideas for      mankind. The Expert of Center of Forensic Expertise under Ministry of Justice N. Mukanova has determined, that one of the materials of magazine "Zhuldyzdar otbasy ("Family of Stars")Anyz adam" ("Man of Legend") under title “Adolf Hitler – is not a fascist” had signs of  excuse of extremism. In their turn, specialist-linguist, Candidate of Philological Sciences Rakhilya Karymsakova and specialist in the sphere of Kazakh language Ayauzhan Tausogarova made their expert study of articles, they concluded, that articles of  magazine "Zhuldyzdar otbasy ("Family of Stars")Anyz adam" ("Man of Legend")№ 8, 2014 had no signs of excuse of extremism. 

It is worthy of note that application of defendant for carrying out of repeated expert examination in the Center of Forensic Expertise under Ministry of Justice was satisfied at previous trial. It was impossibe to carry out such expert examination, because Center of Forensic Expertise under Ministry of Justice needed in specialists.

4.1. Charges with abuse of freedom of speech in Internet 
July, 31 
youtu.be

A certain Maksat has addressed to blog of the Chairman of Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan Askar Zhumagaliev. He asked to take measures, concerning clip with obsene words which was posted on http://youtu.be/MI8i0wgfA-w. 

The Chairman of Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan Askar Zhumagaliev stated, that his colleagues sent a notification to owner of Internet-resource http:www.youtube.com. He should remove it from Internet-resource in the framework of pre-trial proceeding. Otherwise, it should take procedural measures, in order to stop the dissemination of illegal materials. 

July, 31 
KazNET 
A certain Azamat has addressed to blog of the Chairman of Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan Askar Zhumagaliev. He asked to delete a clip about Kazakhs-Jihadists, who militated in Syria. He noted, that clips with calls on to take part in war against unbelivers appeared in social networks Vkontakte, Youtube and etc. on an annoyingly regular basis and they, also were replicated in media actively with nobby and scary titles.

In his response, Askar Zhumagaliev informed Azamat, that Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan sent a suit to Esil District Court of Astana. There was a suit on illegal of video clip under title “They, who have been honest with Allah”  and ban on its dissemination within the territory of the Republic of Kazakhstan. Also, Chairman of Agency of Communication and Information of the Republic of Kazakhstan sent notifications to owners of Internet-resources http:www.youtube.com and www.vk.com. They should delete this video clip from Internet-resources in the principle of pre-trial procedure.   

Only, owner of Internet-resource http:www.youtube.com deleted this video clip. 
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail:  ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail
info@adilsoz.kz 
