[image: image1.png]



International Foundation for Protection

 of Freedom of Speech “Adil Soz”
Violations of freedom of speech in Kazakhstan

December, 2014
(Digest)
International foundation for protection of freedom of speech «Adil Soz» has conducted a survey, concerning in the sphere of violation of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information in December, 2014. 

There was following information:

-On December 24, 2014 court has satisfied suit of Department of Internal Policy of Almaty on closure of magazine “ADAM bol”. It was done in absence of defendant.
-The civil society has defended magazine“ADAM bol” .
-The public defender Musagali Duambekov should recover KZT400000 as moral damage compensation in favour of businessmen of Mukashevs. Musagali Duambekov was charged with slander under article 129 of Criminal Code of the Republic of Kazakhstan. 
-Cassational instance has upheld appellate resolution. The editor of magazine “Anyz Adam” Zharylkap Kalybai should recover KZT one million and three hundred and thousand to veterans of the Great Patriotic War.
-The court decision came into effect. It was connected with recovery of KZT34000000 to students and teachers of musical conservatory of Kurmangazy. The Appellate instance has dismissed complaint of advertising agency.  
In December, seven suits on protection of honour, dignity and business reputation were filed against media outlets and citizens in the amount of KZT four millions and one hundred thousand.

Six judicial acts, concerning prior cases were performed, including two – hearing in appellate instance; one hearing in cassation instance four of them were performed in favour of journalists, media outlets and citizens.

-15 charges with slander; 97 pre-trial claims and suits on protection of honour, dignity and business reputation in the amount of KZT 738 millions and 500 thousand were brought against media outlets and citizens in connection with exercise of right to freedom of expression, receiving and dissemination of information, in general and since the beginning of the year.

I. Violations of rights of journalists and media outlets 
1. Attacks 
December, 23
Guljan Ergalieva, «Adam bol» (Almaty)
In the evening, December 23, 2014 editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva got home from another trial. It was connected with fate of magazine "ADAM bol" which should be determined in the near future. Unknown men attacked her in the entrance hall of her house. Guljan Ergalieva lost her consciousness after first hit and she regained her consciousness, but there was no anyone. Unknown men punched in the face, Guljan Ergalieva believed, that they did not want, that she attended trial with bruises on her face on December 24, 2014, where she should speak in a debate. She said to representatives of "Adil Soz" about her attendance in trial in any case, that's why she did not appeal to police and visit a doctor.

3. Unjustified detention of journalist
December, 11
Timur Kibirov, blogger (Almaty)
According to website "Social Action"(http://soceistvie.info) reports, December 11, 2014 Almaty blogger Timur Kibirov was detained in his own flat. Two policemen, who did not introduce themselves and provide some documents, they demanded, that he should go with them to the district police station № 91 of Turksib District of Almaty. Timuru Kibirov was detained for allegedly illegal publications which were posted in social networks.

Timur wrote an explanatory note, where he denied charges against him and informed that being convinced marxist propagated his views and did not violate legal restrictions.

Then policemen called doctors from psychiatric hospital, they explained their call, that   allegedly representatives of Prosecutor's Office asked to test him for mental health and take him to the psychiatric hospital temporarily. But, doctors did not find any reasons, in order to hospitalize him to the psychiatric hospital forcedly.

Timur Kibirov was in the district police station № 91 of Turksib District of Almaty during some hours. Kibirov was released with the condition, that he would not write and post anything in Internet. 
II. Violations of right to access to information 

1. Dismissals, restrictions and violations of terms of providing of information 
December, 18
Nataliya Silvanovich, «Temirtauskiy Rabochiy» (Temirtau)
The correspondent of newspaper «Temirtauskiy Rabochiy» (Temirtau)Nataliya Silvanovich during publication of article about conflict situation which took a place in Temirtau City Association of the Disabled Persons has applied to the City Prosecutor's Office. It has considered a claim of members of this association. The Senior Assistant of Prosecutor Olga Egorova has refused to provide some information for journalist categorically.
December, 29
Alexandra Sergazinova, «Nasha Gazeta» (Kostanay)
The correspondent of weekly «Nasha Gazeta» (Kostanay)Alexandra Sergazinova has contacted with the Head of Department of Inherent Security under Department of Internal Affairs (Kostanay Oblast) Zharaskhan Akberdiev. It was connected with arrest of Deputy for Chief of Criminal Police under Department of Internal Affairs (Rudnyi) Batyrkhan Moldakan.    Zharaskhan Akberdiev in his telephone conversation with correspondent Alexandra Sergazinova said, that they took a matter to court and after that, they would provide details.
December, 31
«Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast)
The journalist of newspaper «Moy Gorod Shemonaikha» (East Kazakhstan Oblast) Eugenia Deryabina informed reporter of foundation “Adil Soz”, that state institution“ Shemonaikha District Department of Enterprise” consistently failed to provide information. So, as of December-end a letter-request of editorial staff, dated 03 December, 2014, concerning sharp rise in prices of buckwheat in the district trade network received no response.
2. Violation of right to dissemination of information
2.1. Closure of media. Case «ADAM bol»
From November, 2014 Medeu Court of Almaty had hearings at the suit of Department of Internal Policy (Almaty) on closure of magazine “ADAM bol” and its Internet-versions. The editorial staff of magazine was charged with propaganda and agitation of war. The charges originated from article “Our Kazakh people on foreign war” which was published in magazine “ADAM bol” on August 29, 2014. It was an interview with Kazakhstan's human rights defender Aidos Sadykov.
Interestingly, that this “dangerous” interview was published in August, but suit was filed only on November 18, 2014. 
December, 03
Representatives of the civil society conducted a press conference in Almaty. They  expressed their deep concern about spectre of closure of magazine “ADAM bol”. In the opinion of the lawyer S. Utkin there was no any legal grounds for termination of activity of edition. The President of Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz”     Tamara Kaleyeva said, that prosecution of magazine had signs of derogation of freedom of speech. 

43 public figures and journalists ranged themselves on the side of magazine. They made an appeal to Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan A. Daulbaev where they protested against actions of akimat (district administration) and demanded to drop some prosecutions with regard to independent edition.
December, 05

The first trial, concerning the suit of Department of Internal Policy of Almaty on closure of magazine "ADAM bol"  for propaganda and agitation of war was terminated on December 05, 2014. Policemen of Bostandyk District Department of Internal Affairs attended editorial office of magazine "ADAM bol" and editor-in-chief Guljan Ergalieva. They executed an order of the Prosecutor's Office, demanded, that Guljan Ergalieva to provide explanatory note in written form for them, and were interested in her intention, or magazine "ADAM bol" in order to propagandize the war. 

The editor-in-chief of magazine "ADAM bol" Guljan Ergalieva in her explanatory note wrote, that neither she, nor magazine violated article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan.

The Article 20 of Constitution of the Republic of Kazakhstan prohibits propaganda or agitation for the forcible change of the constitutional system, violation of the integrity of the Republic, undermining of state security, and advocating war, social, racial, national, religious, and clannish superiority as well as the cult of cruelty and violence, shall not be allowed.

December, 12

On December 12, 2014 Executive Director of Public Foundation "Charter on Human Rights" Zhemis Turmagambetova has sent an appeal to the Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan Askhat Daulbaev, concerning situation around magazine "ADAM bol".

Dear Mr. Askhat Daulbaev,

We ask you to pay your attention to problems of rule of law and role of prosecutor's office in trial on closure of magazine"ADAM bol". 

At the present time, trial is held in Medeu District Court of Almaty. The Department of Internal Policy of Almaty has filed a suit against owner and editor-in-chief of magazine "ADAM bol" on November 18, 2014. It charged magazine with propaganda and agitation of war. The charges originated from article "Our Kazakh people on foreign war" which was published in the magazine "ADAM bol" on August 29, 2014. On November 20, 2014 judge A. Abisheva has made a rule of prohibition of publication of magazine "ADAM bol" in order to secure a claim. The obligatory component of proganda of the war are calls on war, it means calls on violence, participation in illegal military formation etc., these actions, according to article 1"On Combating Extremism" of Law of the Republic of Kazakhstan are extremism. According to article 12 "On Combating Extremism" of Law of the Republic of Kazakhstan these materials can be declared extremist by court only upon motion of prosecutor which is considered in order, according to Chapter 36-2 of Civil Procedural Code of the Republic of Kazakhstan. 

The Prosecutor's Office of the Republic of Kazakhstan does not find signs of extremism in published material, it did not file a suit on admittance of material as extremist one; Department of Internal Policy under the Akimat (District Administration) of Almaty has already filed a suit on closure of magazine in connection with publication of extremist material. 

So, suit which was filed by Department of Internal Policy under the Akimat (District Administration) of Almaty this suit is premature and prosecutor who is involved in trial he should take concrete position. Otherwise, it appears that prosecutor's office during some months has slept and it continues to sleep with regard to published material of magazine which has allegedly signs of extremism; Department of Internal Policy under the Akimat (District Administration) of Almaty should impose order in spite of inactive prosecutor's office. 

Your attention drawn to a great public interest which is connected with this trial within Kazakhstan and without. This disputable publication has an independent point of view of Kazakh people, cocerning situation in Ukraine. On the results of this case some of them shall evaluate quality of justice and information independence of Kazakhstan. In this regard, we ask you as Prosecutor-General of the Republic of Kazakhstan to take this case under your personal control.

This appeal was signed by:

Executive Director of Public Foundation "Charter on Human Rights" Zhemis Turmagambetova and President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech "Adil Soz" Tamara Kaleyeva.

December, 18
As you know, November 20, 2014, according to rule of Medeu District Court of Almaty , in order to secure a suit of Department of Internal Policy (Almaty) towards closure of edition, publication of magazine “ADAM bol” and its Internet-versions was suspended “prejudgment”. The owner of magazine LLP “ADAMDAR” (“PEOPLE”) has lodged an appeal with the court with regard to it. On December 18, 2014 Board of Appeals of Almaty City Court has dismissed an appeal and left rule of district court standing. 

December, 23

On December 22, 2014 members of board of trustees of magazine "ADAM bol" Murat Auezov, Gerold Belger, Eugene Zhovtis, Tolegen Zhukeev and Ermek Tursunov have addressed to the President of the Republic of Kazakhstan N.A. Nazarbaev. It was connected with legal prosecution with regard to magazine "ADAM bol".

Dear Mister President,

Members of Board of Trustees of magazine "ADAM bol" address to you in connection with unusual claims which are advanced by law-enforcement agenicies and judicial bodies against this edition.

The editorial project of Guljan Ergalieva is widely regarded as one of the most content-related, principal and patriotic media of Kazakhstan. It will not be gross exaggeration. The magazine "ADAM bol" deeply and empathic evaluate disadvantages which take a place in the public life. However, in spite of all critical impulsion of articles, content of some publication has honest interest, in order to maintain the independence of Kazakhstan, care of public welfare and success of our country. We adequately demonstrate current political situation and position which take a place in the sphere of national media. By reference to this statement, we think, that situation around magazine "ADAM bol" went beyond the bounds of decency, political expediency and elementary standards of law. It is not a solitary instance of closure of editions of G. Ergalieva. We have a deal with political prosecution and other ones with regard to well-known public figure and journalist. The intolerance, vengelfulness, ignoration of moral, principles of justice and legitimacy became norm of representatives of the state authority.

As to us, it is becoming that, these actions have only subjective attitudes and interests of concrete persons in the state authority, who have a significant impact on decision making and who have administrative authority. It should be noted, that there were more cases of prosecutions and provocations with regard to media outlets lately. These cases cause resentment of Kazakstan's society, but it became a criticism on the side of OSCE, international human rights organizations and world journalistic community. Certainly, in the first place, some persons provoked all of this in the form of their irresponsible and sordid actions. It affects the credibility of Kazakhstan and authority of the Government.

According to Constitution of Kazakhstan, President shall be guarantor of its observation that's why we think, that you as President of Kazakhstan in this given case shall ensure absolute fulfillment of norms of fundamental law with regard to this abuse of power which is covered by pseudojuridical formulations. 

We hope, that your actions will obligate all state bodies to focus on necessity of steadfast implementation of requirements of laws and guarantee of freedom of opinions, speech and individual rights. 

December, 23
On December 23, 2014 experts were heard during trial on closure of magazine “ADAM bol”. The Docent of Department of Politology of Kazakh State University, Candidate of Politological Sciences Raikhan Seisebaeva concluded, that in interview of Miras Nurmukhanbetov “Kazakh people on foreign war”, “propganda of war” took a place. The Docent of Department of Journalism and Translation Major of University “Turan” , Candidate of Philological Sciences Rakhilya Karymsakova and Journalist, President of International Foundation for Protection of Freedom of Speech “Adil Soz” Tamara Kaleyeva made diametrically opposed conclusions:»Disputable extracts of article had no phrases with propaganda and agitation of war”.
According to conclusions of R. Karymsakova this interview fills vacuums in information sphere, where coverage of events in Ukraine has one-sided, unilateral, insufficient complete nature.

Tamara Kaleyeva has also, provided conclusion of specialist publication. She thought, that article “Kazakh people on foreign war” has been real and succesful attenpt to diversify information sources and provide freedom of speech, it has been necessary for press of independent democratic country.
December, 24

There was a long-term trial, concerning suit of akimat (district administration) of Almaty, related to closure of magazine "ADAM bol" on December 24, 2014. From 14.00 to 18.00 p.m. experts told about their conclusions and responsed on questions. At this stage, representative of magazine S. Utkin demanded challenge of procurator, judge A. Abisheva dismissed this motion.

At about 20.00 p.m. judge said about her intention to continue trial and proceed to debates. S. Utkin has paid his attention and noted, that any activity after 18.00 p.m. has been labour violation; except for it, he needed in some time, in order to prepare for debates taking into account reports of new experts. The judge ignored his arguments he made motion to dismiss judge. The judge A. Abisheva, according to Civil Procedural Code of the Republic of Kazakhstan went to the court chairman in order to accept decision.

According to Civil Procedural Code of the Republic of Kazakhstan litigants should inform about consideration of motion to dismiss. The other judge who is appointed by court chairman, decides motion and if he dismisses this motion; presided judge on a trial, proceeds to perform his duties and informs about date of new trial. It was latest time, defendants failed to implement necessary procedural actions, related to consideration of motion to dismiss; defendants left court room.

However, after her returning judge A. Abisheva continued trial. Only, representatives of akimat (district administration) and procurator participated in debates. At about 24.00 p.m. judge A. Abisheva has awarded judgment; suit of akimat (district administration) on closure of magazine "ADAM bol" should be satisfied in full volume. 

2.2. Unjustified restrictions of right to spread of information in Internet  
December, 21
ratel.kz (Almaty)

The analytical Internet-portal www.ratel.kz has been unaccessible for general ruck of Kazakhstan's Internet-users about 19.00 p.m. on December 21, 2014. Some mobile providers had an access to it some time ago. It has become known that website www.ratel.kz was probably, blocked by provider joint-stock company "Kazakhtelecom" in the aftermath of trace and correspondence with company which provided hosting of the website. The staff of Internet-resource presupposed, that it was connected with information on a son of Rakhat Aliev (in particularly, he was ex son-in-law of President of Kazakhstan) has become deputy for akim (governor) of Astana. A great number of Internet-users viewed this publication. The blocking of analytical Internet-portal www.ratel.kz was also, connected with earlier publication of some materials which were devoted to problems of advertising market, information policy of Kazakhstan, entry into the Customs and Eurasian Union; sharp publications of Sapa Mekebayev and Gennadiy Benditskiy. Technical specialists of Internet-resource informed, that at the beginning of 2014 at once after devaluation this website was blocked on domain name for the whole month. At the present time, only "mirrors" of website are accessible. 

December, 05
www.adilsoz.kz (Almaty)
On December 05, 2014 two news which were posted on the website www.adilsoz.kz of foundation "Adil Soz", they were out of access for Internet-users. There were the following news "First trial on suit concerning closure of magazine "ADAM bol" failed to proceed further because of litigation" and "Policemen demanded that Guljan Ergalieva to provide explanatory note in written form for them concerning case over propaganda of war through magazine "ADAM bol".

The first information material was dedicated to trial, concerning the suit of Department of Internal Policy of Almaty on closure of magazine. Representatives of the department supposed, that one of the issues of magazine which was published in August, it had propaganda and agitation of war. 

The second information material was dedicated to actions of law-enforcement officers of Bostandyk District Department of Internal Affairs (Almaty), who demanded, that Guljan Ergalieva to provide explanatory note in written form for them, subjected to her intention, in order to  propagandize the war.

Developers and creators of the website of foundation "Adil Soz" informed about lack of some technical and other problems which were influenced on normal functioning of the website. They believed, that it was connected with activity of hosting company which provided services of the website' functioning in Internet. 

Servicemen of foundation"Adil Soz" supposed, that Internet-users of not all providers had some difficulties with access to these information materials, some providers of Internet services made point blocking of these publications. 

December, 13
sportinfo.kz (Almaty)
The administration of website www.sportinfo.kz informed about hacker's attack which took a place on December 06 and 13, 2014. There was a powerful hacker's attack on December 13, 2014, The website has been out of access, something like twelve hours.
The administration of website www.sportinfo.kz believed, that it was connected with publication of some critical materials about problems of Kazakhstan's sport. 
III. Charges of media outlets and citizens in connection with execution of right to freedom of expression 
2. Civil prosecutions 
1.1. Suits 
December, 01
Bayan Saparova, «Fedorovskie Novosti» (Kostanay Oblast)
Specialized Interdistrict Economic Court (Kostanay Oblast) has considered a suit. There was an suit about protection of business reputation of municipal utility service “Teplocenter” under akimat (district administration) of Fedorovsk district which was filed against editorial staff of newspaper «Fedorovskie Novosti» (Kostanay Oblast). The charges originated from article “On winterization, veterinary science and call” by correspondent Bayan Saparova which was published on October 02, 2010. The plaintiff was unsatisfied by phrase: «We have a lot of trouble believing that on such short notice all boiler stations completed arrangement on 100%» (a statement on 100% preparation to the heating season was made by director of municipal utility service R. Khusainov during operational meeting at the end of September).
Bayan Saparova explained, that she had reasons of doubts. At the beginning of September party “Nur Otan” raided  boiler stations of the village Fedorovka together with editorial staff of newspaper. As a result of this raid one of the five boiler stations has been completed more than less, the other ones have been half finished. Except for it, according to words of inhabitants of Krasnoarmeyskaya street, their boiler station was opened twice in summer, it was locked in other days. 

The trial was held on January 27, 2015. 
December, 03
RTRC «Kazakhstan» (Pavlodar)
Ivan Scvartz, (an inhabitant of Pavlodar oblast)
At the end of September, Akim (Governor) of Uspenskiy District Bakir Demeuov has filed a suit against inhabitant Ivan Scvartz (Pavlodar oblast) and RTRC «Kazakhstan» (Pavlodar) about protection of honour, dignity and business reputation to Uspenskiy District Court. The charges originated from “on-air” reportage of television channel, where an unemployed inhabitant of the village Voznesenka I. Scvartz accused akimat (district administration) of inaction.
Bakir Demeuov has demanded that court imposed defendants on recovery of KZT3000000  (1USD=185.54)as moral damage compensation for dissemination of information which discredited his activity.
But, some times later Bakir Demeuov has withdrawn his suit. On December 03, 2014 court has decreed.
Akim (Governor) of Uspenskiy District Bakir Demeuov said to correspondents of “Sedmoi Kanal” , that he did not know about suit which was filed by servicemen of akim (district administration). He said also, that in his opinion that there were inaccurate statements with regard to actions of servicemen of akimat (district administration). They took it into account and legal service would work on it.
December, 11
Oksana Naumova, «Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast)
Timur Iskakov has filed a suit against editorial staff of newspaper «Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast) and journalist Oksana Naumova about protection of honour, dignity and business reputation to court № 2 (Uralsk). On December 11, 2014 court № 2 (Uralsk) has considered it.
The charges originated from article “ Our ancient history” by Oksana Naumova which was published in the newspaper«Ural's Week» (West Kazakhstan Oblast) on September 25, 2014. The journalist Oksana Naumova told about documents of pre-investigation check with regard to the former officers of Department of Internal Affairs. An inhabitant of Uralsk found them near trash containers and brought them to the editorial office. Naumova in her article mentioned, that apropos of this Office of Inherent Security under Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) controlled policemen, including Deputy for Chief of Directorate for Combating Organized Crime under Department of Internal Affairs (West Kazakhstan Oblast) T. Iskakov.
T. Iskakov stated, that there was publication of misleading information which discredited and critisized his professional activity. He asked court to impose defendants on publication of disclaimer and recovery of KZT1000000 (1USD=184.68) from editorial staff of and journalist of newspaper as moral damage compensation.  

The trial will be held in January of 2015. 
December, 04
Musagali Duambekov, public defender (Astana)
On December 04, 2014 Judge of Almaty District Court (Astana) A. Bishikeev has awarded judgment. It was connected with suit which was filed by businessmen Mukashevs (in particularly, Bakhyt and Salamat) against Chairman of Public Foundation "National Anti-Corruption Committee" Musagali Duambekov. According to this judgment Musagali Duambekov should recover KZT200000 (1USD=181.40) to everyone of plaintiffs as compensation of moral damage. 

We would like to remind you, that Mukshevs from the beginning demanded more KZT92000000 from public figure  Musagali Duambekov, then they decreased KZT92000000 to KZT2000000.

Musagali Duambekov told about conflict situation between owners of small plant and their hired worker Alibek Iskakov. Earlier, prior to publications M. Duambekov represented the interests of A. Iskakov in civil court and won two judicial trials. Pursuant to court orders and having applied evidences of A. Iskakov, M. Duambekov wrote his articles. Bakhyt and Salamat Mukashev charged him with slander. The court has found him guilty and sentenced him to restriction of liberty, in spite of facts which showed the absence of intention of M. Duambekov, in order to spread slander.

Now, this sentence became a demand of multimillion amount from civil activist. Bakhyt and Salamat Mukashev stated, that M. Duambekov spread slander with regard to them on a global scale and inflicted damage on their business reputation, honour and dignity. 

December, 03
Zharylkap Kalybai, «Anyz Adam» (Almaty)
On December 03, 2014 Cassation Board of Almaty City Court has upheld ruling of     Appellate Instance, dated 12 September, 2014. According to it, editor-in-chief of magazine  "Anyz Adam" Zharylkap Kalybai should recover KZT one million and three hundred and thousand (1USD=185.54) to thirteen veterans of the Great Patriotic War as moral damage compensation.The cassation petition of defendant has been dismissed.
We would like to remind you, that charges originated from issue of magazine "Anyz Adam" ("Man of Legend") which was published in April, 2014. The issue was devoted to the private and political life of Adolf Hitler, ambiguousness of intussusception of his figure involving some persons. The representative of plaintiffs Nurtas Akhmetov said earlier to the reporter of radio "Azattyk" ("Freedom") that issue of magazine "Anyz Adam" ("Man of Legend") which was published in April, 2014, it sang the praises of Adolf Hitler, like hero of his era. Veterans insisted on apology which editor-in-chief should make to Kazakh people and all veterans of the Great Patriotic War; they demaded recovery of compensation of KZT5000000 (1USD=181.88) for moral damage to everyone and they asked, also to transfer this amount to account of Almaty City Branch of the Republican Public Association "Organization of Veterans".
On June 30, 2014 Almalinsk District Court № 2 of Almaty has partially satisfied suit. It has imposed on editor-in-chief recovery of KZT13000000 as moral damage compensation; on KZT1000000 to every plaintiff.
December, 25
«Nasha Gazeta», LLP «Tvoi Shans» (Kostanay)
On December 02, 2014 article “Defendants in a criminal case of suicide of officer of UK 161/2, they were convicted for beating and extortion” by Alexandra Sergazinova was posted on the website of newspaper«Nasha Gazeta» www.ng.kz.
After publication of article, Yeslyamgali Tulepov and Orynbassar Uakpaeva have filed a suit on breach of privacy and recovery of moral damage in the amount of KZT1,5 millions to Kostanay City Court. They thought,that journalist spread information on private life of their died brother Sapargali Tulepov, his privacy (it meant personal and family secrets); noted there was a closed trial, sentence was read imperfectly; it met interests of blood relatives of        Sapargali Tulepov.
Plaintiffs did not come to preliminary status hearing of this suit on December 25, 2015. The repeated status hearing was held on January 15, 2015. 
December, 19
Advertising Agency LLP «Euro RSCG Kazakhstan» (Havas Worldwide Kazakhstan) (Almaty) 
The Appellate Bench of Almaty City Court has upheld decision of court № 2 (Almalinsk District, Almaty), concerning recovery of KZT34000000 (1USD=184.75) as recovery of moral damage compensation  for students and teachers of musical concervatory of Kurmangazy. Servicemen of Advertising Agency LLP «Euro RSCG Kazakhstan» (Havas Worldwide Kazakhstan) (Almaty) informed about their intention to file cassation appeal against decree.
On September 24, 2014 General Director of Advertising Agency Havas Worldwide Kazakhstan Dariya Khamitzhanova was found guilty of production, distribution, placement and use of advertising of the products (works and services), banned to advertising by laws of the Republic of Kazakhstan under article 349 p.1 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan. On October 16, 2014 court of appeals has upheld ruling of administrative court. 
On September 23, 2014 Court № 2 of Almalinsk District of Almaty has initiated proceeding in a suit of of 34 students and teachers of conservatory of Kurmangazy which was brought against advertising agency Havas Worldwide Kazakhstan. The poster has violated their feelings and dignity as people, who has been partial to oeuvre of composer         Kurmangazy.
The defendant has inflicted damage to them. Plaintiffs demanded that representatives of advertising agency should make public apology and publish it in one of the republican media, should recover KZT34000000 (1USD=187.05), KZT1000000 to everyone and transfer to operating account and to the Republican State Enterprise “Kazakh State Academic Folk Orchestra of Kurmangazy”.
Almalinsk District Court of Almaty has made a ruling on October 27, 2014. According to this ruling, advertising agency Havas Worldwide Kazakhstan should recover KZT34000000 to plaintiffs; the property of advertising agency was seized.
3. Administrative prosecutions
December, 04
«Tribuna — Sayasat Alany» (Almaty)

On December 03, 2014 an establisher of newspaper "Tribuna-Sayasat Alany" was called to the Law-Enforcement Officer of Medeu District Erzhigitova. He was charged with non-execution of court decisions, decisions of bodies (officials) authorized to consider cases on administrative offences under article 524 of Code of Administrative Offences of the Republic of Kazakhstan; would be faced a hefty fine or could be arrested for up to ten days.

On March 18, 2014 Judge of Medeu District Court (Almaty) Galym Bekbatyr has passed judgment upon suit of the retiree colonel  Kuspabay Zhampeisov which was filed against newspaper "Tribuna – Sayasat Alany". Editorial staff of the newspaper "Tribuna – Sayasat Alany" should recover KZT2000000 (1USD=182.04) as compensation of moral damage in favour of plaintiff and KZT230000 (1USD= 182.04) as claim costs reimbursements; it is tantamount to bankruptcy and shut down.

It was connected with interview which Zhampeisov gave to free-lance correspondent of the newspaper. The correspondent used words "What on earth is this? We have such mentality in order to dominate, plunder Kazakhstan's people and relish the opportunity" from direct speech of the interviewed Zhampeisov in the title "Mentality of our state authority – is domination, plundering of Kazakhstan's people, carpe diem". 

After publication of article Zhampeisov demanded to publish a disclaimer and revision of quotation. In October 2013, editorial staff has fulfilled the demand of Zhampeisov in full force and effect; it did not hurt him to apply to court. The Board of Appeals of Almaty City Court has left decision of the first instance standing. The last issue of newspaper was published in june, 2014. The representative of newspaper explained, that owner of newspaper had no such amount, accounts of SP (Sole Proprietorship) "Alan Zhurt" were attached and it was impossible to execute court decision, even partially. The next trial will be held on December 04, 2014 at 15.00 p.m. in Interdistrict Specialized Administrative Court. 
Monitoring was done by media reports and correspondents of foundation “Adil Soz” and information of open sources

Head of monitoring service of foundation “Adil Soz”
Elena Tsoy

e-mail: lena@adilsoz.kz

Head of legal service of foundation “Adil Soz”
Ganna Krasilnikova

e-mail: ganna@adilsoz.kz

If you have monitoring questions, please contact with us via mail

info@adilsoz.kz
