[image: image1.png]


 International Foundation for Protection of Freedom of Speech

«Adil Soz»                                                                                                                                  

Violation of freedom of speech in Kazakhstan

March, 2014

(Digest)

International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» has pursued a study about prosecutions of media outlets, journalists and citizens in connection with their exercise of right to freedom of speech.

There were:

- Arrest warrant of Nataliya Sadykova was given; she was charged with libel;

· Suit was instituted against blogger Askar Shaygumarov in the amount of KZT500000;

· «Adil Soz» and Union of Journalists of Kazakhstan have made a statement, concerning  suspension and closure of independent media.

In March, 2014 media outlets and citizens dealt with five new suits about protection of honour, dignity and business reputation. 

Five judgments of earlier considered cases were rendered. 2 of them in favour of media outlets and citizens. 

In general, since the start of the year media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information dealt with: 

- 28 claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation (3 of them are – passed data) in the amount of KZT twenty millions forty hundreds and thousands;

- 4 charges with libel and slander (including one charge upon passed data). 

I.Changes of current law on freedom of expression

March, 12

The Majilis (Low Chamber) of Parliament of the Republic of Kazakhstan has considered and adopted in first reading draft law «On Additions and Supplements into Some Legislative Acts of the Republic of Kazakhstan of hardening of property, guaranteeing of protection of contractual obligations and upgrading of penalties for their violations».

Minister of Justice of the Republic of Kazakhstan Berik Imashev at a session of champer explained, that in nowadays everyone could receive information on some objects of real estate.   There was an unrestricted access to such information led to fraud towards feedback information on objects.

This draft law was adopted by members of Parliament. It was proposed to provide or give information on real estate only after approval of authorized person or rights holder. Only, limited audience will can receive information on objects. There are lawyers, investigative officers, bailiffs, notary officers and etc.

II. Security threats to journalists and media outlets

1. Unjustified detention of a journalist

March, 07

Andrey Grishin, Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law (Almaty)

The Department of Internal Affairs (Bostandyk District of Almaty) has dismissed journalist of Kazakhstan International Bureau of Human Rights and Rule of Law Andrey Grishin openning of criminal case with regard to Deputy for Head of Bostandyk District Department of Internal Affairs Berik Khamzin.Andrey Grishin stated, that fact of his detention and actions of Berik Khamzin has been direct interference of legal professional activity of journalist; it was committed by a person with the use of his official position (Article 155 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan). The Chief of Department of Internal Affairs (Bostandyk District) B. Abilbekov has given reasons for refusing because of corpus delicti.

It was connected with unjustified detention of journalist near akimat (district administration) on February 15, 2014, where Andrey Grishin came up, in order to take comment from public figures, who met with akim (governor). Berik Khamzin came up to Andrey, first of all he demanded to present documents rudely. The journalist presented his identity card and service certificate policeman put them into his pocket and noted that journalists made a video record of something or somebody called to something and instigate somebody to do something; ordered to go into police car with two policemen. They made him to turn out his pockets and turn the contents of his backpack.

There were no any forbidden things in backpack of Andrey, but policemen took his video camera and mobile phone. Then, Andrey Grishin was sent to Bostandyk District Department of Internal Affairs.

Two hours later, he was released; policemen did not explain reasons of his detention.

IV.Legal conflicts in connection with exercise of right to freedom of expression 

1. Criminal prosecutions 

March, 26 

Nataliya Sadykova, journalist (Aktobe)

The criminal case was opened with regard to journalist from Aktobe Natalia Sadykova; she was charged with slander, incident to the accusing a person of committing a corruption, grave or especially grave crime shall be punishable by restraint of liberty for a term of up to three years, or by deprivation of liberty for the same period under article 129 p.3 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The Former Member of Majilis of Parliament Maral Itegulov has filed a suit against Natalia Sadykova. The charges originated from article "They were straitened for tender" by Natalia Sadykova, who used pen-name Bakhyt Ilyasova posted it on portal "Respublika" where she deliberately slandered him and also, caused damage to his business reputation. 

The material was published and posted on information and analytical portal "Respublika", in December 2013. There was information on scramble for state procurements in Aktobe oblast. Natalia Sadykova denies her involvement in publication of article; she said about it during interrogation in Office of Investigations under Department of Internal Affairs in February, 2014.

None informed her about launching of lawsuit. The first trial was held on March 17, 2014. The Judge of Aktobe City Court Raziya Kustanova has rendered arrest warrant in absentia of Natalia Sadykova. She was in Ukraine with her family for the time being (in particular, they went to Ukraine still on March 09, 2014). 

Her colleagues Tsyganova and Karpova testified. Tsyganova and Karpova said, that they did not testify against her. 

March, 31

Nataliya Sadykova, journalist (Aktobe)

On March 31, 2014 after publication of article “Arrest warrant of Nataliya Sadykova related to case of slander was given first in Kazakhstan”, this article was posted on the website of foundation “Adil Soz”, published on pages of press agencies; press service of Oblast Court (Aktobe) has issued a press release. In its press release explained reasons of taking of measures with regard to journalist. According to information of press release, court has wanted Nataliya Sadykova on grounds that and inspite of proper notification she did not come  up to court without explanation of reasons, in order to receive a copy of court decision on opening of criminal case with regard to her and charge her with slander. «After taking action for guarantee of appearance of the accused person failed to give positive results; court found that accused N. Sadykova has made disposition of her flat in Aktobe and left Kazakhstan». 

It was a good ground in order to issue arrest warrant for the preventive measure of pretrial detention: «Preventive measure was motivated, because none knew about her placement, she left Kazakhstan, according to accurate information.

Also, Oblast Court (Aktobe) informed, that court decision did not enter into effect; it could be  appealed and on appeal. 

March, 28

Ludmila Batushkina, Svetlana Dement, Television Channel «5 Channel» (Karaganda)

On March 28, 2014 Kazybek bi District Court of Karaganda has suspended a consideration of criminal case with regard to employees of television channel«5 Channel»- correspondent Ludmila Batushkina and and anchor Svetlana Dement. They were charged with libel under article 129 p.2 “Slander which is contained in a public speech, or in a publicly displayed work, or in mass information media” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. The lawsuit was suspended, because power to attorney to representative of private prosecutor, Director of    Travel Agency of PLC «Gold Famili Travеl» Timur Buketov A. Aydarbekov had no any credentials, in order to file a suit to court on behalf of him and launch probe into journalists.

2. Civil prosecutions

2.1. Legal actions 

March, 11

Askar Shaygumarov, blogger (Uralsk)

The Former Member of Party «Alga» Ruslan Abdenov has filed a suit to City Court №2 (Uralsk). There was a suit in the amount of KZT1000000 (1USD=182.74) about protection of honour, dignity and recovery of moral damage which was filed against blogger, civil activist Askar Shaygumarov and former head of Akmola Oblast Branch of Party «Alga» Marat Zhanuzakov. The charges originated from «An Appeal to Minister of Justice of French Republic», posted on Internet-resources ablyazov.org and facebook under title «For Support of M. Ablyazov and Failure to Admit His Extradition to the Russian Federation». This appeal was signed by over 230 persons. The plaintiff said, that he was not either informed and listed among persons, who signed this appeal. According to his words, Marat Zhanuzakov, whom he phoned after publication «in order to determine accuracy of the mentioned fact» and with oral request to publish a disclaimer; he explained, that A. Shaygumarov collected signatures in West Kazakhstan oblast. None has contacted with R. Abdenov after this conversation, his request, concerning publication of a disclaimer was not fulfilled; suit was filed to court. Except for recovery of moral damage, plaintiff asked court to impose defendants, that they should apology to him, publish a disclaimer of article and post it on the website  ablyazov.org.

Askar Shaygumarov disagreed with charge, he had been a neither moderator, nor administrator of Internet-resources, where materials were posted. 

Except for it, he filed a complaint to the Disciplinary and Qualification Board of Oblast Court (West Kazakhstan Oblast), court chairman № 2 (Uralsk) and prosecutor (West Kazakhstan Oblast) on actions of judge G.S. Ospanova; also, asked to take measures, because she illegally took over a case and made serious violations of norms of Civil Procedural Code of the Republic of Kazakhstan.

March, 14

Ermek Narymbaev, public defender (Almaty)

District Court № 2 of Auezov district (Almaty)has partially satisfied suit on protection of honour, dignity and business reputation of banker Zhomart Ertaev, this suit was filed against public figure Ermek Narymbayev.

The charges originated from publications of Ermek Narymbayev on his page in social network  Facebook, where he critisized activity of some Kazakhstan's banks. In particularly, public defender spoke about «hidden interests», charged from borrowers of «Alliance Bank» in Zh. Ertaev's days as Chairman of Board of Alliance Bank and about fraud of plaintiff, concerning official embezzlement.

Zhomart Ertaev demanded to admit disseminated information, concerning his activity, like discredited and misleading one; Ermek Narymbayev should refute them in press and on  personal page of defendant in social network with public apology.

On March 14, 2014 court has made a rule. It has admitted disseminating information on plaintiff, like misleading one which discredited honour, dignity and business reputation of Zh. Ertaev. The court has imposed Ermek Narymbayev refute them on his personal page in social network Facebook with public apology. The remaining part of suit was dismissed Ertaev.

The judgment was passed in abcense of defendant. E. Narymbayev has intended to falsify a judgment in appeal instance. 

March, 14

Anastasiya Kupriyanova, «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk)

LLP «Izdatelskiy Dom «Region» (Ust-Kamenogorsk)

On March 14, 2014 City Court of Ust-Kamenogorsk has made a rule on termination of proceeding in suit about protection of honour, dignity and business reputation of inhabitant of Ust-Kamenogorsk Madina Thaychinkova, filed against owner of newspaper«Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk) and its journalist Anastasiya Kupriyanova. The proceeding was terminated in connection with conclusion of amicable agreement with participation of both parties;        according to it defendants should publish in the newspaper«Moy Gorod» information of following content:«On a fact of suicide of Damir Thaychikenov, published in the newspaper«Moy Gorod» №21 (323), dated 23 May, 2013) and version which was sounded in article «for familial relationships» did not discover its substantiation. The editorial staff has  conveyed their condolences to his family and wife. This information was published in № 13, dated 27 March, 2014.

We would like to remind you that charges originated from article “Against The Wall”, published in the newspaper«Moy Gorod» on May 23, 2013. In this article, there was information on suicide of battalion troop commander of patrol police of Department of Internal Affairs (Ust-Kamenogorsk). Represenatives of of Department of Internal Affairs (Ust-Kamenogorsk) believed, that probably it was connected with relations in the family, excluding version of pressure upon policeman from his professional activity. There was a real surname of policeman and suit in the amount of KZT3000000 (1USD=182.03).

March, 17

Stas Kisilev, «Vremya» (“Time”) (Kostanay)

On March 17, 2014 Zhetysu District Court of Almaty has considered a suit about protection of honour, dignity and business reputation. The joint-stock company «Aluminiy Kazakhstana (Aluminium of Kazakhstan)» has filed a suit against editorial staff of newspaper «Vremya» (“Time”) (Kostanay) and its reporter Stas Kisilev. The charges originated from article “Who did order temporary reserve”, published in the newspaper «Vremya» (“Time”) (Kostanay) on November 26, 2013. The branch of joint-stock company «Aluminiy Kazakhstana (Aluminium of Kazakhstan)» of Red October Bauxite and Ore Office attempted to obtain warrant for exploration and production of bauxites on the territory of Tounsor temporary reserve in Kostanay oblast.  

In plaintiff's opinion, journalist has disseminated misleading information which discredited activity of company. 

March, 18

«Tribuna — Sayasat Alany» (Almaty)

SP «Alan Zhurt» (Almaty)

On March 18, 2014 Judge of Medeu District Court (Almaty) Galym Bekbatyr has passed judgment upon suit of the retiree colonel  Kuspabay Zhampeisov which was filed against newspaper "Tribuna– Sayasat Alany". Editorial staff of the newspaper "Tribuna– Sayasat Alany" should recover KZT2000000 (1USD=182.04); it is tantamount to bankruptcy and shut down.

It was connected with interview which Zhampeisov gave to free-lance correspondent of the newspaper. The correspondent used words "What on earth is this? We have such mentality in order to dominate, plunder Kazakhstan's people and relish the opportunity" from direct speech of the interviewed Zhampeisov in the title "Mentality of our state authority– is domination, plundering of Kazakhstan's people, carpe diem".

After publication of article Zhampeisov demanded to publish a disclaimer and revision of quotation. In October 2013, editorial staff has fulfilled the demand of Zhampeisov in full force and effect; it did not hurt him to apply to court.

It was the second trial. In the morning after speeches of plaintiff and evidence, judge informed about debates of the parties during afternoon. The representative of plaintiff Sergey Utkin asked to adjourn the trial to other day, because he had hearing of the other case which was assigned previously in Almalinsk Court. But, judge said, that it was very important for him to complete consideration of case namely the present day. He promised to arrange about adjourning of a trial in Almalinsk Court; insisted on participation of S. Utkin in debates. The debates took a place at 16.00 p.m. The judgment should be passed at 18.00 p.m. During three minutes judge has read resolution part of a court decision and promised, that trial participants will receive judgment some of these days.

Editorial staff intended to make an appeal to Appeal Instance. 

March, 19

Vladimir Lukshonis, blogger (Aktau)

The PLC «Caspiy Operating» has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation against blogger Vladimir Lukshonis  to court № 2 (Aktau) in February, 2014. In plaintiff's opinion, Vladimir Lukshonis repeatedly disseminated discrediting information on activity of «Caspiy Operating», critisized activity of company which made urban greening. Representatives of PLC «Caspiy Operating» insisted on publication of disclaimer, public apology and recovery of KZT1000000 (1USD=182.73) as moral damage compensation.

On March 19, 2014 court has suspended lawsuit on suit, because the parties concluded amicable agreement. Defendant should admit disputable information, like misleading one, refute them and make an apology to the staff of «Caspiy Operating». 

The blogger Vladimir Lukshonis informed “Radio Azattyk” (“Radio Freedom”) that fact of improper urban greening had been a fact of corruption actions, only one fact, that there was a critisism of the other person.

March, 26

«Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau)

Andrey Solin, (an inhabitant of Temirtau)

On March 26, 2014 Temirtau City Court has partially satisfied a suit about protection of honour, dignity and business reputation of six employees of JSC «Ispat-Karmet» which was filed against editorial staff of the newspaper«Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau) and former employee of JSC Andrey Solin.

The charges originated from article “Illegal dismissal” by Nataliya Vernadskaya which was published in the newspaper «Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau) on September 22, 2013. Plaintiffs    D.Voytekhovskiy, M. Volodin, M. Konovalenko, O. Makayev, S. Tibeykin and K. Tsymbal thought, that reporter disseminated misleading information which discredited and critisized their professional activity. They gave an accent to story of A.Solin. He told about illegal disposal of metal from facility of JSC «Ispat-Karmet». There was no mention of any concrete surnames in the article, but plaintiffs stated, that their surnames were mentioned in the article. Plaintiffs demanded, that Nataliya Vernadskaya should publish a disclaimer and defendants should recover KZT6000000 (1USD=182.35).

The court has taken into account arguments of the parties studied materials of case, concluded, that disseminated information, presented by Solin discredited and designated honour and dignity of plaintiffs. It has imposed on A. Solin to address to Temirtau media with refutation of discredited information which was disseminated by him in the article “Illegal dismissal; he should recover KZT3000000 (1USD=182.35) as moral damage compensation for plaintiffs.

March, 26

Murat Telibekov, «Democratic Kazakhstan» (Almaty)

Representatives of the state general education institution «Secondary school № 22» has filed a suit about protection of honour, dignity and business reputation to Bostandyk District Court of Almaty. The suit was filed against head of social movement«Democratic Kazakhstan» (Almaty) Murat Telibekov. The article “Democratic Kazakhstan insists on change of akim (governor)” was posted on the website Novosti@mail.ru. There was also, information that participants of movement made a bid to organization of rally against maletolts in educational institutions. Parents of puiples of secondary school № 22 have made a statement on maletolts in this school.

The administration of secondary school № 22 considered this information, like false and libelous which discredited and critisized honour and dignity of administration and teachers of school. Representatives of the head department asked court to impose on M. Telibekov he following. He should make an official refutation of this article in media and an apology to administration of secondary school № 22 (Almaty). 

Except for it, representative of school, member of parents' committee Vladimir Poluektov asked court to open criminal case under article 129 “Libel” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan with regard to M. Telibekov. 

March, 27

Olga Voronko, «Vremya» (“Time”) (Pavlodar)

Representatives of company ENRC Kazakhstan have filed a suit against editorial staff of newspaper«Vremya» (“Time”) (Pavlodar) and its reporter Olga Voronko about protection of business reputation to Zhetysu District Court of Almaty. The charges originated from article “I do not play in such manner”, published in the newspaper«Vremya» (“Time”) on November 13, 2013. There was information on troubled and critical situation in Pavlodar Football Club     «Irtysh». According to words of club staff, heavy financial situation was caused by deficite of financing. The company-sponsor did not transfer financial contribution for 2013. Representatives of Eurasian company stated, that it was misleading information. ENCR insisted on publication of a disclaimer on pages of newspaper and reinburse court costs in the amount of KZT2000 (1USD=182.40).  

The first lawsuit will be held in the beginning of April. 

We would remind you, that Zhetysu District Court of Almaty has considered a suit of three companies-representatives of PLC «ENRC Kazakhstan» which was filed against editorial staff of the newspaper «Vremya» (“Time”) (Pavlodar) and Olga Voronko. The charges originated from article “Let's smother, mister Mashkevich!” by Olga Voronko, published on October 24, 2013 in the newspaper «Vremya» (“Time”) (Pavlodar). At the present time, trial on this suit was terminated, in order to conduct procedural actions.

V.Violations of right to access to information 


1. Obstruction of legal and professional activity of journalists and media outlets 

March, 01

Gulnaz Zhylkaydarova,  Murat Odinaev Television Channel «TBK»  (Shymkent) 

The saleswoman of socio shop «Atameken» (“Land of Forefathers”) which was placed on  Abay street in Shymkent, she actively interfered to activity of film crew of television channel «TBK»  (Shymkent), reporter Gulnaz Zhylkaydarova and camera man Murat Odinaev. They made a review on deficit of sugar in Shymkent. When. Saleswoman saw film crew, she asked them to stop shooting, otherwise this woman promised them to damage their video camera. Gulnaz Zhylkaydarova attempted to speak with her, but saleswoman did not want to listen anything, she locked film crew in her shop. She began to threaten them bodily injury. Some times later, husband of saleswoman came up to there. He calmed down his wife and after that film crew was released.  

March, 07

«Akmolinskie Vesti» (Kokshetau)

Correspondents of the newspaper «Akmolinskie Vesti» (Kokshetau) faced to rudeness of Administration of Kokshetau Trade Center «Altyn Gasyr (Golden Age)» before March 08, 2014.   Journalists canvassed public opinion which was devoted to 190th anniversary of Kokshetau.   Editorial workers, who entered into sales room with photo camera, at once Administration of Kokshetau Trade Center «Altyn Gasyr (Golden Age)» asked them to leave it, but none of them made a photo. Correspondents asked to canvass public opinion in sales room, but director of trade center refused them to do it. The chief security office of trade center Kairat Sultanov send them packing in force from building. At the final stage of “conversation” with administration, they promised, that if editorial workers of «Akmolinskie Vesti» published some information on this incident on pages of newspaper, they would be sorry for what they have done. Later, in conversation with editor-in-chief mister Abutalipov said, that nothing took a place and promised to file a suit to court.

Correspondents of the newspaper «Akmolinskie Vesti» (Kokshetau) believed, that actions of director of Central Universal Department and chief security office as interference to legal and professional activity of journalists.   

2. Refusals, restrictions and violation of terms of providing of information of public interest

In March, 2014 21 reports on refusals, restrictions and violation of terms of providing of information of public interest were recorded in this chapter. 

Including:

March, 04 

Bakhytzhan Esirkepov, Television Channel «Otyrar» (Shymkent) 

The staff of jount-stock company “KazTransGasAymak” did not response on a letter-request of journalist Bakhytzhan Esirkepov, Television Channel «Otyrar» (Shymkent), in time and according to law “On Mass Media”. It was connected with quality of gas counter devices which company should place. Some times later, journalist received a response on repetitive letter-request. The head office of company in Astana or in Almaty should give some commentaries upon this matter.

Март, 07

Elena Koemets, «Caravan» (Almaty)

The reporter of newspaper «Caravan» (Almaty)Elena Koemets within few days attempted to call to specialists of Energy Department and Communal Services (Almaty), in order to ask questions, concerning condition of heating system in the town. She failed to contact with represenatives of department by telephone, because all telephone numbers were out of connection. 

March, 12

Christine Gorbachenko, Municipal Television and Radio Channel (Petropavlovsk)

The Correspondent of Municipal Television and Radio Channel (Petropavlovsk)Christine Gorbachenko addressed to Press Service of Department of Housing Services and Utilities, Passenger Transport and Automobile Roads of Petropavlovsk, in order to provide information on repair of the old bridge over railway grade crossing at the suburb of Petropavlovsk. The Press Secretary Gulnar Abisheva refused to provide information; she said, that journalists of “Astana TV” made a review on it, earlier and informed something wrong.

March, 26

Artem Klevan, Television Channel «Irbis» (Pavlodar)

On March 26, 2014 correspondent of television channel«Irbis» (Pavlodar)Artem Klevan made a review of laments of participants of program «Employment-2020” on problems with energy supply of the rented houses; he addressed to Akimat (District Administration) of Pavlodar district. It had problematic objects. The staff of Department of Architecture and Construction of Akimat (District Administration) which in due time acquired these houses for movers; it refused to speak with journalist.

March, 13

Talgat Umarov, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)

Peter Trotsenko, «Nadezhda» (Uralsk)

On March 13, 2014 journalists of newspapers «Uralskaya Nedelya» (“Ural's Week”) (Uralsk) and«Nadezhda» (“Hope”) (Uralsk)Talgat Umarov and Peter Trotsenko failed to attend a session of enlarged collegium of prosecutor's office (West Kazakhstan oblast). Press Secretary of Prosecutor's Office Eleonora Tazhimova said, that according to order of Oblast Prosecutor Serik Karamanov, only representatives of state media could attend this arrangement. 

March, 28

«Adil Soz», Union of Journalists of Kazakhstan (Almaty)

On March 03, 2014 International Foundation for Protection of Freedom of Speech «Adil Soz» and Union of Journalists of Kazakhstan (Almaty) have sent a letter, concerning anti-corruption restrictions of freedom of speech from public authorities to Prosecutor General of the Republic of Kazakhstan, Speaker of Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan and Akim (Governor) of Almaty. They asked, that akimat (district administration) of Almaty should post on its website a list of controlled associations of media business and correct it by reference to the Order of President of Kazakhstan, concerning Moratorium on Control of Subjects of Small and Medium Business.

On March 28, 2014 they received response on their letter, where Head of Department of Internal Policy (Almaty) E. Auezov  cited articles of law «On Mass Media», prescribed media to provide obligatory copies to the authorized agencies.

March, 31

Nadezhda Yakovleva, «Moy Gorod Zyranovsk» (Zyranovsk, East Kazakhstan Oblast)

In Zyranovsk (East Kazakhstan Oblast) representatives of akimat (district administration) ignored journalist of newspaper «Moy Gorod Zyranovsk» (Zyranovsk, East Kazakhstan Oblast).   Nadezhda Yakovleva. She said, that in March city akimat (district administration) and public council organized some raids of constructional projects whose facility completion deadline  was failed and of problem families. All media outlets of Zyranovsk, except for journalists of newspaper «Moy Gorod Zyranovsk» (Zyranovsk, East Kazakhstan Oblast) were involved in these raids.

2.1. Access to court information

March, 27

«Nasha Zhizn», «Novoye Vremya» (Pavlodar)

Television Channel «7 Channel» (Pavlodar Oblast)

On March 27, 2014 journalists of newspapers «Nasha Zhizn» and «Novoye Vremya» (Pavlodar) and also, film crew of television channel«7 Channel» (Pavlodar Oblast) attended Pavlodar District Court. There was a consideration of civil case on recovery of moral and material harm from a teacher of village school (Chernoretsk), who was condemned for bodily injury, led to death of pupil Alexander Divin. Taking into account that, in 2012 lawsuit on a teacher caused outcry in media and society, journalists wanted also to cover civil trial. But, judge Ischanov did not permit to media representatives in order to enter into court room and attend trial in spite of requests of relatives of Alexander Divin. After complain of journalists to Pavlodar Oblast Court, they could attend and cover trial. The judge Ischanov forbade to make a photo and video record without explanation of some reasons. 

2.2. Internet

March, 04

PA «Kazakhstan Today» (Almaty)

The website www.kt.kz of press agency«Kazakhstan Today» (Almaty) faced to DDOS-attack from February 18 to March 01, 2014. As a result of DDOS-attack functioning was slowed significantly and from time to time it was out of access for Internet-users. The company PS which provided hosting for press agency received information, that versus previous attacks which were conducted outside, this attack took a place within territory of Kazakhstan. In opinion of editor-inchief of press agency«Kazakhstan Today» (Almaty) Timur Kuvatov, that such attacks were focused on disfunctioning of website of press agency. I call attention of anonyms, who order and organize DDOS-attack, that such actions have illegal ones.

On March 04, 2014 website www.kt.kz faced to DDOS-attack again.   

March, 28

«Adil Soz» (Almaty)

On March 28, 2014 web editor of International Foundation for Protection of Freedom of Speech«Adil Soz» (Almaty) attempted to open a page in social network Facebook; she received the following information from administration of Internet-resource:”Someone tried to visit your account in Facebook, using your parole. The attempt was carried out from a place which you usually do not use, we blocked an access to your account. We would like to make a sure, that     it was you. If it is not so, we can protect your account”. There was information, that the attempt was carried out from Lvov (Ukraine).

March, 28

Dosym Satpayev, political scientist (Almaty)

The famous Kazakhstan's political scientist and blogger Dosym Satpayev informed in his account in Facebook, that from his mail box to gmail letters, that he needed in help were sent. He believed, that his mail box was broken and asked everyone, who has held correspondence with him not to believe to these messages.

We would remind you, that the same situation took a place in April, 2013 from civil activists E. Zhovtis, A. Grishin and B. Toregozhina. They believed that these incidents were connected with human rights activity.

VI. Obstruction of media dissemination 

March, 03

«Pravdivaya Gazeta» (Almaty)

International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz"  and Union of Journalists of Kazakhstan have made a statement, related to suspension and closure of independent media.

To:

Prosecutor General of the Republic of Kazakhstan

A.K. Daulbayev

Speaker of Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan

N.Z. Nigmatulin

Copy

To:

Akim (Governor) of Almaty

A.S. Esimov

Statement

Union of Journalists of Kazakhstan and International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz" express their deep concern with regard to anti-constitutional restrictions of freedom of speech from public authorities. 

Under Article 39 of Constitution of the Republic of Kazakhstan "Rights and freedoms of an individual and citizen may be limited only by laws and only to the extent necessary for protection of the constitutional system, defense of the public order, human rights and freedoms, health and morality of the population".

Contrary to this statement, akimat (district administration) of Almaty and local law-enforcement agencies restrict the constitutional right of citizens to freedom of speech and receiving of information and, also control for adherence of accounting policy of media outlets.

The newspaper "Pravdivaya Gazeta" was shut down, according to judgment of suit of district public prosecutor on February 24, 2014.

We would remind you that, newspaper "Pravdivaya Gazeta" began publishing in April 2013. The circulation of first issue was seized for the reason that newspaper did not publish periodicity of edition. In August 2013 newspaper was suspended during three months, because it exceeded the stated print run by 1,000 copies.

On December 05, 2013 there was a trial on editorial staff of the newspaper "Pravdivaya Gazeta" in absence of defendant and lawyer on the ground of two protocols of akimat (district administration) of Almaty. The issue of newspaper, dated 22 November, 2013 was printed by printing house 20 November, 2013; it was fined on fifty monthly assessment indices. Data outs were printed unclearly in brush proof of this issue; judge decided to suspend the publication of newspaper during three months.

In court of appeal, representatives of newspaper offered evidence, that none of copy of newspaper was sold before 22nd December, 2013. Unclear data outs were caused by technical errors of printing house; printing house eliminated them timely. However, court decision on suspension of edition and fine has been left standing.

In 2013 newspapers "Pravda Kazakhstana", "Rek-Time Kazakhstan", "Ashyk Alan" and etc. were fined and suspended because of shady evidences for the same de minimis infractions.  

The total control, according to information of Department of Internal Policy of Akimat (District Administration) of Almaty are still in progress in 2014, but heads of media business and the general public are not informed about it properly. 

We ask:

1. The General Prosecutor's Office of the Republic of Kazakhstan shall check legality and well-foundedness of judicial decisions on closure and suspension of media; 

2. Members of Majilis of Parliament shall address to the Constitutional Council, concerning compliance of article 350 of Code of Administrative Offences with norms of the Constitution of Kazakhstan; exclude from a draft of new Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan penalty in the form of suspension and closure of media for de minimis infractions of accounting policy;

3. The Akimat (District Administration) of Almaty shall post on its website a list of controlled associations of media business and correct it by reference to the Order of President of Kazakhstan, concerning Moratorium on Control of Subjects of Small and Medium Business.

Chairman of Board of Directors of Union of Journalists of Kazakhstan

S. Matayev.

President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz"

T. Kaleyeva. 

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail:  ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail

info@adilsoz.kz 

11

