[image: image1.png]


           International Foundation for Protection of Freedom of Speech

                                                                                                        “Adil Soz”                                                                                       

Monitoring of status of freedom of speech in Kazakhstan

February, 2014

(Digest)

In February, 2014 monitoring of international foundation for protection of freedom of speech «Adil Soz» has registered 91 reports. There were:

- Newspaper«Pravdivaya Gazeta» was closed under court decision;

· Journalists of television channel «5 Kanal» (“Fifth Channel”) Ludmila Batushkina and Svetlana Dement were charged with libel;

· Suit was instituted against newspaper «Zerkalo» (“Mirror”) in the amount of KZT3000000 (1USD= 182.05);

· Coalition of NGOs «Zhiyrmasynshi Bap» (20th Article of Constitution of Kazakhstan) has made an appeal to members of Parliament, concerning repressive tendencies of regulation of freedom of expression.

In general, since the start of the year media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information dealt with:

- 18 claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation (3 of them are – passed data) in the amount of KZT eighteen millions forty hundreds and thousands;

- 4 charges with libel and slander (including one charge upon passed data)

I.Peculiarities of political and legal climate in the country, defined actual status of mass media 

1. Social and political events 

February, 11

On February 11, 2014 National Bank of the Republic of Kazakhstan has made a statement on situation around devaluation (in particular, it stated in January, that there was no any fact of devaluation in Kazakhstan). But all the same in Kazakhstan change in currency exchange rate of Kazakhstan' s tenge, towards American dollar took a place. As a result of it, the goods were bid up far beyond their real value. Citizens of Kazakhstan conducted rallies and protest actions; they asked state authority not to raise prices for goods.

Some dozens of Kazakhstan's citizens were fined up to twenty monthly calculation indexes (1 MCI = KZT1852); one of them was arrested for ten days.

February, 26

All Mass Media

The Meeting of Security of Council was held on February 26, 2014 in Astana. Over the course of meeting, there was a discussion of implementation of Strategy of National Security of Kazakhstan and security measures during organization and conduction of exhibition EXPO-2017. The President of the Republic of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev, speaking at the meeting, he focused on situation, when destructive impact on stable development of the state could take a place only, with the help of modern information tecnologies: «Recent events demonstrated, that some provocators could influence on situation in Kazakhstan. Now, information technologies use some new methods and we must react on them. Today, we deal with change of influence methods, information technologies and tools of antagonism with them. Therefore, today constitutional system, sovereignty, territorial integrity of states is  fallen under destructive impacts. In this regard, Kazakhstan shall be very excubant and considerate». 

February, 03

The Chairman of Agency of the Republic of Kazakhstan for Religious Affairs Marat Azilkhanov at a wide session of collegium of department stated: «All video and documentary output from this day, all television programes which are broadcasted on our television channels, they should be agreed with us, because we speak about the ideology. We broadcast, speak and inform with the help of documentary films, everything should be agreed and centralized».

In his turn, Deputy for Chairman of Department Galym Shoykin on the margins of collegium explained, that such work would be realized owing to materials with the state investitions within frame of state information orders».

February, 03 

The Chairman of Agency for Religious Affairs of the Republic of Kazakhstan Marat Azilkhanov at a wide session of collegium office stated, that in 2013 content of more 2000 Internet-websites, related to religious extremism was analyzed; negative expert reports were given to 106 of them, these negative expert reports were sent to public prosecution offices, in order to take a decsion on closure.

February, 07

On February 07, 2014 Office of the General Prosecutor of the Republic of Kazakhstan has issued and disseminated  a press release in which it informed about results of its activity for 2013 year. According to information and materials of press release in 2013, 82 extremist websites were closed: «Over law courts 82 Internet-resources which disseminated extremist and terrorist materials were admitted as illegal ones. Except for it, international organization  “Tabligi Dzhamaat” was admitted as extremist one; its activity was forbidden within the territory of the Republic of Kazakhstan».

February, 18

KazNET

Press Service of Office of the General Prosecutor of the Republic of Kazakhstan informed, that from 2011 Office of the General Prosecutor of the Republic of Kazakhstan jointly with the other state bodies made a monitoring of more 90 000 Internet-resources, subjected to discovery of facts, concerning propaganda of ideas of extremism and terrorism, dissemination of information on methods of home-made bombs. Courts of Astana and Almaty during this period satisfied suits of public prosecutors and authorized bodies on admittance of illegal output of 596 Internet-resources with suspension of dissemination within territory of Kazakhstan. 

2. Actions and public statements of officials 

February, 03

Electronic media outlets

On February 03, 2014 during a wide session of Collegium under Ministry of transport and Communications, Head of Department Askar Zhumagalivev informed the following: «We worked on entrenchment of sattelite television during development of national digital television. At the present, we deal with grand number of viewers (particularly, over 500000) who see this digital sattelite television».

Askar Zhumagalivev said, that digital television covered 51 of territory of Kazakhstan.

February, 18

KazNET

On February 18, 2014 in Astana the Deputy for Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan Andrey Kravchenko and President of Internet-association of Kazakhstan Shavkat Sabirov concluded memorandum of co-operation. According to information of Press Service of General Prosecutor's Office: “The Parties intend to combine efforts, focused on decision of actual issues, concerning dissemination of illegal content in Kazakh segment of Internet.     The key trends of co-operation are fight against dissemination of illegal information, related to  sexual abuse of children's pornography, propaganda and public justification of terrorism and extremism and other offences or crimes, committed with usage of information and communication technologies”. 

3. Evaluations of actual status of media and freedom of speech

February, 12

All Media Outlets

On February 12, 2014 at the Meeting of Committee for Human Rights under the European Parliament, Chairman of Council of Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law Eugene Zhovtis in his speech pointed at reactional character of a draft of new Criminal Code and emphasized on actual crackdown of opposition and free media. In particular, he noted: «Right to freedom of speech and media is restricted by administrative and criminal liability for defamation, infringement on honour and dignity of president, judge, deputy and etc. There is no independent radio and television within fifteen years in Kazakhstan. I do not mean private one, I mean independent one which cover various political views. We deal with liquidation in 2012 some opposition printed media in Kazakhstan; there are few dozens of independent newspapers and magazines, they undergo difficulties with printing houses, their activity is suspended; journalists and editions have wasted suits, imposed by court».

II. Changes of acting legislation on freedom of expression 

February, 04

The Coalition of NGOs "Zhiyrmasynshi Bap" (20th Article of Constitution of the Republic of  Kazakhstan) expresses deep concern in connection with increased number of restrictions of constitutional right to freedom of expression in a draft of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan; these restrictions were supported by members of Parliament on January 29, 2014.

The mere assertion of draftsmen, that slander was fallen into category of crimes which has prophylactic effect; it overbalanced norms of the international documents (in particular, they were ratified by Kazakhstan), recommendations of Committee and Counsil for Human Rights of the United Nations, OSCE, OECD and Commission of Human Rights under the President of the Republic of Kazakhstan.

We think, that this statement is invalidate and dangerous. This principle was taken once. It can be dominating one and history shows that, it will lead to the rule of reaction and climate of fear. It is common knowkledge, that toughening of punishments does not lead to reduction of crimes. The crime prevention is realized with the help of disseminaltion of legal culture and ethical standards, but not reinforcement of repressions. 

Contrary to statements of draftsmen, Kazakhstan's practice in the application of criminal liability for libel, it fails to European one. Countries of European Union do not launch criminal cases of defamation, but in 2013, there were five lawsuits, when journalists and members of the public were charged with slander, disseminated in media; the most last journalist who was sentenced to imprisonment, he was released in December. Dozens of threats of reference to the court in criminal order upon completition of public statements

In 2008, Special Rapporteur on Freedom of Expression of the United Nations stated: "Subjectivity of some laws on slander and their most widest coverage and application within the scope of criminal law they were transformed into powerful mechanisms of choke of the journalistic investigations and critisism".

The toughening of penalties for defamation actions during liberalization of liability for economical crimes will develop legal disharmony which will render impossible the state problem of anti-corruption struggle and in general, it will lead to suppression of the civil public life.

Dear Members of Majilis of Parliament of the Republic of Kazakhstan,

We call you, that you should be critical about proposals of draftsmen of a draft of Criminal Code with regard to freedom of expression and transfer judicial regulation of defamation disputes to the sphere of civil-law relations as may be required by logic of development of our legal secular state; according to it, the rights and freedoms of every human being are the supreme value.  

February, 04

The Press Service of Majilis (Low Chamber) of Parliament of the Republic of Kazakhstan has issued a press release. Members of Committee of Majilis (Low Chamber) of Committee on the Legislation and Judicial and Legal Reform intended to elaborate term “criminal infraction”    which set aside to Criminal Code with the help of Code of Administrative Offences.

The Press Service of Majilis (Low Chamber) of Parliament of the Republic of Kazakhstan of Head of Working Group, Deputy Arman Kozhakhmetova informed:” Displacement of a great number of structure of administrative infractions (58) to Criminal Code, like criminal infractions and it is appreciated dubiously”. This moment is discussed our colleagues, servicemen of working group of Criminal Code; our committee has risen it. We make an analysis of structures, elaborated to Criminal Code and we shall plan to discuss this moment jointly with working group, related to a draft of Criminal Code”. It was done by results of regular consideration of a draft of Code of Administrative Offences.

III.Prosecutions of journalists and media outlets in connection with their professional activity 

1. Attempted homicide of journalist

February, 26

Lukpan Akhmedyarov, «Uralskaya Nedelya” (Uralsk)

Office of the Prosecutor General of the Republic of Kazakhstan has dismissed to appeal against sentence which was passed towards four accused persons; they were charged with attempted homicide of journalist Lukpan Akhmedyarov. This information was provided in response on action of journalist; earlier, he applied for Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan Askhat Daulbayev. Lukpan Akhmedyarov has expressed his disagreement, that appeals and supervisory boards(West Kazakhstan Oblast Court) upheld sentence of first instance court, towards four persons who were admitted perpetrators of attempted homicide of journalist Lukpan Akhmedyarov; court has convicted them in attempted homicide of journalist Lukpan Akhmedyarov on April 19, 2012; it acquitted accused persons under article 235 “The Creation and Guidance of an Organised Criminal Group or Criminal Association (Criminal Organisation), and Participation in a Criminal Association” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Lukpan said, that four accused persons could not commit crime without some instructions and roles of each of them. The Investigative Office of Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) has emphasized into separate proceeding material towards unidentified patrons. Based on the above stated, journalist asked Askhat Daulbayev to protest judicial act, in order to  determine the nature of guilt of the accused persons, like organized criminal group.  

2. Attacks on journalists

February, 11

Igor Larra,  «Svoboda Slova» (Aktobe)

Oblast Court of Aktobe has upheld sentence of city court, according to it, an inhabitant of Alga (Aktobe oblast) Mirbolat Sultanov was convicted in attack with participation of some persons on journalist Igor Larra, «Svoboda Slova» (Aktobe).

About 23.00 p.m. correspondent of newspaper "Svoboda Slova" (Aktobe) Igor Larra has gone out of porch of his friend in order to go home by a taxi on August 20, 2013. He set a course for taxi car, but, suddenly, four unknown persons came up to him, they knocked him senseless by a tire iron and began to stump him. After regaining consciousness, I. Larra went to the Department of Internal Affairs, where he filed a complaint. 

On August 22, 2013 Department of Internal Affairs (Aktobe) has opened a criminal case under article 178 p. 2 “Robbery” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. During operative-searching arrangements, police officers of Department of Internal Affairs of Aktobe have detained a person, who suspected in the attack on journalist Igor Larra. It was a twenty-seven years-old resident of Alga, who has been previously convicted for the same crime. After completition of investigation case, matter was taken to court № 2 (Aktobe).

On December 27, 2013 court has sentenced Mirbolat Sultanov to five years and three months of imprisonment with service of sentence in standard regime penal colony. Also, court has imposed on Sultanov recovery of KZT544000 (1USD=182.92) as moral damage compensation for Igor Larra's family; it could not trace any connection between beating of journalist and his death (at the end of September, 2013 correspondent of the newspaper "Svoboda Slova" in Aktobe Igor Larra had been in intensive care unit and diagnosed with "total pancreatonecrosis").

Nataliya Kim (in particularly, a wife of Igor Larra) said, that some days later after passing of sentence, in January, 2013 Department of Internal Affairs stopped searching of the second convicted person in attack on journalist. The case was closed.

3. Unjustified detention of journalist

February, 17

Andrey Grishin, Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law (Almaty)

The Journalist of Kazakhstan International Bureau of Human Rights and Rule of Law Andrey Grishin has complained to the Public Prosecutor of Bostandyk District (Almaty) B. A. Zhumakanov about actions of Deputy for Head of Bostandyk District Department of Internal Affairs Berik Khamzin.

It was connected with unjustified detention of journalist near akimat (district administration) on February 15, 2014, where Andrey Grishin came up, in order to take comment from public figures, who met with akim (governor). Berik Khamzin came up to Andrey, first of all he demanded to present documents rudely. The journalist presented his identity card and service certificate policeman put them into his pocket and noted that journalists made a video record of something or somebody called to something and instigate somebody to do something; ordered to go into police car with two policemen. They made him to turn out his pockets and turn the contents of his backpack.

There were no any forbidden things in backpack of Andrey, but policemen took his video camera and mobile phone. Then, Andrey Grishin was sent to Bostandyk District Department of Internal Affairs.

Two hours later, he was released; policemen did not explain reasons of his detention.

Andrey Grishin stated, that fact of his detention and actions of Berik Khamzin has been direct interference of legal professional activity of journalist; it was committed by a person with the use of his official position (Article 155 p.2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan).

Except for it, Berik Khamzin prohibited media outlets and journalists to enter into Interdistrict Administrative Court of Almaty in order to attend open trials on detained participants of peaceful demonstration against consequences of devaluation on February 15, 2014 in the morning.

In his complaint, Andrey Grishin asked General Prosecutor’ s Office to pursue investigation of above mentioned facts, give legal evaluation and take measures of procuracy legality control with regard to Deputy for Head of Bostandyk District Department of Internal Affairs Berik Khamzin. 

February, 20

Rinat Kibrayev, Dmitriy Tscelokov, Nurali Aytelenov, bloggers (Almaty)

There was a reporting back meeting of city akim (governor) of Almaty with population in the Palace of Republic (Almaty) on February 20, 2014. Shortly before beginning of reporting back meeting, policemen detained some bloggers Rinat Kibrayev, Dmitriy Tscelokov and Nurali Aytelenov, who intended to attend this arrangement and sent them to the Department of Internal Affairs (Zhetysu District).  

Dmitriy Tscelokov informed correspondents of radio “Azattyk” (“Freedom”), that reason for their detention was connected with supposedly suit of Maksat Usenov, who charged them with dissemination of misleading information. On February 05, 2014 three bloggers, according to decision of administrative court were arrested to ten days for violation of public order. And  after release from arrest, Kibrayev wrote in social networks, that a person, who sat in neighbouring camera Maksat Usenov, who knocked down six pedestrians, he had especial provileges  for arrested person. The lawyer of M. Usenov informed correspondents of radio “Azattyk” (“Freedom”), she did not know, that her client whether wrote any suit on this record.      

In bloggers' opinion, policemen detained them, in order not to allow them attend reporting back meeting of city akim (governor) of Almaty with population in the Palace of Republic (Almaty) on February 20, 2014.

4. Media censorship

February, 18

Media Outlets (Karaganda)

Employees of Press Service of Akimat (District Administration) of Karaganda Oblast called to heads of all media outlets of Karaganda and warned them, that they should not cover theme of unsatisfaction of oil workers in the press. The day before, top-management of joint-stock company “ArsellorMittal Temirtau” informed about abrogation of collective treaty unilaterally with oil workers. As a result of it, oil workers conducted a protest, they intended to organize authorized rallies in oblast center and sattllite towns. After telephone calls from press service, majority of Karaganda media outlets did not cover materials, in order to protect oil workers of JSC “ArsellorMittal Temirtau”.

February, 12

Zulfiya Nabieva, «Nash Kostanay» (Kostanay)

The Head of Press Service (Kostanay Oblast) Elena Kasharina called to correspondent of newspaper «Nash Kostanay» (Kostanay)Zulfiya Nabieva on Febfruary 12, 2014. Kasharina has demanded, that Nabieva should remove information under title “In Kostanay, 57-years-old multiple convicted pedophile was detained by police” from website of the newspaper  http://www.top-news.kz/.  Zulfiya Nabieva refused to do it and disclose information source. Then, Elena Kasharina has demanded to put away from title word “police”, that it was done.   After completition of working day, Kasharina one more called to Nabieva, in order to delete information. Zulfiya Nabieva has refused again.

On February 13, 2014 Zulfiya Nabieva went to the editorial office. She knew, that this information material was removed from website upon a decision of editor-in-chief Elena Nikitenko (in particular, she has received some telephone calls from Department of Internal Affairs, Department of Internal Policy and Oblast Akimat (District Administration)).

IV.Legal conflicts in relation to exercise of right to freedom of expression  

1. Criminal prosecutions 

February, 06 

Ludmila Batushkina, Svetlana Dement, Television Channel «5 Channel» (Karaganda)

The television channel “5 Kanal” (“Fifth Channel”) has demonstrated a review of Ludmila Batushkina on December 12, 2013. It was devoted to fraud in the sphere of travel trade. A resident of Karaganda Valeriy Vasiliev has addressed to editorial staff. He has concluded prepayment lump-sum contract with one of the travel agencies of Karaganda; attempted to cancel it one day after, but failed to do it.

The Director of Branch of PLC «Gold Famili Travеl» Timur Buketov has filed a complaint with Kazybek Bi District Court of Karaganda after publication of material. He intended to institute author of publication to criminal liability under article 129 “Libel” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and for aggreiving of his business activity. There was video of office of his firm office; demonstration of telephone set and transmission of telephone conversation with Timur Buketov, where he said the following:«I do not know about our position towards these persons, because they do not want to conduct negotiations. Simply, I do not know about free time, because, now I am very busy”. Also, T. Buketov asked to institute anchor Svetlana Dement to liability, who said the following:”Residents of Karaganda, are risen to the bait of swindlers again, who proposed trip ticket abroad».

In their turn journalists disagreed with charge with regard to them: during procedure of material preparation, they repeteadly attempted to contact with staff of PLC, in order to obtain commentary, but, they failed to do it. On December 26, 2013 in response on complaint of T. Buketov, he filed it against representatives of television channel, prior to court; editorial staff proposed to provide broadcasting time for representative of travel agency, in order to express her point of view, concerning situation which took a place.

On February 28, 2014 a lawyer of T. Buketov has called to editorial staff oftelevision channel “5 Kanal” (“Fifth Channel”). He said, that plaintiif intended to withdraw his suit with regard to journalists, on condition that they demonstrated normal review and their clients would be satisfied from their services. The editorial staff accepted this proposal.

February, 05

Ermek Thaichibekov, businessman (Taraz)

www.zonakz.net (Almaty)

Zamzagul Tleubek and Irene Kornienko, at different times applied for blog of Minister of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan K. Kasymov. They asked him to take measures toward enterpreneur from Taraz (South Kazakhstan oblast)Ermek Thaichibekov. In their opinion, thoughts and utterances of Thaichibekov about single state, like former Soviet Union were posted on his page in Facebook, deliberate actions aimed at the incitement of social, national, tribal, racial, or religious enmity or antagonism, or at offense to the national honour and dignity, or religious feelings of citizens, as well as propaganda of exclusiveness, superiority, or inferiority of citizens based on their attitude towards religion, or their genetic or racial belonging, if these acts are committed publicly or with the use of the mass information media under article 164 “Incitement of Social, National, Tribal, Racial, or Religious Enmity” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan and public exhortations for the forcible seizure of power, forcible retention of power, disruption of the safety of the state, or forcible changing of the constitutional order, as well as forcible disruption of the integrity of the Republic of Kazakhstan and the unity of its territory, as well as distribution of materials with such content for those purposes under article 170 “Exhortations for the Forcible Overthrow or Changing of the Constitutional Order, or Forcible Disruption of the Territorial Integrity of the Republic of Kazakhstan” of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. Z. Tleubek has also, asked to take under control activity of the website  www.zonakz.net which twice provided broadcasting time, in order to argument his viewes. Except for it, she asked to take under control shady activity of Association Eurasian National Front and its members and also, their page in social network (https://www.facebook.com/EvrazijskijNarodnyjFront?fref=ts) .

K.Kasymov in his responses said, that Ministry of Internal Affairs took concrete measures with regard to authors of letters, reacted on it operatively and rapidly, subjected to determination of extremism and facts of incitement of national enmity and hatred, including Internet-network.   The information which was summarized in statements of Z. Tleubek and I. Kornienko was sent to the Department of Internal Affairs (Zhambyl Oblast), in order to control and adoption of   proceeding decision.

February, 26

KazNET

The representative of youth wing of party “Nur Otan”, who called himself Eugene, addressed to blog of Minister of Internal Affairs of the Republic of Kazakhstan K. Kasymov. He has expressed his concern towards attempts of some citizens to destabilize the situation in Kazakhstan and use devaluation of Kazakhstan's tenge. Eugene said, that jointly with initiative youth created in Internet a group which would counteract to these senses. Eugene asked author of blog and he was also, interested in collaboration with MIA (Ministry of Internal Affairs), in order to identify persons and Internet- communities which pose a threat for stability.

K. Kasymov. has enclosed his gratitude for his civil position and explained, that «Public exhortations for the forcible seizure of power, forcible retention of power, disruption of the safety of the state, or forcible changing of the constitutional order, as well as forcible disruption of the integrity of the Republic of Kazakhstan and the unity of its territory, as well as distribution of materials with such content for those purposes are qualified under article 170 p. 2 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. According to p.1 article 192 of Criminal and Procedural Code of the Republic of Kazakhstan this crime was classified as distinguished  investigative jurisdiction of CNS (Committee of National Security). In a case of designation of illegal Internet-resources (Internet-communities, forums and etc.) citizens reserved their right to contact with law-enforcement agencies.

He has also, reminded, that in Kazakhstan Internet-resources were fallen into category of media and thus complied with media legislation.

February, 05

Gennadiy Benditskiy, ratel.su (Almaty)

The journalist of Internet-portal ratel.su Gennadiy Benditskiy was summoned to the department of Committee of National Security (Almaty). It was connected with his publication on the website, posted at the end of December, 2013, where he told about probable causes of airplane crash CRJ-200 of air company SCAT; as a result of it, 21 persons were died. In his publication, G. Benditskiy referred to secret document of one of Kazakhstan's security services. 

During meeting, it has emerged that two months later, after publication of article, Director of Air Company Vladimir Denisov has filed a lawsuit in City Prosecutor's Office. He asked to institute G. Benditskiy to liability for publication of secret information and interference to investigative procedure of airplane crash. In its turn, representatives of City Prosecutor's Office has ordered to conduct investigative procedure  upon CNS' application.

G. Benditskiy provided some information for website Forbes, investigative officer of Department of Committee of National Security asked questions, concerning availability and  original of secret document, who signed it and etc. Gennadiy has refused to response on these questions, he referred to an artcle of Criminal Procedural Code, according to this article, Benditskiy could not testify against himself and could disclose information sourse, in a case, if he did not promise  maintain confidentiality. 

The Head of PR-Department of Air Company SCAT Victoriya Ulyanova thought, that publication of secret and investigative documents and also, unjustified conclusions has been gross violation of investigative instructions of air plane crashes and incidents, according to it, information on circumstances of airplane crash under no circumstances should not be provided or discussed with participation of unauthorized persons not to influence on investigative process.

2. Administrative persecutions

February, 27

Lukpan Akhmedyarov, «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)

On February 27, 2014 Specialized Administrative Court of Uralsk has made a rule. The editor-in-chief of newspaper «Uralskaya Nedelya» (Uralsk)Lukpan Akhmedyarov should recover fine in the amount of twenty monthly calculation indexes (KZT37040). He was found guilty in commitment of administrative offence under article 373 p.3 “Violation of the legislation on the organization and holding of peaceful assemblies, meetings, demonstrations, pickets and demonstrations” of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. The charges originated from author's material “May be we cease to be monkeys” by L. Akhmedyarov and placed on the website of newspaper «Uralskaya Nedelya»(Uralsk)  (http://www.uralskweek.kz/2014/02/18/mozhet-perestanem-byt-obezyanami/). Lukpan wrote, that he would come up to square, in order to attend peaceful protest action and express his disagreement toward devaluation of Kazakhstan's tenge; journalist wrote, also: “Do you want to participate in it?” Please,come in”.

On March 12, 2014 a rule of administrative court entered into force.  

3. Civil persecutions

February, 14

Anastasiya Kupriyanova, «Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk)

LLP «Izdatelskiy Dom «Region» (Ust-Kamenogorsk)

Ust-Kamenogorsk City Court has initiated civil proceeding. A resident of Ust-Kamenogorsk  Madina Thaychikenova has filed a suit about protection of honour and dignity against correspondent of the newspaper«Moy Gorod» (Ust-Kamenogorsk)Anastasiya Kupriyanova and owner of the edition LLP «Izdatelskiy Dom «Region» (Ust-Kamenogorsk). We would like to remind you that charges originated from article “Against The Wall”, published in the newspaper«Moy Gorod» on May 23, 2013.  In this article, there was information on suicide of battalion troop commander of patrol police of Department of Internal Affairs (Ust-Kamenogorsk). Represenatives of of Department of Internal Affairs (Ust-Kamenogorsk) believed, that probably it was connected with relations in the family, excluding version of pressure upon policeman from his professional activity. There was a real surname of policeman and suit in the amount of KZT3000000 (1USD=182.03). 

The very core of the suit of Madina Thaychikenova was connected with mention of real name of Damir Thaychikenov and one of the believable motives of suicide have been family relationships. Madina Thaychikenova has asked court to impose on defendants recovery of    KZT3000000 (1USD=182.03) as moral damage compensation. 

The first trial will be held on March 04, 2014. 

February, 27

«Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau)

Andrey Solin, (resident of Temirtau)

Temirtau City Court has considered a suit about protection of honour, dignity and business reputation of six employees of JSC «Ispat-Karmet» which was filed against editorial staff of the newspaper«Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau) and former employee of JSC Andrey Solin.

The charges originated from article “Illegal dismissal” by Nataliya Vernadskaya which was published in the newspaper «Zerkalo» (“Mirror”) (Temirtau) on September 22, 2013. Plaintiffs    D.Voytekhovskiy, M. Volodin, M. Konovalenko, O. Makayev, S. Tibeykin and K. Tsymbal thought, that reporter disseminated misleading information which discredited and critisized their professional activity. They gave an accent to story of A.Solin. He told about illegal disposal of metal from facility of JSC «Ispat-Karmet». There was no mention of any concrete surnames in the article, but plaintiffs stated, that their surnames were mentioned in the article. Plaintiffs demanded, that Nataliya Vernadskaya should publish a disclaimer and defendants should recover KZT6000000 (1USD=182.35)

Plaintiffs demanded to publish a disclaimer of discredited and misleading information; defendants should recover KZT6000000 (KZT1000000 for everyone of plaintiffs) in solidary order.   

February, 20

Tatiyana Kuznetsova, (resident of the village Novonezhinka, Kostanay oblast)

Shamshiya Kurgambekova, Nataliya Morkovina and Ludmila Petrova have filed a suit about protection of honor and dignity against Tatiyana Kuznetsova to court. A 49-years-old Tatiyana Kuznetsova on her page in social network “Odnoklassniki” placed a status of next content: “In maternity clinic of Auelikol Shamshiya Kurgambekova, Nataliya Morkovina and Ludmila Petrova change new-born childs. Please, put on button “Class” that every new mother can see it”. The status originated from death of male child of Kuznetsova in the maternity clinic. There was a suit in the amount of 3000000KZT (1USD=182.03). On February 20, 2014 Auelikol District Court (Kostanay Oblast) made a rule. Tatiyana Kuznetsova, (resident of the village Novonezhinka, Kostanay oblast) should recover KZT150000 as moral damage compensation for three doctors of maternity clinic of Auelikol Central District Hospital.

February, 21

Maxim Olkov, «Nedelya SK» (Petropavlovsk)

LLP «Izdatelstvo «Severnyi Kazakhstan» (“North Kazakhstan”) (Petropavlovsk)

Tamara Zaytseva, (resident of North Kazakhstan oblast)

Victor and Vladimir Sychevs have filed a suit about protection of honour, dignity, business reputation and recovery of moral damage against journalist of newspaper «Nedelya SK» (Petropavlovsk) Maxim Olkov, owner of the edition LLP «Izdatelstvo «Severnyi Kazakhstan» (“North Kazakhstan”) (Petropavlovsk) and resident of North Kazakhstan oblast Tamara Zaytseva to court of Petropavlovsk on February 07, 2014.

The charges originated from article “Go there, the fuck knows where, or Who is owner of  territory”, published in the newspaper on June 14, 2013. This artcle, in plaintiffs' opinion, defendants disseminated discredited information which invoked their honour, dignity and business reputation in public opinion from a point of view of observation of laws and moral principles of the society. Plaintiffs pursued their claims, concerning the following extracts of article: «My neighbor – a heavy hitter, who could solve a problem in conflict situation simply and easily», «It is no surprise, that of their own free will time for registration, it was delayed  ».

Victor and Vladimir Sychevs asked court to admit above mentioned information, like misleading information which discredited and critisized their honour, dignity and business reputation; defendants should publish a disclaimer and recovery of KZT100000 (1USD= 182,37) for everyone of plaintiffs as moral damage compensation in solidarily order.

On February 21, 2014 judge N. R. Maldybayeva did not consider a suit of plaintiffs in connection with their non-observation of obligatory order of preliminary pre-trial settlement of  a dispute which was stipulated by law.

3.1. Closure and suspension of media

February, 28

Television Channels «43 Channel, «TKT» (Temirtau)

Temirtau City Court has made a decision on annulment of consent documents for operation of equipment of television channels«43 Channel, «TKT» (Temirtau). The trial was continued during some years. Dwellers of ten-storeyed house (in particular, offices of television channels with their special technical equipment were placed there) lodged a complaint. They complained of tecnological noise and electromagnetic radiation of antennas and receivers.Temirtau City Court has taken position of dwellers, made a rule which prohibited television channels to operate equipment. The rule came into effect in December, 2013.

Television channels continued their broadcasting, bailiffs began to fulfill judgment of Temirtau City Court. The Head of Department of Karaganda Oblast Inspection of Communication and Information Muslim Ospanov outlined the situation.

We should note, that it was not the first case, when activity of electronic media was terminated under pretence of violations of technical and sanitary norms. In September, 2011 Specialized Interdistrict Economic Court (Almaty) has awarded a judgment of sanitary epidemiological station' suit (Almalinsk district) on suspension of activity of studium PLC «Stan Production» (publisher of video portal Stan.kz) and receiving-transmission equipment.

Executive Director of National Association of Television and Radio Broadcasters Sholpan Zhaksybayeva noted: «Television channels which are functioned during 10-20 years, they are not closed and suspended for no particular reason. It is very often an output of dissatisfaction of the state authority, towards policy of television channel, critical and sharp materials, related to state officials and public figures. For a example, they have a grudge against equipment which function for a long time with conscent documents and it did not disturb and damage to somebody. As a result of suspension and closure of domestic television channels, Kazakh viewer faces to problems, concerning receiving of objective and accurate information on a domestic level. National television channels focuse on news of two capitals (Astana and Almaty). They are not interested in social life of regions of the Republic of Kazakhstan».

February, 24 

«Pravdivaya Gazeta» (Almaty)

On February 24, 2014 Judge of Bostandyk District Court of Almaty Eraly Bekbayev has issued shutdown order with regard to independent weekly newspaper "Pravdivaya Gazeta".

The judicial decision was passed the day before and in defendants' absence. The Public Prosecutor of Bostandyk District Bauyrzhan Zhumakanov has insisted on shut down of the newspaper on the ground, that Administrative Court in 2013 has imposed a penalty on it repeatedly. The editorial staff has litigated this order and stated about their intention in order to go through all court instances, after that they would apply for Committee for Human Rights of the United Nations.

We would remind you that, newspaper "Pravdivaya Gazeta" began publishing in April 2013. The circulation of first issue was seized for the reason that newspaper did not publish periodicity of edition. In August 2013 newspaper was suspended during three months, because it exceeded the stated print run by 1,000 copies.

On December 05, 2013 there was a trial on editorial staff of the newspaper "Pravdivaya Gazeta" in absence of defendant and lawyer on the ground of two protocols of akimat (district administration) of Almaty. The issue of newspaper, dated 22 November, 2013 was printed by printing house 20 November, 2013; it was fined on fifty monthly assessment indices. Data outs were printed unclearly in brush proof of this issue; judge decided to suspend the publication of newspaper during three months.

In court of appeal, representatives of newspaper offered evidence, that none of copy of newspaper was sold before 22nd December, 2013. Unclear data outs were caused by technical errors of printing house; printing house eliminated them timely. However, court decision on suspension of edition and fine has been left standing.

V.Violations of right to access to information


2. Refusals and restrictions in receiving of information 

In February 18 reports on refusals and restrictions in receiving of information of public interest were registered. 

Incl.:

February, 03

Irene Abrakhmova, «7 Channel» (Shymkent)

The reporter of«7 Channel» (South Kazakhstan Oblast) (Shymkent)Irene Abrakhmova has addressed to the Line Internal Affairs Department (Shymkent). She was interested in planted bomb in the building of railway station. But, representatives of department refused to give some information. Irene Abrakhmova said, that Acting Chief of Line Internal Affairs Department Aubakir Abdraimov, first of all he promised to come up to film crew (in particular, it was next to railway station). They waited for him for a long time, but he did not come up to media representatives. Then, Irene Abrakhmova attempted to obtain information by telephone.        Aubakir Abdraimov did not either provide any information.  

February, 28

Asel Zhetpisbayeva, «Nasha Yarmarka» (Karaganda)

Journalist of weekly newspaper«Nasha Yarmarka» (Karaganda) Asel Zhetpisbayeva has made a review on host of diseases of salmonellosis among citizens of Karaganda. They tasted   dumplings with potatoes which were produced in of the culinary shops of Temirtau. Asel Zhetpisbayeva decided to find out reasons of appearance of the dangerous dumplings on counters of Karaganda shops. On February 05, 2014 she sent a letter-request to the Head of Department of State Epidemiological Control (Karaganda Oblast) Gulzhan Baygutanova. She did not receive any response up to February.

February, 13

Editoroial staff of website radiotochka.kz (Almaty)

On February 13, 2014 in Almaty at about 17.00 p.m. services of messages were switched off. It was impossible to send a SMS-message and short messages in mobile applications. Users of social networks believed, that switching off services was connected with appearance and blocking of some Kazakhstan's groups «VKontakte», called on meeting and resignation of the government of Kazakhstan. Journalists of Internet-portal “Radiotochka” have addressed to  mobile communication providers, in order to clarify the situation.

Representatives of mobile communication provider TELE-2 explained journalists, that they knew about this problem, but they could not say about reasons.The company “Beeline» has also, refused to call reason of disconnection; its servicemen supposed, that it was technical breache.

The cellular communication operator «К-cell» responsed on question of journalists of Internet-portal “Radiotochka”: «In the matter of sending of SMS-messages, servicemen of company took a decision, in order to withhold comments».

February, 25

Alexandra Sergazinova, «Nasha Gazeta» (Kostanay)

Vitaliy Lugovskoy, TRC «Alau» (Kostanay)

Zulfiya Nabieva, «Nash Kostanay» (Kostanay)

Correspondents of media outlets (Kostanay), Alexandra Sergazinova, «Nasha Gazeta» (Kostanay), Vitaliy Lugovskoy, TRC «Alau» (Kostanay), Zulfiya Nabieva, «Nash Kostanay» (Kostanay) asked question to Head of Department of Internal Affairs (Kostanay Oblast) Tlegen Matkenov about reasons of suppression of information on grave offences. At those day, Matkenov conducted receiption upon private matters in Kostanay Oblast Branch of Party    «Nur Otan». Journalists were interested in reasons whether policemen did not provide operative information on grave offences, committed in Kostanay; and also, they did not reply on issues of criminal events.  He answered the following: «You make a PR for yourself, using criminal. Who does need in it?  Of course, you need in it. We do not hide this information, send to all state agencies. Why should we inform about everything or everyone? We shall classificate this information. We have enough social problems. It is necessary to take special extra precautions during providing of information. We should help each other. There is no necessity  to excite the society of Kazakhstan».

February, 26

«Assandy Times», «DAT. Obtscestvennaya Positisiya», «Pravda Kazakhstana» and «Tribuna. Ashyk Alany» (Almaty)

Human rights activists of Kazakhstan International Bureau for Human Rights and Rule of Law (KIBHRRL) Andrey Sviridov and Erlan Kaliev went to the special detention room for administratively arrested persons (Department of Internal Affairs), in order to provide products and newspapers for two arrested bloggers Dmitriy Tscelokov and Andrey Tscukanov. There were fresh issues of newspapers «Assandy Times»,«DAT- Obtscestvennaya Positisiya», «Pravda Kazakhstana», «Tribuna («Sayasi Alany»)» and a book «Records of colonist-settler» by E. Zhovtis.

The administration of the special detention room for administratively arrested persons (Department of Internal Affairs) refused to take newspapers, because these newspapers have been under ban. Andrey Sviridov and Erlan Kaliev were interested in reasons of ban on these printed media and where they could introduce with active list of banned printed media. Andrey and Erlan did not receive persuasive response on it. 

Erlan Kaliev attempted to explain administration of the special detention room for administratively arrested persons(Department of Internal Affairs), that these newspapers had been officially registered in the Republic of Kazakhstan and they had been published, according to legislation of Kazakhstan, but servicemen of administration of the special detention room for administratively arrested persons(Department of Internal Affairs) ignored it.

They did not take also, a book«Records of colonist-settler» by E. Zhovtis. 

February, 17

Nataliya Aitova, Oblast Television and Radio Broadcasting Channel (Petropavlovsk)

The film crew of Oblast Television and Radio Broadcasting Channel (Petropavlovsk) failed to make a review on exhibition of applied art in hall of restaurant «Turkestan» in Petropavlovsk. The administrator of restaurant (in particularly, journalists contacted with her earlier) said, that if film crew wanted to shoot there, they should pay for it. The film crew left for restaurant.

2.1. Courts

February, 13

Svetlana Glushkova, Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Astana)

The judge of Almaty District Court № 2 (Astana) forbade reporter of Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Astana)Svetlana Glushkova to make a video record and photo of open lawsuit on case of pastor of presbyterian church «God's grace» Bakhtzhan Kashkumbayev. Radio “Azattyk” (“Freedom”) (Astana) informed, that there was only prohibition towards representative of this media. Journalists of Christian Television Channel CNL were not restricted in procedure of video record. 

2.2. Internet

February, 13

On February 13, 2014, next day after devaluation of national currency of Kazakhstan, Kazakhstan's Internet-users informed to social networks Twitter and Facebook about problems, towards access to WhatsApp and Viber applications messengers. The technical support service Viber informed about technical hitches and provided this information for press agency “KazTA”. The technical support service WhatsApp received a letter-request from press agency “KazTA”, but it did not provide any response on it during three days.

Internet-users believed, that this disconnection in social networks was connected with social tension after devaluation of national currency of Kazakhstan and fear of the state authority of protest actions. It was a temporary disconnection, but residents of Almaty were out of connection during some hours. Rumours about launched protest actions were spread among residents of other regions (oblasts).

February, 18

ratel.su (Almaty)

On February 18, 2014 at press conference in Almaty, journalists of the websitee www. ratel.su told about blocking of their website. Creators of Internet-project, journalists Marat Asipov, Sapa Mekebayev and Gennadiy Benditskiy said, that during two and half months of functioning, website had some attacks, DDoS-attack on Internet-resource, serious and misunderstandable problems which provided hosting, because of it, access to Internet-resource was restricted. From 12 February, 2014, on a next day after devaluation, website has been out of access for Internet-users, who purchase traffic of “Kazakhtelecom”. 

Journalists thought, that after some publications which cast doubt on charge of Rakhat Aliev with murder of Altynbek Sarsenbayev and also, critisism of the position of General Prosecutor's Office, concerning high-profile cases against generals of Ministry of Defense, DDos-attack took a place. The website had been out of access during a week. After publication of article by Gennadiy Benditskiy about owners of markets of Almaty; there was a great number of well-known surnames; attempt of website' breaking.

The editorial staff has sent a letter-request to joint-stock company «Kazakhtelecom», concerning blocking. Representatives of company attempted to change situation and solve this problem. Creators of Internet-project had to register additional domain and conclude an agreement which rendered hosting services beyond borders of Kazakhstan website www.ratel.su was appeared.

Participants and speakers of press conference thought, that website' blocking – it was also, an attempt, in order to ban on profession and obstruction of employe's activity.

February, 13

Avaaz.org

On February 13, 2014 website www.avaaz.org had been out of access for Kazakhstan's Internet-users. It was prominent Internet-portal which focused on collection of signatures under various petitions.

A petition of unknown author was posted on it on February 11, 2014. Over 2000 Internet-users put their signatures under it. There was a call on resignation of President and the government of Kazakhstan, who had been answerable for disappointing programmas before country and kazakh people. The author told about facts of corruption at the highest levels of power, price rise and one-moment devaluation which took a place on February 13, 2014.

There was no either judicial decision on blocking of Internet-resource in base line of judicial decrees of Supreme Court eaias.supcourt.kz net.

Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”

Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”

Ganna Krasilnikova

e-mail:  ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail 

info@adilsoz.kz 

15

