[image: image1.png]


                             International Foundation for Protection of Freedom of     Speech “Adil Soz”                                  

Violations of freedom of speech in Kazakhstan

May, 2014

(Digest) 

International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” has conducted survey of violation in the sphere of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in Kazakhstan, in May, 2014. 

There was following information:

· The owner of restaurant which was placed in Karaganda, he attacked film crew of television channel «5 Kanal» («Fifth Channel»). The investigative procedure by this fact was launched.

· The trial was launched in Astana. The editor of website www.insiderman.kz Valeriy Surganov and public defender Musagali Duambekov were charged with slander with regard to a judge.

· The Board of Appeals has acquitted four residents of Akmola oblast; they were charged with libel earlier. 

· The reporter of radio «Azattyk» («Freedom») and correspondent of Internet-portal  «16/12» were detained by policemen during coverage of meeting where they critisized the idea of creation of EEU. Journalists were accused in disorderly conduct. The court has made a rule; they were taken into custody during four days in administrative order.

In May, 2014 media outlets and citizens dealt with three new suits about protection of honour, dignity and business reputation. 

Four judgments of earlier considered cases were rendered. 4 of them in favour of media outlets and citizens. 

In general, since the start of the year media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information dealt with: 

- 9 charges with libel and slander;

- 41 claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation (4 of them are – passed data) in the amount of KZT one hundred and forty three millions and eight hundred and thousands. 

I.Changes of current legislation on freedom of expression

May, 13

To:

Special Rapporteur 

On the Promotion and Protection of 

the Right to Freedom of Opinion and Expression

Mr. Frank La Rue

Subject: Kazakhstan tightens legislative restrictions on the right to freedom of opinion and expression and ignores its obligations to ensure that right.

Dear Mr. Frank La Rue,

1. A group of organizations, which aim to protect the freedom of speech in Kazakhstan[1], appeals to you in connection with Kazakhstan’s systematic failure and neglect towards its obligations under Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights. The situation has deteriorated significantly and continues to deteriorate in recent years, when Kazakhstan adopted several acts, significantly limiting the right to freedom of expression in the country, and these restrictions are incompatible with paragraph 3 of Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights.

Restriction of the right to freedom of opinion and expression on the Internet

2. The right to freedom of expression on the Internet in Kazakhstan has long been facing the toughest restriction. Officially access to web-sites can be blocked only by a court order. However, in reality blocking web-sites without court decisions is commonplace. Blocking activities are undertaken on both Kazakhstani and foreign web-sites, as well as blogs[2]. In April 2014 the Parliament passed an amendment to the Law of the Republic of Kazakhstan «On Communications" , which allows the prosecution authorities to deny access to any online network and (or) means of communication, internet resources and ( or) the information posted on any of these without a court order if those «networks and (or) means of communication are used for criminal purposes that can harm the interests of an individual, the society and the state, as well as for the dissemination of information that violates electoral legislation of the Republic of Kazakhstan, contains calls to extremist and terrorist activities, riots, as well as to participation in mass (public) activities carried out in breach of the established order."

The right of access to information

3.  Kazakhstan has not yet adopted the Law on Freedom of or Access to Government Information of public interest, making it difficult or practically impossible to exercise the right to access to information. Existing procedures for obtaining information about the activities of state authorities are highly inefficient: there is a wide range of reasons for denial of access to information, long processing procedures, large number of categories of information for restricted or official use only. The government's intention to develop and adopt the Law on Access to Information in line with international standards remains unfulfilled.

Impunity of crimes against journalists

4. There are administrative and criminal provisions in Kazakhstani laws that hold people accountable for obstructing a journalistic activity. However, in practice the relevant legislative articles have never been applied in the last 23 years of the country’s existence. At the same time, there were 97 recorded cases of attacks or threats against journalists since 2005. In April 2014 the Lower House of Parliament significantly softened the criminal punishment for such crimes in its new draft Criminal Code, encouraging impunity of crimes against journalists, in contradiction with the UN Human Rights Council resolution A/HRC/21/L.6 "Safety of journalists" and the UN Plan of Action on the Safety of Journalists and the Issue of Impunity.

The inconsistency between legislative and administrative frameworks governing the activities of the media in Kazakhstan and the provisions of the paragraph 3 of the Article 19 of the International Covenant on Civil and Political Rights

5. Kazakhstan does not ensure the compliance of its legislative and administrative frameworks in relation to media sector with the provisions of paragraph 3 of Article 19 of the ICCPR. The country’s administrative legislation provides for a ban – temporary or permanent – on the media if it violates the registration procedures, makes errors in output dateline information or fails to distribute free copies among all state bodies as required by the law when all of these have nothing to do with the content of the published materials and there are no claims in relation to the content. Currently, members of the Parliament are discussing the new draft Administrative Code, which contains same restrictions inconsistent with paragraph 3 of Article 19 of the ICCPR as the existing Administrative Code. As for broadcast media, onerous licensing and frequency distribution conditions have been introduced which make transition to digital broadcasting for broadcasters, including small and commercial TV and radio stations, difficult, if not impossible[3].

Unjustified restrictions on the right to freedom of expression under the pretext of combating terrorism, extremism, separatism and during State of Emergency.

6. Restrictions on the right to freedom of expression under the pretext of combating terrorism, extremism and separatism have acquired a large scale. The draft of the new Criminal Code tightens criminal liability for promoting terrorism, extremism and separatism, making public appeals on the subject, disseminating information via media and its transmission by means of information and communications technology. Furthermore, a new article that provides for imprisonment of up to 10 years for spreading false information is introduced. This includes facts, as well as opinions and ideas. In addition, a recent special government decree allowed censorship during State of Emergency.

Lack of progress on the decriminalization of libel. Tightened criminal liability for libel

7. Kazakhstan does not implement the recommendation of the UN Human Rights Committee of 2011 to "revise its laws on libel and defamation, so that it fully complies with the provisions of the Covenant." Furthermore, the new draft Criminal Code of Kazakhstan adopted by the Lower House of Parliament in April 2014, which will enter into force from 1st January  2015, provides for stricter criminal liability for defamation (punishment measures include imprisonment from 1 to 3 years) and keeps criminal liability for libel against serving and elected officials.

8. The above facts significantly impede the exercise of the right to freedom of opinion and expression in Kazakhstan. The country’s 161st position out of 180 according to World Press Freedom Index for 2013—2014 is justified, and it is notable that Kazakhstan’s ranking goes down each year. Press and journalists in the country face serious problems due to legal restrictions that do not comply with paragraph 3 of Article 19 of the ICCPR. In recent years there has been no legislation that would improve the position of the press. Instead, legal restrictions that destroy freedom of the press are promoted.

Dear Mr. La Rue,

Taking into account the negative trends that occur in Kazakhstan in the field of freedom of expression; and in view of the country’s failure to comply with the recommendations of the Human Rights Committee and its obligations under provisions of Article 19 of the ICCPR, we ask you of the following:

 (1) to send a request to the Government of Kazakhstan to visit the country with the view to writing a report on the situation with freedom of opinion and expression, and to visit Kazakhstan in the very nearest future;

(2) to prepare and submit an official Statement to the President and the Government of the Republic of Kazakhstan stressing that legislative restrictions on the right to freedom of opinion and expression envisaged in the new Criminal Code and the Code of Administrative Offences are unacceptable, and that adoption of other laws restricting these rights is also unacceptable, if the restrictions concerned contradict paragraph 3 of Article 19 of the ICCPR.

Yours sincerely,

Ms. Tamara Kaleyeva, President of the International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz";

Ms. Diana Okremova, President of the Public Fund "Legal Media Center";

Ms. Rosa Akylbekova, Director of the Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law;

Ms. Zaure Zhumalieva, President of the Public Foundation "Adil Arka";

Mr. Igor Bratsev, International Center for Journalism MediaNet;

Mr. Askar Aktleuov, Public Fund "Tilshi". 

May, 30

On May 30, 2014 Senate of Parliament of the Republic of Kazakhstan  has adopted in the first reading draft of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. It (in particular, Criminal Code of the Republic of Kazakhstan) increased the legal liability for slander; had special items, towards cybercrimes, including legal liability for unsanctioned access to computer information, its illegal interception, modification, liquidation and also, dissemination of programmes which posed a risk  to the public. There was introduction of new article “Dissemination of misleading information” which carried punishment of up to ten years' imprisonment. 

May, 06

From May 06, 2014 law “On Amendments and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of Activity of Internal Affairs Agencies” came into effect. This law     inserted amendments and supplements in five codes and eleven laws of Kazakhstan. In particular, article 242 «A Deliberately False Communication Concerning an Act of Terrorism» of Criminal Code was added by article 242-1 «Dissemination of misleading information. This article provided for the punishment up to ten years of deprivation of liberty for dissemination of misleading information which created a danger of breach of public order or infliction  systemic damage to rights and legal interests of citizens or organizations or interests of the society or state, protected by law».

This law, also inserted amendments in law «On Communication» of the Republic of Kazakhstan, dated 05 July, 2004. It was added by article 41-1 «Order of suspension of functioning of networks, or communication means», which allowed general prosecutor, or his/her deputies to block Internet and cellular communication in the country during some hours without judgment. The technical functioning of network (Internet) and cellular communication could be suspended not only for dissemination of false (illegal) information, but for calls on involvement in mass (public) arrangements which were organized with breach of established order.

II. Security threats to journalists and media outlets 

1. Attacks on journalists

May, 13

Aiymtora Abdina, Argyn Omir, television channel “5 Kanal”  (Fifth Channel)(Karaganda)

The film crew  of television channel "5 Kanal" was attacked in Karaganda. The incident took a place near restaurant "Daevachan" on Nurken Abdirov street. The film crew, reporter Aiymtora Abdina and camera man Argyn Omir attempted to make a review on plan demolition of summer cafes. The film crew was invited by inhabitants of neighbouring multistorey block building apartment house. They complained about the noise of constructive activities which  were conducted under their windows. 

A 50-years-old man came up to film crew during video record. He introduced himself as owner of restaurant "Daevachan" and demanded to stop shooting. The film crew  refused to fulfill his requirements; man began to push a video camera. He offered an affront to Aiymtora Abdina and then, hit her. Argyn Omir was unsatisfied by behaviour of this man, but he let drive at him with his fists. There was a fight between Argyn Omir and this man. 

Aiymtora Abdina called to police station from her mobile phone. This telephone call persuaded debaucher. Aiymtora Abdina and Argyn Omir made medical expert examination of their beatings in one of the city medical centers and they filed a complaint with police. 

May, 12

Victor Gudz, Internet-Channel «16/12» (Astana)

In April, 2014 International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz”  has addressed to Minister of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan K. Kasymov. It was connected with illegal actions of policemen with regard to journalists.  

We would like to remind you that on April 15, 2014 journalists of television channels "KTK", "31 Channel", Kazakhstan news agency "Interfax-Kazakhstan", "Radio Azattyk" ("Radio Freedom") and Internet-channel "16/12" covered the protest action in Astana, where women with children chained themselves to the fence near General Prosecutor's Office; it was done in protest at expulsion. The reporter of "Radio Azattyk" ("Radio Freedom") Svetlana Glushkova informed, that policemen have twisted arms of journalists and cameramen; they banned to shoot the break-up of protest action. The cameraman of Internet-channel "16/12", who shot it suffered head injury; policemen attempted to damage his videocamera. 

On May 12, 2014 specialists of foundatio “Adil Soz” received reply. The Head of Department of Internal Affairs (Astana) S. Dosov informed about dismissal of openning of criminal case with regard to policemen under article 37 p.2, p.2 of Criminal Procedural Code of the Republic of Kazakhstan– for absence of elements of crime in the act. Copies of materials were sent to the Department of Administrative Police under the Department of Internal Affairs (Astana), in order to conduct service investigation. 

3. Unjustified detention of journalist

May, 20

Eugene Anisimov, «Obozrenie Nedeli» (Pavlodar)

On May 20, 2014 reporter of the newspaper «Obozrenie Nedeli» (Pavlodar)Eugene Anisimov   has covered action of activists of public non-formal movement during action, they detained harassers to teenagers in the social networks. Eugene Anisimov has captured everything onhis personal videocamera. He attended South Department of Internal Affairs (Pavlodar) together with activists, Anisimov was called to witness during some hours without explanation of some reasons. His videocamera was taken without record. Anisimov asked to explained reason of his detention and introduce themselves, but policemen dishonored him. Some hours later, E. Anisimov was released without explanation of some reasons. He could receive his damaged videocamera and only, without video records. 

4. Interference to legal professional activity of journalists and media outlets 

May, 09

Liliya Shaymardanova, Kairat Zhurumbayev, Television Channel «Khabar» (Astana)

Marat Dikhanbayev, «24kz» (Astana)

Security officers of President did not allow film crew of television channel «Khabar» (Astana)  reporters Liliya Shaymardanova and Kairat Zhurumbayev to attend monument “Otan Korgaushylar” (“Defenders of Motherland”) in order to cover celebratory flower-laying ceremony, devoted to Victory Day. Security officers of President explained their actions, reporters have been out of list of accredited media outlets. Reporters could attend monument after that, when their surnames were put into list of accredited media outlets by a representative officer of press service “Ak Orda”. The camera man of «24kz» (Astana)       Marat Dikhanbayev failed to shoot there.  

May, 23 

Media Outlets (Karaganda)

The Akimat (District Administration) of Karaganda oblast asked local journalists, that they should comply with dress code. The Press Service of Oblast Akim (Governor) has issued a press release for Media outlets: «We inform you about necessity of compliance with proper rules of dress code during attendance of arrangements in akimat (district administration) of Karaganda oblast and other official agencies. If media outlets did not comply with dress code, they would not attend any arrangements”.

Servicemen of Press Service of Oblast Akim (Governor) thought, that journalists  broke rules, if they would attend arrangements in sport form, training shoes, shorts, miniskirts and other   outrageous get-ups. The reporter of foundation “Adil Soz”  (Karaganda oblast) informed, that akimat (district administration) did not provide official document with information on dress code, that journalists could attend the state agency.  

5. Media censorship

May, 28 

Kseniya Polyanitsa, Television Channel «Otyrar» (Shymkent) 

On May 04, 2014 journalist of television channel«Otyrar» (Shymkent)Kseniya Polyanitsa has published and posted on the website of television channel www.otyrar.kz information on      grocery fair which was held in Shymkent. In information, one of the residents expressed his opinion, concerning freshness of meat. The staff of city akimat (district administration) were disliked this commentary. They called to director of television channel and asked to remove publication from website. Some days later, this article was deleted.

III. Legal conflicts in connection with exercise of right to freedom of expression 

1. Criminal prosecutions 

May, 13

Musagali Duambekov, website Insiderman (Astana)

The proprietress of PLC "Astana Dar-Stroy" Aygul Mukasheva has filed libel suit against Musagali Duambekov. Almaty District Court № 2 of Astana chaired by judge A.K. Ramazanova has considered a case. The father and son Bakhyt and Salamat Mukashev have been accusers

We would like to give you a brief view of this story. The underground brickmaking plant functioned within four years in the village Akmol (Malinovka) near Astana. It has concluded construction contracts of the state objects on social order. 

At press conference which was held in Astana, Musagali Duambekov stated, that high-ranked officials from Ministry of Internal Affairs, General Prosecutor Office, Court and Senate of the Republic of Kazakhstan were involved in "a case of underground brickmaking plant". He knew about underground brickmaking plant which functioned from 2008 to 2011 from former plant worker Alibek Iskakov, who addressed to his foundation. Alibek Iskakov said, that he was hired in 2008 as "executive director", but in actual fact he worked as security and driver of Chinese citizen Khe Da Dzhun. Later, it was become known, that mister Khe Da Dzhun was a husband of owner of the PLC "Astana Dar-Stroy" Aygul Mukasheva, proprietress of  brickmaking plant. 

Musagali Duambekov has represented the interests of Iskakov against Kazakh-Chinese family and won a case. After publication of articles about underground brickmaking plant Bakhyt and Salamat Mukashev have filed libel suit against Musagali Duambekov.

Commentary of foundation "Adil Soz"

Libel, that is the distribution of deliberately false information which is defaming to the honour and dignity or another person, or which undermines his reputation under article 129 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. In other words, libel criminal case court should be convinced that author knew, that it was a false information and he distributed it with goal to defame somebody. If plaintiff did not prove any cognizance of the accused person, a judge should acquit him; plaintiffs or persons who disagree with judgment, they can file a suit to civil court where accuracy or inaccuracy of distributed information is controlled.  

We can not say about intent in other words about falsism in this conflict. Musagali Duambekov had sources of information and facts, knew positively that, he distributed accuracy information.

May, 01

K. Shurubayev, B. Bayalin, D. Amrin, G. Maer, (inhabitants of Akmola oblast) 

The Director of LLP «PCC (production-commercial company) Novonikolskoye» Valeriy Yurin has charged four residents of Akmola oblast K. Shurubayev, B. Bayalin, D. Amrin, G. Maer with slander under article 129 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The private prosecutor thought, that they provided false and non-accurate information on actions of director towards countrymen of Akmola oblast which discredited his honour, dignity and business reputation. The television channel “KTK” has demonstrated b-roll in news on November 22, 2013. This information was also, posted on the website of television channel “KTK”. 

The trial on suit of Yurin was lasted from December, 2013. 

On February 14, 2014 Sandyktau District Court (Akmola oblast) has found guilty K. Shurubayev, B. Bayalin, D. Amrin and G. Maer in commitment of crime; it has made a rule. Galina Maer was punishable by a fine in the amount of twenty monthly calculation indices   (KZT46300,00/1USD=182.34), K. Shurubayev, B. Bayalin and D. Amrin were punishable byby community service for a term of up to two hundred and forty hours everyone of them; it has partially satisfied civil suit of V. Yurin, imposed defendants to recover KZT100000 solidarily as moral damage compnsation.

K. Shurubayev, B. Bayalin, D. Amrin and G. Maer disagreed with condemnatory judgment and they made an appeal to Akmola Oblast Court. 

On April 24, 2014 Board of Appeals chaired by judge D. Mukasheva; she listenedK. Shurubayev, B. Bayalin, D. Amrin and G. Maer and their lawyer, studied materials of case, made an conclusion, that in their actions had no any direct intention, in order to disseminate information aimed at discredition of honour and dignity of Valeriy Yurin. There was truth and accurate information (facts) which took a place and they gave to correspondents of television channel “KTK”. The Board of Appeals has acquitted them for absence of elements of crime in the act.

The judgment of acquittal has entered into effect  as from the date of pronouncement. 

May, 04

Zhumabike Zhunusova, «Obtscestvennaya Positsiya» (Almaty)

On May 04, 2014 Almalinsk District Court of Almaty has considered a claim of inhabitant of Semey Mira Elubaeva. She charged reporter of the newspaper«Obtscestvennaya Positsiya» (Almaty)Zhumabike Zhunusova with libel. Mira Elubaeva thought, that article “The raiders of highway saga” by Zhumabike Zhunusova, about “poor” widows and independent and trust colleagues” had libelous information which prejudiced her rights and legal interests as a widow of Nurgali Elubaev. 

On May 21, 2014 consideration of case on competent jurisdiction was sent to the Medeu District Court of Almaty.

Май, 05

Valeriy Surganov, website Insiderman (Astana)

Musagali Duambekov, website Insiderman (Astana) 

On May 05, 2014 District Court № 2 of Saryarka District (Astana) took over criminal case. The Editor of website www.insiderman.kz Valeriy Surganov and President of Public Foundation  «National Anti-Corruption Committee” Musagali Duambekov were charged with slander with regard to a judge under article 343 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan.

On April 01, 2014 Investigative Officer of Astana Department of Internal Affairs V.M. Shmutko has given formal notice of the charges against Head of Internet-project Insiderman Valeriy Surganov under article 343 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. According to this document, Surganov in collusion, used linguistic tools of manipulation, towards public conscience, organized group aimed at scandalum magnatum of judge Daniya Kisikova. 

We would remind you that judge Daniya Kisikova has filed a suit against Valeriy Surganov on November 22, 2013. As a result of it, criminal case on libel was opened. The charges originated from some publications which were posted on the website www.insiderman.kz  about rape trial. However, Valeriy Surganov has refused to disclose information sources and authors of publications; criminal case was opened against "unidentified persons".On November 26, 2013, according to formal notice of the charges against Head of Internet-project Insiderman Valeriy Surganov was suspected in commitment of two crimes — slander with regard to a judge and obstruction of the administration of public justice and the conduct of preliminary investigation.

May, 27

Ludmila Batushkina, Svetlana Dement, Television Channel «5 Kanal» (Fifth Channel) (Karaganda)

On May 27, 2014 Board of Appeals (Karaganda Oblast Court) has considered a suit of Director of Travel Agency of PLC «Gold Famili Travеl» Timur Buketov towards rule of Kazybek bi District Court of Karaganda  on suspension of consideration of criminal case with regard to employees of television channel «Fifth Channel»- correspondent Ludmila Batushkina and and anchor Svetlana Dement. They were charged with libel under article 129 p.2 “Slander which is contained in a public speech, or in a publicly displayed work, or in mass information media” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 

On March 23, 2014 Kazybek bi District Court of Karaganda has suspended a consideration of criminal case with regard to employees of television channel «Fifth Channel»- correspondent Ludmila Batushkina and and anchor Svetlana Dement. They were charged with libel under article 129 p.2 “Slander which is contained in a public speech, or in a publicly displayed work, or in mass information media” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The lawsuit was suspended, because power to attorney to representative of private prosecutor, Director of    Travel Agency of PLC «Gold Famili Travеl» Timur Buketov A. Aydarbekov had no any credentials, in order to file a suit to court on behalf of him and launch probe into journalists. 

The Board of Appeals has studied materials of case; it has dismissed a rule of court of the first instance, because district court did not grant time private prosecutor for compliance of his suit with the requirements of Criminal Procedural Code.  

The case, concerning charge of journalists of television channel«5 Kanal» (Fifth Channel) (Karaganda)  was remanded for a new proceeding to Kazybek bi District Court. 

The television channel “5 Kanal” (“Fifth Channel”) has demonstrated a review of Ludmila Batushkina on December 12, 2013. It was devoted to fraud in the sphere of travel trade. A resident of Karaganda Valeriy Vasiliev has addressed to editorial staff. He has concluded prepayment lump-sum contract with one of the travel agencies of Karaganda; attempted to cancel it one day after, but failed to do it.   

2. Civil persecutions

2.1. Suits 

May, 05

«Kazachiy Kurier» (Almaty)

Yuri Zakharov (Almaty)

in November, 2013 Former Cossack Chieftain of Public Association «Union of Cossacks of Semirechye» Vladimir Shikhotov has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against newspaper «Kazachiy Kurier» (Almaty) and Head of PA “Union of Cossack Public Associations of Kazakhstan” Yuri Zakharov to Medeuskiy District Court of Almaty. The charges originated from order of Y. Zakharov of reduction in rank and discharge from office of cossack chieftain of public association «Union of Cossacks of Semirechye», published in the newspaper in October, 2012. Vladimir Shikhotov has demanded to impose defendants on publication of disclaimer of fragment document with mentioning of reasons of his dismissal from office.He has also, demanded to recover KZT1000000 (1USD=183.52) as moral damage compensation. 

Defendants disagreed with suit. During a trial, they provided a protocol of unscheduled conference of Public Association «Union of Cossacks of Semirechye», dated 10 November, 2012, related to dismissal of the president of Public Association «Union of Cossacks of Semirechye» Vladimir Shikhotov and also, rule of Medeu District Court of Almaty, dated 05 November, 2011;according to it he had no right to take position of cossack chieftain of PA     «Union of Cossacks of Semirechye». 

On February 04, 2014 judge E. Manapova has dismissed a suit of Vladimir Shikhotov. 

On May 05, 2014 Board of Appeals under Almaty City Court has upheld judgment of district court and dismissed appeal of V. Shikhotov.  

May, 20

Olga Voronko, «Vremya» (“Time”) (Pavlodar)

Pavlodar City Court has considered suit. It was a suit about protection of honour and dignity of resident of Pavlodar Sergey Shlychkov, who filed it against reporter of the newspaper«Vremya» (“Time”) (Pavlodar)Olga Voronko, third persons, which did not lodge individual claims Head Office «Branch of Employment and Social Programms (Pavlodar)», PA «Birlik», Head Office «Division of Municipal Housing Economy, Passenger Transport and Automobile Roads of Pavlodar».

The charges originated from article “Great blind” by O. Voronko, published in the newspaper «Vremya» (“Time”) on January, 2013. Except for publication of disclaimer S. Shlychkov insisted on recovery of KZT500000 as moral damage compensation. 

During a trial, journalist disagreed with suit and explained that disputable fragments of text were written with the help of word expressions of the Chairman of Public Association of Disabled Persons “Piteousness” E. Yurchenko, lawyer of Division of Municipal Housing Economy   S. Butenov and also, information which was provided by state agencies of Pavlodar.  

Representatives of head offices asked also, dismiss suit; they explained, that there was accurate information with concrete proofs.   

On May 20, 2014 court has dismissed a suit of S. Shlychkov. 

May, 22 

Television Channel «Otyrar» (Shymkent) 

Sharipa Ainabayeva (Shymkent)

Cassation Court (South Kazakhstan Oblast) has upheld judgment of Al-Farabi District Court (Shymkent), dated on 12 November, 2013 and decree of Board of Appeals, dated on 26 December, 2013 on dismissal of suit of Deputy for Director of  Department of Committee for Control of Medical and Pharmaceutical Activity under Ministry of Health of the Republic of Kazakhstan (South Kazakhstan oblast) Bakhyt Kozbakov, who filed a suit against television company «Otyrar TV» (Shymkent) and female employee of department Sharipa Ainabayeva.              

We would like to remind you, that charges originated from news item, where female employee of department Sharipa Ainabayeva has told about her illegal dismissal from this organization.    Bakhyt Kozbakov thought, that in commentary of news item by Dinara Bekbolaeva (in particular, Bakhyt Kozbakov threatened and dismissed her) — there was dissemination of untruth, false and discredited information with regard to him. He demanded, that defendants would publish disclaimer and recover KZT100000 (1USD=182.35) as moral damage compensation; he stated also, during video record journalists of television channel and    Sharipa Ainabayeva behaved themselves improperly: they attempted to take an interview from employees of department, asked provocational questions. Bakhyt Kozbakov insisted on public apology to him and employees of department. 

May, 29

Nataliya Pheoktistova, inhabitant of Rudnyi (Kostanay oblast)

The court marshal of Rudnyi (Kostanay oblast) Yuri Maiyorin has filed a suit against inhabitant of Rudnyi (Kostanay oblast)Nataliya Pheoktistova about protection of honour, dignity and business reputation to Rudnensk City Court.  The charges originated from photo of plaintiff's automobile with commentaries: “Attention! Inhabitants of Rudnyi it is an auto... house swindler! Former state officials are less fortunate. They have a small salary and do not refuse to take a trick” (stylistics have been remained), it was posted on the website “Odnoklassniki” by Nataliya Pheoktistova on February 24, 2014. 

Yuri Maiyorin has thought, that defendant disseminated false and non-accurate information on his fraud and bribery among Internet-users. He demanded to impose Pheoktistova on publication of disclaimer and recovery of KZT300000 (1USD=182.35) as moral damage compensation. 

On May 29, 2014 court has completed trial. The parties made an agreement it was reached with the help of judicial mediation. According to this agreement Nataliya Pheoktistova should publish a disclaimer of disputable information on her personal page of “Odnoklassniki” up to June 09, 2014; recover KZT50000,00 for plaintiff, KZT35000 should be reimbursed to a representative and KZT15000 it was an amount of moral damage. 

3. Administrative prosecutions

May, 11

Zharylkap Kalybai, «Zhuldyzdar otbasy» (“Family of star”) (Almaty)

On May 11, 2014 Specialized Interdistrict Administrative Court (Almaty) has found guilty editor-in-chief of three magazines«Zhuldyzdar otbasy» (“Family of star”),«Zhuldyzdar otbasy — Anyz adam» (“Family of Stars – Man of Legend”) and «Zhuldyz Oramal» (“Atrological forecast” Zharylkap Kalybai of commission of an offence under article 350 p.1 «Violation of the order of announcement of date-line» of Code of Administrative Offence of the Republic of Kazakhstan.According to infringement notices on offences which were written by servicemen of the Department of Internal Policy (Almaty); there was no any name of printing house, its address and address of editorial office in data out.

The court has imposed fine in the amount sixty monthly calculation indicies (KZT111120,00/1USD=182.32) on editor-in-chief. 

After trials Zharylkap Kalybai said to representatives of press agencies about his disagreement, towards given ruling of court; he believed, that this case has been politically motivated.

We would like to remind you, that in April, 2014  editorial staff of weekly «Zhuldyzdar otbasy — Anyz adam» (“Family of Stars – Man of Legend”) (Almaty) has inscribed its April issue to Adolf Hitler. 

This fact set off mixed response in Kazakhstan's society.According to the fact of publication of issue, inscribed to Adolf Hitler, Agency of Communication and Information of Kazakhstan has provided the following information: «The content of weekly had signs of violation of the Constitution and legislation of the Republic of Kazakhstan in a part of incitement of social, national, tribal, racial or religious enmity (article 164 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan). 

Май, 28

Orken Zhoyamergen, radio «Azattyk» (“Freedom”) (Astana)

Sanat Urnaliev, Internet-portal «16/12» (Astana)

On May 27, 2014 policemen detained over 20 participants of the meeting in the suburb of Astana. At the meeting, conception of creature of Eurasian Economic Forum (EEF). Representatives of radio “Azattyk”  (“Freedom”) informed, that together with them journalists were detained, who covered meeting, reporter of radio “Azattyk” (“Freedom”) Orken Zhoyamergen, employees of Internet-portal “16/12” Sanat Urnaliev and Victor Gudz. 

Ten detained persons, including journalists Orken Zhoyamergen and Sanat Urnaliev were charged with disorderly conduct under article 330 p.1 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. On the night of 28 May, 2014 Specialized Administrative Court of Astana has found reporter of radio “Azattyk” (“Freedom”) and correspondent of Internet-portal “16/12” guilty of committing of offence and made a decree on their arrest during four days. Eight detained persons were punished administratively and arrested up to three and four days.   

The Press Secretary of Department of Internal Affairs (Astana) Sofiya Kylyshbekova has made her commentaries, towards arrests; she said to correspondents of radio “Azattyk”(“Freedom”), that “they violated public order, humiliating harassment to individuals”. She did not explain and  ascertain reasons of offence and where it took a place. Later, reporters of radio “Azattyk”(“Freedom”), found out, that policemen during meeting have received statements from seven residents of Astana. They were near venue of “anti-eurasian meeting”. According to statements, participants of meeting, they effed towards residents and some of residents were beaten. 

All arrested persons disagreed with charges with regard to them; they considered these statements, like provocation the day before signing of contract, related to creature of Eurasian Economic Forum (EEF). Sanat Urnaliev on his page in Facebook informed, that during meeting in place, where it took a place, some persons went to there, they began to talk back and trigger a scuffle. At those time, policemen stood back and looked after them. Later, Special Designation Police Troop has gone to there and begun to detain persons. 

V.Violation of right to access to information 


1. Dismissals, restrictions and violation of terms of providing of information 

In May, 17 reports were registered in this section; it included:

May, 12

Saniya Toyken, Radio “Azattyk”  (“Freedom”)(Aktau) 

The reporter of radio “Azattyk” (“Freedom”)(Aktau) Saniya Toyken has contacted with the Head of Department for Security Control and Protection of Labour and Department for Control and Social Protection (Mangistau oblast) Nuraly Baulybaev; she was interested in claim of workers (Aktau Branch Office) PLC «China National Logging Corporation International Kazakhstan Inc» (CNLC) because of actions of company management and inobservation of their labour rights.    

Nuraly Baulybaev, who studied and introduced with facts from claim; he refused to reply on questions of journalist. 

May, 15

Faina Sapozhnikova, «Nasha Yarmarka» (Karaganda)

The journalist of weekly «Nasha Yarmarka» (Karaganda) Faina Sapozhnikova has covered information on incomes and  living standards of the Kazakhstan's population and oblast. Sapozhnikova has sent an official letter to Minister of Labour and Social Defense of the Republic of Kazakhstan Tamara Duisenova. She asked to comment situation with poverty level in Kazakhstan. But, Faina did not receive any response on his letter.  

May, 13

All Media Outlets

It was reported, that in April Deputy Prime Minister of the Republic of Kazakhstan Gulshara Abdykalikova during briefing said to journalists, that government sessions would be conducted      in the absence of media outlets; media outlets could obtain information on accepted decisions during briefings in the Service of Central Communications in Astana. 

The cabinet members have expressed their opinion during briefing which took a place in Service of Central Communications on May 13, 2014. The closed nature of sessions did not mean the closed natute of government from society. The First Deputy Prime Minister of the Republic of Kazakhstan Bakytzhan Sagintaev thought the following: «…We do not restrict you from some information which is considered during government session, today. On the other hand, during open dialogue, we provide more information, if you received, being in the next room near government session». 

Minister of Economy and Budget Planning Erbolat Dosaev said, that changed working pattern of the government was connected with most intensive duty cycle: «…there are many drafts which we elaborate and we make statements or speeches with accepted decisions». 

Minister of Finances Bakhyt Sultanov agreed with this point of view: «Really our government decide more questions operatively during government session session». 

Commentary

The article 12 of Reglament of Government of the Republic of Kazakhstan regulates regime of the open and close sessions. All government sessions are open. Only, President and Prime Minister of the Republic of Kazakhstan by their initiative can announce about close sessions. For a example, close sessions can be connected with the state secrets. Any close session must be valid and it must not contravene to preamble and artcle 3 of Constitution of the Republic of Kazakhstan which proclaim, that Kazakhstan's people are the only one source of power, they are liable for present and future of generation and have to know about decisions which are accepted by government. 

Journalists, cabinet members have to  bserve the law “On Mass Media of the Republic of Kazakhstan”, because mass media for Kazakhstan's population is major and primary source of information on its activity. 

The cabinet members have to remember, that all structures of the state authority and their activity, including salary of state officials are made due to tax payers. In first turn, government has to provide all information on its activity and decisions to residents and non-residents of the Republic of Kazakhstan, according to statutes of article 18 of law “On Mass Media”. 

May, 28 

Gulnaz Zhylkaydarova, Adil Samalikov, Television Channel «ТVК»  (Shymkent)

Officers of financial police (South Kazakhstan Oblast) invited film crew of television channel   «ТVК» Gulnaz Zhylkaydarova and Adil Samalikov for coverage of lecture which they delivered for state officials. During meeting financial police officers sounded output of their activity for four months of 2014. But, during demonstration of operative video materials, they asked film crew to leave room and explained, that journalists should not see them. Later,Gulnaz Zhylkaydarova found out, that there was demonstration of detention of state officials.

3. Violations of freedom of expression in Internet

May, 16

www.NewTimes.kz (Astana)

The editor-in-chief of news agency «NewTimes.kz» Eltai Davlenov has addressed to blog of Minister of Internal Affairs Kalmukhanbet Kasymov. It was connected with Internet-attack on the website  www.NewTimes.kz. He has believed, that it was well-planned action; made an conclusion after publication of information on explosion of mobile phone Samsung in the pocket of first-class puiple from Astana on website on April 23, 2014. On the next day website was attacked; company which rendered hosting-service for this Internet-resource, it should disconnect it. During three days website' functioning was restored. 

Kalmukhanbet Kasymov said to Eltai Davlenov, that his appeal was sent to the Territorial Department of Internal Affairs (Astana) and letters-requests were sent to the provider of website. Kasymov promised, that information on outputs control would be given additionaly.       

May, 21

http://oo-osa.org (Karaganda oblast)

The public association “Association of Assistance to Automobilists” informed on its pafe in Facebook, that some their Internet-resources were broken by unknown persons. Representatives of association applied for all regular users to visit and register in new links which they placed in the network. They believed, that it was connected with publication of materials (in particular, they were posted on the website), concerning violation of rights of automobilists on the side of security office agents. 

May, 29

Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Almaty)

Facebook.com

Representatives of Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Almaty) informed, that on May 29, 2014  in a day of signing agreement, subjected to creation of Eurasian Economic Union, they received pleas from readers from some regions of Kazakhstan, related to restriction of access to some information materials of “Azattyk”, concerning Eurasian Economic Union. The article had information on detention of dozens activists, who expressed their disagreement, concerning signing of treaty and they were sent to the Department of Internal Affairs; some of them were charged with hooliganism, disorderly conduct and organization of non-sanctioned rallies. 

On May 29, 2014 Internet-users of social network Facebook had the same problems. 

I.Violation of right to free dissemination of information

May, 29

«DAT – Obtscestvennaya Pozitsiya» (Almaty)

A group of CNS-servicemen went to the printing house “Business-Inform” (in particular, running number of newspaper “DAT-Obtscestvennaya Positsiya” was printed) on the night of 29 May, 2014.  CNS-servicemen drove workers from printing house. The Head of Media-Project “DAT” Ermurat Bapi went to there after telephone call. CNS-servicemen backtracked after extreme intense conversation: printing house workers returned to work place rapidly and running number of newspaper “DAT-Obtscestvennaya Positsiya” was printed. 

Ermurat Bapi believed, that Department of Committee of National Security of Almaty was interested in failure to print article under title “Records of Former CNS-Agent”. The author has defined style “Records of Agent” were sent to the editorial office via email. The text was signed “Citizen of the Republic of Kazakhstan”.

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail:  ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail

info@adilsoz.kz 

14

